Gå til innhold

Samboeren min har laget et seksualisert "meme" av en ung, kvinnelig kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. For ikke så lenge siden fant jeg ut noe om samboeren min som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal reagere på, og jeg vil gjerne vite hva dere tenker/hvordan dere hadde reagert i min situasjon.

Jeg og samboeren min har vært sammen i ti år. Han er 32, jeg er 28. Kranglene våre har stort sett handlet om at han er dårlig på å rydde hjemme og helt elendig på økonomi, og at kommunikasjonen oss i mellom kanskje ikke alltid er helt topp. Til tider gjør og sier han ting som jeg oppfatter som kontrollerende, men han har også vært en veldig god støtte når tøffe ting har skjedd i livet mitt, og han er veldig god på fortelle at han elsker meg osv. Uansett.

For kontekst: samboeren min har fortalt meg at han og kollegaene hans ofte kødder med at en av de, la oss kalle han Ole, runker mye. Ole er med på denne spøken. Typisk "humor" på en mannsdominert arbeidsplass, antar jeg.

Vi har alltid vært åpne på at vi kan låne hverandres telefoner hvis vi må - hvis vi trenger et nummer for eksempel (Inkluderer selvfølgelig ikke å ødelegge for andres privatliv med å lese meldinger). For noen dager lånte jeg telefonen hans for å sende meg selv et bilde han har tatt av meg. Da fant jeg også et bilde av en jente med en veldig seksualisert tekst skrevet over, tenk noe a la "Har du runket i dag, Ole?". Så jeg begynte å snoke (skammer meg) og fant ut at jenta på dette bildet er en kvinnelig kollega som typ nettopp er fylt 20 år, og at samboeren min har sendt dette bildet til Ole, og to andre kollegaer. "Spøken" handler tydeligvis om at Ole har hatt et crush på denne jenta.

Så for å presisere: samboeren min har søkt opp og funnet et bilde av sin 10+ år yngre kollega, redigert det for å få plass til en veldig ekkel tekst over bildet (har du runket i dag), og sendt det til flere av sine andre kollegaer som en "spøk". Jeg synes jo at dette er en helt sinnsyk ting å gjøre, det viser at han aldri har sett på denne jenta som en likeverdig kollega som fortjener helt grunnleggende respekt - altså å ikke bli behandlet som et seksualisert "meme" for å få de andre gutta til å le. Jeg jobber også på en mannsdominert arbeidsplass, og jeg hadde blitt rasende hvis jeg fant ut at noe sånt skjedde bak ryggen min. På de aller fleste arbeidsplasser hadde HR behandlet dette som seksuell trakassering på jobb, med store konsekvenser. Jeg synes det er skikkelig dritt å vite at denne jenta har blitt behandlet sånn og at samboeren min står bak. Jeg vet også at samboeren min hadde blitt rasende hvis jeg hadde vært offer for noe sånt.

Hele denne greia har gjort at jeg revurderer framtiden min med denne mannen. Men jeg trenger sårt innspill. Jeg har postet om dette på noen andre fora, og de aller fleste sier jo at dette viser at han har elendig konsekvenstenkning og kvinnesyn, og at jeg bør si ifra til både HR og jenta. Men noen få påstår at dette bare er "uskyldig erting" av Ole på grunn av crushet hans og at jeg overdriver. Derfor lurer jeg sårt på hva dere tenker, og hva dere hadde gjort i min situasjon?

Anonymkode: d1b10...c57

• Liker 10
  • Hjerte 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud - og du påstår han er 32 år, ikke 18? Uansett så er han korka dum. Som du selv sier, dette er definitivt seksuell trakassering (både av jenta, men også av Ole). Dette kan han få sparken for. Skjønner han ikke det?

Anonymkode: 36087...e59

• Liker 38
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig umoden og barnslig oppførsel fra din kjæreste og hans kollegaer. Litt drøyt bruke en ekte person til slikt,hadde vært noe helt annet om det bare var en fantasi figur. Synes kjæresten din er barnslig og tåpelig. 

Anonymkode: 7da3a...41f

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han oppfører seg veldig umodent, og det er ekkelt at han har gjort dette med et bilde av en kollega. 

Anonymkode: 09473...c89

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar hittil. Jeg er helt enige med dere. Spørsmålet jeg stiller meg selv er jo først og fremst: kan jeg fortsette å være sammen med en person som tydeligvis ikke forstår hvor ekstremt creepy og ekkel adferd dette er?

Han vet ikke at jeg vet enda. Jeg har utsatt å fortelle han det fordi jeg har en veldig viktig presentasjon til uka. Men planen min hittil har i alle fall vært å fortelle han at jeg vet etter presentasjonen, og si at jeg trenger tid alene for å tenke. Og jeg vet så godt at han kommer til å reagere med å bortforklare og gråte og angre, men er dette mulig å tilgi? Jeg vil jo ha en kjæreste som ser på kvinner som likeverdige. Jeg hadde aldri trodd at han skulle utsette noen andre for noe sånt. Men etter ti år sammen tenker man jo også alltid at man må fortsette å "kjempe" for forholdet...

Hele greia er ekstra ironisk fordi han fortalte meg at han "skulle passe på at ingen var creepy" når han fortalte meg at de fikk en ung, kvinnelig kollega. Yeah right.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Herregud - og du påstår han er 32 år, ikke 18? Uansett så er han korka dum. Som du selv sier, dette er definitivt seksuell trakassering (både av jenta, men også av Ole). Dette kan han få sparken for. Skjønner han ikke det?

Anonymkode: 36087...e59

Ikke sant. Hadde han vært 18 kunne jeg til nøds rasjonalisert bort hele greia med at han ikke forstår disse tingene enda. Men 32? Han er altfor gammel for dette. Jeg ser jo også på 20-åringer som barn, og det kunne aldri falt meg inn å seksualisere noen som nettopp er ferdig med VGS, ene og alene fordi de er så unge. Men han gjør jo tydeligvis ikke det. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei alle sammen. For ikke så lenge siden fant jeg ut noe om samboeren min som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal reagere på, og jeg vil gjerne vite hva dere tenker/hvordan dere hadde reagert i min situasjon.

Jeg og samboeren min har vært sammen i ti år. Han er 32, jeg er 28. Kranglene våre har stort sett handlet om at han er dårlig på å rydde hjemme og helt elendig på økonomi, og at kommunikasjonen oss i mellom kanskje ikke alltid er helt topp. Til tider gjør og sier han ting som jeg oppfatter som kontrollerende, men han har også vært en veldig god støtte når tøffe ting har skjedd i livet mitt, og han er veldig god på fortelle at han elsker meg osv. Uansett.

For kontekst: samboeren min har fortalt meg at han og kollegaene hans ofte kødder med at en av de, la oss kalle han Ole, runker mye. Ole er med på denne spøken. Typisk "humor" på en mannsdominert arbeidsplass, antar jeg.

Vi har alltid vært åpne på at vi kan låne hverandres telefoner hvis vi må - hvis vi trenger et nummer for eksempel (Inkluderer selvfølgelig ikke å ødelegge for andres privatliv med å lese meldinger). For noen dager lånte jeg telefonen hans for å sende meg selv et bilde han har tatt av meg. Da fant jeg også et bilde av en jente med en veldig seksualisert tekst skrevet over, tenk noe a la "Har du runket i dag, Ole?". Så jeg begynte å snoke (skammer meg) og fant ut at jenta på dette bildet er en kvinnelig kollega som typ nettopp er fylt 20 år, og at samboeren min har sendt dette bildet til Ole, og to andre kollegaer. "Spøken" handler tydeligvis om at Ole har hatt et crush på denne jenta.

Så for å presisere: samboeren min har søkt opp og funnet et bilde av sin 10+ år yngre kollega, redigert det for å få plass til en veldig ekkel tekst over bildet (har du runket i dag), og sendt det til flere av sine andre kollegaer som en "spøk". Jeg synes jo at dette er en helt sinnsyk ting å gjøre, det viser at han aldri har sett på denne jenta som en likeverdig kollega som fortjener helt grunnleggende respekt - altså å ikke bli behandlet som et seksualisert "meme" for å få de andre gutta til å le. Jeg jobber også på en mannsdominert arbeidsplass, og jeg hadde blitt rasende hvis jeg fant ut at noe sånt skjedde bak ryggen min. På de aller fleste arbeidsplasser hadde HR behandlet dette som seksuell trakassering på jobb, med store konsekvenser. Jeg synes det er skikkelig dritt å vite at denne jenta har blitt behandlet sånn og at samboeren min står bak. Jeg vet også at samboeren min hadde blitt rasende hvis jeg hadde vært offer for noe sånt.

Hele denne greia har gjort at jeg revurderer framtiden min med denne mannen. Men jeg trenger sårt innspill. Jeg har postet om dette på noen andre fora, og de aller fleste sier jo at dette viser at han har elendig konsekvenstenkning og kvinnesyn, og at jeg bør si ifra til både HR og jenta. Men noen få påstår at dette bare er "uskyldig erting" av Ole på grunn av crushet hans og at jeg overdriver. Derfor lurer jeg sårt på hva dere tenker, og hva dere hadde gjort i min situasjon?

Dette er i kategorien seksuell trakassering og dette kan han, og bør han få en skikkelig smekk for. Menn generelt gjør ikke slike ting og blir skadelidende for at det finnes råtne eksemplarer rundt dem. Jeg ville hatt store betenkeligheter med å fortsette samlivet med denne mannen, som er 32! og tross alt ikke 16. Som arbeidsgiver ville jeg ha slått hardt ned på slik oppførsel, det er slett ikke ok verken for Ole eller jenta. 

Anonymkode: 28f4b...565

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette bildet lagrer du, kontakt HR på hans jobb og vis de bildet. Om det får følger for dem, buhu. Det bør faktisk få det. Dette har han helt selv valgt å gjøre.

Anonymkode: 20260...65f

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk forhold som startet da dere var veldig unge. Du ville vel aldri valgt han i dag. 

Du har vokst fra han. Mens han har forblitt på samme stadium.

Jeg håper det kommer opp hva han gjort på jobb. Det ville minimum blitt en advarsel. Mest sannsynlig ville det blitt opprettet en sak om seksuell trakassering. Helt vanvittig dårlig gjort, og så barnslig. 

Anonymkode: ca189...d45

• Liker 24
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hele greia er ekstra ironisk fordi han fortalte meg at han "skulle passe på at ingen var creepy" når han fortalte meg at de fikk en ung, kvinnelig kollega. Yeah right.

Det er alltid de som sier sånt som selv er den som opptrer creepy, dessverre. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente! Hun er ung, og hun blir brukt på en fæl måte, av kollegaene sine, uten at hun vet det selv.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, det rette hadde vært å melde i fra om dette. Man har en lang vei å gå når det kommer til slike situasjoner, der jenter og kvinner blir redusert til noe seksuelt, og ikke blir respektert for hvem og hva de faktisk er. 

Dette er noe jeg brenner for, for nesten alle kvinner har opplevd et eller annet fra menn, og det skal liksom bare godtas og le bort, for gutter er gutter. Men nei, ikke alle er slik, det finnes mange ordentlige menn, som ikke har et slikt kvinnesyn, de sier bare ikke ifra godt nok. For jeg tror ikke det blir bedre før ordentlige menn står opp mot slike ukulturer.

Selv driver jeg med selvforsvar, altså jeg trener andre kvinner, fordi kvinner trenger, og må, lære seg å forsvare seg selv. Min mann er også med som instruktør, og jeg kunne aldri vært sammen med en mann som ikke har det samme synet som meg. Vi har også en datter, og hun har fra tidlig av lært at hun setter sine egne grenser, og hun har trent kampsport siden hun var liten. 

Nå snakker jeg meg litt bort🙈 Men som sagt er dette noe jeg virkelig er opptatt av!

Vil du være sammen med en mann som ikke ser på kvinner som likeverdig? Hva ville han sagt om noen hadde gjort noe slikt mot deg, eller en evt datter? Han kunne jo ikke sagt noe, sånn egentlig, da han er en slik mann selv.

Anonymkode: e3316...4f9

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er avhengig av cred fra gutta og du er avhengig av støtte fra forum. Det virker som dere begge trenger å finne dere selv og deres indre stemme. Men dette er jo sikkert ganske vanlig for deres aldersgruppe, så mener ikke noe vondt med det - det er mer en observasjon. Virker som dere begge er litt usikre på hvem dere er og hva dere står for 🙂

Synes derfor du gjør klokt i å bruke litt tid på finne ut av hva du føler på dypet. Ikke len deg for mye på andre, deres meninger, men kjenn heller etter hva du mener og hva som er riktig for deg og ditt hjerte. Og husk at det er ofte ved å gjøre feil at mennesker kan vokse. Det er gjerne da vi blir klar over at vi ikke har vært tro med oss selv (som feks at typen din hadde sett helt annerledes på dette dersom det var du som var i posisjonen til den unge kvinnelig kollegaen - tydelig at han ikke er den personen han tror at han er/ønsker å være i alle situasjoner). Så det vil jo være bra at du tar det opp med han og ser hva han har å si. For dersom han bare ler det bort, så velger han jo gutta, over å være den personen han egentlig vil være. Den som skal passe på at andre ikke er creepy. Da blir jo dette bare en falsk maske.

Og bare for å nevne det helt til slutt - jeg ville absolutt ikke involvert HR som noen over her skriver. Du har tross alt funnet bildet ved å semi-snoke på hans telefon, så der har du jo selv gjort litt "feil". Bare la disse kvalme guttestrekene ligge. Du er ikke ansvarlig for arbeidsmiljøet på typens jobb. Tenk heller på hvordan dette påvirker ditt syn på han og forholdet. 

Anonymkode: cf444...9d7

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er avhengig av cred fra gutta og du er avhengig av støtte fra forum. Det virker som dere begge trenger å finne dere selv og deres indre stemme. Men dette er jo sikkert ganske vanlig for deres aldersgruppe, så mener ikke noe vondt med det - det er mer en observasjon. Virker som dere begge er litt usikre på hvem dere er og hva dere står for 🙂

Synes derfor du gjør klokt i å bruke litt tid på finne ut av hva du føler på dypet. Ikke len deg for mye på andre, deres meninger, men kjenn heller etter hva du mener og hva som er riktig for deg og ditt hjerte. Og husk at det er ofte ved å gjøre feil at mennesker kan vokse. Det er gjerne da vi blir klar over at vi ikke har vært tro med oss selv (som feks at typen din hadde sett helt annerledes på dette dersom det var du som var i posisjonen til den unge kvinnelig kollegaen - tydelig at han ikke er den personen han tror at han er/ønsker å være i alle situasjoner). Så det vil jo være bra at du tar det opp med han og ser hva han har å si. For dersom han bare ler det bort, så velger han jo gutta, over å være den personen han egentlig vil være. Den som skal passe på at andre ikke er creepy. Da blir jo dette bare en falsk maske.

Og bare for å nevne det helt til slutt - jeg ville absolutt ikke involvert HR som noen over her skriver. Du har tross alt funnet bildet ved å semi-snoke på hans telefon, så der har du jo selv gjort litt "feil". Bare la disse kvalme guttestrekene ligge. Du er ikke ansvarlig for arbeidsmiljøet på typens jobb. Tenk heller på hvordan dette påvirker ditt syn på han og forholdet. 

Anonymkode: cf444...9d7

Dette innlegget bør du se bort fra. Uansvarlig av deg å bagatilisere seksuell trakkassering og kalle det for guttestreker. Du kan umulig være med dine fulle fem.

Anonymkode: 18bab...aa0

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for alle svar hittil. Jeg er helt enige med dere. Spørsmålet jeg stiller meg selv er jo først og fremst: kan jeg fortsette å være sammen med en person som tydeligvis ikke forstår hvor ekstremt creepy og ekkel adferd dette er?

Han vet ikke at jeg vet enda. Jeg har utsatt å fortelle han det fordi jeg har en veldig viktig presentasjon til uka. Men planen min hittil har i alle fall vært å fortelle han at jeg vet etter presentasjonen, og si at jeg trenger tid alene for å tenke. Og jeg vet så godt at han kommer til å reagere med å bortforklare og gråte og angre, men er dette mulig å tilgi? Jeg vil jo ha en kjæreste som ser på kvinner som likeverdige. Jeg hadde aldri trodd at han skulle utsette noen andre for noe sånt. Men etter ti år sammen tenker man jo også alltid at man må fortsette å "kjempe" for forholdet...

Ikke sant. Hadde han vært 18 kunne jeg til nøds rasjonalisert bort hele greia med at han ikke forstår disse tingene enda. Men 32? Han er altfor gammel for dette. Jeg ser jo også på 20-åringer som barn, og det kunne aldri falt meg inn å seksualisere noen som nettopp er ferdig med VGS, ene og alene fordi de er så unge. Men han gjør jo tydeligvis ikke det. 

Jeg tenker at du kan ta det opp på en ikke-anklagende måte. Forklar hendelsen som om en kollega av deg har gjort det. La ham få muligheten til å «oppdage» hvor ufint dette er. Så kan du avsløre hva du fant på hans telefon. Det kan godt hende han reagerer som du sier. Du kjenner ham jo godt. Men da har du i hvert fall gitt ham en sjanse til å lære av situasjonen. 

Anonymkode: 6de89...bca

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å si noe til samboeren din, bare ta det med lederen hans. Da vil han ikke vite at det er du som har sladret. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å manipulere og sende videre et bilde som er krenkende og nedverdig for vedkommende kan være/er i strid med straffeloven og bor politianmeldes.  
Dette lærer ungdommen på skolen. At en voksen mann holder på med slikt er hårreisende!! 

Anonymkode: 6dd90...784

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn er hun ikke, langt i fra, men dette var skikkelig umodent, ufint og skikkelig kleint av samboeren din. Jeg hadde gitt beskjed at sånt er ikke greit hverken for din del, kollegaen som var avbildet eller på en arbeidsplass generelt. Pinlig oppførsel for en 32 åring…

Anonymkode: 83269...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuell trakasering kan være straffbart. Og det er enda verre om din samboer er i en overordnet posisjon mot henne. Hadde jeg som leder kommet over noe slikt hadde jeg gitt en kraftig skriftlig advarsel og vurdert terminasjon av arbeidsforholdet

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...