Gå til innhold

Er vinteren bedre i Stavanger og Bergen sammenlignet med Kristiansand?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er som regel mildere her langs kysten, men vi har jo en sur vind til tider da og regn :)  Men rart hva man venner seg til .

Anonymkode: d145d...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er jo verstingen av vind&regn😩😰 etterfulgt av Stavanger... Kr.sand er vel noe kaldere ,med litt mindre vind/regn....

Anonymkode: 9fd41...1bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bergen er jo verstingen av vind&regn😩😰 etterfulgt av Stavanger... Kr.sand er vel noe kaldere ,med litt mindre vind/regn....

Anonymkode: 9fd41...1bc

Det regner mer i Bergen, men det er mer vind i Stavanger.

Anonymkode: 44330...e7c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er mindre snø i Stavanger (og kanskje Bergen) enn det er i Kristiansand.

Men, ja, det er mye vind her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med bedre. Etter min mening er vinteren i Stavanger ræva. Vinteren i Kristiansand er helt ok, mye snø. 

Ja, mildere i Stavanger. Det betyr regn, regn, storm, regn, litt mer storm og enda mer regn. Og mørkere enn i mørketida nordpå fordi regn og lite snø betyr at alt er svart. Gjerne litt kaldt på natta så det er glatt på morgenen og umulig å sykle selv om du ikke har sett snø siden januar. 

Hilsen frustrert finnmarking. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er mye vind i Kristiansand også jeg. Mer enn Stavanger faktisk.  Men mer snø i Kristiansand og mer regn i Stavanger. Bergen kjenner jeg ikke like godt til, om nedbøren kommer som snø eller regn..

Anonymkode: b19e3...c99

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvertfall inntrykk av at det er mer snø og trafikktrøbbel på Sørlandet. I Stavanger er det som regel bare vind, regn, sludd.. Det hender det kommer endel snø som legger seg, men tror folk takler bedre raske vendinger i været her. Kanskje fordi vi er vant med flere værendringer på en dag hele året. Det er vel noenlunde likt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er klart verst - det regner dobbelt så mye som i Stavanger. Mindre regn og vind i Kr.sand, men samtidig er det surere og kaldere uten at det blir et ordentlig, stabilt vinterklima av det. Jeg har personlig erfaring med vinteren i alle de tre byene, og holder en knapp på Stavanger.

Anonymkode: baecb...58e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Stavanger og Bergen er ganske lik, det er mye regn, vind, slaps, is og bare guffent. Jeg vet ikke hvordan det er i Kristiansand, men jeg innbiller meg at det er mer snø og mindre vind og mindre surt?

Anonymkode: 3d767...dae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (53 minutter siden):

Spørs hva du mener med bedre. Etter min mening er vinteren i Stavanger ræva. Vinteren i Kristiansand er helt ok, mye snø. 

Ja, mildere i Stavanger. Det betyr regn, regn, storm, regn, litt mer storm og enda mer regn. Og mørkere enn i mørketida nordpå fordi regn og lite snø betyr at alt er svart. Gjerne litt kaldt på natta så det er glatt på morgenen og umulig å sykle selv om du ikke har sett snø siden januar. 

Hilsen frustrert finnmarking. 🤭

"Mye snø" i Kristiansand er en kraftig overdrivelse. Jeg har bodd i Kr.sand i 20 år nå, og vi har hatt "mye snø" noen få år av de 20. Har barn på 13 og 15 som omtrent  ikke har opplevd lange, snøfylte vintre her (det må vi til hytta i Setesdalen for å oppleve). Bor i et nabolag med mange tilflyttere utenbys fra, og det er en enighet om at det er mangel på vinter her i byen. Kommer gjerne et lite snøfall i november, så et i februar, og så et tredje i mars. Ikke noe som blir liggende særlig lenge. Barnehageforeldre river seg i håret over parkdresser/vinterdresser som ALLTID er sølete og våte, og bilister, syklister og gående akker seg over is, slaps, grus, snø, is, slaps, grus og snø som alltid ligger på veiene og gjør det klin umulig å forholde seg til noe som helst som foregår på asfalt. Er det snøbrodder i dag? Pigger? Vanlige sko? Det er en gjettelek hver gang man skal ut.

Husker ikke om det var forrige vinter eller vinteren før det at byens ordfører på død og liv skulle kjøre opp skiløyper i Jegersberg (friluftsområde). Brukte greit med ressurser på det, og ba vanlige gåere holde seg langt unna lysløypa. Tok ca en halv uke før de oppkjørte sporene var blitt til is og bare flekker, og det ble umulig for både skigåere og gåere å bruke lysløypa. Dustete opplegg. Vi er ikke en vinterby, og kommer neppe til å bli det heller. 

Personlig hadde jeg valgt Stavanger før Kristiansand om vinteren, for der har jeg inntrykk av at de slipper marssnøfallet (i hvert fall det jeg har opplevd). Besøker Stavanger nå og da, og vinterene virker mildere enn i Kristiansand. Bergen er vel mye regn uansett?

Anonymkode: 23230...4cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger ligger på flate Jæren og er derfor mer vindutsatt enn Bergen som ligger beskyttet fra havet pga. øyene vest for byen. Det regner omtrent like mye i begge byene vinterstid da været stort sett er lavtrykk som kommer inn fra Atlanterhavet.

I Bergen regner det mer i sommerhalvåret enn i Stavanger, pga. at pålandsvinden treffer fjellene og fører til orografisk nedbør. Internt i Bergen er det store interne forskjeller i nedbørsmengde. Bor du ved Haukeland Universitetssykehus eller på Unneland, så regner det betydelig mer enn i Blomsterdalen.

Kristiansand ligger relativt beskyttet fra været i vest og derfor er vinteren i snitt kaldere enn på Vestlandet.

Anonymkode: 0314c...6a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

"Mye snø" i Kristiansand er en kraftig overdrivelse. Jeg har bodd i Kr.sand i 20 år nå, og vi har hatt "mye snø" noen få år av de 20. Har barn på 13 og 15 som omtrent  ikke har opplevd lange, snøfylte vintre her (det må vi til hytta i Setesdalen for å oppleve). Bor i et nabolag med mange tilflyttere utenbys fra, og det er en enighet om at det er mangel på vinter her i byen. Kommer gjerne et lite snøfall i november, så et i februar, og så et tredje i mars. Ikke noe som blir liggende særlig lenge. Barnehageforeldre river seg i håret over parkdresser/vinterdresser som ALLTID er sølete og våte, og bilister, syklister og gående akker seg over is, slaps, grus, snø, is, slaps, grus og snø som alltid ligger på veiene og gjør det klin umulig å forholde seg til noe som helst som foregår på asfalt. Er det snøbrodder i dag? Pigger? Vanlige sko? Det er en gjettelek hver gang man skal ut.

Husker ikke om det var forrige vinter eller vinteren før det at byens ordfører på død og liv skulle kjøre opp skiløyper i Jegersberg (friluftsområde). Brukte greit med ressurser på det, og ba vanlige gåere holde seg langt unna lysløypa. Tok ca en halv uke før de oppkjørte sporene var blitt til is og bare flekker, og det ble umulig for både skigåere og gåere å bruke lysløypa. Dustete opplegg. Vi er ikke en vinterby, og kommer neppe til å bli det heller. 

Personlig hadde jeg valgt Stavanger før Kristiansand om vinteren, for der har jeg inntrykk av at de slipper marssnøfallet (i hvert fall det jeg har opplevd). Besøker Stavanger nå og da, og vinterene virker mildere enn i Kristiansand. Bergen er vel mye regn uansett?

Anonymkode: 23230...4cd

Jeg har bodd flere år i Kristiansand og da var det greit med snø sammenlignet med Stavanger. Jeg hadde flere episoder hvor verandsdøra ikke lot seg åpne. Det har jeg ALDRI opplevd i Stavanger. 🤭 Har vasset i mye snø i Kristiansand. 😁

Har bodd i Bergen også og jeg syns Stavanger er verre værmessig, fordi det blåser mer. Paraply kan du bare gi f i i Stavanger. Jeg har dager jeg ikke kan sykle til jobb fordi vinden er så ille. 

Nå kommer det veldig an på hvor man bor i i Stavanger, noen steder er mer skjermet enn andre, men det blåser mye på Jæren ja. 

Kristiansand er ikke en vinterby nei, men man kan hvertfall håpe på hvit jul der, det kan man gi blaffen i i Stavanger. 

Klimamessig er Kristiansand bedre på alle måter. Fatter ikke hvorfor jeg flytta. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stavanger ligger på flate Jæren og er derfor mer vindutsatt enn Bergen som ligger beskyttet fra havet pga. øyene vest for byen. Det regner omtrent like mye i begge byene vinterstid da været stort sett er lavtrykk som kommer inn fra Atlanterhavet.

I Bergen regner det mer i sommerhalvåret enn i Stavanger, pga. at pålandsvinden treffer fjellene og fører til orografisk nedbør. Internt i Bergen er det store interne forskjeller i nedbørsmengde. Bor du ved Haukeland Universitetssykehus eller på Unneland, så regner det betydelig mer enn i Blomsterdalen.

Kristiansand ligger relativt beskyttet fra været i vest og derfor er vinteren i snitt kaldere enn på Vestlandet.

Anonymkode: 0314c...6a4

Nå ligger ikke Stavanger på flate Jæren da. Men når det endelig snør så svinger det fort til regn, ganske ofte. Selvfølgelig har vi perioder der snøen ligger. Ulempen er at det er isete veldig ofte. Men sjelden vi har det så kaldt som Østlandet og nordover. Jeg er født og oppvokst i Stavanger. Det kan f.eks være stor forskjell fra Stavanger og når man kommer til Ålgård som er ca 20 min kjøring fra Stavanger. Ofte lite snø i Stvgr. kommer man til Ålgård så ligger snøen. Man blir vant med det. Sist vi hadde enormt mye snø var i 2012. 

Anonymkode: 943f5...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...