AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Tittel. Jeg er medeier i et nokså stort familiefirma. Jobbet der litt før jeg ble uføretrygdet men begynner å bli noen år siden nå. Har lyst til å prøve å jobbe i 6 måneder. Tror jeg kan klare det da jeg er ferdig med behandlingen for sykdommen min i denne omgang. Jeg vil få en ganske heftig månedslønn så jeg vurderer å si ifra meg uføretrygden de månedene jeg jobber. Kan forvente å tjene 350 000 i løpet av den perioden. Er det mulig å si ifra seg trygden? Eller må man beholde den for å så bli trekt via kompanesjongraden? Litt kjipt fordi det er penger staten får, ikke meg. Anonymkode: 947a0...6dd
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Du kan ikke si fra deg uføretrygden nei, for da må du avklares og søke på nytt for å få den tilbake. Du kan stanse uføretrygden helt i de månedene du jobber, ved å legge inn et for høyt beløp i inntektspanlegger. Så kan du motta det du eventuelt har rett til de månedene du ikke jobber. Anonymkode: b190d...df2 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke si fra deg uføretrygden nei, for da må du avklares og søke på nytt for å få den tilbake. Du kan stanse uføretrygden helt i de månedene du jobber, ved å legge inn et for høyt beløp i inntektspanlegger. Så kan du motta det du eventuelt har rett til de månedene du ikke jobber. Anonymkode: b190d...df2 Takk for tips! God ide. Skal gjøre det TS Anonymkode: 947a0...6dd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #4 Skrevet 25. november 2023 Ville sjekket nøye hos Nav før du gjør noe som helst og ikke bare random svar her. Tjener du for mye kan du rett og slett miste uføretrygden. Det er synd hvis alt blir ødelagt og tenk hvis du ikke klarer og jobbe i 6 måneder. Anonymkode: c6767...c94 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #5 Skrevet 25. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ville sjekket nøye hos Nav før du gjør noe som helst og ikke bare random svar her. Tjener du for mye kan du rett og slett miste uføretrygden. Det er synd hvis alt blir ødelagt og tenk hvis du ikke klarer og jobbe i 6 måneder. Anonymkode: c6767...c94 Skal virkelig sette meg inn i dette, ja. Kan jeg seriøst miste uføretrygden? TS Anonymkode: 947a0...6dd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #6 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal virkelig sette meg inn i dette, ja. Kan jeg seriøst miste uføretrygden? TS Anonymkode: 947a0...6dd Ja, men ikke uføregraden. Anonymkode: dc1c1...ed3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #7 Skrevet 25. november 2023 Syns du skal sjekke med NAV. Tidligere var det mulig å fryse uføretrygden for å prøve seg i jobb. Disse reglene endrer seg jevnlig og det er derfor lurt å sjekke direkte med NAV, fremfor andre som har ulike erfaringer. Anonymkode: a55fc...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #8 Skrevet 25. november 2023 Tjener en "for mye" blir bare utbetalingene av uføretrygden stoppet. Husk å føre opp forventet inntekt hos NAV så du slipper tilbakebetaling. En kan jobbe fullt i inntil 10 år. Da får en brev fra NAV om en ønsker å beholde uføretrygden eller ikke. Var i hvert fall sånn med meg i fjor. Jeg har innvilget 60 % uføretrygd og kun hatt utbetaling i 6 md før jeg jobbet for mye for å få utbetalt trygd. Anonymkode: 7f6a5...2a2
Fountaine Skrevet 25. november 2023 #9 Skrevet 25. november 2023 Er det ikke slik at man kan jobbe så mye man vil ved siden av uføretrygden? Det blir bare trukket hvis man tjener over 45 tusen?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #10 Skrevet 26. november 2023 Utbetalingen av uføretrygd opphører hvis man tjener mer enn 80 prosent av den inntekten en hadde før uførheten. Uføregraden vil fortsatt være den samme. Anonymkode: c6767...c94
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #11 Skrevet 26. november 2023 Hvis du er frisk nok til å jobbe fulltid seks måneder er du for frisk til å få uføretrygd. Uføretrygd er for de som har liten restarbeidsevne, ikke for de som vet at morgendagen innbærer 100% jobbing og de vet at formen ikke varierer fra dag til dag. Anonymkode: f879b...187
Hedda-78 Skrevet 26. november 2023 #12 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du er frisk nok til å jobbe fulltid seks måneder er du for frisk til å få uføretrygd. Uføretrygd er for de som har liten restarbeidsevne, ikke for de som vet at morgendagen innbærer 100% jobbing og de vet at formen ikke varierer fra dag til dag. Anonymkode: f879b...187 Dette er det NAV som bestemmer, ikke du. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #13 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du er frisk nok til å jobbe fulltid seks måneder er du for frisk til å få uføretrygd. Uføretrygd er for de som har liten restarbeidsevne, ikke for de som vet at morgendagen innbærer 100% jobbing og de vet at formen ikke varierer fra dag til dag. Anonymkode: f879b...187 Ts har uføre innvilget. Ts vil sjekke om h*n er frisk nok nå til å gå ut i jobb igjen. Hvis ts klarer å jobbe fullt vil hen selvfølgelig ikke få utbetaling fra nav. Svaret ditt bærer preg av uvitenhet. Anonymkode: 99dd6...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #14 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tjener en "for mye" blir bare utbetalingene av uføretrygden stoppet. Husk å føre opp forventet inntekt hos NAV så du slipper tilbakebetaling. En kan jobbe fullt i inntil 10 år. Da får en brev fra NAV om en ønsker å beholde uføretrygden eller ikke. Var i hvert fall sånn med meg i fjor. Jeg har innvilget 60 % uføretrygd og kun hatt utbetaling i 6 md før jeg jobbet for mye for å få utbetalt trygd. Anonymkode: 7f6a5...2a2 Nei, en får brev etter 5 år. Etter 10 år uten utbetalinger fra nav opphører retten til uføretrygd og grad. Anonymkode: dc1c1...ed3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #15 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis du er frisk nok til å jobbe fulltid seks måneder er du for frisk til å få uføretrygd. Uføretrygd er for de som har liten restarbeidsevne, ikke for de som vet at morgendagen innbærer 100% jobbing og de vet at formen ikke varierer fra dag til dag. Anonymkode: f879b...187 En kan jobbe fulltid i 10 år uten å miste trygd og grad. Staten bestemmer at dette er ok og du tar feil. Anonymkode: dc1c1...ed3
Topsi Skrevet 26. november 2023 #16 Skrevet 26. november 2023 Hvis du tjener 350 000 på 6 mnd, så kan det være du tjener så mye at du ikke får så mye de siste 6 mnd av året også, det må tas med i betraktningen, dette går på årsinntekt ikke bare antall mnd du jobber. Men som andre sier, du mister ingen rettigheter, du legger det kun inn i inntektsplanlegger
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #17 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, en får brev etter 5 år. Etter 10 år uten utbetalinger fra nav opphører retten til uføretrygd og grad. Anonymkode: dc1c1...ed3 Stemmer. Jeg rotet med antall år. TS: her er det som står i brevet jeg fikk i 2022: "Du har siden 2018 ikke mottatt noen utbetaling av uføretrygd fordi du har blitt innvilget en såkalt hvilende rett. Det utbetales ikke uføretrygd når den pensjonsgivende inntekten utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet. Dette fremkommer av folketrygdloven § 12-14 tredje ledd. Dersom uføretrygden faller bort etter folketrygdloven § 12-14 tredje ledd, kan vedkommende beholde retten til uføretrygd med opprinnelig uføregrad i inntil fem år (hvilende rett) ved å melde fra til Arbeids- og velferdsetaten. Retten til ytelsen kan etter søknad beholdes i ytterligere fem år. Dette fremkommer av folketrygdloven § 12-10 tredje ledd. En person som i løpet av en periode på fem år ikke har hatt utbetaling av uføretrygd, vil bli kontaktet av NAV med spørsmål om vedkommende ønsker å beholde retten til uføretrygd i ytterligere fem år. Dette gjøres i forbindelse med etteroppgjøret for år nummer fire uten rett til utbetaling av uføretrygd. Det har nå gått 4 år siden du fikk innvilget hvilende rett. Dersom du ønsker en ny periode på 5 år, må du gi oss skriftlig beskjed om dette innen 14. november 2022. Dersom du ikke ønsker en ny periode med hvilende rett, må du også gi oss beskjed om dette. Da må du i tillegg sende oss inntektsopplysninger som viser hvor mye du har i arbeidsinntekter per år, slik at vi kan beregne og sette i gang uføretrygden din på nytt. Hvis ikke vi får noen beskjed fra deg innen utløpet av fristen, forutsettes det at du ønsker å beholde retten til uføretrygd i ytterligere fem år. Retten til uføretrygd opphører hvis du ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd i 10 etterfølgende år." Anonymkode: 7f6a5...2a2
Rotemor Skrevet 26. november 2023 #18 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 21.10): Takk for tips! God ide. Skal gjøre det TS Anonymkode: 947a0...6dd Det finnes måter å «fryse» stønad på. Du må kontakte NAV og fortelle om planen. Det som du nå har svart «god idé» på skal du ikke gjøre!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå