Gå til innhold

Facebook florer av tigging av penger og gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er greit? Det er en gruppe med hjelp til jul. 

Selvom det er i gruppe så synes jeg egetlig det er frekt. 

Anonymkode: ce7ea...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden er du med i en hjelpegruppe - om du syns mennesker som trenger hjelp er irriterende? 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Blir litt som å stå utenfor der Frelsesarmeen deler ut matposer og synes de som mottar poser er frekke tenker jeg. Om deg altså. 

Anonymkode: c7ec6...0b6

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Mange sliter nå, og jeg forståelse for at det er tøft. Samtidig er økonomiske problemer gjerne et resultat av en rekke dårlige valg.

Kunne ikke falt meg inn å gi penger til tilfeldige folk på Facebook som sier de sliter før jul. Blir litt som romtiggere på torget med papplater hvor det står at de har sultne barn, men pengene reelt går til helt andre ting.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette. Min Facebook "florerer" ikke med slike inlegg. Men så kunne det heller ikke ramle meg inn og følge en slik gruppe for så å klage på det i etterkant.

Anonymkode: d7c4f...724

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hjulpet noen, men av og til tenker jeg Hjelper jeg noen som faktisk trenger hjelp eller utnytter de menneskene som hjelper?  Ærlig ønsker jeg ikke å hjelpe noen som drikker opp pengene sine eller sløser vekk sine egne penger får å få hjelp av andre, 

Anonymkode: ce7ea...3e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke dette. Min Facebook "florerer" ikke med slike inlegg. Men så kunne det heller ikke ramle meg inn og følge en slik gruppe for så å klage på det i etterkant.

Anonymkode: d7c4f...724

Det går litt i samme gate som de som kritiserer på tråden her inne om unødvendig spleis her inne. og alle trådene om folk med økonomiske problemer.  

Skrevet
Example skrev (18 minutter siden):

Mange sliter nå, og jeg forståelse for at det er tøft. Samtidig er økonomiske problemer gjerne et resultat av en rekke dårlige valg.

Kunne ikke falt meg inn å gi penger til tilfeldige folk på Facebook som sier de sliter før jul. Blir litt som romtiggere på torget med papplater hvor det står at de har sultne barn, men pengene reelt går til helt andre ting.

Passe arrogant holdning. 

Problemet er at tankegangen din - gjør at mennesker som virkelig trenger hjelp blir oversett. 
Det ER mennesker som lever under fattigdomsgrensen her i landet - og som ikke har hatt forutsetning til å ta andre valg. Man velger ikke å bli syk, og man velger ikke et liv i fattigdom - valget blir tatt over hodet på dem. 

Skrevet
Vera skrev (16 minutter siden):

Passe arrogant holdning. 

Problemet er at tankegangen din - gjør at mennesker som virkelig trenger hjelp blir oversett. 
Det ER mennesker som lever under fattigdomsgrensen her i landet - og som ikke har hatt forutsetning til å ta andre valg. Man velger ikke å bli syk, og man velger ikke et liv i fattigdom - valget blir tatt over hodet på dem. 

Og mange gjør eller har gjort valg som ikke er økonomisk kloke. Enten det er valg av karriere (eller mangel på sådan), forbruk, uvaner, elendige investeringer eller økonomisk rot.

Poenget er at man ikke kan vite. De fleste har noen i egen omgangskrets som sliter økonomisk nå. Om jeg skal hjelpe noen er det dem, ikke folk som tigger på Facebook. 

Jeg har ikke noe problem med å forstå at folk sliter nå. Samtidig er sjansen for en del av dem som går ut og tigger har gjort en del valg som har ført dem dit. Da tenker jeg at en del av læreprosessen er å ta konsekvensene av disse valgene.

Skrevet

Mange av de som sliter nå er vanlige folk men også folk som har en stund ligget under det som er vanlig norm i henhold til inntekt. Det å dømme folk som allerede ligger nede snakker en del om sin egen holdning og karakter.

Og det å være etterpåklok er jo gratis for en hver, men det hjelper få der og da. Jeg gir fast sum til frelsesarmeen hvert år, det er ett varmt måltid på juleaften i fellesskap og håper det også rekker til en gave til noen. Ingen som er helt nederst handler om valg, det er mange dystre skjebner som henger i en tynn tråd. De får heller en hånd av meg enn at jeg dytter dem enda lengre ned i grøfta. Den lille tiden vi får her på jorden så kan man lyse opp ett lite øyeblikk av det mørkt liv så er det verdt det. 

Anonymkode: d3c06...568

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye mas om denne tiggingen.

Anonymkode: e3499...0aa

Skrevet

Har ikke sett et eneste "tiggeinnlegg" på noen av de sidene jeg er medlem.

Anonymkode: d98d6...39a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange av de som sliter nå er vanlige folk men også folk som har en stund ligget under det som er vanlig norm i henhold til inntekt. Det å dømme folk som allerede ligger nede snakker en del om sin egen holdning og karakter.

Og det å være etterpåklok er jo gratis for en hver, men det hjelper få der og da. Jeg gir fast sum til frelsesarmeen hvert år, det er ett varmt måltid på juleaften i fellesskap og håper det også rekker til en gave til noen. Ingen som er helt nederst handler om valg, det er mange dystre skjebner som henger i en tynn tråd. De får heller en hånd av meg enn at jeg dytter dem enda lengre ned i grøfta. Den lille tiden vi får her på jorden så kan man lyse opp ett lite øyeblikk av det mørkt liv så er det verdt det. 

Anonymkode: d3c06...568

Jeg har ingen grunn til å mene noe om de som ber om hjelp. Jeg følger ikke slike hjelpegrupper, deltar ikke spleis eller gir til folk som tigger på Finn, rett og slett fordi jeg synes det er en dårlig og lite målrettet måte å bidra på. Jeg gir regelmessig bidrag til Frelsesarmeen, uten at det gjør at jeg føler meg som et godt menneske. Jeg prøver også å støtte personer/familier i nærområdet/omgangskretsen, gjerne så usynlig som mulig.  Det kan være å gi middag til barnas venner som kommer fra familier som sliter, invitere disse og noen ganger hele familien med på hyttetur, fordi vi ønsker å ha dem med. Spørre om det er klær/utstyr mindre søsken vil arve. Betale treningsavgift for andres barn. Mange ting som er enkelt å gjøre, og kan være et bidrag til enklere å få økonomien til å gå rundt og at barna kan være med på aktiviteter.

Anonymkode: 755a9...6cc

Skrevet
Example skrev (8 timer siden):

Og mange gjør eller har gjort valg som ikke er økonomisk kloke. Enten det er valg av karriere (eller mangel på sådan), forbruk, uvaner, elendige investeringer eller økonomisk rot.

Poenget er at man ikke kan vite. De fleste har noen i egen omgangskrets som sliter økonomisk nå. Om jeg skal hjelpe noen er det dem, ikke folk som tigger på Facebook. 

Jeg har ikke noe problem med å forstå at folk sliter nå. Samtidig er sjansen for en del av dem som går ut og tigger har gjort en del valg som har ført dem dit. Da tenker jeg at en del av læreprosessen er å ta konsekvensene av disse valgene.

- Samtidig som det finnes mange som aldri har hatt muligheten til å bygge seg en karriere, og dermed legge av til buffer..de har klart seg akkurat - frem til dyrtiden. Nå har de overhodet ikke mulighet. Du forstår at det må kjennes som et slag i fleisen når noen hevder de sliter fordi de har tatt dårlige valg? 
Jeg tror ikke du er klar over hvor råttent velferdssystemet kan være..

Så har vi en gruppe lavtlønte i samfunnet (som regel fagarbeidere - helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, butikkmedarbeidere, barne og ungdomsarbeidere (som jobber i skole, barnehage, Sfo, bolig osv), osv..alle de yrkene vi klappet frem under pandemien - og som blir regnet som samfunnskritiske - helt til det ikke er pandemi lengre..nå blir yrkene kalt «dårlig valg av karriere» «de kan skylde seg selv for dårlig økonomi».  
Er det ikke latterlig at verdens rikeste land - lønner samfunnskritiske yrker så dårlig at de må tigge for å få tingene til å gå rundt i dyrtid? At de ligger 100-200 tusen under gjennomsnittslønn?  
Hadde det vært bedre med importert arbeidskraft i disse yrkene? 
At man skal straffes, og deretter bli sett ned på fordi man har valgt et samfunnskritisk yrke er forkastelig. 
Jeg håper så inderlig at disse yrkene snart oppdager egen verdi - og streiker til de har oppnådd gjennomsnittslønn..mens samfunnet stopper helt opp, til de har oppnådd dette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...