Gå til innhold

Penger fra oppdrag under sykemelding, må det oppgis til nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innser at jeg sikkert må kontakte nav og spørre, men tenkte jeg kunne høre om noe her vet svaret.

Jeg har to jobber, en veldig fysisk og en ganske stillesittende. Nå er jeg delvis sykemeldt fra den fysiske jobben grunnet et fysisk problem som blir verre når jeg jobber, har ingen problemer med å utføre den stillesittende jobben. Sykemeldingen går snart ut, og i da må jeg krysse av i skjemaet til nav om jeg har annen inntekt enn de to, og det er her jeg trenger hjelp. Lenge før jeg ble sykemeldt tok jeg på meg et lønnet oppdrag for en offentlig institusjon, det er sluttført under sykemeldingsperioden og godtgjørelsen utbetales nå. Det er skattepliktig, men ikke pensjonsgivende inntekt og gir heller ikke feriepenger. Oppdraget har tilknytning til den stillesittende jobben, og har ingenting å si for min evne til å jobbe der jeg er delvis sykemeldt. Det er heller ikke snakk om et stort beløp (ca 4000 før skatt). Spørsmålet er om dette beløpet skal oppgis til nav når de spør om "andre inntekter" i skjemaet jeg fyller ut ved sykemeldingens slutt? Og vil det påvirke hva jeg får i sykepenger? Når jeg leser på nav sine sider virker det som om det er pensjonsgivende inntekt som skal telle med, og oppdraget lønnen, men inntekten er jo ikke pensjonsgivende. Noen som har vært borti noe lignende?

Anonymkode: de2dc...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg forstår deg riktig er den stillesittende jobben ENK, oppdrag for en institusjon som faktureres. Du skriver da at dette er inntekt, og hvor mye du har arbeidet med oppdraget i perioden. Det du ikke har lov til, evt. da trekkes sykepenger for er hvis du har jobbet mer enn vanlig i denne jobben fordi du har fått frigjort tid. Hvis den andre jobben er en klart definert stilling med fast arbeidstid eller stillingsprosent har den ingen innvirkning på sykepengene. 

Anonymkode: da06b...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...