Gå til innhold

Hvorfor glimrer ungdomen med sitt fravær på dansestilstelninger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er eit danseglad par  på 55-60 + som er del av ein danseglad gjeng som ofte  tar del i dansetilstelninger / dansegallaer, og  ein utmerket måte å bli kjent med mange mennesker med  felles interesser, og sosialt felleskap  Det som imidlertid har forundret mange av oss  danseglade enstusiaster  er at igjennomsnittsalderen er 50 + og  ungdomer glimrer med sitt fravær. Vi er del av en danseklubb, og medlemstallet har vert nedadgående, og har forsøkt å rekruttere nye medlemmer blandt de yngre utan å lykkes.    

Det   ser uttil å ha skjedd en holdningsendring  blandt de ungdomen, og den genrasjonen som gjekk på dans, og danskurs  er  blitt  utdøyende rase.

Å ta del i dansetilstelninger er sosialt , og er ein utmerket måte å bli kjent med nye mennesker på.    

Anonymkode: e954a...0ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trender er alltid i endring, det samme gjelder for musikk, dans og annen kultur også. Kan godt forstå at dere forbinder med dans ikke nødvendigvis appellerer til ungdommen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ung, men enig i det du skriver. Dumt at pardans ikke er en greie for oss unge lenger. Det hadde vært så gøy! Hvilke type dans er det, og hvilke musikk spiller dere?

Anonymkode: 6a9c1...8b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 28 og danser swing med mannen min. Nå er ikke vi definert som ungdommer lengre, men det er ganske mange på vår alder i klubben ihvertfall. :)

Anonymkode: c9dfc...500

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er eit danseglad par  på 55-60 + som er del av ein danseglad gjeng som ofte  tar del i dansetilstelninger / dansegallaer, og  ein utmerket måte å bli kjent med mange mennesker med  felles interesser, og sosialt felleskap  Det som imidlertid har forundret mange av oss  danseglade enstusiaster  er at igjennomsnittsalderen er 50 + og  ungdomer glimrer med sitt fravær. Vi er del av en danseklubb, og medlemstallet har vert nedadgående, og har forsøkt å rekruttere nye medlemmer blandt de yngre utan å lykkes.    

Det   ser uttil å ha skjedd en holdningsendring  blandt de ungdomen, og den genrasjonen som gjekk på dans, og danskurs  er  blitt  utdøyende rase.

Å ta del i dansetilstelninger er sosialt , og er ein utmerket måte å bli kjent med nye mennesker på.    

Når var det dere selv begynte å delta på slike tilstelninger da?

Anonymkode: 3809b...80c

Skrevet

Hvis det er snakk om typisk dansbandmusikk så er det vel ikke en gang 1% av ungdommer som liker slikt? De går jo på nattklubb isteden.

Anonymkode: 4b0ac...437

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er ung, men enig i det du skriver. Dumt at pardans ikke er en greie for oss unge lenger. Det hadde vært så gøy! Hvilke type dans er det, og hvilke musikk spiller dere?

Anonymkode: 6a9c1...8b8

Det finnes heldigvis mange oppegående danseorkester  i Norge som reiser jevnleg rundt på turneer. Ole Ivar`s har mange danseglade tilhengere, Ingemars, Bj. orkester, Contiki, etc. 

Color Line har arangerer jevnleg dansecrusie, og oppsluttning har synt seg å vera god. Finnes nok av tilbud å velge mellom, og blir kjent med utroleg mange danseglade mennesker rundt om, og fantasisk flott stemning.  Når handlegata på Color LIne fylles opp med danseglade folk blir det en magisk stemning på skipene,

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis det er snakk om typisk dansbandmusikk så er det vel ikke en gang 1% av ungdommer som liker slikt? De går jo på nattklubb isteden.

Og hva slag danse -musikk serveres på nattklubbene.?

Skrevet

Dette må være tull.

Anonymkode: 5cfab...a90

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er flere som liker slik musikk enn du tror. Av ungdommen og. 

Anonymkode: 37489...a76

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette må være tull.

Tull ? ? .  Hva mener du med det ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette må være tull.

Vel, selv vanket jeg i "dansegallamiljø" da jeg var 20 år. Møtte en gutt hvis foreldre elsket å reise på forskjellige dansearrangement som TS beskriver. Fantastisk moro, lærte å danse skikkelig og vi koste oss! 

Anonymkode: 93019...0b3

• Hjerte 1
Skrevet

Antagelig synes de at det er litt for rølpete opplegg. - Det er ikke noe som er så rølpete som dansebandfestivaler, dansegallaer og countryfestivaler. Selv jeg som er rundt 50 holder meg unna slikt av den grunn, - den andre grunnen er at swing ikke fenger meg.  Gi meg heller litt latinske rytmer.

For ordens skyld så har jeg hatt swing som valgfag og jeg fikk det til, men jeg vil si at jeg generelt syntes at folkedans var mye morsommere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er femti, og kjenner ingen som går eller har hatt som vane å gå på dans. Det var det heller ikke blant dem i foreldregenerasjonen da jeg vokste opp. 

Tror dette er veldig avhengig av hvor man bor.

Anonymkode: 91390...a2e

Skrevet

Akkurat dansegalla med danseband er ikke noe for oss, og vi er 50+. Så at yngre ikke er å se der har jeg full forståelse for.

Anonymkode: dd798...3da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er flere som liker slik musikk enn du tror. Av ungdommen og. 

Anonymkode: 37489...a76

Jeg kjenner ingen som frivillig og åpenlyst lytter til den musikken blant dem jeg kjenner i aldersgruppen 15-85 år.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er femti, og kjenner ingen som går eller har hatt som vane å gå på dans. Det var det heller ikke blant dem i foreldregenerasjonen da jeg vokste opp. 

Tror dette er veldig avhengig av hvor man bor.

Ok ! Muleg du da  lever på en annen planet eller da er lite oppdatert. 

Dansecruise er blitt veldi populert de senere årene på kielfergene  eller danskebåten.  Ellers har det vel ikkje vert vanskeleg å fått med seg at det har  vert arangert dansegallaer rundt om i landet i mange år.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok ! Muleg du da  lever på en annen planet eller da er lite oppdatert. 

Dansecruise er blitt veldi populert de senere årene på kielfergene  eller danskebåten.  Ellers har det vel ikkje vert vanskeleg å fått med seg at det har  vert arangert dansegallaer rundt om i landet i mange år.  

Jeg bor i Bergen, og det er ikke vanlig i min bekjentskapskrets eller blant mine kolleger.

Ulike sosioøkonomiske grupper kan gjerne ha ulike interesser, så forklaringen kan kanskje ligge der.

Skrevet

Det er vel ikke bare alder som er avgjørende for om man deltar på dette 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat dansegalla med danseband er ikke noe for oss, og vi er 50+. Så at yngre ikke er å se der har jeg full forståelse for.

Anonymkode: dd 798...3da

Garantert mange i aldersgruppen  18 -70 år som  slett ikkje deler din  fulle forståelse.  Å ta del i dansegrupper / danselag  er sosial, og grei måte å bli kjent med andre menneske, og få nye venner, og kome seg utav ensomheten.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...