AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Har ekstreme mensensmerter og kan ikke ta Ibux/naproxen pga annen sykdom. Tatt Paracet i dag men det hjelper ikke litt engang. Er nå tredje dagen med sinnsyke smerter, normalt er det bare en med så intense smerter. Eneste som hjelper litt er varmeflaske, og det blir mye være med en gang eg prøver gjøre noe/beveger meg. Blir snart gal. Nesten vurdert legevakt siden det er helg men føler rett og slett det er for flaut og tviler på de kan gjøre noe 😅 Har tidligere prøvde p piller og diverse men psyken min er ikke glad i dette. Anonymkode: 34be6...0fb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Har du blitt sjekket for endometriose? Naproxen og varmt vann er det eneste som hjelper for meg, så har dessverre ingen andre råd. Jeg har heller aldri hatt smerter i 3 dager, kun 1 dag, og det var ille nok. Så jeg ville insistert på å bli undersøkt for endometriose. Anonymkode: 6b3f8...9f4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Har vert på vanlig gynekolog time (ca 2mnd siden) og hun sa det ikke var tegn til endometriose fra det hun kunne se. fastlegen sin løsning når eg tok det opp var spiral noe eg ikke vil ha 😅 Anonymkode: 34be6...0fb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Hvis du ikke kan ta NSAIDs kan du be legen om tramadol eller paralgin forte. Det har jeg fått på resept flere ganger for sterke menstruasjonssmerter når cataflam og paracet ikke har gjort susen. Hvis du ikke vil ha spiral, kan du prøve ulike typer p-piller der du kan hoppe over pillefri uke uten å få gjennombruddsblødning. For min del var zoely veldig bra. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har vert på vanlig gynekolog time (ca 2mnd siden) og hun sa det ikke var tegn til endometriose fra det hun kunne se. fastlegen sin løsning når eg tok det opp var spiral noe eg ikke vil ha 😅 Anonymkode: 34be6...0fb Man kan dessverre ikke se endometriose på ultralyd med mindre det er veldig alvorlig etc. For eksempel kan endometriosen sitte bak livmor og da kan man ihvertfall ikke se den. Man må gjøre en kikhullsoperasjon (diagnostisk laparaskopi) for å finne ut om man har endometriose. Anonymkode: ef2c5...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 P piller er eneste som hjalp meg. Går på p stav nå Anonymkode: 1c313...f93
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har ekstreme mensensmerter og kan ikke ta Ibux/naproxen pga annen sykdom. Tatt Paracet i dag men det hjelper ikke litt engang. Er nå tredje dagen med sinnsyke smerter, normalt er det bare en med så intense smerter. Eneste som hjelper litt er varmeflaske, og det blir mye være med en gang eg prøver gjøre noe/beveger meg. Blir snart gal. Nesten vurdert legevakt siden det er helg men føler rett og slett det er for flaut og tviler på de kan gjøre noe 😅 Har tidligere prøvde p piller og diverse men psyken min er ikke glad i dette. Anonymkode: 34be6...0fb Varmeflaske Denne hjelper sinnsykt!! Men obs kun varmt vann fra springen og I-K-K-E kokt vann. Anonymkode: 87d44...cd1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har vert på vanlig gynekolog time (ca 2mnd siden) og hun sa det ikke var tegn til endometriose fra det hun kunne se. fastlegen sin løsning når eg tok det opp var spiral noe eg ikke vil ha 😅 Anonymkode: 34be6...0fb Det er ikke mulig å se endo på ultralyd, da skal det være svært langt kommet. De må åpne opp og ta prøver i buken, eneste sikre måten å finne ut av det på. Anonymkode: 1adf2...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke mulig å se endo på ultralyd, da skal det være svært langt kommet. De må åpne opp og ta prøver i buken, eneste sikre måten å finne ut av det på. Anonymkode: 1adf2...cfe Er det slik at alle dere som mistenke endo velger å gjennomføre denne prosedyren? Altså kikhull. Anonymkode: 244c1...8aa
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis du ikke kan ta NSAIDs kan du be legen om tramadol eller paralgin forte. Det har jeg fått på resept flere ganger for sterke menstruasjonssmerter når cataflam og paracet ikke har gjort susen. Hvis du ikke vil ha spiral, kan du prøve ulike typer p-piller der du kan hoppe over pillefri uke uten å få gjennombruddsblødning. For min del var zoely veldig bra. Man kan dessverre ikke se endometriose på ultralyd med mindre det er veldig alvorlig etc. For eksempel kan endometriosen sitte bak livmor og da kan man ihvertfall ikke se den. Man må gjøre en kikhullsoperasjon (diagnostisk laparaskopi) for å finne ut om man har endometriose. Anonymkode: ef2c5...ce2 Tåler ikke parlagin forte heller desverre, aldri prøvd tramadol men litt redd for å prøve nye smerte stillende 😅 hormon preparater som p piller p stav, holder eg meg langt unna da eg har fått depresjon hver gang eg har prøvd. ts Anonymkode: 34be6...0fb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke mulig å se endo på ultralyd, da skal det være svært langt kommet. De må åpne opp og ta prøver i buken, eneste sikre måten å finne ut av det på. Anonymkode: 1adf2...cfe Takk for info. Får se om eg tørr å mase litt mer på fastlegen da hehhe Anonymkode: 34be6...0fb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for info. Får se om eg tørr å mase litt mer på fastlegen da hehhe Anonymkode: 34be6...0fb Ja, gjør det. Tror jeg leste at det tar gjennomsnittlig 7 år å få diagnosen fra man begynner å få symptomer, så ting tar tid. Anonymkode: 1adf2...cfe
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det slik at alle dere som mistenke endo velger å gjennomføre denne prosedyren? Altså kikhull. Anonymkode: 244c1...8aa Jeg har ikke endometriose, de jeg kjenner som har mistenkt at de har det har tatt kikhull for å få diagnose. Anonymkode: 1adf2...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå