AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Jeg er 100 % alenemor og har foreldreansvar alene til et barn på 5 år. Far bor 3-4 timer unna og styrer sitt samvær selv. Samvær foregår på barnets bostedsadresse med tilsyn i perioder. Far har tidligere drevet med psykisk vold mot meg, og driver også med foreldrefiendelighet til tider. Han kaller meg f.eks lite hyggelige ting foran barnet, og FVK har sagt at om far vil ha overnatting med barnet må han gå rettens vei. Dette har ikke skjedd hittil. Far ønsker også at barnet skal bo fast hos meg. Men han har truet at han vil ha foreldreansvar. Er det virkelig noen som får felles foreldreansvar når man aldri har bodd sammen tidligere, har dårlig kommunikasjon og det har gått så mange år? Jeg er fanget for evig tid om det skulle skje og jeg er livredd for dette. Nå har jeg muligheter til å få en bra jobb og høyere lønn en time unna fars bopæl som vil gjøre livet mitt lettere økonomisk, men jeg er redd at jo nærmere jeg bor han, jo mer vil han kreve eller stelle i stand konflikter. Jeg orker ikke ekstra stress, drama og konflikter i mitt liv. Jeg vil bare ha fred og ro. Man vet aldri hva barnefar kommer til å finne på. Blir han trigget eller du gjør noe han ikke liker, så blir du straffet. Han straffer til og med barnet om jeg har satt grenser for meg selv, ved at han f.eks ikke ringer barnet på flere uker. Han er heller ikke kjærlig mot barnet. Barnefar er forresten 20 år eldre enn meg, så jeg har også merket at han har mer humørsvingninger og har begynt å glemme ting som bekymrer meg. Jeg er 35 år. Anonymkode: a72b3...34d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Ja, sannsynligheten er høy for at han vil få del i foreldreansvaret om han går til retten for det. Det betyr ikke automatisk at han vil kunne nekte deg å flytte, med mindre det er snakk om flytting ut av landet. Anonymkode: c2a1f...f44 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, sannsynligheten er høy for at han vil få del i foreldreansvaret om han går til retten for det. Det betyr ikke automatisk at han vil kunne nekte deg å flytte, med mindre det er snakk om flytting ut av landet. Anonymkode: c2a1f...f44 Hvorfor mener du det eller hva baserer du det på? Han har aldri hatt foreldreansvar. Kan en far bare kreve å få det etter x antall år når vi ikke en gang har hatt samværavtale? Vi har som sagt aldri bodd sammen. Hva anbefaler du? Anonymkode: a72b3...34d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Når du har foreldreansvar alene er det du alene som er juridisk ansvarlig for barnet. Det innebærer valg av bosted og flytting. En far som må ha samvær m/tilsyn hadde jeg ikke tatt hensyn til. Gjør det som er best for deg og barnet. Anonymkode: 6843a...979 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor mener du det eller hva baserer du det på? Han har aldri hatt foreldreansvar. Kan en far bare kreve å få det etter x antall år når vi ikke en gang har hatt samværavtale? Vi har som sagt aldri bodd sammen. Hva anbefaler du? Anonymkode: a72b3...34d Han vil aldri få tildelt foreldreansvar om han ikke har hatt det hittil. Og uansett nå kan du flytte akkurat dit du vil. Du kan også flytte med barnet om det hadde hatt vanlig samvær med far, om det ikke går utover avtalen og ødelegger for samvær. Tenker ikke da på 50/50 Anonymkode: e5c47...cdf
Loke37 Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Hadde vurdert om de ekstra pengene er verdt det stresset og usikkerheten du får på kjøpet ved å flytte nærmere barnefar. 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor mener du det eller hva baserer du det på? Han har aldri hatt foreldreansvar. Kan en far bare kreve å få det etter x antall år når vi ikke en gang har hatt samværavtale? Vi har som sagt aldri bodd sammen. Hva anbefaler du? Anonymkode: a72b3...34d Baserer det på lang erfaring fra barnevernet. Vi har ofte kontakt med mødre i lignende situasjoner. Retten gir som oftest foreldreansvar til foreldre som ønsker det så lenge de er i stand til å utøve det på laveste nivå. Trenger ikke være kvalifiserte til samvær av den grunn. Argumenter mor å gi det eller la dem beholde del i foreldreansvar de har er typisk om de har nektet barn helsehjelp, nektet å signere på pass til ferier etc. Ting som at man har utøvd grov vold mot barna eller mor behøver ikke bety at man fratas foreldreansvar. Men akkurat flytting har det ikke så stor betydning for, med mindre du tenker utenlands. Ergo ville jeg ikke bekymret meg så mye for den biten. Anonymkode: c2a1f...f44 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det virkelig noen som får felles foreldreansvar når man aldri har bodd sammen tidligere, har dårlig kommunikasjon og det har gått så mange år? Jeg er fanget for evig tid om det skulle skje og jeg er livredd for dette. Ja, om han tar det til retten vil han få foreldreansvaret. Anonymkode: fe729...0ac 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, om han tar det til retten vil han få foreldreansvaret. Anonymkode: fe729...0ac Hvorfor vil han automatisk få det? Anonymkode: a72b3...34d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Baserer det på lang erfaring fra barnevernet. Vi har ofte kontakt med mødre i lignende situasjoner. Retten gir som oftest foreldreansvar til foreldre som ønsker det så lenge de er i stand til å utøve det på laveste nivå. Trenger ikke være kvalifiserte til samvær av den grunn. Argumenter mor å gi det eller la dem beholde del i foreldreansvar de har er typisk om de har nektet barn helsehjelp, nektet å signere på pass til ferier etc. Ting som at man har utøvd grov vold mot barna eller mor behøver ikke bety at man fratas foreldreansvar. Men akkurat flytting har det ikke så stor betydning for, med mindre du tenker utenlands. Ergo ville jeg ikke bekymret meg så mye for den biten. Anonymkode: c2a1f...f44 Så en far kan bare komme flere år etter fødsel og be om foreldreansvar, så får han det automatisk? Når mor og far aldri har bodd sammen og mor gikk igjennom svangerskapet alene? Når far har utsatt mor for psykisk vold og FVK har bekreftet at mor ble utsatt for dette? Når dette ikke er til barnets beste og vil gjøre at barnets primærperson får dårligere livskvalitet og panikkanfall? Det synes jeg høres veldig rart ut. Da vet jeg ikke om jeg tør å flytte for å si det slik. Anonymkode: a72b3...34d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 Ikke tillat foreldreansvar! Da skal han samtykke i pass, bankid, medisiner ved spes diagnose osv. du kommer til å angre. Anonymkode: b89ba...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke tillat foreldreansvar! Da skal han samtykke i pass, bankid, medisiner ved spes diagnose osv. du kommer til å angre. Anonymkode: b89ba...2a6 Nei, er du gal. Jeg kommer aldri til å tillate dette. Men jeg er redd han tar meg til retten for å få det om jeg bor nærmere han. Nå er han 4 timer unna. Ny og bedre jobb som vil endre min økonomi blir 1 time unna han. Jeg har ikke turt å drøfte tematikken med han, fordi da vet han at jeg er redd for det og tenker på det, og vil bruke det mot meg. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men er ikke gøy å leve under fattigdomsgrensen heller. Det skjer ingenting på bygda heller. Anonymkode: a72b3...34d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 Jeg hadde aldri flyttet så nærme far, da han er så vanskelig. Jeg har selv en far til mine barn, som gjør sitt for å gjøre mitt liv vanskelig. Bare synd at det stort sett går utover barna. Og takk og pris bor jeg 3 timer unna han. Hadde jeg bodd nærmere, så hadde han klart å ødelegge så mye mer for både meg og barn. Og vi har hatt det sånn i 15 år, og han har ennå ikke gitt seg. Eneste er at nå er barna så store, så det er mye mer begrenset hva han kan gjøre nå. Anonymkode: a9179...cd7 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 Men foreldreansvar betyr vel ikke at han får automatisk mye mer samvær eller ? Anonymkode: b5d26...6ef
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så en far kan bare komme flere år etter fødsel og be om foreldreansvar, så får han det automatisk? Når mor og far aldri har bodd sammen og mor gikk igjennom svangerskapet alene? Når far har utsatt mor for psykisk vold og FVK har bekreftet at mor ble utsatt for dette? Når dette ikke er til barnets beste og vil gjøre at barnets primærperson får dårligere livskvalitet og panikkanfall? Det synes jeg høres veldig rart ut. Da vet jeg ikke om jeg tør å flytte for å si det slik. Anonymkode: a72b3...34d Ikke automatisk. Det at mor eventuelt blir en dårligere omsorgssituasjonen dersom hun må ha kontakt med far, kan vektes. Men noen garanti er det ikke. Alt det andre du nevner vil neppe tillegges noen vekt. Anonymkode: c2a1f...f44
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 Ville ikke flyttet nærmere han med den historikken du forteller om. Søk heller jobber i motsatt retning, altså lenger unna han. Han vil med all sannsynlighet bli vanskeligere å ha med å gjøre når dere bor nærmere. Dukke uanmeldt opp på døra, oppsøke barnet i bhg/på skolen, kreve mer samvær… Nei, ville ikke utsatt meg selv og barnet mitt for den muligheten❤️ Anonymkode: b6cbb...749 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men foreldreansvar betyr vel ikke at han får automatisk mye mer samvær eller ? Anonymkode: b5d26...6ef Han har sagt han vil ha mer samvær om jeg bor nærmere. Men tviler på det egentlig.... Når han frivillig ikke ønsker å se sitt barn på en måned, så tviler jeg at han kommer til å løpe ned dørene hos oss. Men bare å komme. Det har jeg alltid sagt. Men foreldreansvar vil han ha. Han elsker makt og kontroll, og dette er jeg så redd for. Anonymkode: a72b3...34d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 15.36): Hvorfor mener du det eller hva baserer du det på? Han har aldri hatt foreldreansvar. Kan en far bare kreve å få det etter x antall år når vi ikke en gang har hatt samværavtale? Vi har som sagt aldri bodd sammen. Hva anbefaler du? Anonymkode: a72b3...34d Nei, på bakgrunn av det du forteller vil han ikke vinne i retten med dette. Hilsen en mor som har snakket med to advokater denne uka, fordi jeg har fryktet noe av det samme. De betrygget meg. Barnet vil få beholde fast bosted hos deg uten tvil. Domstolen idømmer ikke 50/50 f.eks. der samarbeidet mellom foreldrene er dårlig. Og havner en barnefordelingssak i retten er det ganske innlysende at samarbeidet ikke akkurat er bra. Om han kan få mer samvær ved å gå rettens vei, kan vel hende. Da vil jeg tro han må bevise, ved hjelp av vitner, at han er skikket til det. Anonymkode: cc2c6...096
Jadaomatte Skrevet 26. november 2023 #19 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, på bakgrunn av det du forteller vil han ikke vinne i retten med dette. Hilsen en mor som har snakket med to advokater denne uka, fordi jeg har fryktet noe av det samme. De betrygget meg. Barnet vil få beholde fast bosted hos deg uten tvil. Domstolen idømmer ikke 50/50 f.eks. der samarbeidet mellom foreldrene er dårlig. Og havner en barnefordelingssak i retten er det ganske innlysende at samarbeidet ikke akkurat er bra. Om han kan få mer samvær ved å gå rettens vei, kan vel hende. Da vil jeg tro han må bevise, ved hjelp av vitner, at han er skikket til det. Anonymkode: cc2c6...096 Det er ikke det hun spør om, hun spør om foreldreansvar. Og at en far må bevise at han er skikket? Det er vel heller motsatt, det er mor/rettsvesen som må bevise at han er uskikket. FVK har ingen myndighet til å bekrefte/bestemme verken det ene eller andre. Jeg mener om mannen er barnets far, så er han foreldre, derav foreldreansvar. Har ingenting med samvær, samboerskap eller tilstedeværelse under graviditeten. I ett tilfelle jeg kjenner ble faren fratatt foreldreansvaret, siden faren var alvorlig psykisk syk, med innleggelse, rus, psykoser og alvorlige trusler mot alt og alle etc. men tror det skal veldig mye til. Men vil anbefale ts, som noe over her skriver, søk jobb i motsatt rening av hvor han bor. Det høres ikke ut til å bli noe normalt sammarbeid. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #20 Skrevet 26. november 2023 Han får ganske sikkert foreldreansvar av retten, men det har ikke så mye å si ut over at han kan lage trøbbel når barnet skal ha pass. Men ikke gi deg enda, advokaten min rådet meg til å la ham skrive stevning og sende, og så gi meg. For jeg kom til å tape mente hun. Nå skjedde det så mye annet rart at jeg ikke tapte likevel, men det skal mye til at en far som ønsker foreldreansvar ikke får det. Anonymkode: 64d02...525 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå