Gå til innhold

Du som har autisme, hva jobber du med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

? :) 

Anonymkode: c3036...a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er uføretrygdet.

Prøvde meg i mange jobber, men fikk alltid sammenbrudd etter en liten stund.

Det er for overveldende for meg.

Hverdagen er fortsatt vanskelig, selv om jeg er uføretrygdet. Jeg klarer å gjøre litt i huset ca annenhver dag, og er meget sjelden ute av huset.

Anonymkode: 88228...72f

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner to på spekteret, som nok er mer asperger enn autister, men de jobber begge som forskere innen ulike fagfelt. Begge innenfor naturvitenskap. 

Og så har jeg en firmenning som er autistisk, som er postbud!

Anonymkode: 1e0c7...fb6

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er uføretrygdet.

Prøvde meg i mange jobber, men fikk alltid sammenbrudd etter en liten stund.

Det er for overveldende for meg.

Hverdagen er fortsatt vanskelig, selv om jeg er uføretrygdet. Jeg klarer å gjøre litt i huset ca annenhver dag, og er meget sjelden ute av huset.

Husk at selv om noe er overveldende, er det ikke farlig. Kanskje du kan klare å jobbe deltid hvis du får hjelp med å finne teknikker/strategier som kan hjelpe deg når du blir overveldet?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er intensivsykepleier, masterurdannet. Fungerer utmerket på jobb, og er godt likt av kollegaer og pasienter (de få vi har som er våkne🤪), men sliter veldig sosialt. 

Det er mest på sosialkompetansen at jeg merker hvor rar jeg er og hvilket enormt handicap autismen/aspergeren min er.
Føler for mye og føler for sterkt,  er for bastant og klarer samtidig ikke å vise følelsene mine til 99% av mennesker jeg har i livet mitt. Det er et trist og ensomt liv. Glad jeg har hunden min og katten min. De liker meg som jeg er.❤️

Anonymkode: 78fd7...af9

• Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at selv om noe er overveldende, er det ikke farlig. Kanskje du kan klare å jobbe deltid hvis du får hjelp med å finne teknikker/strategier som kan hjelpe deg når du blir overveldet?

Tja. Det er «farlig» når man blir helt utslitt av det og ikke engang greier å fungere på hjemmebane, vil jeg tro.

Det er ikke alle autister som har godt av å jobbe, i alle fall ikke når de har såpass lav kapasitet selv på hjemmebane som det vedkommende du siterte har.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det blir dessverre farlig for helsen å stå i ekstremt stress over tid.

Min største utfordring er at jeg ikke filtrerer vekk sanseinntrykk. Jeg tar inn alt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 15.04):

Jeg kjenner to på spekteret, som nok er mer asperger enn autister, men de jobber begge som forskere innen ulike fagfelt. Begge innenfor naturvitenskap. 

Og så har jeg en firmenning som er autistisk, som er postbud!

Asperg ER autisme. I de fleste land har de gått bort fra å bruke asperger som en egen diagnose, fordi det rett og slett er det samme som autisme. 

Anonymkode: 12524...23d

• Liker 3
Skrevet

Jeg er systemutvikler. Jeg har også jobbet som produktsjef, og team lead, i it-bransjen. 

• Liker 1
Skrevet

Truckfører 

Anonymkode: dfae0...7f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 15.07):

Er intensivsykepleier, masterurdannet. Fungerer utmerket på jobb, og er godt likt av kollegaer og pasienter (de få vi har som er våkne🤪), men sliter veldig sosialt. 

Det er mest på sosialkompetansen at jeg merker hvor rar jeg er og hvilket enormt handicap autismen/aspergeren min er.
Føler for mye og føler for sterkt,  er for bastant og klarer samtidig ikke å vise følelsene mine til 99% av mennesker jeg har i livet mitt. Det er et trist og ensomt liv. Glad jeg har hunden min og katten min. De liker meg som jeg er.❤️

Anonymkode: 78fd7...af9

Jeg skjønner deg så godt❤️ Har ikke autisme selv men kan kjenne meg igjen i mye av beskrivelsene. Du er flink ❤️

Anonymkode: 3ccef...9a3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Asperg ER autisme. I de fleste land har de gått bort fra å bruke asperger som en egen diagnose, fordi det rett og slett er det samme som autisme. 

Det står i dokumenter og slikt på nett, ja, at Asperger skal man gå bort i fra som diagnose og å bruke. Men de profesjonelle bruker Asperger likevel. Min unge men voksne sønn ble diagnostisert med Asperger så sent som i fjor. Alle psykologer og spesialister han var i kontakt med på DPS brukte uttrykket Asperger, og det er også det som står i papirene hans.

Så de bruker det fremdeles. Det er på autismespekteret.

Anonymkode: 56dc8...d45

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står i dokumenter og slikt på nett, ja, at Asperger skal man gå bort i fra som diagnose og å bruke. Men de profesjonelle bruker Asperger likevel. Min unge men voksne sønn ble diagnostisert med Asperger så sent som i fjor. Alle psykologer og spesialister han var i kontakt med på DPS brukte uttrykket Asperger, og det er også det som står i papirene hans.

Så de bruker det fremdeles. Det er på autismespekteret.

Anonymkode: 56dc8...d45

Ja, de bruker det fremdeles, men poenget var at det ikke gir mening å si "mer asperger enn autisme"; all den tid asperger er autisme. Det er litt som å si "mer hudkreft enn kreft".. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 15.05):

Det er farlig når det ender i suicidale tanker og forsøk som med min sønn. Har mistet tallet på hvor mange ganger han har forsøkt å ta livet sitt fordi livet ble for overveldende pga krav om skole og jobb.

Jeg vil mye heller ha en levende ufør sønn enn en død som jobbet.

Anonymkode: b044b...b86

• Hjerte 6
Skrevet

Radiograf :) Jobber 100%.

Anonymkode: c6eeb...f97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...