AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Hvor gamle er barna når de får ansvaret for lekser? Når slutter du å sjekke at leksene er gjort? Når slutter du å minne om at leksene må gjøre før fritidsaktiviteter/TV/annen moro? Hvor gamle synes du barn bør være når de selv må stå til amsvar på skolen hvis de ikke har gjort leksene sine? Anonymkode: ea5ea...426
Urwa Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Sluttet å hjelpe 10-åringen min nå. Følte hvis jeg ga han fingern,tok han hele hånda😅
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Vet ikke, men tror det er mange år til enda. Har en 3 klassing. Anonymkode: bc822...5eb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Jeg har aldri fulgt opp lekser utover å minne om at de skal gjøres. Vi har lagt til rette for at de kan gjøres, som tilgang til kjøkkenbordet, pulten på rommet osv. Barna kan gjerne vise oss, stille spørsmål osv, vi er ikke uinteresserte. Skolens ansvar å gi gode lekser, som faktisk gir læringsutbytte. Jeg ønsker ikke krangel og mistrivsel på grunn av mas fra oss foreldre. Anonymkode: 8da7e...57e 1 1
sirenas Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Gradvis mer ansvar i løpet av ungdomsskole, sluttet å sjekke lekseplan og innleveringsdatoer i 9./10. Fulgte opp med påminnelser på VGS, bidro med prøvehøring og se over innlevering gjennom hele vidergående. Engasjerer meg fremdeles og får ofte spørsmål om jeg kan veilede i oppgaveskriving og lignende, ungen er 1. år på universitetet Så har egentlig ikke sluttet! 4 3 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 Ut videregående. På barne- og ungdomsskolen hjalp jeg til i alle fag og måtte gjerne sitte ved siden av barnet for at leksene skulle bli gjort. På videregående bare hjelper jeg til med å finne gode kilder til oppgaveskriving, og leser korrektur etter at oppgavene er skrevet. Anonymkode: 8c80b...dba 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 Den ene i 6 klasse, den andre i 2 klasse. Anonymkode: f9ca8...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Vi driver og trapper ned nå, sønnen går i 3. klasse på barneskolen. Anonymkode: c23fd...ace 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 Den ene har jeg nesten aldri fulgt opp fordi det ikke var nødvendig (utover å vise interesse for hva han driver med, selvfølgelig). Den andre hjalp vi helt gjennom videregående. Anonymkode: 46e14...03f 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Jeg og min søster (er i tidlig 20-årene nå) hadde fullt ansvar for at leksene ble gjort, gymbagen og nista pakket og at glosene ble lært fra kanskje midten av 2. klasse. Vi visste selvfølgelig at vi kunne spørre foreldrene våre om hjelp (og de hjalp så klart dersom vi ba om det), men vi var begge veldig selvstendige og pliktoppfyllende, så det ga ikke mening for foreldrene våre å henge over skuldrene våre. Flere venner av meg måtte vise foreldrene deres at leksene var blitt gjort hele grunnskolen. Som med alt annet trenger forskjellige barn forskjellig type oppfølging -ingenting passer for alle. Du kjenner jo dine barn best, og du har vel en anelse om i hvilken grad leksene blir gjort dersom du ikke stadig minner på. Samtidig: mennesker som får ansvar, tar ofte ansvar. Det er uansett ingenting galt i å tre litt til side for en periode og se hvordan det går! Om det ikke funker er det bare å gå tilbake til gamle rutiner! Anonymkode: ad99a...510 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 Litt usikker på hva jeg skal svare her, men sønnen min på 10 år (5.klasse) har selv ansvar for at leksene blir gjort. Jeg viser likevel interesse og snakker daglig med han om leksene og andre skolerelaterte tema. Jeg er selv utdannet lektor i realfag, så han spør meg ofte om matematikk- og naturfagoppgaver fordi han vet at jeg liker det. Men det er likevel hans ansvar at leksene blir gjort, ikke mitt, og det vet vi begge to. Anonymkode: 9c438...81e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 4.klassingen har hatt ansvar for lekser selv i 2år. Hun kommer og spør om hjelp hvis det er noe spesielt. 2.klassingen har også begynt å ha ansvar for leksene selv, og kommer og spør om hjelp når det er noe. Men hun er veldig dyktig på lesing, mye dyktigere enn storesøsteren var på den alderen, så derfor går det veldig fint. Jeg er hjemme og tilgjengelig for dem, men dem er på romma sine og jeg er i stua. Så kommer dem når dem trenger hjelp (skjer skjeldent mer enn en gang i uka). Gode tilbakemeldinger fra lærerene, begge gjør det dem skal og det er helt greit at dem ikke følges mer opp. Læreren til 4.klassingen har sagt på foreldremøtet at hun forventer at barna nå har ansvar for leksene selv. Anonymkode: f0adf...24b 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 min 9-åring, fjerde klasse, trenger ikke hjelp og påminnelser. Mulig jeg er bare heldig her. Anonymkode: 7f01e...e98
GMT800 Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 Eldste er 13. Følges opp. Han er flink og interessert, men jeg synes det er viktig å følge opp og være interessert. Det betyr ikke å sitte sammen og gjøre leksene med dem, men å følge med på hva de driver med, snakke fag, hjelpe og forklare ved behov. Ikke minst prøve å påvirke til gode arbeidsvaner og unngå skippertak. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 De tre eldste tok ansvar selv fra 3-4 klasse, men vi fulgte opp ved å spørre om de hadde gjort lekser, hjalp dem om de behøvde hjelp osv. Den yngste går i 8.nå, og vi må fortsatt mase om lekser hver eneste dag. Nå gjør han noen ( de enkleste) rett etter skolen fordi vi tar PS og mobil om det ikke skjer. Anonymkode: 62dc6...4c5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 4 klassing her. Her må jeg følge nøye opp og være tilstede. Leksene blir ikke gjort om ikke en voksen følger opp. Barnet liker ikke skolearbeid. Er veldig lite selvstendig på enkelte områder og har liten ansvarsfølelse. Vi jobber utrolig mye med dette, men det går seint. Og ting kan gjentas i det uendelige. Jeg var helt motsatt som liten. Så ser for meg at vi må hjelpe nøye hele barneskolen, muligens hele ungdomsskolen også, men håper på litt mer ansvarsfølelse! Anonymkode: c6b6a...c53 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 Som lærer kan jeg si at dette er veldig individuelt, også ulikt blant søsken. Ofte blir barna ganske selvstendige 5. og 6. klasse, men plutselig blir de veldig surrete mot slutten av 7. klasse. Det er derfor en god ide å følge litt ekstra med på ungdomsskolen. Der er mye som skjer da, og det har samtidig stor betydning for veien videre. Noen klarer seg uansett. Anonymkode: e2e64...72a 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 Jeg skulle ønske foreldre fulgte opp bedre/over lengre tid. Så mange barn opplever at foreldrene ikke lenger bryr seg med å sjekke/hjelpe til med leksene når de starter på ungdomsskolen, og det er ofte da de trenger det mest. Det er plutselig karakterer å få, hyppige prøver, innleveringer og fremføringer. Mange ramler fort av lasset, og blir overveldet av alle kravene. Så blir foreldrene veldig overrasket når barnet får med varsel hjem om fare for nedsatt ordenskarakter pga manglende arbeid. Enkelte foreldre nekter til og med å skrive under på varselet, for «det kan ikke stemme». Ja til foreldre som hjelper mer! Hilsen lærer. Anonymkode: e914c...262 4 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 Har et barn med adhd på 14 år. Hun tar ansvar selv, men jeg følger med å må av og til minne på f.es innleveringer osv. Blir nok å følge med/hjelpe henne til hun er voksen 😅 Anonymkode: 68f62...86c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå