Gå til innhold

Du som er aleneforeldre. Hvordan ser hverdagen ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser en vanlig dag ut hos dere? Mtp rutiner og gjøremål? 

Når står dere opp, når kommer dere hjem fra jobb, hvor mye tid bruker du på middag/lekser, kjøring tim aktiviteter. Når gjør du husarbeid, og når slapper du av? 

Anonymkode: f86a1...e56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står opp 05:30. Drikker kaffe, ser nyheter, jobber kanskje litt og steller meg. Vekker ungene kl.07:00. Kjører til jobb 07:30. Ungene går selv kl.08/08:10.

Er hjemme fra jobb mellom 16:30 og 17:00. På ordinære dager. Jobber jeg overtid eller drifter barnevernsvakta kan det bli sent før jeg kommer hjem. Da ordner ungene middag selv. 
På ordinære dager spiser vi middag ca.kl.18/19.

De trener 2-3 ganger i uka. De kommer seg til og fra selv. 

Husarbeid gjør jeg stort sett litt hver dag. Helgevasken tas torsdags kveld eller lørdags formiddag. Og så bruker jeg enkelte helger og kvelder til å studere (tar master i tillegg til 100% jobb). 

Legger meg til hverdags mellom 22 og 23. 

Anonymkode: 0cfe5...4bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står opp 05:30. Drikker kaffe, ser nyheter, jobber kanskje litt og steller meg. Vekker ungene kl.07:00. Kjører til jobb 07:30. Ungene går selv kl.08/08:10.

Er hjemme fra jobb mellom 16:30 og 17:00. På ordinære dager. Jobber jeg overtid eller drifter barnevernsvakta kan det bli sent før jeg kommer hjem. Da ordner ungene middag selv. 
På ordinære dager spiser vi middag ca.kl.18/19.

De trener 2-3 ganger i uka. De kommer seg til og fra selv. 

Husarbeid gjør jeg stort sett litt hver dag. Helgevasken tas torsdags kveld eller lørdags formiddag. Og så bruker jeg enkelte helger og kvelder til å studere (tar master i tillegg til 100% jobb). 

Legger meg til hverdags mellom 22 og 23. 

Jeg lurer på hvordan det bar når dem ikke kunne ta vare på seg selv? 

Anonymkode: e2387...9e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kjørte jeg dem i barnehagen hver morgen (leverte rundt 07:45) og måtte hente hver dag innen 16:30. 

Dager de hadde trening kl.17 spiste vi enten rask middag på universitetet før trening eller spiste sen middag etter trening. På de dagene ble middag også kveldsmat😊 

Egentid hadde jeg når ungene var i seng. Husarbeid ble gjort torsdagskveld. 
Jeg jobbet sjelden overtid når ungene var små. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, slik fungerer det ikke når man har små barn.

Anonymkode: 4c4e2...80e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kjørte jeg dem i barnehagen hver morgen (leverte rundt 07:45) og måtte hente hver dag innen 16:30. 

Dager de hadde trening kl.17 spiste vi enten rask middag på universitetet før trening eller spiste sen middag etter trening. På de dagene ble middag også kveldsmat😊 

Egentid hadde jeg når ungene var i seng. Husarbeid ble gjort torsdagskveld. 
Jeg jobbet sjelden overtid når ungene var små. 

Anonymkode: 

Fikk dere nok kvalitetstid med barna da  hver dag? Jeg er alenemor med et barn og han trenger seffølgeligt mye mer oppmerksomhet siden han er alene. Jeg dropper egentiden for å kunne få nok søvn og fått vasket og ryddet alt før leggetid.  Det er såpass mye oppmerksomhet han trenger for å ikke bli lei seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk dere nok kvalitetstid med barna da  hver dag? Jeg er alenemor med et barn og han trenger seffølgeligt mye mer oppmerksomhet siden han er alene. Jeg dropper egentiden for å kunne få nok søvn og fått vasket og ryddet alt før leggetid.  Det er såpass mye oppmerksomhet han trenger for å ikke bli lei seg. 

Hadde tid med barna hver ettermiddag, unntatt når de trente, til de skulle legge seg, hver helg, hver røde dag og hver ferie😊 

Barna mine hadde også etterhvert besøk av andre barn, dro på besøk, de måtte lære seg å vente på tur og øve på å ikke gå min oppmerksomhet hvert våkne minutt;) Barn tåler å bli lei seg. Det er en normal følelse de må kjenne på, kjenne igjen og lære seg, med god voksenstøtte, å stå i 

• Liker 2
Skrevet

Jeg står opp kl. 06. Går 20 minutter med hunden, vekker ungene kl. 07 og kjører dem til skolen 08:40 før jeg kjører videre til jobb. Ferdig kl. 16 og kjører for å hente ungene hos besteforeldrene sine i nærheten av skolen. På travle dager er det enten ferdig preppet mat, eller noe enkelt kjøpemat. Kjører til trening som ligger langt borte to dager i uken og en dag går de selv på aktiviteten som er sykkelavstand. Heg går tur med hunden mens jeg venter på at ungene trener.

Torsdager har vi alle sammen fri og bruker dagen på god mat før de stikker ut til venner. Da får jeg ryddet og vasket. Helgene reiser vi ofte bort, eller så blir det ukesvask på søndagen. 

Setter på en maskin klær nesten hver morgen og henger opp til tørk på ettermiddagen og bretter før jeg legger meg. Fast rutine

Legger meg mellom 22 og 23. Ungene legger seg mellom 20 og 21. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde tid med barna hver ettermiddag, unntatt når de trente, til de skulle legge seg, hver helg, hver røde dag og hver ferie😊 

Barna mine hadde også etterhvert besøk av andre barn, dro på besøk, de måtte lære seg å vente på tur og øve på å ikke gå min oppmerksomhet hvert våkne minutt;) Barn tåler å bli lei seg. Det er en normal følelse de må kjenne på, kjenne igjen og lære seg, med god voksenstøtte, å stå i 

Ja jeg vet men han er bare 2 år og alenebarn. Får så dårlig samvittighet. Han leker alene men må leke mye med han han mister fort interessen og bare står og stirrer i lufta og venter til jeg skal leke med han. 

Skrevet

Da er det på tide å innføre ipad

Anonymkode: 37455...f72

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har et barnehagebarn og en på småskolen. Vi står opp mellom 06.30 og 07.00. Spiser frokost, kler på oss og kjører hjemmefra ca 08.10. Leverer på skole og barnehage, kjører til jobb. Slutter på jobb mellom 15-15.30 (70 % stilling), henter og kjører hjem, handler eventuelt på veien. Hjemme mellom 15.30 og 16 som regel, begynner på middag. Har ofte noe klart i fryseren til å varme opp, eller rester fra dagen før. Lager store porsjoner. Dager med trening blir det noen ganger et enklere måltid. Lekser etter middag, så barnetv for minste, eller leke litt. Yngste legger seg 19.30, eldste ca 21. Gjør husarbeid litt fortløpende, men det meste på fridagen min. Skal sies at fridagen snart forsvinner da jeg må øke inntekten litt, så skal starte opp firmaet mitt igjen. 

Anonymkode: 1875b...13e

Skrevet

Når de var små, og jeg følte meg overveldet, så skjønte jeg at måtte prioritere min egen søvn fremfor alt!
Det vil si at jeg la meg med barna, samsov med begge og sovnet gjerne mellom 19-20.. Vi har alle veldig godt sovehjerte😅 Og vi er alle skikkelige A-mennesker.

Når jeg hadde fått hentet meg inn på søvn, og følte meg mer normal igjen, så fant jeg meg noen rutiner ut fra når ungene lekte best alene(Som var morgenen)

Vi våknet og sto opp ca 05:00-05:15.

- Kjørte oppvaskemaskinen fast hver natt.Tømte den på morgenen, så startet alltid dagen med tom oppvaskemaskin! 

- Vasket 1 maskin med klær om natten, hang de opp på morgenen, og la de sammen om kvelden..

- Jeg bodde nærme barnehagen, så begynte å gå med dem frem og tilbake. leverte kl 07:00, hentet dem ca 16:15 (Droppet lunsjen, og spiste ved pulten, mens jeg jobbet, så sparte en halvtime hver dag på det.. 

Så gikk vi hjem.. Brukte ofte 35-40 minutter på 700m🤦‍♀️😫 Men da hadde jeg god samvittighet for vi hadde vært litt ute hver dag, og de var ganske fornøyde for da hadde de begge fått min hele og fulle oppmerksomhet på veien hjem😊 

-  Laget store porsjoner av alt som kunne fryses.. Og porsjonsfryste de.. Tok opp på morgenen, også var de ferdig tint når vi kom hjem..

Bestill mat på ODA.

Og det er lov å gi de Ipad eller sette på TV til de små og noen ganger! 

Pleier å si at det er bedre de ser litt på IPad eller TV, istedenfor å se at mamma går til grunne!!

❤️

Og lykke til🥰

Anonymkode: f72ed...1f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når står dere opp, når kommer dere hjem fra jobb, hvor mye tid bruker du på middag/lekser, kjøring tim aktiviteter. Når gjør du husarbeid, og når slapper du av? 

har ikke jobb, men står opp kl 7 i ukedagene, steller og ordner til barnehage. drar hjem etter levering 08, sover eller gjør noe annet. kommer an på. ( er kronisk syk) 

ungen hentes til 14- 14:30 , er innom butikken eller drar rett hjem. leker litt, for så å lage middag. 

etter middag slapper vi av, jeg gjør nødvendig husarbeid. ungen stelles rundt 18 , leggetid kl 19 - 19:30 

etter det gjør jeg husarbeid, strikker , selvpleie etc.  legger meg tidlig men sovner sent da jeg sliter med søvn

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

han tåler jo å bli lei seg. få han med på husarbeidet. 

• Liker 1
Skrevet

Eneste forskjellen da jeg ble aleneforelder, var at det ble en mindre å vaske klær for, rydde etter osv. Eksmannen gjorde jo ikke en dritt uansett 😃. Hadde helt vanlige dager. Opp, levere i barnehage/skole, 100% jobb, handle mat, hente, lage mat, kos og husarbeid,etterhvert lekser og fritidsaktivitet.

Anonymkode: d74ec...7bd

• Nyttig 1
Skrevet

Opp kl. 5. Før 6.30 er jeg klar og ordnet frokost til ungene. Vekker de og får de opp av senga. Kjører hjemmefra 6.30. Er hjemme igjen 17.30. Middag eller annen mat. Kjøring til aktivitet om nødvendig. Kveldsstund består i å lese i en bok. Nyter den stunden i sammen med de. Når de er lagt må jeg bare ha litt egentid. Mer og mer manko på søvn utover uka så fredager flater jeg helt ut veldig tidlig. 

Anonymkode: c375f...f28

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet er bare 3 år.

Jeg står opp kl 5, ordner meg selv i fred og ro, ordner alt vi trenger for dagen. Vekker barnet til kl 6, stell, klær, noen ganger mat før bhg. 

Er på jobb til 7.30. Handler og gjør ærend før jeg henter I bhg, jobber kun 80%. Vi tar kjapp mat og litt lek når vi har kommet hjem. Når barnet er inn i leken, eller trenger å hvile med barnetv så lager jeg middag. Etter middag blir det enten at vi rydder, vasker og vasker klær sammen, leker sammen eller barnet leker mens jeg rydder og ordner. 

Som regel er huset fint og ryddig før leggetid. 2 dager i uken er badetid, jeg vasker badet mens barnet bader. 2 andre dager i uken besøker vi kanskje besteforeldre etter bhg. 

Leggetid kl 18.30-19. Barnet sovner raskt og jeg gjør kanskje unna noe jeg ikke rakk før barnet sovnet. Så har jeg nettstudier, egen hobby eller Tv før leggetid. Legger meg kl 21.30 i ukedagene. 

Jeg slapper av når barnet er lagt, men det hender jeg halvsover på sofaen mens barnet ser tv. Kan ha barnefri noen timer annen hver helg som går til full hvile. 

Anonymkode: b816f...068

Skrevet

Jeg har en 2åring 100%

Er veldig priviligert med at jeg har en svært fleksibel jobb og bare jobber 85% og får det til å gå rundt. 

På en vanlig hverdag står vi opp f.eks. 06.45, bruker ca 1 t på å gjøre oss klar og barnet er i bhg kl 8 og kan spise frokost der. Evt spiser vi hjemme, da er hun i bhg litt før 9. 

Jeg starter å jobbe når jeg vil hvis det ikke er noe spesielt. Drar enten til kontoret eller hjem. Hvis jeg har hjemmekontor får jeg gjort bittelitt husarbeid, som å sette på en klesvask eller robotstøvsugeren. Henter barnet ca 15.45. Er hjemme kanskjr 16.30. Da tar vi en rolig kosestund på sofaen og spiser et eple og hører på lydbok i 15min før vi starter på middagen. Hun vil alltid hjelpe meg med å lage middag. Spiser middag ca 17.30 og bruker en times tid på det. Så rydder vi kjøkkenet sammen og leker litt etterpå om vi får tid. 

Nå for tiden legger hun seg seint fordi hun fortsatt sover i bhg. Så har god tid på kveldene. Går på badet 1930 tidligst, og er i seng 20.15/30 seinest. Hun sovner sjelden før 21. Da har jeg et par timer til å dusje, gjøre klar matpakker, evt mer husarbeid, hobbyer(øver på instrumenter) eller bare slappe av. Føler hverdagen går veldig greit :)

Anonymkode: 05070...268

Skrevet

Jeg står opp 6.30, hopper i dusjen og vekker ungene 6.50. 7 lager jeg frokost, smører matpakker osv. 

8.10 kjører jeg de til skolen. Jeg er delvis ufør, jobber delvis med hjemmekontor. Så dagene går med til jobb, hvile og møter, handling, husarbeid osv. 

henter barna 14 på skolen. Lager middag når vi kommer hjem. Barna trenger hvile og det gjør jeg og. Så vi spiser, hviler, gjør lekser osv. 

18.30 begynner jeg med kveldsmaten. 19.30-20 er de i seng. 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

06:20 står jeg opp

06:20-07:00 kaffe, avisa, røyk og en runde på dass

07:00-07:30 vekker unger og gjør de klare til barnehagen (de får frokost i barnehagen)

07:30-08:00 levere i barnehagen og drar selv på jobb

16:00-17:00 henter unger i barnehagen og lager middag

17:00-18:45 valgfri lek som ungene bestemmer

18:45-20:00 kveldsstell og legging

20:00-21:00 jobber litt eller rydder, setter på vask og litt dvs

21:00-23:00 studerer jeg eller henger opp vask rydder ut av oppvaskmaskinen (ja jeg ligger litt etter i studiene men det går seg til i jula)

23:00-06:20 sover jeg

I helgen kan du bytte ut jobb med valgfri lek som ungene bestemmer.

Denne rutinen avviker vi ekstremt sjeldent fra. Jeg føler meg aldri sliten og har energi igjen etter at de har lagt seg (jeg har ikke tid til dating da noe som er helt greit enn så lenge, jeg kan ikke se for meg å introdusere ungene for en ny dame enda uansett).

Jeg har såpass mye energi igjen og kapasitet at jeg er i prosessen til å være avlastnings for vanskeligstilte i helger og de 2 timene fra barnehagen til de skal sove.

Anonymkode: 544c4...c4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...