Gå til innhold

Min far bryr seg svært lite om at han har blitt bestefar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre er skilt og jeg er min far sitt eneste barn. Jeg fikk en baby for litt over 2mnd siden og min far har fortsatt ikke kommet på besøk. Nå skal det nevnes at vi bor 7 timer unna hverandre. Under graviditeten så hadde jeg mange tanker om min egen oppvekst og hvor jeg har glorifisert min egen far. Sannheten er at jeg var hos han annen hver helg, han deltok aldri på skoleavslutninger, var aldri på foreldremøter, deltok ikke i konfirmasjon min (han jobbet, betalte halvparten av selskapet) han har ringt ofte og vært emosjonelt støttende og en god samtalepartner pr tlf. Etter jeg ble voksen har han en håndfull ganger besøkt meg der jeg bor. 

I sommer tok jeg alt dette opp med ham og spurte hvordan han tenker det skal bli når barnebarnet kommer og at om han ønsker en relasjon med henne, så holder det ikke med tlf kontakt. I tillegg tok jeg opp at han bruker meg som kredittkort og at han hver bidige mnd i 2 år (!!) låner mellom 4000-7000 kr og at jeg ikke har mulighet til det når baby kommer. Grunnen til at han må låne penger er fordi han er en storrøyker og røyker 90 sigaretter om dagen. Han røyker også innendørs, så det blir vanskelig og ta med baby dit. Han har god lønn.

Vel, etter samtalen i sommer gikk det vel 1 mnd og han ville låne penger igjen. Og han fortsetter å spørre hver mnd. Han poster bilder av baby på Facebook og er liksom en stolt bestefar, men når jeg har sendt video på messenger til ham av henne i det siste, så har han ikke en gang svart. Når farsdagen kom, så orket jeg ikke å ringe ham for jeg er så skuffet og lei. Jeg sendte ham mld på messenger og den har han ikke engang åpnet. Så nå har jeg ikke pratet med ham på en mnd på tlf og jeg føler, er det noe vits? Noen råd? Hva tenker dere? 

Anonymkode: ffd76...cfd

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å lån han penger og slutt å oppdater han om baby. La han ta initiativ videre. Noen mennesker er elendige foreldre og besteforeldre, og i stede for å håpe og stadig bli skuffet, få heller bearbeidet den skuffelsen og så lev livet ditt videre og kos deg med babyen din. 

Anonymkode: 3be29...5c7

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Skjønner at dette er sårt for deg. For å beskytte deg selv mot flere skuffelser er det beste å ta avstand. Det er hans tap, ikke ditt. Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 41a48...3b6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å lån han penger og slutt å oppdater han om baby. La han ta initiativ videre. Noen mennesker er elendige foreldre og besteforeldre, og i stede for å håpe og stadig bli skuffet, få heller bearbeidet den skuffelsen og så lev livet ditt videre og kos deg med babyen din. 

Ja, jeg ser ingen annen løsning. Synes det er ufattelig trist, da han vet hvor hardt vi har prøvd å få barn. Jeg har gått igjennom 12 spontanaborter før vi endelig fikk vår lille baby, for 2mnd siden. 

• Hjerte 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner at dette er sårt for deg. For å beskytte deg selv mot flere skuffelser er det beste å ta avstand. Det er hans tap, ikke ditt. Ønsker deg lykke til. 

Takk <3

Skrevet

Ja, han må virkelig være storrøyker om han må låne 4-7000kr mnd for å finansiere røykingen sin. I tillegg har han god lønn. Du skal egentlig bare være glad for ar han holder seg unna datteren din. Og kanskje tenker han slik selv også; at røykingen har tatt over så stor del av hans liv og vilje, at han ikke vil klare å holde seg unna røyk mens han besøker dere. I tillegg vil det jo ose røyk av han. Så kanskje har han selvinnsikt nok til å holde han seg unna for barnets beste? Og så klart du må slutte å låne han penger, når du ikke har råd til å låne bort. Håper du klarer å stå i å si nei til han. 

Jeg har egentlig ikke noen råd til deg, for jeg vet ikke hvordan du egentlig føler det rundt faren din og hvordan forholdet deres er bortsett fra det du skriver her. Men jeg har ikke kontakt med min far, fordi han var veldig tydelig på at det ikke lengre var plass til meg i hans hjem etter at ny kjæreste med sine barn flyttet inn. Han ble ganske slem og det var samboeren hans også, så for å beskytte meg selv måtte jeg slutte å ta kontakt med han. Han var forøvrig ganske uinteressert i å være far før da også, men det tenkte jeg ikke over før i ettertid. 

Men om det er det rette for deg aner jeg ikke. Ut fra hva du skriver her kan det på en måte høres slik ut, men samtidig skriver du at han ringer ofte, er emosjonelt støttende og en god samtalepartner. Så da er det jo noe postitivt i han, som så absolutt kan være verdt det å holde kontakten slik den er nå. Han høres jo ut til å være glad i deg og bry seg om deg, selv om han har en litt særegen måte å vise det på.

Anonymkode: 42f9d...335

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, han må virkelig være storrøyker om han må låne 4-7000kr mnd for å finansiere røykingen sin. I tillegg har han god lønn. Du skal egentlig bare være glad for ar han holder seg unna datteren din. Og kanskje tenker han slik selv også; at røykingen har tatt over så stor del av hans liv og vilje, at han ikke vil klare å holde seg unna røyk mens han besøker dere. I tillegg vil det jo ose røyk av han. Så kanskje har han selvinnsikt nok til å holde han seg unna for barnets beste? Og så klart du må slutte å låne han penger, når du ikke har råd til å låne bort. Håper du klarer å stå i å si nei til han. 

Jeg har egentlig ikke noen råd til deg, for jeg vet ikke hvordan du egentlig føler det rundt faren din og hvordan forholdet deres er bortsett fra det du skriver her. Men jeg har ikke kontakt med min far, fordi han var veldig tydelig på at det ikke lengre var plass til meg i hans hjem etter at ny kjæreste med sine barn flyttet inn. Han ble ganske slem og det var samboeren hans også, så for å beskytte meg selv måtte jeg slutte å ta kontakt med han. Han var forøvrig ganske uinteressert i å være far før da også, men det tenkte jeg ikke over før i ettertid. 

Men om det er det rette for deg aner jeg ikke. Ut fra hva du skriver her kan det på en måte høres slik ut, men samtidig skriver du at han ringer ofte, er emosjonelt støttende og en god samtalepartner. Så da er det jo noe postitivt i han, som så absolutt kan være verdt det å holde kontakten slik den er nå. Han høres jo ut til å være glad i deg og bry seg om deg, selv om han har en litt særegen måte å vise det på.

Takk for fin tilbakemelding og at du delte. 

Nei, selvinnsikt på røykingen er nok ikke det som stopper han fra å komme på besøk. Han sa han skulle prøve å komme i desember, fordi han skulle på julebord i november. . .

Han er ikke slem og han har vært en god samtalepartner på tlf, men det blir på en måte "slått litt ihjel" med oppførselen hans. Det blir vanskelig å fortsette å ha gode samtaler når han ikke stiller opp eller viser interesse for det viktigste i mitt liv. . Nå lar jeg det hele ligge i ro, så får han ta initiativ. 

• Nyttig 1
Skrevet

90 sigaretter om dagen er det litt vanskelig å tro på. Er du klar over hvor mye det er? 

Anonymkode: 56af8...b36

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

90 sigaretter om dagen er det litt vanskelig å tro på. Er du klar over hvor mye det er? 

Anonymkode: 56af8...b36

Absolutt. Han røyker 3pk paramount 30 pakninger pr dag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg ser ingen annen løsning. Synes det er ufattelig trist, da han vet hvor hardt vi har prøvd å få barn. Jeg har gått igjennom 12 spontanaborter før vi endelig fikk vår lille baby, for 2mnd siden. 

Da nyter du tiden med ditt veldig etterlengtede barn og ikke lar skuffelsen over han ødelegge den fine tiden.

Det er vondt og ta et endelig valg på slikt, men det er vondere å leve i skuffelse hele tiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for fin tilbakemelding og at du delte. 

Nei, selvinnsikt på røykingen er nok ikke det som stopper han fra å komme på besøk. Han sa han skulle prøve å komme i desember, fordi han skulle på julebord i november. . .

Han er ikke slem og han har vært en god samtalepartner på tlf, men det blir på en måte "slått litt ihjel" med oppførselen hans. Det blir vanskelig å fortsette å ha gode samtaler når han ikke stiller opp eller viser interesse for det viktigste i mitt liv. . Nå lar jeg det hele ligge i ro, så får han ta initiativ. 

Ja, du må bare gjøre det som føles best for deg. Og det er klart det er sårt at han viser så lite interesse for barnet ditt, han er jo tross alt bestefaren.

Men om du har lyst til å prøve å bedre forholdet, så kan du fortelle/skrive til han om dine tanker og følelser rundt dette, og se hvordan han responderer. Samtidig kan det også bli vondere for deg, om han responderer på en måte som du ikke syns er ok. Jeg prøvde å snakke med faren og stemoren min, men akkurat den opplevelsen sitter stuck i meg enda. Det var overhodet ikke en god opplevelse. Men siden du skriver at faren din egentlig er en god samtalepartner og en god emosjonell støtte, kan det jo tenkes at han også responderer på en fin måte på dine følelser og tanker rundt deres relasjon. 

Men som sagt, det er vanskelig å gi et godt råd i situasjonen din. Det er et så sårbart og vondt tema, og uansett hva du velger å gjøre så kan det bli mer smertefullt for deg (for en periode i alle fall). 

Skrevet

Jeg var også skuffet over pappa da jeg fikk barn. Han var ingen tilstedeværende pappa som brydde seg, men HÅPET han kunne bli en god bestefar! Men jeg gidder ikke prøve mer, ungen er 4 år og det kommer aldri til å endre seg ☺️ Bedre å bare innse det og slutte irritere seg over ubrukelige mennesker

Anonymkode: 7a77c...275

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Han har ikke evnen. Da går det ikke an å lære heller. Som å lære en fisk å klatre i trær. Åh hvor jeg skulle ønsket at noen fortalte meg dette den gangen jeg var ung.. ! Ikke kast bort mer tid eller penger!! De pengene er det ungen din som skal ha. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Absolutt. Han røyker 3pk paramount 30 pakninger pr dag. 

😱😱😱 

Er han interessert i å holde seg frisk i det hele tatt? Med det forbruket så er det egentlig bare bra at han holder seg unna babyen. Det er hans tap hvis han ikke har noe interesse for barnebarnet sitt og å ta vare på helsa si. 

Anonymkode: f2b50...38d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ikke hans tap hvis han ikke vil. 

Anonymkode: fe29d...66e

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

😱😱😱 

Er han interessert i å holde seg frisk i det hele tatt? Med det forbruket så er det egentlig bare bra at han holder seg unna babyen. Det er hans tap hvis han ikke har noe interesse for barnebarnet sitt og å ta vare på helsa si. 

Anonymkode: f2b50...38d

Ja, det kan du si. Det blir alltid slitsomt om jeg skal se han også, vi er som regel utendørs på en kafé  eller restaurant fordi han må røyke og fordi leiligheten hans er så innrøyka. Han tenner neste, mens han tar ut den andre. Bare det å kjøre i 5 min, så må han ta en røyk når han er utenfor butikken. Så det går i ett kjør. 

Den ene gangen han har vært her hos oss, sitter han mest på balkongen å røyker. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hei. Så vondt å oppleve dette ❤️ Det er jo en fæl smell i ansiktet, når noe betyr så vanvittig mye for deg, og så opplever du at de som skal elske deg mest ikke bryr seg om det viktigste i ditt liv. Forstår godt at det er både vondt og fortvilende! 

Jeg tenker det er lurt som de andre sier her, la han ta initiativ nå fremover. Det er bedre at han har lite kontakt nå, og innser tapet om et par-tre år, når barnet fortsatt er så lite at det er lett å skape en relasjon da. Enn å pushe på kontakt nå, og så går du og/eller han lei om to-tre år, når barnet vet hvem han er. 

Mange varme tanker fra noen som har litt lignende opplevelse ❤️ 

Anonymkode: dadeb...1ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Så vondt å oppleve dette ❤️ Det er jo en fæl smell i ansiktet, når noe betyr så vanvittig mye for deg, og så opplever du at de som skal elske deg mest ikke bryr seg om det viktigste i ditt liv. Forstår godt at det er både vondt og fortvilende! 

Jeg tenker det er lurt som de andre sier her, la han ta initiativ nå fremover. Det er bedre at han har lite kontakt nå, og innser tapet om et par-tre år, når barnet fortsatt er så lite at det er lett å skape en relasjon da. Enn å pushe på kontakt nå, og så går du og/eller han lei om to-tre år, når barnet vet hvem han er. 

Mange varme tanker fra noen som har litt lignende opplevelse ❤️ 

Anonymkode: dadeb...1ad

Takk <3

Skrevet

Jeg skulle ønske noen sa dette til meg tidligere: Det er ikke ditt ansvar å sørge for en god relasjon mellom besteforeldre og barnebarn. 

Anonymkode: e9578...607

• Liker 2
Skrevet

Han sliter tydeligvis med nervene (jf. røykingen). Uansett er det hans ansvar å ta ansvar, ikke ditt. Du kan ikke annet enn å være der hvis han bestemmer seg for å bli en ansvarlig voksen, som ønsker å gjøre endringer i sitt liv. Det kan du også formidle til ham på en tydelig måte. At hvis han ønsker, så er du der, men at du kommer ikke til å gå rundt å vente. Til det er du for emosjonelt sliten. Så går du videre i livet ditt, innstilt på at du ikke lenger har en far. 

Anonymkode: 578a7...2e4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...