AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Skal snart flytte, og det er bare 1 av 4 vegger av det nye huset som får direkte sollys, og på vinteren er det bare såvidt den ene får det også. De resterende andre har bl.a. fjell og andre hus/trær i veien. De får absolutt null direkte sollys inn vinduene hele året gjennom, og om jeg skal ha planter der må de tåle et helt liv i skygge. (Kjenner meg lite lysten på å drive å flytte de frem og tilbake rundtomkring i huset, selv om det selvsagt egentlig er en mulighet.) Har noen noen fine å anbefale, som trives i skygge hele livet sitt? Er de isåfall lette å stelle, eller vanskelige? Tar imot alle tips. Anonymkode: 972db...896
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 3 minutter siden, Hulderen said: Spør de som jobber på Hageland. Ja, eller jeg kan spørre i ro og mak på nettet, og høre folks faktiske erfaringer med de plantene istedet. Anonymkode: 972db...896 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Gummiplante? Anonymkode: 365d1...701
Gjest mirjia Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Smaragdpalme og gullranke trenger svært lite lys.
Duff Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 Fredslilje kan fint stå i rom uten vindu.
Hulderen Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 Duff skrev (6 minutter siden): Fredslilje kan fint stå i rom uten vindu. Men den er vanskelig å stelle. Jeg har i det minste klart å ta kverken på to stykker 😞
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Jeg har en orkide i et nordvendt vindu. Den vokser og blomstrer som bare det. Anonymkode: 8b576...dde
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 Jeg har ett nordvindu, skulle ønske jeg hadde mange flere. Samtlige av mine planter stortrives i det vinduet! Gummiplante, svigermors tunge, Lucky bamboo/spiralformet (typen de selger på Ikea), alle typer kaktus, kaffeplante, porselensblomst, husvandrer, orkideer (de blomstrer veldig ofte) og sikkert noen jeg har glemt. Ellers har jeg vinduer mot øst og sør. Når en plante begynner å skrante så får den et opphold i nordvinduet, og det gjør susen hver eneste gang. Så tror du kan glede deg over mange flotte planter! Anonymkode: 81eaf...be4 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Zamioculcas. Jeg har en som har stått under trappen i snart tre år. Vokser gjør den også. Anonymkode: 230b1...102
Høna79 Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 (endret) Jeg har stue med hovedvinduer mot nord, høres litt ut som det samme. Har god erfaring med orkideer og yuccapalme og diverse grønne palmer jeg ikke husker navnet på. Men yucca’n trives best nær vinduet så den i alle fall får smake på litt dagslys, selv om det aldri er sol. Langt inn i rommet/skyggefulle kroker sutrer den Endret 24. november 2023 av Høna79
Høna79 Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Ps: yucca er superlett. Trives best når den nesten tørker ut av og til, aka glemmer å vanne den 😂
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 Forskjell på skygge og indirekte lys Indirekte lys er egentlig veldig bra for mange planter. Monstera for eksempel skal ha lys, men helst ikke direkte. Den bør "se" himmelen, men helst ikke ha solskinn rett på seg. Samme med orkideer. De kan vennes til å stå i sola, men i utgangspunktet kan de bli ganske så brente på bladene av for mye sol. Jeg har en husvandrer/tradescantia selv, den trivdes virkelig ikke i vinduet, selv om internett mener den bør ha sol. Her står den laaangt unna nærmeste vindu og stortrives med det. Anonymkode: ad3c0...870
Million Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 En av plantene som tåler dårlig lys best er en som kalles Sjømannstrøst. Den er faktisk veldig fin.
Wilma89 Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 Gullranke og sjømanns trøst har det fint i lite lys. Monstera kan også leve med lite lys, men de får ikke så store og fine blader. Så mer at de overlever, men trives nødvendigvis ikke🙈
Duff Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 Hulderen skrev (43 minutter siden): Men den er vanskelig å stelle. Jeg har i det minste klart å ta kverken på to stykker 😞 Min er gammel og stor, klipper gule blader og når bladene begynner å henge setter jeg den i vasken og dynker den skikkelig i vann. Det er den enkleste planten jeg har.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 Kjøp plantelys. Anonymkode: cdef3...3b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ett nordvindu, skulle ønske jeg hadde mange flere. Samtlige av mine planter stortrives i det vinduet! Gummiplante, svigermors tunge, Lucky bamboo/spiralformet (typen de selger på Ikea), alle typer kaktus, kaffeplante, porselensblomst, husvandrer, orkideer (de blomstrer veldig ofte) og sikkert noen jeg har glemt. Ellers har jeg vinduer mot øst og sør. Når en plante begynner å skrante så får den et opphold i nordvinduet, og det gjør susen hver eneste gang. Så tror du kan glede deg over mange flotte planter! Anonymkode: 81eaf...be4 Kaktus er ørkenplanter og trives stort sett i full sol/mye lys. Anonymkode: cdef3...3b2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 2 hours ago, Hulderen said: Men den er vanskelig å stelle. Jeg har i det minste klart å ta kverken på to stykker 😞 Jeg er dårlig med planter. Kverka kaktuser og svigermorstunge uten problemer. Har en gedigen fredslilje inne i ett hjørne som jeg kanskje husker å vanne 1 gang i mnd. Den har vel nå levd og blomstret i 2år.. planter er rare. Anonymkode: 65747...e6c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kaktus er ørkenplanter og trives stort sett i full sol/mye lys. Anonymkode: cdef3...3b2 Ja, jeg vet det. Det finnes mange ulike kaktuser og mine trives også i nordvindu. Anonymkode: 81eaf...be4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå