Gå til innhold

Hvordan er det å bo på Lambertseter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk, dette var nyttig! Godt poeng det med pris på oppussing. Og har ikke bil, så gode kollektivmuligheter til by og skog er gull. 

Anonymkode: 4814c...c7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er veldig lytt i mange av blokkene der dessverre. Men igjen så er vi alle forskjellige i hva vi opplever som plagsomt lytt, og ikke.

Anonymkode: ab44e...e96

Jeg reagerer lett på lyd desverre. Så får virkelig håpe jeg hvertfall blir heldig med naboene da... TS

Skrevet

Jeg hadde en date på Lambertseter, og han bodde i Feltspatveien. Det var et skikkelig rolig borettslag, selv om det er lenge siden, fine og lyse leiligheter. Og senteret der er jo supert, masse butikker, Sats, bibliotek etc. 

Skrevet
Hoia skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en date på Lambertseter, og han bodde i Feltspatveien. Det var et skikkelig rolig borettslag, selv om det er lenge siden, fine og lyse leiligheter. Og senteret der er jo supert, masse butikker, Sats, bibliotek etc. 

Banen går fra Bergkrystallen hvert kvarter, hvis man bor på den siden av skolen, banen. Det er like sentralt som andre liknende steder i Oslo, banene og bussene går hele tiden.

Gjest Annas1992
Skrevet (endret)

Jeg jobber mellom Bergkrystallen og Lambertseter. Har mange bekjente der, og bor 15 min rusletur unna selv. Hadde jeg hatt økonomien til det, hadde jeg lett bosatt meg på Lambertseter, kanskje spesielt Bergkrystallen med barn 🤩

Endret av Annas1992
Skrevet
Hoia skrev (2 timer siden):

Banen går fra Bergkrystallen hvert kvarter, hvis man bor på den siden av skolen, banen. Det er like sentralt som andre liknende steder i Oslo, banene og bussene går hele tiden.

Jeg vurderte å bo der for ca ti år siden, men nå har jeg flere andre steder på listen min før dette, men en skal aldri si aldri. Det er jo veldig mye der for å være et lite sted som kino etc, men det kunne gått noen raskere busser der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg synes det. Men hver sin smak.

Anonymkode: ab44e...e96

Enig at det er langt fra sentrum. Jeg bor på Høyenhall og synes det er "gokk" 😁

Anonymkode: 2578c...34a

Skrevet

Langbølgen og Munkelia er fint. 

Anonymkode: b2b4d...91e

Skrevet

Jeg liker veldig godt å shoppe der, behagelig senter, og rolig Kaffebrenneri på dagene når en kan. Det er veldig mange steder som det er koselig å være, kafé og shopping, men der jeg ikke ville ha bodd, bykjernen er også blitt slik for meg, typisk Frogner etc. Det går jo busser etc. fra alle steder.

Jeg var på en visning der, i en gate som megleren kalte vestkanten på Lambertseter, veldig rar uttalelse, Østerliveien eller noe. Jeg har aldri vært opptatt av å bo på det ene eller andre stedet. Jeg har bare tenkt at Lambertseter har en god atmosfære.

Skrevet
Hoia skrev (15 minutter siden):

Jeg liker veldig godt å shoppe der, behagelig senter, og rolig Kaffebrenneri på dagene når en kan. Det er veldig mange steder som det er koselig å være, kafé og shopping, men der jeg ikke ville ha bodd, bykjernen er også blitt slik for meg, typisk Frogner etc. Det går jo busser etc. fra alle steder.

Jeg var på en visning der, i en gate som megleren kalte vestkanten på Lambertseter, veldig rar uttalelse, Østerliveien eller noe. Jeg har aldri vært opptatt av å bo på det ene eller andre stedet. Jeg har bare tenkt at Lambertseter har en god atmosfære.

Men for tiden har jeg bare råd til en fjerdedel garasje, så jeg er ikke i en slik situasjon nå, haha! Men blokkene der var fine, store fine vinduer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En dame jeg kjenner i Radarveien fikk klage av naboen over fordi hun hadde på radioen på morgenen. Naboen påstod at det ristet i leiligheten hehe. Og SÅ høyt tror jeg neppe lyden var, så mulig noen av blokkene der har mer problemer med at det er lydt. Jeg bodde der som barn så husker ikke hvordan det var. 

Anonymkode: d7c8b...13d

Oida! Her jeg bor nå (nybygg, dvs. ombygd fabrikkleilighet) våkner jeg av naboens vibrerende alarm HVER morgen. Den vibrerer alltid i en time. Aldri mindre, og går gjennom alle veggene... Så selv om jeg egentlig vil sove lenger, står jeg opp pga. naboens alarm og fordi naboen vil snooze i en time... 

Skrevet

Kom på 2 andre steder jeg syns er veldig koselige på Lambertseter, det er i Lambertseterveien inn mot parken/idrettsbanen, der er det noen hvite blokker. Kort vei til buss, bane og senteret, samtidig som det virker ganske rolig siden leilighetene vender ut mot fellesområde/parken. Også vil jeg nevne Østerliveien, veldig fine leiligheter og mange er ganske store. Men, disse er ofte veldig dyre og i tillegg er de selveier så da blir det dokumentavgift. 

Anonymkode: d7c8b...13d

Takk for tips! De veiene skal jeg sjekke ut neste gang jeg drar til Lambertseter. TS

Skrevet

Har bodd i Østerliveien og på Karlsrud. Hvis du har barn har Karlsrud skole noe bedre fasiliteter og rykte enn Lambertseter skole. Gode barnehager men tror det kan være utfordrende å få barnehageplass i nærheten basert på noen avisartikler i det siste. Lambertseter IF er bra men ganske foreldrestyrt, hvis du bor litt lengre nord og barna liker fotball spiller mange på KFUM som også har et godt miljø og er litt bedre organisert for eldre årganger. Karlsrud skoles musikkorps dekker hele området og er et supert tilbud for de som spiller et instrument. Ellers er det mange aktiviteter i området - kampsport, dansing, tricking/parkour, bryting og ballsporter m.m. Leilighetene er stort sett 3-roms, men med store og fine grøntarealer - stille og rolig og mange barn som leker sammen på de mange lekeplassene eller på kunstgressbane på Lambertseter eller Karlsrud. Vi hadde ingen problemer med bråk fra naboer da vi bodde i leilighet. Veldig kjekt med senter i gåavstand som har alle tilbud og gull å bo så nærme t-banen som tar deg raskt nok til sentrum. Området har en fin miks av leiligheter og rekkehus/eneboliger, så er ikke så preget av merkepress som lengre vest i bydelen og virker litt mer åpent og tolerant enn andre deler av Nordstrand. Vi flyttet til Oslo uten å vite stort om de forskjellige områdene og anser oss som veldig heldige som endte opp der vi gjorde. Vi blir værende til barna flytter ut siden de trives så godt her. 

Anonymkode: d385b...609

• Hjerte 1
Skrevet
Hoia skrev (21 timer siden):

Jeg synes også senteret på Lambertseter med Kaffebrenneriet der, er koselig. Var en tur der igjen dag faktisk, for å gjøre meg enda mer kjent i området.

Selve Nordstrand med sine mange villaer og store tomannsboliger har jeg ofte hørt blitt omtalt som "østkantens vestkant". La merke til i dag at det ikke er så veldig stor avstand fra Lambertseter senter til selve Nordstrand med områdene der som Sæter og Ljabru. Men der har jeg definitivt ikke råd til å bo da. TS. 

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i Østerliveien og på Karlsrud. Hvis du har barn har Karlsrud skole noe bedre fasiliteter og rykte enn Lambertseter skole.............................. . 

Anonymkode: d385b...609

Tusen takk for nyttig innlegg! Veldig fint å høre fra dere som har direkte erfaring med oppvekstmiljøet ect.

Traff en venninne i dag som bor i bydel Nordstrand og vi gikk en runde på Lambertseter. Hun fortalte det samme som deg angående barnehage (vanskelig å få plass) og skolekvalitet (Karlsrud bedre rykte enn Lambertseter). Vet du hva denne forskjellen på skolekvalitet bunner i og/eller handler om? 

Bergkrystallen sokner vel til Lambertseter skole, vil jeg anta. Det står vel kanskje uansett  i selve boligannonsen, hvilken skole gata tilfaller. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for nyttig innlegg! Veldig fint å høre fra dere som har direkte erfaring med oppvekstmiljøet ect.

Traff en venninne i dag som bor i bydel Nordstrand og vi gikk en runde på Lambertseter. Hun fortalte det samme som deg angående barnehage (vanskelig å få plass) og skolekvalitet (Karlsrud bedre rykte enn Lambertseter). Vet du hva denne forskjellen på skolekvalitet bunner i og/eller handler om? 

Bergkrystallen sokner vel til Lambertseter skole, vil jeg anta. Det står vel kanskje uansett  i selve boligannonsen, hvilken skole gata tilfaller. TS

Bergkrystallen tilhører Lambertseter skole ja, du må jo gå forbi den for å komme til Karlsrud skole....

Jeg har bodd innerst i Grusveien (i nr 42), det er en blindvei, med skogen som nærmeste nabo. Litt "kjedelig" gangvei til t-banen, men helt nydelig å bo helt innerst sånn.

Anonymkode: 41b87...6d3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror mye av grunnen til forskjeller mellom rykte om skolene har med fasiliteter å gjøre - Lambertseter skole har blitt lovet oppussing av kommunen i årevis men det blir utsatt igjen og igjen. 

Endret av shinytalula

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...