Gå til innhold

Julemat, allergier og mange hensyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal dattera vår med familie feire jul sammen med oss. Vi hadde gledet oss skikkelig, gjør det for så vidt nå også. Men så har denne svigersønnen vår plutselig blitt veganer i år. Han har kommet med en rekke ønsker, forståelig nok. I tillegg kan vi ikke ha noe med sitrus og nøtter pga. allergier hos tvillingene deres på 4 år. Det stopper ikke der, svigersøstera mi og mannen skal også feire jul med oss i år. Der tåler ikke herren gluten og damen egg. Jeg grugleder meg. Hva gjør man med middagen og desserten, hvordan løser man det på best mulig måte innenfor et greit budsjett? Det er bare mannen, dattera og jeg som kan spise alt.. Også er det selvfølgelig ikke så altfor vanskelig med barna, de skal kun unngå sitrus og nøtter.. 

Anonymkode: 74b23...d27

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva pleier dere å spise til jul da? Fisk, ribbe, pinnekjøtt?

Enklere å gi tips når en vet hva som er på menyen.

Anonymkode: f8a5f...d45

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Glutenfri vegansk jul, det er da virkelig ikke vanskelig. Google, du finner 100vis av oppskrifter

Anonymkode: 96659...6c2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva pleier dere å spise til jul da? Fisk, ribbe, pinnekjøtt?

Enklere å gi tips når en vet hva som er på menyen.

Anonymkode: f8a5f...d45

Selvfølgelig, pinnekjøtt hvert år i 26 år nå😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere kan gjøre som en venninne av meg gjør sammen med sin familie der det er ulike hensyn: alle tar med sin egen mat!

Anonymkode: 34db9...f61

• Liker 6
  • Nyttig 12
Skrevet

Da unngår dere sitrus og nøtter og ber gjestene stå for alternativer til det de ikke tåler 😉 så lager du det du vanligvis lager

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Kan de ikke alle ta med litt mat, så blir det koldtbord og alle får det de vil ha 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at det ble mye å ta hensyn til. Hva med å gjøre det enkelt med tanke på svigersønnen som ble veganer, lag vegisterkaker. De er populære og smaker godt. Så kan han ha potet og grønnsaker til. Bruker du buljong uten gluten og glutenfrie havregryn kan alle spise disse. Du kan lage farsen noen dager før:   http://www.veganmisjonen.com/2011/12/oppskrift-vegansk-julemat-vegetar.html?m=1

Anonymkode: 45df9...d36

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Pinnekjøtt med poteter og rotmos r så vidt jeg vet fritt for gluten, egg, sitrus og nøtter. Veganeren får ta med egen mat. Dessert er vel heller ikke noe problem med disse allergiene. 

Anonymkode: 149e7...63a

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Glutenfri vegansk jul, det er da virkelig ikke vanskelig. Google, du finner 100vis av oppskrifter

Anonymkode: 96659...6c2

Jo, det blir mer utfordrende når du ikke kan ha nøtter

forslag: gluten og egg er lett å unngå, bare husk å ikke jevne sausen med eggeplomme eller mel. Lag ribbe eller pinnekjøtt, innafor hos de fleste (kan være gluten i ferdige medisterkaker, men lag egne eller hør med gjesten hva som er trygt). Sitrus og nøtter er enkelt å unngå, bare husk å ikke lag appelsinsaus 

tilbehør som mandelpotet, kalrabistappe, ovnsbakt rosenkål, og surkål kan alle spise

veganer tar med egen hovedrett (evt lag vegisterkaker istedetfor medisterkaker)

dessert: multekrem og diverse is. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde egentlig lyst til å unngå å be gjestene ta med egen mat, det har jeg aldri gjort før. Men, kanskje ender man opp med å gjøre det allikevel. Takk for tips!

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner godt at det ble mye å ta hensyn til. Hva med å gjøre det enkelt med tanke på svigersønnen som ble veganer, lag vegisterkaker. De er populære og smaker godt. Så kan han ha potet og grønnsaker til. Bruker du buljong uten gluten og glutenfrie havregryn kan alle spise disse. Du kan lage farsen noen dager før:   http://www.veganmisjonen.com/2011/12/oppskrift-vegansk-julemat-vegetar.html?m=1

Anonymkode: 45df9...d36

Supert, takk👍😊

Skrevet

Lager kun vanlig mat, de som trenger spesialkost får ta med dette selv. Så supplere med tilbehøret som er her.

Veganere velger selv å være vanskelige, så de ofrer jeg ikke en tanke 😅

Anonymkode: daa55...807

• Liker 5
Skrevet

Dere skal unngå gluten, nøtter, egg og sitrus og nøtter pga allergier, er noen av de dødelige eller av en så alvorlig grad at det ikke kan være i hus?

Veganeren har gjort et valg så selv om jeg synes det er naturlig å servere veganske alternativer også så er allergiene prioritet. 
Kan noen av gjestene bidra med retter selv?

Multekrem og riskrem kan fint lages slik at alle kan spise det, det er gode alternativ til fløte på markedet som for eksempel gryr sin matfløyel om barna tåler kokos.

Sauser og slikt kan også fint lages slik at alle kan spise med plantemelk/fløte og glutenfritt mel. 

Om folk er komfortable med å ha feks noe som inneholder gluten på bordet eller til de som tåler det kan seitan være et godt alternativ til veganeren. Dette lager du selv uten mange dyre ingredienser eller overkompliserte steg men det vil medføre en del melstøv så det er ikke et godt alternativ dersom det er snakk om cøliaki?

Er det snakk om cøliaki og for den del om allergiene er alvorlige må du ta kjøkkenhygienen til nye høyder, alt må være nøye rengjort, ingen plastfjøler, plastredskap eller boller i plast med små riper for eksempel og nedvask av kjøkkenet før maten lages. Unngå bruk av kjøkkenmaskiner også for der samler det seg mye matvaresmitte.

Anonymkode: 118fb...faf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Veganeren får nøye seg med poteter og rotmos til middag, de andre kan spise alt. Vegisterkaker som noen har nevnt i tillegg bør løse resten av middagsproblemet.

Dessert? Igjen er spørsmålet hva dere ville ha spist. 

Ikke gjør dette vanskeligere enn det er, finn enkle løsninger.

Anonymkode: 3df9e...cf6

• Liker 4
Skrevet

Det er da ikke vanskelig.

Pinnekjøtt med alt av tilbehør er glutenfritt. Så kan den laktosefrie spise alt utenom kålrabistappa om det er smør/fløte der.

Det er verken nøtter eller sitrus der, så der er alt ok så langt - og veganeren kan spise surkål/grønnsaker, potet og ha med f.eks veggis-medisterkaker.

INGENTING du trenger å endre særlig på med maten.

Dessert: alt kan tilpasses, masse enkle desserter

Anonymkode: 82eda...7d8

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da ikke vanskelig.

Pinnekjøtt med alt av tilbehør er glutenfritt. Så kan den laktosefrie spise alt utenom kålrabistappa om det er smør/fløte der.

Det er verken nøtter eller sitrus der, så der er alt ok så langt - og veganeren kan spise surkål/grønnsaker, potet og ha med f.eks veggis-medisterkaker.

INGENTING du trenger å endre særlig på med maten.

Dessert: alt kan tilpasses, masse enkle desserter

Anonymkode: 82eda...7d8

Gluten ikke laktose, men takk for tips!

Skrevet

Jeg synest han som nå er veganer kan ha med seg egen middag. En kan ikke forvente at vertskapet skal lage mange ulike retter.

Anonymkode: 43efc...9b0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gluten ikke laktose, men takk for tips!

Men må være uten smør og fløte for veganere.

Anonymkode: 3df9e...cf6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...