AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Gjelder ikke meg. Jeg spurte på Jodel og da var det en som sa han hadde meldt i fra til politiet fordi det var ulovlig og at jeg ville få politiet på besøk 😳 Jeg ser at man kan dra til utlandet så fremt man sier ifra til Nav først. Hjelp? 😭 Jeg ble så stresset at jeg slettet jodelen og appen. Anonymkode: 31634...37c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Hvorfor stresse når du sier, med fete bokstaver og understrek, at det ikke gjelder deg Anonymkode: c2797...634 16
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Dette lurer jeg også på. Man kan vel kanskje få en slags ferie uten dagpenger? Anonymkode: 4ccc1...01b 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Ja, nå kommer hele økokrim og omringer leiligheten din. Har de endelig sjansen på å få tatt en storfisk! Godt vi har sånne flotte sovietangivere i samfunnet som vet å pushe de viktige sakene på politiet Anonymkode: e4914...470 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor stresse når du sier, med fete bokstaver og understrek, at det ikke gjelder deg Anonymkode: c2797...634 Det gjelder en i samme husholdning som meg. Anonymkode: 31634...37c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gjelder ikke meg. Jeg spurte på Jodel og da var det en som sa han hadde meldt i fra til politiet fordi det var ulovlig og at jeg ville få politiet på besøk 😳 Jeg ser at man kan dra til utlandet så fremt man sier ifra til Nav først. Hjelp? 😭 Jeg ble så stresset at jeg slettet jodelen og appen. Anonymkode: 31634...37c Det enkleste er å spørre nav. Blir du like stresset hver gang du skal undersøke noe for noen som ikke er deg selv? Anonymkode: f99a5...377 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjelder en i samme husholdning som meg. Anonymkode: 31634...37c Kan ikke vedkommende undersøke dette selv? Går de på dagpenger har de mye tid til rådighet. Anonymkode: f99a5...377 11
Tøvftta Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Man har egentlig ikke lov til å dra på ferie til utlandet på dagpenger. Men det er jævlig mange som gjør det allikevel. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Det er bare tull! Han skremmer deg bare! Det er lov å dra på ferie, akk som om man hadde vært ansatt.. Så lenge man skriver inn i meldekort at de og de dagene har man ferie. Får ikke betalt for de dagene. Anonymkode: 97a2d...44f 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 Ja du kan dra til utlandet, men da får du ikke dagpenger. Anonymkode: 56de9...756 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 Hvorfor ikke rett og slett bare spørre NAV? Anonymkode: 243da...339 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, nå kommer hele økokrim og omringer leiligheten din. Har de endelig sjansen på å få tatt en storfisk! Godt vi har sånne flotte sovietangivere i samfunnet som vet å pushe de viktige sakene på politiet Anonymkode: e4914...470 Ja det er virkelig bra. For mine skattepenger skal gå til de som behøver det. Ikke slasker som stikker til utlandet. Du hadde nok følt det samme om du jobbet og betalte skatt Anonymkode: d840f...106 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det enkleste er å spørre nav. Blir du like stresset hver gang du skal undersøke noe for noen som ikke er deg selv? Anonymkode: f99a5...377 Som regel ja. Livet er ekstremt stressende. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke vedkommende undersøke dette selv? Går de på dagpenger har de mye tid til rådighet. Anonymkode: f99a5...377 Det kan vedkommende gjøre, men jeg gjorde nå det da. Føler meg teit. Anonymkode: 31634...37c
Million Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 (endret) Ja, man kan dra på ferie til utlandet, men de dagene man er borte, stoppes AAP pengene og man får ikke betalt for de dagene. Derfor er det mange som ikke rapporterer til NAV at de har vært utenlands...de fyller i stedet ut meldekortet som vanlig, og forteller ikke at de har hatt ferie og vært borte. Som man skal rapportere og melde fra om på meldekortene. Det er svindel å heve AAP penger mens man er utenlands, med mindre det er gjort et vedtak og NAV har godkjent at du reiser, av en eller annen (god) grunn. Hvis NAV oppdager at man har vært i utlandet og samtidig hevet AAP penger, får man tilbakebetalingskrav. Kontroll skjer minst en gang i året hos NAV, og de kan bl.a. sjekke folks transaksjoner på bankkonto. Har man brukt bankkortet i Spania samtidig som man hever AAP, vil man bli tatt. Endret 25. november 2023 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 3 minutter siden, Million said: Derfor er det mange som ikke rapporterer til NAV at de har vært utenlands...de fyller i stedet ut meldekortet som vanlig, og forteller ikke at de har hatt ferie og vært borte. Som man skal rapportere og melde fra om på meldekortene. Det vet jeg gjøres, altså meldes fra på meldekort for å ikke få problemer. Mitt spørsmål er om politiet dukker opp på MIN dør for det jeg skrev i HI? 😖 Anonymkode: 31634...37c
Million Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg gjøres, altså meldes fra på meldekort for å ikke få problemer. Mitt spørsmål er om politiet dukker opp på MIN dør for det jeg skrev i HI? 😖 Anonymkode: 31634...37c Nei, de gjør jo ikke det. Er du på AAP også, samme som personen i din husstand, som dette gjelder? Vet ikke hvorfor politiet skulle kaste bort tid på noe sånt. Mest sannsynlig har den som skrev dette til deg, bare skrevet det for å skremme deg opp og gjør deg urolig. Og det funket jo. Ville tatt det som et nettroll. Slapp av. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 Million skrev (8 minutter siden): Ja, man kan dra på ferie til utlandet, men de dagene man er borte, stoppes AAP pengene og man får ikke betalt for de dagene. Derfor er det mange som ikke rapporterer til NAV at de har vært utenlands...de fyller i stedet ut meldekortet som vanlig, og forteller ikke at de har hatt ferie og vært borte. Som man skal rapportere og melde fra om på meldekortene. Det er svindel å heve AAP penger mens man er utenlands, med mindre det er gjort et vedtak og NAV har godkjent at du reiser, av en eller annen (god) grunn. Hvis NAV oppdager at man har vært i utlandet og samtidig hevet AAP penger, får man tilbakebetalingskrav. Kontroll skjer minst en gang i året hos NAV, og de kan bl.a. sjekke folks transaksjoner på bankkonto. Har man brukt bankkortet i Spania samtidig som man hever AAP, vil man bli tatt. Jeg synes egentlig disse reglene er helt sinnsyke. Folk på uføretrygd kan bosette seg på Fillipinene og heve norsk trygd(Bamsegutt), men tar man seg en svipptur til Sverige mens man går på dagpenger, så er det liksom svindel... Forklar meg logikken i dette? Anonymkode: cd2f1...12e 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 1 minutt siden, Million said: Nei, de gjør jo ikke det. Er du på AAP også, samme som personen i din husstand, som dette gjelder? Vet ikke hvorfor politiet skulle kaste bort tid på noe sånt. Mest sannsynlig har den som skrev dette til deg, bare skrevet det for å skremme deg opp og gjør deg urolig. Og det funket jo. Ville tatt det som et nettroll. Slapp av. Hverken jeg eller personen går på AAP. Vedkommende går på dagpenger og kurs i regi av Nav. ❤️ Anonymkode: 31634...37c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #19 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Som regel ja. Livet er ekstremt stressende. Det kan vedkommende gjøre, men jeg gjorde nå det da. Føler meg teit. Anonymkode: 31634...37c Anbefaler fortsatt å snakke med nav. Da får du vite hvordan dere gjør det med utfylling av meldekortet når dere er utenlands. Anonymkode: f99a5...377
Million Skrevet 25. november 2023 #20 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes egentlig disse reglene er helt sinnsyke. Folk på uføretrygd kan bosette seg på Fillipinene og heve norsk trygd(Bamsegutt), men tar man seg en svipptur til Sverige mens man går på dagpenger, så er det liksom svindel... Forklar meg logikken i dette? Anonymkode: cd2f1...12e "Logikken" er at AAP ikke er en permanent, varig ytelse, men en midlertidig ytelse du får under visse betingelser. Disse betingelsene er bl.a.; å være tilgjengelig for kurs, arbeid og behandling hele tiden. Reiser du bort, er du jo ikke lenger tilgjengelig for å ta en småjobb eller noe vikariat eller hva nå NAV måtte plutselig ha funnet til deg. Jeg synes det høres fornuftig ut å forlange at folk er tilgjengelig når man betaler dem en SLIK ytelse. Er man derimot uføretrygdet, er man ferdig i systemet, ikke lenger arbeidssøker eller forventet å bli frisk igjen til å arbeide. Man seiler sin egen sjø, rett og slett, og NAV krever derfor ikke lenger at du skal være tilgjengelig for behandlingen de foreslår eller jobbene de kommer med. Det gjelder de på AAP og dagpenger. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå