martitt Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Dvs.. hvordan får man fram deler av traume man har "glemt"? Beklager sterke beskrivelser.. Jeg opplevde når jeg var 6 år at min far tok sitt eget liv. Jeg så det ikke, men jeg burde hørt det, ettersom han brukte våpen, og jeg var hjemme da det skjedde. Deler av oppløpet husker jeg, men nå som 44 åring, - har jeg begynt å tenke på at det er ting i en periode der jeg ikke klarer å huske. Jeg husker min bror og jeg var hjemme. Jeg husker jeg fikk en klem av min far før han tok med seg geværet og gikk ut på låven. Jeg husker min da 16 år gamle bror, mot sin vilje ble pålagt av pappa (sint) å ringe politiet et visst tidspunkt. (min bror har sterke traumer av dette). Jeg husker min bror sa til meg å gå opp på soverommet og ta med en radio og skru den på fullt volum. (fordi jeg ikke skulle høre noe..) Jeg husker at jeg gikk på soverommet og så ut på låven, men jeg skrudde aldri på radioen. Jeg burde hørt skuddet. Låven lå 50 m unna. Men jeg husker ingenting før politiet og presten var i stua vår. Og det måtte ha gått en lang stund. Vi bodde i en avsides grend og politistasjonen var 30 min unna. Jeg husker min søster satt og fikk trøst av presten og spurte “er det virkelig sant? " Jeg husker min mor kom hjem etter å ha vært på butikken, og hvordan hun mistet posene i gulvet da hun forstod. Jeg husker knapt begravelsen. Skjønte ikke hvorfor alle gråt. Skjønte ingenting. Kan huske mor hadde et glass med rosa piller som hun fikk rett etterpå. Dette var i 1986. Nå tenker jeg så mye på dette. Jeg tror kroppen husker, at det er en slags bearbeiding på gang, men samtidig ubevisst om dere skjønner.. Prøver å tenke hardt på det før jeg sovner i tilfelle det kan framprovosere noen drømmer/minner ubevisst når jeg sover. 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Dette må du jobbe med faglig helsepersonell om, ikke spørre randoms på internett… Anonymkode: 15386...d88 6 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Det er ikke så lett å få frem minner, hvis man husker ting etter lang tid kan det ofte være falske minner. Selv ting man tror man husker godt, har en tendens til å endre seg over tid. Og så kan man plutselig finne ut at det man husker ikke stemmer i det hele tatt. Anonymkode: 6266d...b5a 1 1
Isambard Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Du kan ikke få det frem. Er det glemt så finnes det ikke lenger i hjernen din. Det eneste du kan gjøre er å se på bilder og få forklart hva som skjedde. Da vil hjernen din skape egne bilder av hva som skjedde, og danne "minner". Det er sånn hjernen fungerer normalt også. Ekte minner er også ganske små puslespillbiter hvor hjernen fyller inn det som mangler. 5
Pipaluk Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 (endret) Dette må du spørre helsepersonell om. Men vær klar over dette.: Hvis du skulle få frem noen minner, så vet du faktisk ikke om de er ekte eller falske. Forskningen viser at når det gjelder traumer, så er sannsynligheten stor for at du husker feil. Spesielt når du er barn, så kan minnene veksles sammen. Så du kan ende opp med å bearbeide noe som er feil. https://psykologisk.no/2015/03/en-studie-av-falske-minner/ https://www.forskning.no/psykologi-hjernen/falske-minner-kan-skapes/1010958 Er det veldig viktig for deg å huske det som har skjedd? Er det ikke bedre å forsøke å glemme det, og gå videre? Endret 25. november 2023 av Pipaluk 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Føler med deg ts, det dere har opplevd er grusomt! Jeg har også slike minner som er avstengt for meg, som en vegg uten dør jeg ikke får opp, et hus uten innsyn. Sakte gradvis så kommer det mer frem, dryppvis, men det er som slag med balltre hver gang. Jeg tenker at om vi fikk hele minnet på en gang med alle de uprossesrte følelser, så hadde vi kanskje ikke tålt det. Klem Anonymkode: 40da5...57c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Jeg fikk frem minner av en healer. Dette var på en felleshealing med mange healere. Det var èn mann der som i det han tok hånden på meg, fikk frem et fortrengt minne fra barndommen. Som et pang! Veldig rart. De andre sa han var spesielt dyktig. Anonymkode: 2d2b3...d1d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Isambard skrev (2 minutter siden): Du kan ikke få det frem. Er det glemt så finnes det ikke lenger i hjernen din. Det eneste du kan gjøre er å se på bilder og få forklart hva som skjedde. Da vil hjernen din skape egne bilder av hva som skjedde, og danne "minner". Det er sånn hjernen fungerer normalt også. Ekte minner er også ganske små puslespillbiter hvor hjernen fyller inn det som mangler. Det stemmer ikke. Når noe er veldig traumatisk eller påkjennende så blir det blokkert ut, men det er der. Så åpnes det kanskje senere opp for det og da kommer ting tilbake. Gjerne i smertefulle flashback Anonymkode: 40da5...57c 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Ikke et fasitsvar nødvendigvis men gjennom meditasjon så åpner man opp for mye, les deg opp om pust ♥️ Anonymkode: 37261...ba1
Pipaluk Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk frem minner av en healer. Dette var på en felleshealing med mange healere. Det var èn mann der som i det han tok hånden på meg, fikk frem et fortrengt minne fra barndommen. Som et pang! Veldig rart. De andre sa han var spesielt dyktig. Anonymkode: 2d2b3...d1d Tror du at det var ekte minner?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette må du jobbe med faglig helsepersonell om, ikke spørre randoms på internett… Anonymkode: 15386...d88 Typisk kg svar. Det må da være mulig å skrive om noen og spørre. Tipper ts forstår at hun kanskje bør snakke med noen. Anonymkode: b0548...8fe 1
Isambard Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer ikke. Når noe er veldig traumatisk eller påkjennende så blir det blokkert ut, men det er der. Så åpnes det kanskje senere opp for det og da kommer ting tilbake. Gjerne i smertefulle flashback Anonymkode: 40da5...57c Gammel myte. Når man husker traumatiske hendelser ekstra klart: https://tidsskriftet.no/2019/06/kronikk/blokkeres-traumatiske-minner-fra-bevisstheten All forskning som følger normale vitenskapelige krav er entydig. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 Isambard skrev (4 minutter siden): Gammel myte. Når man husker traumatiske hendelser ekstra klart: https://tidsskriftet.no/2019/06/kronikk/blokkeres-traumatiske-minner-fra-bevisstheten All forskning som følger normale vitenskapelige krav er entydig. Det er ikke en myte, det er noe jeg går gjennom i behandling og har gjort i mange år, åpne opp for minner som er så smertefulle at de er på et utilgjengelig sted, og det et absolutt reellt. Anonymkode: 40da5...57c 1
Isambard Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke en myte, det er noe jeg går gjennom i behandling og har gjort i mange år, åpne opp for minner som er så smertefulle at de er på et utilgjengelig sted, og det et absolutt reellt. Anonymkode: 40da5...57c Det var leit å høre. Jeg synes ærlig talt du bør få en "second opinion" fra en annen behandler. Jeg vil skrive noe her som høres ut som spøk, men som er ramme alvor: På 60 tallet var det en UFO-mani. Tusenvis av mennesker fikk frem traumatiske minner fra UFO-bortføringer gjennom terapi. Man kan få folk til å huske absolutt hva som helst gjennom suggesjon og "terapi". Tidligere liv også, hvis pasientem tror på sånt. Man kan skyve bort minner og følelser i hverdagen. Det blir noe annet. Hvis du virkelig ikke husker noe før "terapi", så vær veldig, veldig skeptisk. 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Typisk kg svar. Det må da være mulig å skrive om noen og spørre. Tipper ts forstår at hun kanskje bør snakke med noen. Anonymkode: b0548...8fe Grunnen til at dette er et typisk KG-svar er fordi det er det RIKTIGE svaret å gi en person som trenger hjelp fra helsepersonell. Og nei - det virker ikke som TS forstår at hun bør snakke med noen med faglig bakgrunn, all den tid hun spør randoms på internett etter hjelp. Anonymkode: 15386...d88 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 Hvorfor vil du ha fram slike forferdelige minner? Anonymkode: 28de4...976 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 Slik er det med ting som hendte for lenge siden. Man husker ikke hvert eneste minutt eller time, ikke engang hver dag, uke eller måned. Det er helt naturlig og ikke farlig på noen måte. Anonymkode: c2e34...d86 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 Hvorfor vil du huske den lyden? Du trenger ikke den for å bearbeide noe, du husker jo masse. Fraråder på det sterkeste å tenke hardt på det for å drømme om det, da kan du overhodet ikke stole på det om du skulle drømme om det. Ikke uvanlig å drømme om ting man tenker mye på. Trenger du hjelp til bearbeiding kan jeg anbefale EMDR, der trenger man ikke engang visuelle minner for å bearbeide Anonymkode: d7a47...78b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #19 Skrevet 25. november 2023 Hvorfor vil du huske mer? Du husker jo mye og det at vi fortrenger ting har jo en funksjon. Det er jo for å beskytte oss. Anonymkode: d847e...4a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #20 Skrevet 25. november 2023 Isambard skrev (4 timer siden): Du kan ikke få det frem. Er det glemt så finnes det ikke lenger i hjernen din. Det eneste du kan gjøre er å se på bilder og få forklart hva som skjedde. Da vil hjernen din skape egne bilder av hva som skjedde, og danne "minner". Det er sånn hjernen fungerer normalt også. Ekte minner er også ganske små puslespillbiter hvor hjernen fyller inn det som mangler. Tøv. Anonymkode: f2245...62d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå