AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #221 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 23.08): Kan noen fortelle meg åssen denne jenta har blitt seksuelt trakassert om ingen har snakket til henne eller rørt henne? Anonymkode: de527...d24 Ekspander Det spres manipulerte bilder av henne bak hennes rygg. Selvfølgelig snakker ingen til henne om dette, de kan jo bare holde på sånt hvis hun ikke vet om det. Anonymkode: e8a50...bdd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #222 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 9.03): Åjo, vi forstår guttastemning. Full blown konformitet de fleste kvinner har sett i action der den ene mannen ikke er til å skille fra den andre. Ren gruppedynamikk og lite integritet. Anonymkode: 217bb...b9e Ekspander Ja, menn lar seg i veldig stor grad styre av ledere. Det er sikkert en eller annen biologisk komponent her. Vi er sosiale dyr, så det å klare å underordne seg er viktig for overlevelsen. I de miljøene hvor en såkalt alfahann som sier det er kult, så synes plutselig alle at det er kult. I de miljøene den samme synes det er ukult, så synes plutselig alle det er ukult. Trådstarter, du skriver veldig godt og reflektert. Du har fått mange svar om at her er det bare å gå, enkelte svar om at du kan fortelle han om ting, noen svar om at dette kunne man se komme siden du var så ung da du ble sammen med han. Jeg bet meg merke i det du skrev her; AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 10.43): At samboeren min har valgt å dra denne mangelen på respekt til et nivå som inkluderer å redigere inn krenkende tekst over et bilde av kollegaen sin er jævlig ekkelt. Det gjør meg også sint og trist å tenke på at dette sikkert er et av hennes første møter med arbeidslivet. Og hele denne saken handler jo også mye om at han har gitt inntrykk av at vi har felles verdier og prinsipper når det kommer til disse tingene, ikke sant. Hver gang jeg har opplevd noe ekkelt har han blitt sint på mine vegne. Jeg hadde ikke blitt overrasket over denne greia dersom han var en fyr som sa "åh, men du må jo forvente at fremmede menn tar deg på rumpa på toget når du har på deg det der" eller om han var en av disse anonyme karene her som påstår at å lyve og være utro bare er "sånn menn er". Ekspander …og ville bare si at du ikke er alene om å oppleve en slik helomvending. Man går liksom rundt der og aner fred og ingen fare, tror at alt er i sin skjønneste orden, og så - booom! - så viser det seg at mannen man trodde var oppegående og hadde sirkulasjon i toppen, ikke er annet enn en slask. Jeg har lagt merke til dette over år, og vridd nesten hodet av meg i håp om å finne ut hva det er som skjer. For dette er da vitterlig oppegående menn, og jeg er ikke dum, så jeg ser ting klart. Jeg har lurt på om det er alderen som gjør det. Det er ikke til å komme forbi at en god del mennesker blir verre med årene, kvinner inkludert, og for en del menn sin del, så handler det om sex og adferd overfor unge mennesker. Gamle griser er ikke et uttrykk for ingenting. Helt siden jeg var mellom 13 og 15 og opplevde en slik ting for første gang, har jeg lurt på om dette kommer til å skje med mine jevnaldrende gutter og menn, og - dessverre - må jeg konkludere med at det gjør det. Men han her fyren din er jo ikke eldre en gang. Han er i starten av 30-årene, han har ingen grunn til å være verken bitter eller impotent eller i en alderskrise, eller hva nå enn som er årsaken til at eldre menn blir sånn. En annen ting jeg har tenkt på, er at menn endrer adferd alt etter hvordan dama deres ter seg. Og da snakker jeg ikke om at hun er prippen, så han kompenserer med å være en slask utenfor hjemmet. Heller motsatt, kanskje, at jo mer seksuell og løssluppen hun er, jo mer tror han at kvinner flest er med på. Kan anbefale denne tråden for å se hva jeg mener. Kort fortalt; de damene som har mye sex og sender mange nakenbilder og kler seg veldig sexy, for at kjæresten ikke skal vøre utro, de risikerer det motsatte. De risikerer at han tror at alt er sex og nakenhet og kåtskap, og at det er bare å forsyne seg. Og så, på toppen av alt dette da, så har du dette som anonym bruker skriver om over her, om menn som er ekstremt konforme, og går i ett med gruppa. De er svært påvirkelig, tenker få egne tanker. Har jeg et poeng snart? Man skulle kanskje tro det Vel poenget mitt er at menn kan fremstå som idioter for kvinner, oppføre seg helt sinnsykt, og det gjelder selv for de mennene man skulle tro at var reflektert. Og det er lett å tenke at da må man bytte ut mannen. Men hva hvis man risikerer at det skjer med nestemann også? Og nestemann deretter? Hva om det faktisk er sånn at menn trenger vedlikehold? Eller at de trenger hjelp til å knekke koden? Mange av de som holder på sånn, er sikkert enslige og bitre. Som en over her nevnte, så er det også gifte og samboende menn som holder på sånn. Men at disse mennene ikke har sex med kona, eller at det er det som snart kommer til å skje, eller at hun går sin vei, det er ikke sikkert de rundt forstår. Jeg tror at om menn hadde visst hva som skal til for å ha en kone som både elsker de og har lyst på sex med de, så ville de gjort det. Så hva med å gi han et valg? Fortell hva som skjer med kvinners følelser når menn oppfører seg sånn. Fortell hva som skjer når kvinner mister lysten og respekten. La han ta avgjørelsen. AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 10.43): Han burde tenkt "er dette en god ide?" når han søkte henne opp på SoMe, han burde tenkt "er dette en god ide?" når han screenshotet et bilde av henne, og han burde definitivt tenkt "er dette en god ide?" når han gikk inn i et eller annet bilderedigeringsprogram for å skrive "har du runket i dag" og han burde 100% absolutt tenkt "er dette en god ide?" når han valgte å sende dette bildet til Ole og flere kollegaer. Ekspander Ja, og dette kan du si til han. Som jeg nevnte over, så er menn ekstremt konforme. Sier lederen én ting, så gjør de det. Og dette kan være en god ting. Det ville ikke nødvendigvis vært bedre om alle menn var egenrådige villstyringer. Man må bare være bevisst på hvordan man forholder seg til den tendensen. Man må være bevisst på at den finnes der. Og man må være bevisst på hvem man har som ideal og hvem man lar seg (for)lede av. Jeg må si jeg venter spent på å høre oppdatering i denne tråden. Lykke til, trådstarter Anonymkode: 27777...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #223 Del Skrevet 7. desember 2023 Er du her fremdeles, TS? Har du en oppdatering til oss? Anonymkode: 6de89...bca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #224 Del Skrevet 8. desember 2023 TS her! Beklager veldig sein oppdatering, denne uka har gått i ett. Og takk for alle nye innspill. Ser noen spekulerer i hva slags bilde dette er. I utgangspunktet er det fristende å ikke svare, fordi det er like ekkelt og uakseptabelt uansett om det gjelder et "bikinibilde" eller ikke. Hun fortjener ikke å bli utsatt for dette, punktum. Men det er altså snakk om et helt vanlig, uskyldig bilde av ansiktet til denne jenta. Jeg konfronterte han med alt dette forrige fredag, rolig og behersket. Som jeg antok begynte han med "det var jo bare en spøk", men han prøvde seg bare på det i noen sekunder før han skjønte alvoret. Jeg spurte han hvordan han tror det føles å være en jente på 20 år som - uten å vite om det - blir seksualisert av sine egne kollegaer for "moro skyld". Han innrømte også at han hadde blitt fly forbanna dersom jeg ble utsatt for noe sånt. Etterhvert begynte han å gråte, sa at han skammer seg veldig og at han føler seg som en råtten person og et dårlig menneske, at dette virkelig ødelegger karakteren hans. Anger er fint, men jeg synes det er vanskelig å skille mellom genuin anger og selvmedlidenhet. Det er liksom ikke godt å vite om han faktisk angrer fordi han innser hvor ekkelt dette er, eller om han er lei seg fordi han forstår at en mulig konsekvens av dette er å miste meg. Uansett: han er hos foreldrene sine en stund til mens jeg finner ut av neste steg. Jeg er fortsatt forvirra. Det er bra at han ikke bortforklarte og gikk i selvforsvar, men det er også noe med dette fokuset på hvordan han føler seg som - uten at han har sagt hvordan han kan ta ansvar og ordne opp - er litt vanskelig å forholde seg til? Jeg aner ikke. AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 9.07): Trådstarter, du skriver veldig godt og reflektert. Du har fått mange svar om at her er det bare å gå, enkelte svar om at du kan fortelle han om ting, noen svar om at dette kunne man se komme siden du var så ung da du ble sammen med han. Jeg bet meg merke i det du skrev her; …og ville bare si at du ikke er alene om å oppleve en slik helomvending. Man går liksom rundt der og aner fred og ingen fare, tror at alt er i sin skjønneste orden, og så - booom! - så viser det seg at mannen man trodde var oppegående og hadde sirkulasjon i toppen, ikke er annet enn en slask. Jeg har lurt på om det er alderen som gjør det. Det er ikke til å komme forbi at en god del mennesker blir verre med årene, kvinner inkludert, og for en del menn sin del, så handler det om sex og adferd overfor unge mennesker. Gamle griser er ikke et uttrykk for ingenting. Helt siden jeg var mellom 13 og 15 og opplevde en slik ting for første gang, har jeg lurt på om dette kommer til å skje med mine jevnaldrende gutter og menn, og - dessverre - må jeg konkludere med at det gjør det. Men han her fyren din er jo ikke eldre en gang. Han er i starten av 30-årene, han har ingen grunn til å være verken bitter eller impotent eller i en alderskrise, eller hva nå enn som er årsaken til at eldre menn blir sånn. En annen ting jeg har tenkt på, er at menn endrer adferd alt etter hvordan dama deres ter seg. Og da snakker jeg ikke om at hun er prippen, så han kompenserer med å være en slask utenfor hjemmet. Heller motsatt, kanskje, at jo mer seksuell og løssluppen hun er, jo mer tror han at kvinner flest er med på. Kan anbefale denne tråden for å se hva jeg mener. Kort fortalt; de damene som har mye sex og sender mange nakenbilder og kler seg veldig sexy, for at kjæresten ikke skal vøre utro, de risikerer det motsatte. De risikerer at han tror at alt er sex og nakenhet og kåtskap, og at det er bare å forsyne seg. Og så, på toppen av alt dette da, så har du dette som anonym bruker skriver om over her, om menn som er ekstremt konforme, og går i ett med gruppa. De er svært påvirkelig, tenker få egne tanker. Har jeg et poeng snart? Man skulle kanskje tro det Vel poenget mitt er at menn kan fremstå som idioter for kvinner, oppføre seg helt sinnsykt, og det gjelder selv for de mennene man skulle tro at var reflektert. Og det er lett å tenke at da må man bytte ut mannen. Men hva hvis man risikerer at det skjer med nestemann også? Og nestemann deretter? Hva om det faktisk er sånn at menn trenger vedlikehold? Eller at de trenger hjelp til å knekke koden? Mange av de som holder på sånn, er sikkert enslige og bitre. Som en over her nevnte, så er det også gifte og samboende menn som holder på sånn. Men at disse mennene ikke har sex med kona, eller at det er det som snart kommer til å skje, eller at hun går sin vei, det er ikke sikkert de rundt forstår. Jeg tror at om menn hadde visst hva som skal til for å ha en kone som både elsker de og har lyst på sex med de, så ville de gjort det. Så hva med å gi han et valg? Fortell hva som skjer med kvinners følelser når menn oppfører seg sånn. Fortell hva som skjer når kvinner mister lysten og respekten. La han ta avgjørelsen. Som jeg nevnte over, så er menn ekstremt konforme. Sier lederen én ting, så gjør de det. Og dette kan være en god ting. Det ville ikke nødvendigvis vært bedre om alle menn var egenrådige villstyringer. Man må bare være bevisst på hvordan man forholder seg til den tendensen. Man må være bevisst på at den finnes der. Og man må være bevisst på hvem man har som ideal og hvem man lar seg (for)lede av. Jeg må si jeg venter spent på å høre oppdatering i denne tråden. Lykke til, trådstarter Anonymkode: 27777...07f Ekspander Takk for gode refleksjoner, jeg setter pris på at du deler tankene dine! Jeg tror det ofte kan være utfordrende å finne en balanse mellom vedlikehold og det å måtte ta på seg en foreldrerolle ovenfor partneren sin, for å være helt ærlig. Etter så mange år sammen hadde jeg nok vært hakket mer innstilt på å hjelpe til med å knekke koden, hvis jeg ikke også måtte mase på husarbeid og regninger oppigjennom. Da blir det liksom plutselig en stor tilleggsgreie - "jeg må hjelpe til med både helt allmenne ting, men også det moralske kompasset ditt er avhengig av at jeg forteller deg forskjellen på rett og galt", hvis det gir mening. Det skal ikke være lett... Anonymkode: d1b10...c57 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #225 Del Skrevet 8. desember 2023 Men.. helt uavhengig av dette «memet». Orker du virkelig å ha en partner som er opphengt i runkehumor og som trakasserer sine kolleger seksuelt? Anonymkode: 36087...e59 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #226 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 10.20): Beklager å måtte være den som sier det, men dette er helt vanlig adferd! Det eneste annerledes her er at det finnes ''bevis'' på handlingen inne på mobilen som du har snoket på. Her på arbeidsplassen er det helt vanlig å kommentere når ung kvinnelig kollega har lagt ut kroppsbilde som av de fleste karakteriseres som runkebilde. Da går alltid praten dagen etter om høyrehanden er sliten etter de nye bildene til ''Camilla''? Anonymkode: bf5e3...2c8 Ekspander Vanlig kanskje, men det gjør det sannelig ikke greit!! Anonymkode: 20260...65f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #227 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 22.34): Dere ødelegger moroa i noe som er helt uskyldig mellom menn fordi dere ikke forstår hvordan menn er skrudd sammen. Er det synd at kollegaen ble latterliggjort på den måten? Ja. Er det så farlig? Nei. For menn er flinke nok til å skille mellom tull og alvor. Anonymkode: de527...d24 Ekspander Menn er jo ikke det da! Hvis de hadde vært det, ville det ikke ha vært så utrolig mange tilfeller av seksuell trakassering og voldtekter. Er det noen som ikke kan ta en spøk, er det sannelig menn. Det er ikke 'morro' å bli seksualisert, spesielt ikke av kollegaer. Det er et perfekt eksempel hvor lite seriøst kvinner blir tatt. Anonymkode: 20260...65f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #228 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 14.18): TS her! Beklager veldig sein oppdatering, denne uka har gått i ett. Og takk for alle nye innspill. Ser noen spekulerer i hva slags bilde dette er. I utgangspunktet er det fristende å ikke svare, fordi det er like ekkelt og uakseptabelt uansett om det gjelder et "bikinibilde" eller ikke. Hun fortjener ikke å bli utsatt for dette, punktum. Men det er altså snakk om et helt vanlig, uskyldig bilde av ansiktet til denne jenta. Jeg konfronterte han med alt dette forrige fredag, rolig og behersket. Som jeg antok begynte han med "det var jo bare en spøk", men han prøvde seg bare på det i noen sekunder før han skjønte alvoret. Jeg spurte han hvordan han tror det føles å være en jente på 20 år som - uten å vite om det - blir seksualisert av sine egne kollegaer for "moro skyld". Han innrømte også at han hadde blitt fly forbanna dersom jeg ble utsatt for noe sånt. Etterhvert begynte han å gråte, sa at han skammer seg veldig og at han føler seg som en råtten person og et dårlig menneske, at dette virkelig ødelegger karakteren hans. Anger er fint, men jeg synes det er vanskelig å skille mellom genuin anger og selvmedlidenhet. Det er liksom ikke godt å vite om han faktisk angrer fordi han innser hvor ekkelt dette er, eller om han er lei seg fordi han forstår at en mulig konsekvens av dette er å miste meg. Uansett: han er hos foreldrene sine en stund til mens jeg finner ut av neste steg. Jeg er fortsatt forvirra. Det er bra at han ikke bortforklarte og gikk i selvforsvar, men det er også noe med dette fokuset på hvordan han føler seg som - uten at han har sagt hvordan han kan ta ansvar og ordne opp - er litt vanskelig å forholde seg til? Jeg aner ikke. Ekspander Han tenker jo tydeligvis mest på seg selv og redde sitt eget skinn. 'ødelegger hans karakter' Cry me a river Har du tatt dette opp med jobben hans? For det bør du virkelig! Dette er en situasjon han (og hans kollegaer) selv har satt seg i. Som du sier, dette er jo selvmedlidenhet, ikke anger. Anonymkode: 20260...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #229 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 22.49): Hvordan er det trakassering når hun ikke blir trakassert? Dårlig kvinnesyn kanskje, men trakassering? Hun har jo ikke blitt snakket til eller påvirket på noen som helst måte. Dere utvanner virkelig enda et begrep. Er det rart jeg ikke klarer ta kvinner seriøst når dere hele tiden finner på nye definisjoner av ord. Trakassering, rasisime, osv er nå utvannet og det er for det meste folk som deg som har bidratt til det. Det er nok bare du som anser dette som dårlig oppførsel. Gutta bryr seg ikke og koser seg. Internt i guttegjengen er dette helt OK oppførsel. Og det er ingenting du kan gjøre for å endre det. Grunnen til at du har vært "forskånet" fra denne type oppførsel er fordi gutta veit du ville løpt til ledelsen og skapt drama. Jeg anbefaler deg å slutte å svare mer om deg. De er bare interesserte i å finne dritt på deg sånn at de kan spinne hele greia om at du er en dårlig person. Jeg syns du er en god person som forteller sannheten og tør stå i det du gjør. Men slutt å utlevere deg selv og be de holde seg til saken. Grunnen til at de er ekstremt aggressive er fordi du er positiv til at menn kan få lov å være menn, og det liker ikke mange av damene her inne. De bryr seg kun om seg selv. Anonymkode: de527...d24 Ekspander Trakassering er: "Det er trakassering når en person blir utsatt for uønskede negative handlinger eller ytringer, som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende" det er absolutt ydmykende å få bilder sendt rundt av seg selv, men en seksuell undertone. Anonymkode: 6eb54...651 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 8. desember 2023 #230 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 11.57): For kontekst: samboeren min har fortalt meg at han og kollegaene hans ofte kødder med at en av de, la oss kalle han Ole, runker mye. Ole er med på denne spøken. Typisk "humor" på en mannsdominert arbeidsplass, antar jeg. Anonymkode: d1b10...c57 Ekspander Nei, det er det ikke. Det virker som om både typen din og kollegaene hans er tilbakestående (Sorry) 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #231 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 14.18): Takk for gode refleksjoner, jeg setter pris på at du deler tankene dine! Jeg tror det ofte kan være utfordrende å finne en balanse mellom vedlikehold og det å måtte ta på seg en foreldrerolle ovenfor partneren sin, for å være helt ærlig. Etter så mange år sammen hadde jeg nok vært hakket mer innstilt på å hjelpe til med å knekke koden, hvis jeg ikke også måtte mase på husarbeid og regninger oppigjennom. Da blir det liksom plutselig en stor tilleggsgreie - "jeg må hjelpe til med både helt allmenne ting, men også det moralske kompasset ditt er avhengig av at jeg forteller deg forskjellen på rett og galt", hvis det gir mening. Det skal ikke være lett... Anonymkode: d1b10...c57 Ekspander Selv takk, både for at du skriver så godt om dette, samt for oppdatering i saken Jeg må si det kom ikke som noen overraskelse at det var snakk om et helt alminnelig ansiktsbilde av den unge dama. Man kan si det er trist at menn hører ‘bilde av ung kvinne’ og deretter assosierer med lettkledt dame som viser seg frem og vil bli sett og runket til. Samtidig så er det en påminnelse om at vi er ulike, og, som jeg skrev om over her, at hvem man lar seg påvirke av, har noe å si. For menn handler det ofte om hva slags menn de er vokst opp med og omgir seg med - og så kan dama hans komme med innspill. Når det er sagt, så er jeg 100% enig med deg i at det du beskriver her, med husarbeid og økonomi og mas, er langt mer enn et innspill, og at det er bikket over i å ha en morsrolle for mannen. Når han driver og gråter for ting han selv har gjort, så hadde jeg ikke vært i tvil om hvorvidt det er selvmedlidenhet. Vi må ikke se oss blind på at det er så fint at menn gråter, at vi ser forbi hva det er de gråter for. Lykke til videre med tankeprosessen Anonymkode: 27777...07f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #232 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 15.56): Vanlig kanskje, men det gjør det sannelig ikke greit!! Anonymkode: 20260...65f Ekspander Dette er jo skrevet og gjentatt flere ganger. Det er ikke greit å lage en seksualisert meme med bilde av kollega, for så å sende det rundt på arbeidsplassen. En annen diskusjon, når Camilla (22) legger ut runkebilder, og har lagt til sine mannlige kollegaer slik at de har tilgang til bildene. Så ikke spill overrasket eller moralsk fordi om bildene blir runket til. Dersom både du og andre greier å skille mellom de to tingene, så er det ingen sak. Camilla (22) liker åpenbart at hennes mannlige kollegaer runker til bilder av henne. Altså ikke noe å lage sak av. Anonymkode: bf5e3...2c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #233 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 10.56): En annen diskusjon, når Camilla (22) legger ut runkebilder, og har lagt til sine mannlige kollegaer slik at de har tilgang til bildene. Så ikke spill overrasket eller moralsk fordi om bildene blir runket til. Dersom både du og andre greier å skille mellom de to tingene, så er det ingen sak. Camilla (22) liker åpenbart at hennes mannlige kollegaer runker til bilder av henne. Altså ikke noe å lage sak av. Anonymkode: bf5e3...2c8 Ekspander Begynner å bli litt nysgjerrig på Camilla (22) …! Hvordan går det med dere, trådstarter? Anonymkode: 27777...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå