Gå til innhold

Blodsukker hos noen uten diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tok blodprøver hos fastlegen og resultatet var at blodsukkeret mitt var for lavt. Jeg hadde spist en liten skål med havregrøt og blåbærsyltetøy en time tidligere. Hva bør blodsukkeret ligge på da? Tok ikke stikk i fingeren, men vanlige blodprøver. Ingen mistanke om diabetes.

Anonymkode: d51b2...25a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

S- Glukose het testen

Skrevet

Sjekk ut reaktiv hypoglykemi. 

Anonymkode: 2950f...39d

• Liker 1
Skrevet

Men blodsukker måles egentlig fastende hvis det skal gi et skikkelig svar.. 

• Liker 1
Skrevet

5,6 er gjennomsnittet, men det kan gå opp til 8/9 etter måltid.

Skrevet

Jeg har ikke hatt for lavt, men jeg har ofte hatt 4,1 og sånn (akkurat over det som er greit). Har hatt for lavt langtidssukker da, aner ikke hva det betyr.

Anonymkode: 1b978...c9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei! Jeg tok blodprøver hos fastlegen og resultatet var at blodsukkeret mitt var for lavt. Jeg hadde spist en liten skål med havregrøt og blåbærsyltetøy en time tidligere. Hva bør blodsukkeret ligge på da? Tok ikke stikk i fingeren, men vanlige blodprøver. Ingen mistanke om diabetes.

Blodsukker ligger sånn på 4-7 

mat øker
trening senker
insulin senker

Så dette var veldig merkelig.

Hva var ditt resultat?

Anonymkode: 6b8c6...0aa

Skrevet

Jeg var innlagt på sykehus en gang og da sa sykepleieren at jeg hadde litt for lavt blodsukker og skulle få tilført glukose. Det var 3,9. Trodde ikke det var mulig å ha for lavt blodsukker uten å tilføre insulin elns, jeg. 

Anonymkode: 0a673...903

Skrevet

Mitt var sånn:

S-GLUKOSE, 0 MIN: 4.5 (fastende)
S-GLUKOSE, 120 MIN: 6.0 (etter inntak av glukosedrikk)

Ingen diabetes.

Anonymkode: d815b...9e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg og har hatt mye lavt blodsukker uten å egentlig vite hva dette betyr. Har skjedd flere ganger når eg har vært på sykehus for andre ting at de har gitt meg glukose pga lavt blodsukker. Målt langtidsblodsukker en gang og det var også lavt. Men vet desverre ikke hvorfor. 

Anonymkode: 1e757...57c

Skrevet

Har selv hatt 3,5 i blodsukker en time etter frokost. Legen sier bare at noen unge mennesker har bare litt lavt blodsukker.

Anonymkode: 77622...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva var blodsukkeret ditt da? Det er ikke «for lavt» om det ligger øverst på tretallet med mindre det gir symptomer. 

Anonymkode: 80fb6...75a

Skrevet

Ideelt sett bør blodsukkeret ligge mellom 4-6 når du er fastende, og kan stige til rundt 7,5 etter måltid - avhengig av hva du har spist. 

Anonymkode: 80fb6...75a

Skrevet
Honey Dew skrev (16 timer siden):

5,6 er gjennomsnittet, men det kan gå opp til 8/9 etter måltid.

Det er vel litt høyt etter måltid da... burde vel ikke gå over 8, eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mitt var sånn:

S-GLUKOSE, 0 MIN: 4.5 (fastende)
S-GLUKOSE, 120 MIN: 6.0 (etter inntak av glukosedrikk)

Ingen diabetes.

Anonymkode: d815b...9e0

Ja, ca samme her. Gikk vel kanskje opp til 6,4 etter glukosegrikk om jeg husker riktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke hatt for lavt, men jeg har ofte hatt 4,1 og sånn (akkurat over det som er greit). Har hatt for lavt langtidssukker da, aner ikke hva det betyr.

Anonymkode: 1b978...c9e

Ikke noe dårlig i alle fall :) Betyr bare at du bruker opp sukkeret du får i deg før det fester seg på hemoglobin i de røde blodcellene. 

Skrevet

Jeg har lavt blodsukker, og selv om det er bedre enn høyt er det fortsatt plagsomt. 

Jeg får det som diabetikere kaller føling hvis jeg ikke spiser regelmessig. Dvs at jeg blir gretten, slapp, ukonsentrert, svett og generelt elendig. En gang mistenkte de faltisk slag fordi jeg var så dårlig. 

Dette kan man enkelt finne ut av med blodsukkermåling. Men hvis du skal måle langtidsukker, så gjøres det fastende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lavt blodsukker, og selv om det er bedre enn høyt er det fortsatt plagsomt. 

Jeg får det som diabetikere kaller føling hvis jeg ikke spiser regelmessig. Dvs at jeg blir gretten, slapp, ukonsentrert, svett og generelt elendig. En gang mistenkte de faltisk slag fordi jeg var så dårlig. 

Dette kan man enkelt finne ut av med blodsukkermåling. Men hvis du skal måle langtidsukker, så gjøres det fastende. 

Nei, det gjør det ikke. Hba1c trengs ikke å ta fastende prøve da det måler gjennomsnitt av hva du har hatt i ca 8 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...