Anonym2227 Skrevet 25. november 2023 #1 Skrevet 25. november 2023 (endret) Var på et serveringssted, noen ansatte brukte hansker mens ikke andre. De som håndterte påsmurt brukte hansker, de som håndterte boller brukte ikke hansker. De tok på frosne boller og la dem på ett brett med bare hender. Stekte boller ble også håntert uten hansker. En av ansatte som ikke brukte hansker hadde også ring på fingeren. Skal ikke alle bruke hansker uansett? Observerte også at de er flinke på å bruke hansker når de rydder vekk fra bordene, noe som er forståelig, skulle bare ønske de tok like mye hensyn til hygiene andre veien. Ble litt forfjamset, sa ingenting, men kommer nok til å gjøre det neste gang. Dette er et av favorittstedene mine. Endret 25. november 2023 av Anonym2227 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #2 Skrevet 25. november 2023 Det er mulig du har smitte-/bakteriefobi. Er helt vanlig å ikke bruke hansker slike steder. Det setter seg bakterier på hansker også.. Anonymkode: 9c9aa...8da 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #3 Skrevet 25. november 2023 Det er helt vanlig å ikke bruke hansker. Anonymkode: e03e7...eea 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Anonym2227 skrev (8 minutter siden): Var på et serveringssted, noen ansatte brukte hansker mens ikke andre. De som håndterte påsmurt brukte hansker, de som håndterte boller brukte ikke hansker. De tok på frosne boller og la dem på ett brett med bare hender. Stekte boller ble også håntert uten hansker. En av ansatte som ikke brukte hansker hadde også ring på fingeren. Skal ikke alle bruke hansker uansett? Observerte også at de er flinke på å bruke hansker når de rydder vekk fra bordene, noe som er forståelig, skulle bare ønske de tok like mye hensyn til hygiene andre veien. Ble litt forfjamset, sa ingenting, men kommer nok til å gjøre det neste gang. Dette er et av favorittstedene mine. Nei. Det er ingen regel om å bruke hansker innen servering, det er opp til hver enkelt serveringssted. Ofte er det mer uhygienisk å bruke hansker, fordi det gir en falsk trygghet. Jobber på et bakeri, hvor vi har påsmurt i tillegg til fersk bakst hver dag, og jeg bruker hansker kun når jeg håndterer kjøtt som kylling og røkelaks. Til gjengjeld vasker jeg hender ofte, og nøye. Anonymkode: 08408...881 5
Anonym2227 Skrevet 25. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det er ingen regel om å bruke hansker innen servering, det er opp til hver enkelt serveringssted. Ofte er det mer uhygienisk å bruke hansker, fordi det gir en falsk trygghet. Jobber på et bakeri, hvor vi har påsmurt i tillegg til fersk bakst hver dag, og jeg bruker hansker kun når jeg håndterer kjøtt som kylling og røkelaks. Til gjengjeld vasker jeg hender ofte, og nøye. Anonymkode: 08408...881 Takk! Da har jeg misforstått regler om hva som er påbudt og ikke. Men, ringer er vel ikke tillatt, ikke sant?
Nymphadora Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 Det mest hygieniske er å vaske hendene med vann og såpe før man håndterer mat, og er hva som er standarden på kjøkken. Hansker brukes om man f.eks har sår på hendene. Engangshansker brukes på noen serveringssteder fordi det er vanskelig å skulle vaske hendene hele tiden, mellom man f.eks tar imot penger og serverer mat. Men det er egentlig mindre hygienisk slik. Korrekt bruk av hansker forutsetter håndvask mellom bytte og at man bytter hansker like ofte som man ville vasket hendene. Ringer skal av, men giftering (glatt type) er generelt tilatt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Anonym2227 skrev (26 minutter siden): Takk! Da har jeg misforstått regler om hva som er påbudt og ikke. Men, ringer er vel ikke tillatt, ikke sant? Nei, kun giftering. Gir ingen mening at giftering skal være tillatt, er like mye bakterier bak en giftering som en pyntering, men det er jo pga symbolikken i den. Jeg tar av giftering også, legger den i lomma når jeg holder på med mat. Anonymkode: 08408...881
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Det med å bruke hansker er litt latterlig, det er ikke mer hygienisk enn bare hender. Hvis man da ikke vasker seg mellom hvert hanskeskift, så kan små hull i hansken gjør at man har bakterier på seg. Jeg stoler mer på serveringssteder uten hanskebruk. Anonymkode: 39e40...392
skreppamedleppa Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Å bruke hansker kan ofte føre til langt mer uhygeniske forhold, det skaper en falsk trygghet, både for den som bruker hanskerog for kunder. Det er ingenting som erstatter god håndvask, men vi tror eller oppfatter at med engang noen bruker hansker så er det bedre av en eller annen grunn. Hvor mange vasker hendene mellom hver gang de bytter hansker? Og hvor mange bytter hansker like ofte som de som vasker hendene ofte i slike bransjer? Selv setter jeg større pris på de som jeg ser vasker hendene ofte enn de som går med et eller to sett med hansker om dagen. "Bruk av hansker Hvis du bruker hansker når du lager mat, må du vaske hendene hver gang du bytter hansker. Hanskene må du bytte like ofte som du ville ha vasket hendene. Bruk av hansker erstatter ikke håndvask. Husk også at hanskene du bruker må være beregnet for kontakt med mat." https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matservering/mathandtering-hygiene 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #10 Skrevet 25. november 2023 Hos oss får ingen lov til å bruke hansker med mindre de har sår på hendene. Hansker er en falsk trygghet, og i langt større grad smittebombe enn rene hender. Jeg har jobbet med hygiene på serveringssteder, og jeg unngår steder hvor det er utstrakt hanskebruk. Det vitner ofte om at man vil unngå hyppig og tilstrekkelig håndvask. Det er ingen lover eller forskrift som nevner ring eller smykker, dette er noe som risikovurderes i den enkelte bedriften. Men normen i serveringsbransjen er at ringer skal av. Noen godtar glatt giftering. Men jeg vil heller at serveringspersonell skal ha ring enn klokke... Anonymkode: 24e0b...adf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå