AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Jeg vurderer å kjøpe leilighet på Lambertseter i Oslo. Har vært på noen visninger der. Får en god følelse og synes det virker som et trivelig sted, men har aldri bodd der selv. Har du kjennskap til området?Hvordan er det egentlig? Tar imot alle innspill! Lurer f. eks. på: - Er det noen gater som har bedre rykte på seg enn andre? Noen gater der som er mer belasta? - Jeg har barn. Er det generelt et godt oppvekstmiljø for barn? Med tanke på tilbud som skoler, aktiviteter og barnehager m. m? - Hvor mye hører man fra naboene? Er det veldig lytt fra naboene? Gjennom dårlig isolerte vegger og gamle rør ect.? Anonymkode: 4814c...c7d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Glemte å skrive at med Lambertseter så mener jeg også Bergkrystallen og Munkelia, som ligger like ved. Anonymkode: 4814c...c7d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Har aldri bodd der selv, men har hørt fra bekjente at de trives Kunne gjerne bodd der selv. Liker områder som er stille og rolige. Anonymkode: 62635...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Født, og oppvokst der, opplevde det som trygt og godt 😊 Hadde det ikke vært så langt unna sentrum så kunne jeg fint ha flytta tilbake. Anonymkode: ab44e...e96 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Født, og oppvokst der, opplevde det som trygt og godt 😊 Hadde det ikke vært så langt unna sentrum så kunne jeg fint ha flytta tilbake. Anonymkode: ab44e...e96 Langt unna sentrum? Det er det da virkelig ikke. Anonymkode: 48d0e...25f 3
A-mamma Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 Jeg bor på Bergkrystallen. Ikke mye bråk fra naboer i leiligheten vår. Jeg liker at det er mye grøntområder. Svømmebasseng ved skolen. Flere barnehager med fine uteområder. Kino på senteret. Fint bibliotek. Veldig greit med t-banen til sentrum. 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Langt unna sentrum? Det er det da virkelig ikke. Anonymkode: 48d0e...25f Jeg synes det. Men hver sin smak. Anonymkode: ab44e...e96
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 A-mamma skrev (2 minutter siden): Jeg bor på Bergkrystallen. Ikke mye bråk fra naboer i leiligheten vår. Jeg liker at det er mye grøntområder. Svømmebasseng ved skolen. Flere barnehager med fine uteområder. Kino på senteret. Fint bibliotek. Veldig greit med t-banen til sentrum. Jeg bor også på Bergkrystallen! Kanskje vi er naboer Bor rett ved lysløypa, det er veldig fint og koselig med rådyr bak her og ekorn på balkongen. Likevel sentralt med Rema-butikk rett borti her og t-banen noen minutter unna, syns det går greit med den ned til sentrum. 21 minutter tror jeg det er, og praktisk å bo ved endestoppet på linje 4 for da får man alltid sitteplass!) Veldig stille og rolig, lite støy. Ca 10 min å gå til Lambertseter seter med kino/bibliotek/Sats/ulike butikker. Det meste man trenger har de der, til og med Vinmonopol/Jernia og noen ok interiør/klesbutikker. Sæter torg er også i gåavstand og der er det også noen fine butikker og servicetilbud. I min blokk er det dsv noen sure kjerringer som klager på alt, men sånne finner du alle steder. Det er veldig rolig i blokka men litt lytt er det jo. Det går visst an å etterisolere i følge en snekker jeg har snakket med. Er mange barn her og lekeplasser/barnehager/aktiviteter for barn, og tror skolene er ok. Så kan absolutt anbefale Lambertseter, jeg kunne ikke tenkt meg å bo noe annet sted. Ingen spesielle gater å unngå sånn sett, er trygt og rolig her. Hvor det passer best å bo kommer an på hva du har behov for egentlig. Hvis du vil ha mindre trafikk kan jeg anbefale Bergkrystallen (er også en liten koselig vei som heter Bergkrystallen, der er det så fint syns jeg! Og Feltspatveien, men er vanskelig å få leilighet for de har intern forkjøp). Langbølgen ville jeg ikke anbefalt da det er hovedveien på Lambertseter og har mye trafikk. Så sjekk heller sideveiene fra Langbølgen isåfall. Anonymkode: d7c8b...13d 3
Helene1982 Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 Jeg har bodd på lambertseter tidligere, og kjenner området godt. Det var jo Oslos første drabantby, så leilighetene er bygget på 50-tallet tilpasset familier. I begynnelsen fikk man utdelt leilighet etter størrelse på familien, og mye er OBOS. Jeg har bodd litt ulike steder på lambertseter, og har aldri opplevd at det har vært mye bråk fra naboer. Og som regel har det vært en blanding av eldre og unge som har bodd i blokkene. Det er god tilgang på grøntarealer og fasiliteter de andre nevner. Det er ca 400,- kr i taxi til byen og ca 20 min med t-banen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 A-mamma skrev (14 minutter siden): Jeg bor på Bergkrystallen. Ikke mye bråk fra naboer i leiligheten vår. Jeg liker at det er mye grøntområder. Svømmebasseng ved skolen. Flere barnehager med fine uteområder. Kino på senteret. Fint bibliotek. Veldig greit med t-banen til sentrum. Godt å høre! Jeg fikk nemlig et veldig positivt inntrykk av Bergkrystallen da jeg gikk rundt og kikket der nylig. Likte at det virket grønt og rolig, samtidig nærme t-banen og Lambertseter senter. Mye av det du nevner. TS Anonymkode: 4814c...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vurderer å kjøpe leilighet på Lambertseter i Oslo. Har vært på noen visninger der. Får en god følelse og synes det virker som et trivelig sted, men har aldri bodd der selv. Har du kjennskap til området?Hvordan er det egentlig? Tar imot alle innspill! Lurer f. eks. på: - Er det noen gater som har bedre rykte på seg enn andre? Noen gater der som er mer belasta? - Jeg har barn. Er det generelt et godt oppvekstmiljø for barn? Med tanke på tilbud som skoler, aktiviteter og barnehager m. m? - Hvor mye hører man fra naboene? Er det veldig lytt fra naboene? Gjennom dårlig isolerte vegger og gamle rør ect.? Anonymkode: 4814c...c7d Det avhenger jo selvsagt av bygget du bor i. Det kan jo ikke fremmede si noe om på generell basis for et stort område med mye forskjellig bebyggelse. Anonymkode: 328b8...c10
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Lambertseter er helt ok, men Manglerud er bedre. Og nærmere sentrum med t-banen, 12 min. Anonymkode: 99bfa...f6c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lambertseter er helt ok, men Manglerud er bedre. Og nærmere sentrum med t-banen, 12 min. Anonymkode: 99bfa...f6c Ikke enig, uten at det er noe gærent med Manglerud. Syns Lambertseter er mer koselig, men så liker jeg å bo i skogen da. Og ha fred og ro. Hvis man liker mer trafikk og sånt så er sikkert Manglerud greit. Senteret er fint. Anonymkode: d7c8b...13d 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg bor også på Bergkrystallen! Kanskje vi er naboer Bor rett ved lysløypa, det er veldig fint og koselig med rådyr bak her og ekorn på balkongen. Likevel sentralt med Rema-butikk..................…......................... Anonymkode: d7c8b...13d Tusen takk for så fint og utfyllende svar! Dette høres helt ideelt ut for min del. Alt hva jeg har lyst på egentlig! (Bortsett fra en og annen surpomp og mulig etterisolering da... Men det fins jo de fleste steder.) Da stemte den gode magefølelsen jeg fikk av Bergkrystallen da jeg var der ute Er forresten prisnivået ca. det samme på Bergkrystallen og selve Lambertseter? TS Anonymkode: 4814c...c7d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det avhenger jo selvsagt av bygget du bor i. Det kan jo ikke fremmede si noe om på generell basis for et stort område med mye forskjellig bebyggelse. Anonymkode: 328b8...c10 Selvfølgelig avhenger det av bygget man bor i. Nettopp derfor jeg spør. Noen av blokkene er kanskje kjent for å være mer lydhøre enn andre. Slik var det i området der jeg vokste opp. Mange av blokkene på f. eks. Bergkrystallen ser temmelig identidiske ut. Derfor vil jeg tro det fins eiere her som har en viss erfaring med hvor lydisolert det er også. Anonymkode: 4814c...c7d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig avhenger det av bygget man bor i. Nettopp derfor jeg spør. Noen av blokkene er kanskje kjent for å være mer lydhøre enn andre. Slik var det i området der jeg vokste opp. Mange av blokkene på f. eks. Bergkrystallen ser temmelig identidiske ut. Derfor vil jeg tro det fins eiere her som har en viss erfaring med hvor lydisolert det er også. Anonymkode: 4814c...c7d Det er veldig lytt i mange av blokkene der dessverre. Men igjen så er vi alle forskjellige i hva vi opplever som plagsomt lytt, og ikke. Anonymkode: ab44e...e96
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for så fint og utfyllende svar! Dette høres helt ideelt ut for min del. Alt hva jeg har lyst på egentlig! (Bortsett fra en og annen surpomp og mulig etterisolering da... Men det fins jo de fleste steder.) Da stemte den gode magefølelsen jeg fikk av Bergkrystallen da jeg var der ute Er forresten prisnivået ca. det samme på Bergkrystallen og selve Lambertseter? TS Anonymkode: 4814c...c7d Tror absolutt det kan passe, etter det du skriver du ønsker Også er det masse fine turområder i nærheten, det glemte jeg å nevne. Hvis du ikke har bil så går 79-bussen til Welding Olsens vei rett ved Nøklevann. Der er det fint året rundt, både å bade, gå på ski og gå tur. Eller du kan gå fra Lambertseter, hvis du orker Er også en fin akebakke for barn i Feltspatveien (Griser'n). Prisnivået kommer veldig an på beliggenhet, antall soverom og standard. En nedslitt leilighet (som jeg kjøpte) vil jo være billigere, men det er utrolig dyrt å pusse opp nå, pris på håndverkertjenester og materialer har gått opp utrolig mye. Også kommer det an på om du vil bo i 1.etasje, eller høyere opp. Feltspatveien/Bergkrystallen som jeg nevnte kan gå for nærmere 5 mill for en 3-roms (inkl. fellesgjeld). Men som sagt så er det fler faktorer som spiller inn. Jeg har også bodd i Radarveien på Karlsrud, er fint der og. Men jeg syns Bergkrystallen er roligere så for meg er det perfekt. Anbefaler bare å sjekke finn og gå på visning, så får du se hva du syns. Lykke til med boligjakten! Anonymkode: d7c8b...13d 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig avhenger det av bygget man bor i. Nettopp derfor jeg spør. Noen av blokkene er kanskje kjent for å være mer lydhøre enn andre. Slik var det i området der jeg vokste opp. Mange av blokkene på f. eks. Bergkrystallen ser temmelig identidiske ut. Derfor vil jeg tro det fins eiere her som har en viss erfaring med hvor lydisolert det er også. Anonymkode: 4814c...c7d En dame jeg kjenner i Radarveien fikk klage av naboen over fordi hun hadde på radioen på morgenen. Naboen påstod at det ristet i leiligheten hehe. Og SÅ høyt tror jeg neppe lyden var, så mulig noen av blokkene der har mer problemer med at det er lydt. Jeg bodde der som barn så husker ikke hvordan det var. Anonymkode: d7c8b...13d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg synes det. Men hver sin smak. Anonymkode: ab44e...e96 Ja 🙂 Anonymkode: 48d0e...25f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 Kom på 2 andre steder jeg syns er veldig koselige på Lambertseter, det er i Lambertseterveien inn mot parken/idrettsbanen, der er det noen hvite blokker. Kort vei til buss, bane og senteret, samtidig som det virker ganske rolig siden leilighetene vender ut mot fellesområde/parken. Også vil jeg nevne Østerliveien, veldig fine leiligheter og mange er ganske store. Men, disse er ofte veldig dyre og i tillegg er de selveier så da blir det dokumentavgift. Anonymkode: d7c8b...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå