AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 1. Hvor/hvordan utarter dine smerter seg? 2. Hva begrenser det deg i livet generelt leve med fibro? 3. Klarer du ta deg av barn 100%? 4. Hva hjelper mot smertene (om noe hjelper) Her er det nervesmerter i skuldre/nakke som gir migrene,samt mye leddsmerter og kramper i rompa/lår. Veldig slitsomt. Her er det kun hardt press/trykk mot smertene altså hard massasje/kjæresten bruker mye albuen som hjelper meg..... Ingen smertestillende eller tens maskin etc hjelper.😞 Anonymkode: 749e6...248
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 1. Jeg har vondt overalt men spesielt i brystryggen og skuldrene. Har og i det siste registrer mer smerte i hender og smerter i bekkenet, har veldig sving i ryggen som jeg tror gjør at jeg sliter litt, og så har vi leddgikt i familien så jeg venter litt på det og. 2/4. FM begrenser meg vel ikke så mye, har verre ting enn FM så det er jo bare det at jeg har utrolig vondt, men har jo barn så da må man opp og gå. Aktivitet fungerer for meg, tar paracet av og til men det er mer for hodepine enn smerter fra fibro. Jeg har jo alltid vondt, noen ganger mer og andre ganger mindre. Har ikke noe håp om at det brenner seg ut heller, virker mer som om det motsatte skjer, men håper på bedring når jeg en gang havner i overgangsalderen. 3. Nå har jeg ikke bare FM har migrene og mer i tillegg men er ikke noe problem å ta seg av barn, er alene med de og, null stress. Man klarer det man må. Anonymkode: fa2e5...1d3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Har dere fått treningsøvelser fra fysioterapeut for å styrke kjernemuskulatur og redusere smerter i hofter og knær? Jeg ble veldig mye bedre fra plagene mine etter å ha trent regelmessig hjemme med øvelser som jeg fikk fra fysioterapeut, det viste seg at jeg hadde liten kontakt med mange av musklene mine og fikk mye skjev/feilbelastninger og hodepine da jeg rett og slett var for inaktiv og kommuniserte for dårlig med musklene mine. Jeg er nå på vei inn i arbeidslivet igjen, alt pga én privattime hos fysioterapeut som lagde tilpasset treningsopplegg for meg 🤗🥰 Anonymkode: 5c0df...073 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. Hvor/hvordan utarter dine smerter seg? 2. Hva begrenser det deg i livet generelt leve med fibro? 3. Klarer du ta deg av barn 100%? 4. Hva hjelper mot smertene (om noe hjelper) Her er det nervesmerter i skuldre/nakke som gir migrene,samt mye leddsmerter og kramper i rompa/lår. Veldig slitsomt. Her er det kun hardt press/trykk mot smertene altså hard massasje/kjæresten bruker mye albuen som hjelper meg..... Ingen smertestillende eller tens maskin etc hjelper.😞 Anonymkode: 749e6...248 1 - Leddsmerter, muskelspasmer, migrene, lys og lyd skyhet, nervesmerter i nakke og lår, generell sykdomsfølelse når det står på som verst. 2 - Mangel på Energi og utmattelse er verst.. Det er en ond spiral.. Smerter gir lav Energi og dårlig søvn - dårlig søvn gir migrene og utmattelse.. Utmattelse og migrene tapper for Energi, Det å være sosial i store forsamlinger, gå på kjøpesenter, konserter, teater, andre samlinger er ekstremt energikrevende. Blir gjerne veldig mye dårligere i flere dager i etterkant pga fullstendig utmattelse. 3 - Ja. Har 3 barn. Tilrettelegging, gode rutiner og selvsagt blir det noen begrensninger for meg selv.. Valg om å prioritere tid og energi på barna. Jeg hviler det jeg trenger på dagtid, bruker den energien jeg har på barna på ettermiddagen. Mannen leverer i bhg/skole. 4 - veldig lite hjelper mot smertene.. Varme hjelper, noe akupunktur og behandling hos naprapat (men er jo svindyrt, så begrenses bruk til når ting er ille), yoga, enkle turer, fysisk bevegelse, tøying og utstrekking.. HVILE. Smertestillende har liten effekt. Anonymkode: db2e0...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå