Gå til innhold

Hvem er de som har råd til å bygge hus nå til dags?

Anbefalte innlegg

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge offshore? De vil jo en dag ta slutt med oljen og hva gjør de med millionlønningene sine da? 

Anonymkode: 06341...8a7

Ingen offshore. Begge i stillinger som kan finne andre jobber. Men ikke like bra betalt nei.

Har arvet gjeldfri hytte, betalt ned studielån, 2x bil uten lån og eier 60% av en bolig verd 11mill. 

Anonymkode: 603e6...69f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er ikke rike sånn sett, men vi kjøpte tomt til 3 mill og bygget hus til 6, totalt 9 mill.
Vi har utleiedel som vi får inn 15000/mnd og vi solgte forrige hus med fortjeneste på 2 mill 😊  

Anonymkode: b1cd6...1ca

Utleiedel hjelper jo veldig. Fikk dere høyere lån av å fortelle banken at dere skulle ha det?

Anonymkode: a756f...09d

Skrevet
Rucula skrev (48 minutter siden):

Kjedelig å først få drømmehuset ETTER barna har flyttet ut! 

Huset står ferdig når barna er 8 og 9, har en del år igjen der da

Anonymkode: 96b2d...90f

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Huset står ferdig når barna er 8 og 9, har en del år igjen der da

I mitt hodet stod det "de har to voksne barn" . Men jeg ser jo nå at det IKKE står det 😅

Skrevet

Jeg har akkurat bygd en 110 kvm bolig, fikk tomten relativt billig. Hus og tomt kom på 4500 000 sentralt i en middels stor by. Jeg er alene, og tjener rett i underkant av 600 000. Sitter igjen med et huslån på 2500 000. Går helt fint. 

Anonymkode: 6e25f...ebb

Skrevet

Vi regna forresten på det og vurderte å kjøpe tomt. Vi kunne klart det, men måtte da sitte på tomta noen år og gå helt på sparebluss samtidig som mannen måtte jobba mye overtid/reising slik at vi hadde bygd oss opp et solid beløp som kunne spyttes i prosjektet. Vi måtte også gått for «billige»(jeg bruker hermetegn, for det er aldri billig) løsninger og enkelt hus. 
Vi så at det kunne gått, inkludert noe prisstigning og renteheving, fikk klarsignal fra banken for planen vår også, men velger heller å bli boende der vi bor og heller ha det romsligere økonomisk. 
vi har 2 små barn, grunnlønn 1,6 mill totalt, men bikker nok 2 mill med overtid. 

Skrevet

Vi hadde nok hatt råd. Vi kunne ha bygget til ca 11-12mill inkludert alt. Kanskje enda litt mer. Vi er par i starten av 40-årene, Jeg er for øyeblikket student, men ferdig om noen måneder. Når jeg begynner å jobbe fullt så kommer vi til å tjene ca 2mill samlet. Sitter nå på verdier til ca 11mill og lån på 5mill. Ikke fått hjelp til noe. Vi vurderer å bygge om 2-3 år dersom riktig tomt dukker opp. 

Vi har 3 barn og lever veldig fint nå også, men ønsker noen endringer. Barna flytter nok ut etterhvert, men vi håper de kommer på besøk med kjærester/ektefeller/barn. Kanskje vi endrer mening om noen år og ender opp i stor leilighet i stedenfor. 

Det er mange som har god råd i Norge ts. I miljøet vi er en del av er det mange som lever som før. Inkludert oss. Ja, vi betale mye mer for lån, mat etc, men så har vi økt en god del i lønn også og det kompenserer for det. 

Anonymkode: 8977d...f55

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Begge offshore? De vil jo en dag ta slutt med oljen og hva gjør de med millionlønningene sine da? 

Anonymkode: 06341...8a7

Alle jobber kan selvfølgelig forsvinne, men at jobber i oljen forsvinner helt i løpet de neste 30 årene er særdeles usannsynlig.

Anonymkode: 2d926...d1b

• Liker 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (14 timer siden):

Ikke ta det ille opp, men dette høres utrolig trist ut... Ofre hele den beste delen av livet sitt for å kjøpe bolig som lavtlønnet?😢 Hadde du et ekstremt behov for å hevde deg? Ble du mobbet eller noe?

Personlig har jeg null interesse av å bygge hus.

Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at dette er den beste delen av livet for alle.

Slike ting avhenger veldig av hvordan man er som person, interesser, hvilke miljø man er i (eller ønsker å være i) og hvor man bor/er oppvokst.

Jeg ser ikke helt at den perioden av mitt liv var så fantastisk, og hadde nok hatt det bedre i dag om jeg heller tenkte jobb/karriere de årene.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at dette er den beste delen av livet for alle.

Slike ting avhenger veldig av hvordan man er som person, interesser, hvilke miljø man er i (eller ønsker å være i) og hvor man bor/er oppvokst.

Jeg ser ikke helt at den perioden av mitt liv var så fantastisk, og hadde nok hatt det bedre i dag om jeg heller tenkte jobb/karriere de årene.

For all del, jeg tenker det samme, at jeg burde brukt tiden på å utdanne meg og skaffe meg en god jobb istedenfor å virre rundt i hele 20-åra. Men å jobbe seg halvt ihjel, ha null sosialliv og spare hver eneste krone for å betjene boliglån? Aldri...

Men folk er forskjellige, og takk og pris for det!

• Liker 1
Skrevet

Det er nok mange som sliter nå, også de med høye inntekter….. men å la fasaden slå sprekker…? Aldri!! Tomteprisene er ulike, men materialkostnadene er ganske like om en bygger midt i Oslo eller på Finnmarksvidda.

Anonymkode: 94abf...681

Skrevet

Mange har råd til det fortsatt men mange velger å ikke gjøre det nettopp fordi de ikke er opptatt av status. Jeg kunne bygd meg et hus til 8-10 mill, men er totalt uinteressert i det. En del av de som sliter nå er jo nettopp de som er med på et statusjag med fin bil og nytt hus. Nei, det er i gode tider du skal ruste deg til dårlige tider,så de som sliter nå og har nye hus er det faktisk ikke synd på.

Anonymkode: f8ff1...cce

Skrevet

Jeg kunne hatt råd til det. Kom inn på boligmarkedet da det var billig, og har kunnet spare i mange år selv med lav inntekt. Prioriterer likevel å gå av tidligere med pensjon heller enn å ha en større bolig. Men kunne jo gjerne tenkt meg mer plass, så om jeg skulle bygd eller kjøpt hus ville det vært av den grunn. "Status" har absolutt null med saken å gjøre. 

Anonymkode: 76f8c...18f

Skrevet

Fikk tomt av pappa. Totaltsummen på huset var 5,2 mill. Det var i fjor. Ny takst i år er 6,1. 

Ikke superstort hus, men stort nok til meg og barna. Og garage og uteplatting😊 

Anonymkode: a5d9b...30f

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Utleiedel hjelper jo veldig. Fikk dere høyere lån av å fortelle banken at dere skulle ha det?

Anonymkode: a756f...09d

Jepp! 2 mill mer 

Anonymkode: b1cd6...1ca

Skrevet

Hvorfor skal man bygge hus, når markedet for tiden flommer over av brukte hus?

Tomter av akseptabel størrelse er uansett vanskelig å få tak i, fordi det meste er bygget ut fra før. Med de strenge reguleringene som følger med tomtene her jeg bor hadde jeg ikke tatt imot om jeg hadde fått en gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...