Gå til innhold

Mannen nekter å justere arbeidstider så familielivet går opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen jobber 08-1615. Han drar tidlig, litt før 07, for å ha god tid på morgenen, og er hjemme rundt 17. To dager i uka jobber han til 1930. Han ser knapt barna før de legger seg og alt av husarbeid og praktisk organisering faller på meg. Det har jeg på en måte akseptert ved å tenke at jeg tross alt er heldig som får være tilgjengelig for barna når de vokser opp og at jeg får lære dem alle ferdigheter.

Problemet er at han ikke er villig til å kutte i arbeidstidene når jeg egentlig trenger det. Jeg har en fleksibel deltidsjobb som gjør at familien rent praktisk går rundt, men det går utover økonomien min. Jeg trenger egentlig å jobbe litt mer, men da måtte jeg tatt ekstravakter innen helsevesenet. Ikke rekker jeg å levere før dagvakt, og ikke får jeg jobba kveldsvakter. Jeg kan jobbe helger, men jeg vil ikke jobbe hver helg heller. Jeg hadde trengt kanskje ei vakt i uke ekstra, som ville gjort at han måtte enten startet senere eller sluttet før akkurat den dagen. Tar jeg opp problemstillingen så sier han bare enten «du velger selv å ha korte dager i bhg» eller «men jeg må jobbe». Svarer jeg at jeg må jo også jobbe, får jeg beskjed om å finne en jobb som går opp med familielivet. Han har en fleksibel jobb og kan justere sine arbeidstider, men nekter fullstendig og rabler om alt ansvaret han har.

Hvordan kan jeg løse dette? Jeg må ha mer inntekt, men det er ikke SÅ enkelt å finne en superfleksibel deltidsstilling heller.

Og før noen sier noe, frem til vi fikk barn jobba han vesentlig mindre… 

Anonymkode: b8b77...e7e

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i klubben! 
Jeg er også sammen med en sånn. Jeg har endelig fått fast jobb etter et vikariat, og må belage meg på å bruke barnevakter for at hverdagen skal gå opp. 

Kan dere ikke ha felles økonomi, i det minste? 

Anonymkode: 2b552...76d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skriver at det går utover økonomien din. Det vil si din, og ikke deres? Har dere delt økonomi? Eller hva er greia? For meg høres det veldig merkelig ut. 

Hva gjør han egentlig hjemme, når ser han barna og hvorfor gidder du dette her?

• Liker 38
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg antar at det er du som har bestemt at de skal ha kortere dager i barnehagen? Da må du nesten ta konsekvensene også. 

Nå jobber han mye sånn at du kan jobbe mindre (og får mer tid med ungene). Så du kunne jo vist ham litt takknemmelighet. 

Siden du faktisk får tid med ungene i ukedagene ville jeg tatt ekstravakter i helgene. Da tjener du ekstra og mannen får vært mer sammen med barna. 

Anonymkode: 21b8f...03b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jepp. Jeg er gudskjelov langtidssykemeldt, ellers hadde ikke familien gått opp. Han er visst fullstendig uvurdelig på jobb. Spurte om han kunne gå 15 min før her for å rekke å hente familiens kjæledyr hos veterinær. Ikke snakk om, glem det. Ja, så ble det å løpe i bhg for så å løpe til vet med sliten unge på armen da. Enkelt. Han skjønte ikke hvorfor jeg var sur når han kom.

Bare et eksempel av mange. Er så sliten. Null fleksibilitet til fordel for familien.

Anonymkode: 653b6...48a

• Liker 2
  • Hjerte 10
Skrevet

Er du sikker på at han faktisk er på jobb, de to dagene i uka han har fast ‘overtid’…..?

For det her høres jo ut som en mann som stikker av fra unger og familie. Har funnet seg en behagelig løsning for å slippe å ta unger om morran, slippe å hente i barnehage. Han slipper vel å lage middag også?

Behagelig liv for ham….

Det er ikke ditt ansvar alene å få familiekabalen til å gå opp.

Du bør fokusere på helheten i hvor vanvittig skeiv belastningen dere mellom er med barn, hus og hjem.

For nå høres det ut som du er gratis barnepasser og hushjelp for ham.

Anonymkode: bbfde...ba1

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg antar at det er du som har bestemt at de skal ha kortere dager i barnehagen? Da må du nesten ta konsekvensene også. 

Nå jobber han mye sånn at du kan jobbe mindre (og får mer tid med ungene). Så du kunne jo vist ham litt takknemmelighet. 

Siden du faktisk får tid med ungene i ukedagene ville jeg tatt ekstravakter i helgene. Da tjener du ekstra og mannen får vært mer sammen med barna. 

Anonymkode: 21b8f...03b

Det har ingenting å si hvor lange eller korte dager ungene har i barnehagen, jeg rekker ikke levere før dagvakt fordi barnehagen åpner når dagvakten starter, og jeg kan ikke ta kveldsvakter fordi barnehagen stenger før han er hjemme.

Han jobber ikke mye så jeg kan jobbe mer, hvor får du det fra? Vi har ikke fellesøkonomi.

Jeg jobber i ukedagene jeg også, men fordi jeg har fleksitid tar jeg noe av det på kveldene. Å bare ta ekstravakter i helgene vil gjøre at jeg aldri får frihelg, og jeg vil ha fridager med ungene jeg og. Kan selvsagt jobbe noe helg, men å belage meg på å bare ta ekstra i helgene er ikke bare-bare.

SPOCA skrev (9 minutter siden):

Du skriver at det går utover økonomien din. Det vil si din, og ikke deres? Har dere delt økonomi? Eller hva er greia? For meg høres det veldig merkelig ut. 

Hva gjør han egentlig hjemme, når ser han barna og hvorfor gidder du dette her?

Delt økonomi ja, deler likt på fellesutgiftene. Han ser barna i helgene og noen dager i uka fra 17-1830. Gidder vel fordi barna…

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Deler likt på utgiftene men han vil ikke gi deg muligheten til å jobbe mer? Det er urettferdig. Blir du ufør, pensjonist eller alene så vil han ha god råd og du slite mye med å få endene til åmøtes. 

Anonymkode: cd17e...def

• Liker 29
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at han faktisk er på jobb, de to dagene i uka han har fast ‘overtid’…..?

For det her høres jo ut som en mann som stikker av fra unger og familie. Har funnet seg en behagelig løsning for å slippe å ta unger om morran, slippe å hente i barnehage. Han slipper vel å lage middag også?

Behagelig liv for ham….

Det er ikke ditt ansvar alene å få familiekabalen til å gå opp.

Du bør fokusere på helheten i hvor vanvittig skeiv belastningen dere mellom er med barn, hus og hjem.

For nå høres det ut som du er gratis barnepasser og hushjelp for ham.

Anonymkode: bbfde...ba1

Ja, han er på jobb, men om han jobber eller bare surfer nettaviser aner jeg ikke.

Middag lager jeg og ungene, og selv om jeg gjerne skulle sluppet, ser jeg på det som god læring og en fin stund med barna.

Ja, det er vel heller det, at han synes det er behagelig…

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Deler likt på utgiftene men han vil ikke gi deg muligheten til å jobbe mer? Det er urettferdig. Blir du ufør, pensjonist eller alene så vil han ha god råd og du slite mye med å få endene til åmøtes. 

Anonymkode: cd17e...def

JEG vet det. Men det nytter ikke å fortelle ham det, jeg får bare det samme gnålet tilbake om at han også trenger penger og at han må spare til egen pensjon blabla. Uten at han forstår at det gjelder begge.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Familievernkontoret asap! 

Anonymkode: 0916f...013

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

DU kan ikke velge kortere dager for barna og samtidig klage. 

Anonymkode: baf1b...9b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har ingenting å si hvor lange eller korte dager ungene har i barnehagen, jeg rekker ikke levere før dagvakt fordi barnehagen åpner når dagvakten starter, og jeg kan ikke ta kveldsvakter fordi barnehagen stenger før han er hjemme.

Han jobber ikke mye så jeg kan jobbe mer, hvor får du det fra? Vi har ikke fellesøkonomi.

Jeg jobber i ukedagene jeg også, men fordi jeg har fleksitid tar jeg noe av det på kveldene. Å bare ta ekstravakter i helgene vil gjøre at jeg aldri får frihelg, og jeg vil ha fridager med ungene jeg og. Kan selvsagt jobbe noe helg, men å belage meg på å bare ta ekstra i helgene er ikke bare-bare.

Delt økonomi ja, deler likt på fellesutgiftene. Han ser barna i helgene og noen dager i uka fra 17-1830. Gidder vel fordi barna…

Dette er idioti. Fatter ikke at du går med på det. Delt økonomi må følges av lik fordeling av alle oppgaver i hjemmet og med barna. Du (og alle de andre i samme situasjon) må kreve enten at partneren betaler vesentlig mer eller at partneren tar sin del av oppgavene.

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet

JEG vet det. Men det nytter ikke å fortelle ham det, jeg får bare det samme gnålet tilbake om at han også trenger penger og at han må spare til egen pensjon blabla. Uten at han forstår at det gjelder begge.

Han er jo ikke så tett at han ikke forstår dette. Han er bare ekstremt egoistisk..

Anonymkode: c656f...c94

• Liker 24
  • Nyttig 13
Skrevet

Ja, han er på jobb, men om han jobber eller bare surfer nettaviser aner jeg ikke.

Middag lager jeg og ungene, og selv om jeg gjerne skulle sluppet, ser jeg på det som god læring og en fin stund med barna.

Ja, det er vel heller det, at han synes det er behagelig…

Da får du fortelle han at alternativet blir å måtte tilpasse arbeidstiden til alene-pappa tilværelse samt bidrag.

• Liker 29
  • Nyttig 8
Skrevet

Med 50/50, eller til og med 70/30 får du arbeidet mer enn du gjør nå. 

Men du kan også finne en jobb hvor arbeidstiden starter etter barnehageåpning. 

Du er i kvinnefella med en mann som ikke vil gjøre endring. Det løser seg ikke det

Anonymkode: 15183...d61

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

For en utrolig egoistisk mann! Jeg hadde mistet all respekt og kjærlighet. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Hans oppførsel her er helt uakseptabel. Svært egoistisk. I utgangspunktet må han forvente å levere/hente halvparten av gangene og justere arbeidstiden deretter (men han må kunne benytte hele barnehagens åpningstid, du kan ikke kreve kortere dager). Så kan dere heller avtale at du tar et noe større ansvar for barn mot at han betaler mer av felles utgifter. 

Han sniker seg unna forpliktelser og bruker jobben som «fri». Det at han har begynt å jobbe mer etter at dere fikk barn og hans «faste» overtid til 19:30 er røde flagg. Her tar han seg egentid på din bekostning. 

• Liker 10
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...