AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 Hei Jeg plages med lavt stoffskifte, har sjøgrens og artrose, og har begynt å lese meg opp på kosthold Ser det er på høy tid å gjøre noe drastisk. Er bare 40 år- og håper jeg kan ha mange gode år foran meg, men er vet at jeg må gjøre en innsats selv. Men jeg synes det er vanskelig. Har lest litt om Berit Nordstrand, men synes det er så vanskelige oppskrifter. Er det noen med autoimmune sykdommer som kan fortelle meg litt om deres kosthold og hva dere gjør for å redusere smerter? Anonymkode: 29aaf...82c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Anbefaler å be om henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Anonymkode: 3a4ad...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Aller først må du vite at Berit Nordstrand er en selger. Hun har skapt produkter hun tjener masse på å selge. Så må du vite at hun er utdannet lege, ikke ernæringsfysiolog. De lærer noe om næring på legestudie, men IKKE nok! Og når du vet dette må du være kritisk til både henne, produktene hennes og andre liknende personer. Og nå, som du vet dette, kan du begynne å tilegne deg kunnskap, og vite at du ikke kan ta det Breit Nordstrand forteller deg som god fisk. Mer råtten og syk laks som er solgt som premiumvare (ref de siste ukers oppslag i riksavisene). VÆR. KRITISK! Anonymkode: 7855d...0d2 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aller først må du vite at Berit Nordstrand er en selger. Hun har skapt produkter hun tjener masse på å selge. Så må du vite at hun er utdannet lege, ikke ernæringsfysiolog. De lærer noe om næring på legestudie, men IKKE nok! Og når du vet dette må du være kritisk til både henne, produktene hennes og andre liknende personer. Og nå, som du vet dette, kan du begynne å tilegne deg kunnskap, og vite at du ikke kan ta det Breit Nordstrand forteller deg som god fisk. Mer råtten og syk laks som er solgt som premiumvare (ref de siste ukers oppslag i riksavisene). VÆR. KRITISK! Anonymkode: 7855d...0d2 Dette er veldig viktig, og gjelder alle som er veldig påtrengende med ernæringsinformasjon. Nordstrand har jo en helt annen spesialisering enn ernæring også, så hadde ikke brukt henne. Klinisk ernæringsfysiolog er det du er ute etter. Denne kan du få tilgang på helt gratis via fastlegen. Ikke noe ernæringsbiolog som tjener penger på at du følger hennes bøker/produkter/kurs. Eller denne legen som driver så uetisk at jeg har ikke ord. Anonymkode: 3a4ad...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 Det vil alltid være delte meninger og erfaringer rundt hva slags type kosthold som er riktig. Jeg anbefaler å begynne i èn ende, og eksperimentere. Første skritt vil være å kutte ut ultraprosessert mat, og lage all mat fra bunnen. Kjøp kjøtt uten e stoffer, økologiske egg, villfisk så langt det lar seg gjøre, variasjon av grønnsaker. Bytt ut kaffe med urtete, dropp alkohol. Få i deg godt med omega 3 fettsyrer fra fisk. I tillegg til kosthold så er ofte vitamintilskudd nødvendig. I teorien så skal vi få i oss alt vi trenger via kost, men jeg har erfart at det ikke er så enkelt. Med autoimmun sykdom så er ofte også næringstopptaket dårligere, og det er behov for ekstra. Med både gjennomgripende smerter og utmattelse, så har særlig disse tilskuddene vært viktige for meg: D vitamin (jeg absorberer dårlig og trenger høye doser for å ligge over 75-80 nmol) B12 (dråper på tom mage har gitt best opptak for meg) B kompleks fra Biolife (lite b12 i disse, så jeg tar eget b12 i tillegg) Kalsium og magnesium kombinert Sånn rundt Berit Nordstrand, så har hun langt mer kunnskap om ernæring og helse enn gjennomsnittslegen, og jeg hører heller på henne enn mange ernæringsfysiologer. Det er fint å være kritisk, men ikke på det grunnlag at personen som gir råd selger produkter og tjener penger på jobben de gjør. Her kan du lese litt om vitaminer og sjøgrens især https://rheumatologistoncall.com/2023/02/13/best-vitamins-for-sjogrens-syndrome/#:~:text=of Sjogren's Syndrome.-,Vitamin D%2C Omega-3 Fatty Acids%2C Vitamin B Complex,individuals with this autoimmune disorder. Jeg anbefaler at du tar blodprøve for å sjekke særlig b-12 (fullverdig sjekk, ikke bare cobalamin), folat, d vitamin, og se om du ligger i øvre eller nedre del av normalen (eller under). Anonymkode: f5439...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det vil alltid være delte meninger og erfaringer rundt hva slags type kosthold som er riktig. Jeg anbefaler å begynne i èn ende, og eksperimentere. Første skritt vil være å kutte ut ultraprosessert mat, og lage all mat fra bunnen. Kjøp kjøtt uten e stoffer, økologiske egg, villfisk så langt det lar seg gjøre, variasjon av grønnsaker. Bytt ut kaffe med urtete, dropp alkohol. Få i deg godt med omega 3 fettsyrer fra fisk. I tillegg til kosthold så er ofte vitamintilskudd nødvendig. I teorien så skal vi få i oss alt vi trenger via kost, men jeg har erfart at det ikke er så enkelt. Med autoimmun sykdom så er ofte også næringstopptaket dårligere, og det er behov for ekstra. Med både gjennomgripende smerter og utmattelse, så har særlig disse tilskuddene vært viktige for meg: D vitamin (jeg absorberer dårlig og trenger høye doser for å ligge over 75-80 nmol) B12 (dråper på tom mage har gitt best opptak for meg) B kompleks fra Biolife (lite b12 i disse, så jeg tar eget b12 i tillegg) Kalsium og magnesium kombinert Sånn rundt Berit Nordstrand, så har hun langt mer kunnskap om ernæring og helse enn gjennomsnittslegen, og jeg hører heller på henne enn mange ernæringsfysiologer. Det er fint å være kritisk, men ikke på det grunnlag at personen som gir råd selger produkter og tjener penger på jobben de gjør. Her kan du lese litt om vitaminer og sjøgrens især https://rheumatologistoncall.com/2023/02/13/best-vitamins-for-sjogrens-syndrome/#:~:text=of Sjogren's Syndrome.-,Vitamin D%2C Omega-3 Fatty Acids%2C Vitamin B Complex,individuals with this autoimmune disorder. Jeg anbefaler at du tar blodprøve for å sjekke særlig b-12 (fullverdig sjekk, ikke bare cobalamin), folat, d vitamin, og se om du ligger i øvre eller nedre del av normalen (eller under). Anonymkode: f5439...f1a *edit: Jeg avfeier ikke klinisk ernæringsfysiolog, men vet samtidig at det ikke fungerer for alle. Men begynn gjerne der hvis det føles riktig Anonymkode: f5439...f1a 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil alltid være delte meninger og erfaringer rundt hva slags type kosthold som er riktig. Jeg anbefaler å begynne i èn ende, og eksperimentere. Første skritt vil være å kutte ut ultraprosessert mat, og lage all mat fra bunnen. Kjøp kjøtt uten e stoffer, økologiske egg, villfisk så langt det lar seg gjøre, variasjon av grønnsaker. Bytt ut kaffe med urtete, dropp alkohol. Få i deg godt med omega 3 fettsyrer fra fisk. I tillegg til kosthold så er ofte vitamintilskudd nødvendig. I teorien så skal vi få i oss alt vi trenger via kost, men jeg har erfart at det ikke er så enkelt. Med autoimmun sykdom så er ofte også næringstopptaket dårligere, og det er behov for ekstra. Med både gjennomgripende smerter og utmattelse, så har særlig disse tilskuddene vært viktige for meg: D vitamin (jeg absorberer dårlig og trenger høye doser for å ligge over 75-80 nmol) B12 (dråper på tom mage har gitt best opptak for meg) B kompleks fra Biolife (lite b12 i disse, så jeg tar eget b12 i tillegg) Kalsium og magnesium kombinert Sånn rundt Berit Nordstrand, så har hun langt mer kunnskap om ernæring og helse enn gjennomsnittslegen, og jeg hører heller på henne enn mange ernæringsfysiologer. Det er fint å være kritisk, men ikke på det grunnlag at personen som gir råd selger produkter og tjener penger på jobben de gjør. Her kan du lese litt om vitaminer og sjøgrens især https://rheumatologistoncall.com/2023/02/13/best-vitamins-for-sjogrens-syndrome/#:~:text=of Sjogren's Syndrome.-,Vitamin D%2C Omega-3 Fatty Acids%2C Vitamin B Complex,individuals with this autoimmune disorder. Jeg anbefaler at du tar blodprøve for å sjekke særlig b-12 (fullverdig sjekk, ikke bare cobalamin), folat, d vitamin, og se om du ligger i øvre eller nedre del av normalen (eller under). Anonymkode: f5439...f1a Og jeg håper de som leser på KG hører mer på kliniske ernæringsfysiologer enn deg og Berit Nordstrand. Denne setningen jeg har uthevet gjør meg alvorlig bekymret på gjennomsnittsnordmannens vegne! Anonymkode: 7855d...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Og jeg håper de som leser på KG hører mer på kliniske ernæringsfysiologer enn deg og Berit Nordstrand. Denne setningen jeg har uthevet gjør meg alvorlig bekymret på gjennomsnittsnordmannens vegne! Anonymkode: 7855d...0d2 Nå har jeg min fair share av erfaring med ernæringseksperter og leger pga egen gjennomgripende sykdom, så det er vel ikke sånn at jeg tar ting ut av lufta. Har du egne erfaringer rundt det, så del det, det er mye mer hjelpsomt enn å slenge med leppa og advare mot "sånne som meg". Anonymkode: f5439...f1a 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg min fair share av erfaring med ernæringseksperter og leger pga egen gjennomgripende sykdom, så det er vel ikke sånn at jeg tar ting ut av lufta. Har du egne erfaringer rundt det, så del det, det er mye mer hjelpsomt enn å slenge med leppa og advare mot "sånne som meg". Anonymkode: f5439...f1a Kildekritikk gjør at man ikke kan stole på anekdotiske bevis. Det betyr ikke at jeg avfeier dine oppleveleser. Jeg sier bare til TS at hun må være kritisk til hvem hun tar imot råd fra, fordi svært mange er bare interessert i å tjene penger på andres lidelser og u-helse. Kan godt hende du har masse kunnskap, men det kan jjo ikke TS stole på… Anonymkode: 7855d...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 Ernæring er viktig. En annen ting som hjelper mot autoimmune sykdommer er fasting. Anonymkode: 941f0...60d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Skrevet 25. november 2023 Jeg har ikke satt meg så veldig inn i ernæring, men kjenner på kroppen at det å spise mindre karbohydrater hjelper godt. Jeg har flere i familien med revmatiske sykdommer som sier de ikke tåler svin så godt Anonymkode: d4b42...46d 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Skrevet 25. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kildekritikk gjør at man ikke kan stole på anekdotiske bevis. Det betyr ikke at jeg avfeier dine oppleveleser. Jeg sier bare til TS at hun må være kritisk til hvem hun tar imot råd fra, fordi svært mange er bare interessert i å tjene penger på andres lidelser og u-helse. Kan godt hende du har masse kunnskap, men det kan jjo ikke TS stole på… Anonymkode: 7855d...0d2 For jeg ga jo så veldig rare råd, og i tillegg kommer jeg til å tjene penger på det jeg skriver, ikke sant? Anonymkode: f5439...f1a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 Tusen takk for gode råd, her! Ja- jeg prøver å kutte ned på ultraprossesert mat, men det er ikke lett! Og jeg skal prøve å være kritisk til kilder, og kanskje høre med legen om han kan henvise meg til en klinisk ernæringsfysiolog. Det hadde jo vært interessant! Takk for tips! Jeg har en mann som dessverre ikke tar sin egen helse på alvor, som kjøper inn masse godterier, brus og usunn mat til hele familien, spesielt i helgene. Det blir ugrei stemning når jeg spør om han kan la være, evt bare kjøpe inn til seg selv- så dette er vanskelig. Men jeg har iallefall begynt å tenke på hva jeg putter i meg, og prøver å lage sunn og god mat også til ungene, men ikke lett når jeg opplever å bli motarbeidet av mannen... Takker for alle svar! Ts Anonymkode: 29aaf...82c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for gode råd, her! Ja- jeg prøver å kutte ned på ultraprossesert mat, men det er ikke lett! Og jeg skal prøve å være kritisk til kilder, og kanskje høre med legen om han kan henvise meg til en klinisk ernæringsfysiolog. Det hadde jo vært interessant! Takk for tips! Jeg har en mann som dessverre ikke tar sin egen helse på alvor, som kjøper inn masse godterier, brus og usunn mat til hele familien, spesielt i helgene. Det blir ugrei stemning når jeg spør om han kan la være, evt bare kjøpe inn til seg selv- så dette er vanskelig. Men jeg har iallefall begynt å tenke på hva jeg putter i meg, og prøver å lage sunn og god mat også til ungene, men ikke lett når jeg opplever å bli motarbeidet av mannen... Takker for alle svar! Ts Anonymkode: 29aaf...82c Det å kutte ut ultraprosessert mat er sannelig ikke lett, særlig ikkke når man har en partner som motarbeider. Dette er dessverre ikke uvanlig 😕 Men det er små grep du kan gjøre til å begynne med: Valg av brød, bak selv hvis du kan. I stedet for å bruke pålegg som leverpostei, tubeoster, rekesalat, osv, bruk avokado, kokt egg, røkt laks/makrell. Gjør det du kan i det miljøet du er i, og stå ihvertfall i mot godteriet og brusen. Kan du handle inn og lage egen mat, gjør det. Der kosthold blir vanskelig å følge godt nok, så prøv i ihvertfall vitaminene som nevnt i noen mnd. Disse kan hjelpe deg med fatigue, smerter, hud. Du bør sjekke særlig b12 og d vitamin i forhold til hvor i løypa du ligger, så du tar riktige doser. Til sammenligning lå jeg på 270 på b12, som anses som normalt. Men det er fortsatt i nedre del, så jeg hadde mye symptomer relatert til det. Anonymkode: f5439...f1a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 Jeg tenker kanskje at mannen din vil ta det mer alvorlig hvis du får et skriv fra klinisk ernæringfysiolog om hva du må og absolutt ikke må spise? Anonymkode: f5439...f1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 Jeg har flere autoimmun sykdommer og har kuttet melk, gluten og sukker. spiser variert og godt, men har mye jeg gjør annerledes enn de fleste. koker kraft og spiser det hver dag. ingen ultraprosseserte produkter så mye økologisk som mulig lager alt fra bunnen flere ulike kosttilskudd følger råd fra mennesker jeg ser gjør det samme med god effekt. Og merker også selv at jeg har fått veldig mye bedre helse. Jeg går jevnlig til biopat og leser magasinet «Hemali» for tips og triks Anonymkode: d26cb...57b 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For jeg ga jo så veldig rare råd, og i tillegg kommer jeg til å tjene penger på det jeg skriver, ikke sant? Anonymkode: f5439...f1a Det… poenget mitt går tydeligvis fremdeles rett over hodet ditt. Anonymkode: 7855d...0d2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 Jeg har psoriasis artritt. Da jeg spiste ketogent ble jeg så og si smertefri og alle hovne ledd og slimposebetennelser holdt seg unna. I tillegg fikk jeg, etter de 2 første ukene riktignok, masse energi (sikkert på nivå av det man skal ha), samt at jeg gikk fra å sove 15-16 timer i døgnet til å klare å være opplagt også etter jobb og helt til kvelden. Holdt meg på 4-15 gram karbo for dagen. Da jeg etter et par år begynte å spise vanlig igjen, dog karboredusert, fikk jeg umiddelbart hovne vonde ledd osv. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å leve ketogent hele tiden😅 jeg har derfor funnet en middelvei. Jeg er veldig dårlig vinterhalvåret, så da spiser jeg keto. I sommerhalvåret spiser jeg karboredusert. Anonymkode: 6c9c1...b87 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #19 Skrevet 25. november 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det… poenget mitt går tydeligvis fremdeles rett over hodet ditt. Anonymkode: 7855d...0d2 Kan du ikke heller bidra med noe nyttig og relevant for hva TS spør om, fremfor å ha taggene ute og være nedlatende mot folk som faktisk har erfaring og ønsker å hjelpe? Anonymkode: f5439...f1a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #20 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har psoriasis artritt. Da jeg spiste ketogent ble jeg så og si smertefri og alle hovne ledd og slimposebetennelser holdt seg unna. I tillegg fikk jeg, etter de 2 første ukene riktignok, masse energi (sikkert på nivå av det man skal ha), samt at jeg gikk fra å sove 15-16 timer i døgnet til å klare å være opplagt også etter jobb og helt til kvelden. Holdt meg på 4-15 gram karbo for dagen. Da jeg etter et par år begynte å spise vanlig igjen, dog karboredusert, fikk jeg umiddelbart hovne vonde ledd osv. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å leve ketogent hele tiden😅 jeg har derfor funnet en middelvei. Jeg er veldig dårlig vinterhalvåret, så da spiser jeg keto. I sommerhalvåret spiser jeg karboredusert. Anonymkode: 6c9c1...b87 Kan jo legge til at med et ketogent kosthold spiser man lite/ingenting ultraprossesert heller. Anonymkode: 6c9c1...b87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå