Gå til innhold

Noen som er flinke på lyspærer og lys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to lamper med skjermer som er natur lysebrune med hvit ramme innvendig. Jeg sliter virkelig med å finne lyspærer med lysfarge som passer meg. 

Akkurat nå lyser det gult når jeg slår på det om kveldene og jeg merker mer og mer at jeg ikke tåler den gule fargen lyset avgir fra seg. Jeg vil ha det hvitere men jeg føler at de i butikken ikke forstår hva jeg vil ha. :( Dette er tredje parret med lyspærer jeg kjøper som har vært bomkjøp. Jeg fordrar ikke og hater det gule lyset.

Lyspærene er e27, 2700kelvin og 470lumen (usikker på om jeg skrev riktig men..). 
Kan det muligens være pga skjermen, at den er naturfarga og har hvit ramme under? Eller har det ingenting å si? 

Kan dere komme med tips, please for nå for tiden må jeg nesten sitte uten lys fordi synet mitt rett og slett ikke tåler den gule fargen.

Anonymkode: 257db...f8e

Skrevet

Vi har Philips Hue i alle lamper i hele huset. Det er smartpærer som kan styres med telefon eller fjernkontroll. På de som heter WA (White Ambiance) kan du justere lysstyrke og fargetemperatur på helt fritt. Da er det mulig å finne det lyset som passer helt perfekt for deg. De kan også stilles inn til å endre styrke og temperatur etter døgnet, det kan også være nyttig.

Anonymkode: fee65...1ac

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

2700 Kelvin betyr varmt eller gulaktig lys. 4000 Kelvin betyr hvitt lys. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
senior skrev (14 minutter siden):

2700 Kelvin betyr varmt eller gulaktig lys. 4000 Kelvin betyr hvitt lys. 

4000K er "veldig" hvitt ja, til hjemmebruk. Pærer er å få, men må nok bestilles på nett da butikkene sjelden fører noe særlig variasjon i fargetemperatur. Ellers er 3000K lett å få tak i og ofte en god mellomting. 

Her er en pære på 3000K, E27 og 485 lumen: https://www.lysman.no/no/articles/2.155.10835/philips-led-lampe-a-klasse-led-e27-23w-40w-3000k

Tilsvarende pære med 4000K: https://www.lysman.no/no/articles/2.155.10836/philips-led-lampe-a-klasse-led-e27-23w-40w-4000k

Endret av -jk-
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har Philips Hue i alle lamper i hele huset. Det er smartpærer som kan styres med telefon eller fjernkontroll. På de som heter WA (White Ambiance) kan du justere lysstyrke og fargetemperatur på helt fritt. Da er det mulig å finne det lyset som passer helt perfekt for deg. De kan også stilles inn til å endre styrke og temperatur etter døgnet, det kan også være nyttig.

Dette er ikke dimmbare lamper, er det du mener? Og hvor kjøper man de lyspærene du har? 

Ts

Skrevet
-jk- skrev (3 minutter siden):

4000K er "veldig" hvitt ja, til hjemmebruk. Pærer er å få, men må nok bestilles på nett da butikkene sjelden fører noe særlig variasjon i fargetemperatur. Ellers er 3000K lett å få tak i og ofte en god mellomting. 

Her er en pære på 3000K, E27 og 485 lumen: https://www.lysman.no/no/articles/2.155.10835/philips-led-lampe-a-klasse-led-e27-23w-40w-3000k

Tilsvarende pære med 4000K: https://www.lysman.no/no/articles/2.155.10836/philips-led-lampe-a-klasse-led-e27-23w-40w-4000k

Bør jeg da gå for den i linken under? Hvis den i linken over blir «2 much»?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Styres med telefonen?

Trenger du noe mer enn den lyspæren? Smarthus? App? Varer de "evig"?

Jeg sliter også med lys....skjønner ikke, jeg synes lyset er for hvitt og skarpt, uansett hva slags pærer jeg kjøper. Skjønner ikke alt med watt, lumen kelvin....

Anonymkode: cf08a...2bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Styres med telefonen?

Trenger du noe mer enn den lyspæren? Smarthus? App? Varer de "evig"?

Jeg sliter også med lys....skjønner ikke, jeg synes lyset er for hvitt og skarpt, uansett hva slags pærer jeg kjøper. Skjønner ikke alt med watt, lumen kelvin....

Anonymkode: cf08a...2bb

Med en smartpære kan du selv styre lumen (lysstyrke) og kelvin (lysfarge) via en app. Du finner den hvitfargen som passer deg, og så bruker du den.

Med Phillips Hue kan det lønne seg å ha en "bridge" hvis du har mange enheter (pærer, fjernkontroller/dimmere, lamper) i boligen, men det er ikke nødvendig da pærene kan styres enkeltvis via bluetooth.  (En bridge er en kontrollenhet som er knyttet til wifi)

Clas Ohlson og Ikea har også sine varianter av smartpærer som også styres med bluetooth, og disse er litt billigere enn Hue, men disse har jeg ikke personlig erfaring med.

Og de varer "evig", det vil si ca 5 år.

Anonymkode: c5d11...9ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har kjøpt lamper fra Ikea der det er lyspære med dimming. Den kan jeg stille inn i flere farger. Hvis du skal ha det for hvitt så blir det slitsom for synes. Jeg får fin hvit farge, gulig, rosa, blålig. kan og stille inn hvor sterkt lys jeg vil ha. Fikk god hjelp på Ikea. Har jeg hodepine finner jeg den varme fargen og demper lyser. Veldig herlige. Muligens de har flere varianter med farger, er litt usikker på det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette irriterer meg og! Jeg savner de gamle vanlige lyspærerene. Det blir enten for gult eller hvitt.

Det samme gjelder for utendørs julelys, enten er de gule eller så skjærer de i øynene.

Anonymkode: 9cf33...cc1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Bør jeg da gå for den i linken under? Hvis den i linken over blir «2 much»?

Ts

Den på 4000K blir veldig hvit, om du vil ha det så er jo den grei. Den på 3000K ligger naturlig nok nærmere de du har på 2700K. Så det kommer an på om vil ha "bare litt hvitere" eller "veldig mye hvitere".

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette irriterer meg og! Jeg savner de gamle vanlige lyspærerene. Det blir enten for gult eller hvitt.

Det samme gjelder for utendørs julelys, enten er de gule eller så skjærer de i øynene.

Anonymkode: 9cf33...cc1

Utendørs julelys selges med fargetemperatur så lavt som 1800K. Unngå de og kjøp noe i området 2700K-3000K. 

"Varmhvit" er normalt 2700K, unngå de som kalles "varmglød".

Nyttig lesing: https://lystilditthus.no/3000-kelvin/

Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

Den på 4000K blir veldig hvit, om du vil ha det så er jo den grei. Den på 3000K ligger naturlig nok nærmere de du har på 2700K. Så det kommer an på om vil ha "bare litt hvitere" eller "veldig mye hvitere".

Jeg vil IKKE ha lys lik det jeg har nå, det er for gult. Vil heller ikke ha hvitt hvitt da det blir unaturlig. Men en lyspære som er mer mot hvitt enn gult. Vil ikke ha et snev av gult engang. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil IKKE ha lys lik det jeg har nå, det er for gult. Vil heller ikke ha hvitt hvitt da det blir unaturlig. Men en lyspære som er mer mot hvitt enn gult. Vil ikke ha et snev av gult engang. 

Ts

Da ville jeg kjøpt en pære av hver og testet. De koster jo ikke stort. Dessverre finnes det fint lite mellom 3000K og 4000K, jeg tror omkring 3500K hadde passet bra for deg.

Skrevet

Ville kjøpt en pære på 3000 kelvin, som nevnt ovenfor. Synes du pæren du har lyser nok, kjøper du en med samme lumen.

Anonymkode: d6008...4d6

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har smartpærer fra IKEA. Kan brukes i alle typer lamper, så lenge sokkelen passer, og du kan kjøpe til en fjernkontroll der du styrer lyset. De lyspærene jeg har kan man stille inn på mange nyanser mellom hvitt og gult, samt flere andre farger, som grønt, lilla osv. Veldig lett å bytte farge eller lysstyrke. 

Anonymkode: 13221...91d

• Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (5 timer siden):

Da ville jeg kjøpt en pære av hver og testet. De koster jo ikke stort. Dessverre finnes det fint lite mellom 3000K og 4000K, jeg tror omkring 3500K hadde passet bra for deg.

Tusen takk for god forklaring👍 Nå skjønner jeg faktisk mer. Tror egentlig at det blir verken det ene eller det andre. 3000K er bare 300K mer enn det jeg har nå, da blir det jo gult igjen 🫤 Og 4000K blir for hvitt igjen. Tror også 3500K hadde vært bra, men det er dårlig utvalg eller ingen 🥴

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ville kjøpt en pære på 3000 kelvin, som nevnt ovenfor. Synes du pæren du har lyser nok, kjøper du en med samme lumen.

Anonymkode: d6008...4d6

Det er jo bare 300K mer enn det jeg har nå og da er jeg jo på det samme igjen, så tror ikke det er noe vits sånn sett. Vil ikke ha det gult og 3000K er gult.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har smartpærer fra IKEA. Kan brukes i alle typer lamper, så lenge sokkelen passer, og du kan kjøpe til en fjernkontroll der du styrer lyset. De lyspærene jeg har kan man stille inn på mange nyanser mellom hvitt og gult, samt flere andre farger, som grønt, lilla osv. Veldig lett å bytte farge eller lysstyrke. 

Anonymkode: 13221...91d

Synes de er litt i dyreste laget 🫤Eller kan du legge til link til den du har? 

Ts

Skrevet

Anbefaler Wiz. De kan du justere hvitfargen og lysstyrken på, fra mobilen eller fra en fjernkontroll. Det er utrolig praktisk å kunne skru av lyset i stuen fra sengen når du oppdager at du glemte å skru av lysene, så slipper du å stå opp igjen. Wiz er billigvarianten av Hue, men kvaliteten er like god, de sparer penger på at de ikke reklamerer så kraftig som Hue. 

Anonymkode: 631e6...b81

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...