AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Barnet mitt har en venn som kom til norge i år som flyktning ( tror det er Uganda ). De har flere barn, og jeg merket meg i dag at mitt barns venn går med tynnslitte joggesko og har ikke vinterjakke. I dag var det meldt 8 minus. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre. Er det ille å se om jeg finner noe han kan arve av min sønn, eller om jeg bare kjøper noe til han nå som det er salg. Er det frekt? Synes det er vondt at et barn på 11 skal gå så tynnkledd. Anonymkode: 4da81...6ed 3 28
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Jeg hadde nok kjøpt nytt. Veldig snilt av deg å gjøre det Anonymkode: cc8b6...ad1 10 16
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Det er nok ikke bare sko og jakke han mangler, men alt som hører vinteren til, vil jeg tenke. Jakke og lue og utebukse. Men jeg kan kansje ikke bare skaffe han utstyr og tenke at foreldrene synes det er helt okei at fremmede gjør det? Anonymkode: 4da81...6ed 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Skjedde her også, meldte til barnevernet og skrev at de trengte oppfølging i norsk bekledning eller noe i den duren. Gikk 2 dager så var barna fullt oppkledd Anonymkode: 5610f...df8 23 2 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Ikke alle forstår vintervær. Spesielt ikke fra enkelte land i Afrika. Noen barn i bhg til mitt barn hadde aldri lue feks og foreldrene jobbet begge to, hadde hus og det så ikke ut som at de var noe fattigere enn andre. De var glade i barna sine og fulgte dem opp ellers med venner, bursdager, fritidsaktiviteter, leker osv. Men vinterklær det hadde de ikke greie på. Anonymkode: bdf6c...86c 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle forstår vintervær. Spesielt ikke fra enkelte land i Afrika. Noen barn i bhg til mitt barn hadde aldri lue feks og foreldrene jobbet begge to, hadde hus og det så ikke ut som at de var noe fattigere enn andre. De var glade i barna sine og fulgte dem opp ellers med venner, bursdager, fritidsaktiviteter, leker osv. Men vinterklær det hadde de ikke greie på. Anonymkode: bdf6c...86c ja, tenker det er noe i den duren. Anonymkode: 4da81...6ed 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjedde her også, meldte til barnevernet og skrev at de trengte oppfølging i norsk bekledning eller noe i den duren. Gikk 2 dager så var barna fullt oppkledd Anonymkode: 5610f...df8 Ja, det var bra..Kansje det hadde vært noe da. De har flere barn, men den yngste går faktisk i vintertøy, sier min sønn. Så jeg er usikker på om det er bare sånn at "de eldste ikke gidder å kle seg sikkelig" men det er snodig nå som det er kaldt, synes jeg. Anonymkode: 4da81...6ed
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Kanskje jeg skal sende en melding til læreren deres som sikkert kan kommunisere saken videre, går nesten utifra at de har kontakter som hjelper familien. Kanskje ikke læreren merker hva ungene går med ute hmm. 🤔 Anonymkode: 4da81...6ed 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 Kanskje stikke innom foreldrene en kveld med litt tøy? Tipper det er litt bedre enn å bare gi det til barnet. Du kan jo vøre litt sånn «velkommen til den norske vinteren😃. Her er det jo så kaldt de kommende månedene, så man trenger virkelig litt spesialutstyr». Og ev. også ta med en eplepai eller noe. Sånn at det virker som en litt generell velkomstgave. Tror det mange steder er mer kultur for gaver enn i Norge, så ikke sikkert det blir sett på som rart. Uansett, veldig fint av deg å tenke på denne gutten.❤️ (Og: slapt av myndighetene å ikke forberede folk fra helt andre klima på nordiske vintre.) Jeg ville nok kommet innom med gave før jeg kontakts barnevernet, som noen over her foreslår. Det kan ev. gjøres i andre runde. Anonymkode: 2057c...131 8 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kanskje stikke innom foreldrene en kveld med litt tøy? Tipper det er litt bedre enn å bare gi det til barnet. Du kan jo vøre litt sånn «velkommen til den norske vinteren😃. Her er det jo så kaldt de kommende månedene, så man trenger virkelig litt spesialutstyr». Og ev. også ta med en eplepai eller noe. Sånn at det virker som en litt generell velkomstgave. Tror det mange steder er mer kultur for gaver enn i Norge, så ikke sikkert det blir sett på som rart. Uansett, veldig fint av deg å tenke på denne gutten.❤️ (Og: slapt av myndighetene å ikke forberede folk fra helt andre klima på nordiske vintre.) Jeg ville nok kommet innom med gave før jeg kontakts barnevernet, som noen over her foreslår. Det kan ev. gjøres i andre runde. Anonymkode: 2057c...131 Ja, ikke sant. Jeg kjenner dem ikke i det hele tatt og vet bare at familien ikke snakker engelsk og norsk, så de vil nok ikke kunne forstå hva jeg sier. 🤔 Men klær skal jeg nok få skaffet gutten.. Anonymkode: 4da81...6ed 4
Januar2 Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 Kanskje hjelpende hender i ditt nærområde har noe på lager? 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): (Og: slapt av myndighetene å ikke forberede folk fra helt andre klima på nordiske vintre.) Ja, det er jeg virkelig enig i. Anonymkode: 4da81...6ed 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 Januar2 skrev (Akkurat nå): Kanskje hjelpende hender i ditt nærområde har noe på lager? Jeg sjekker. Anonymkode: 4da81...6ed
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skjedde her også, meldte til barnevernet og skrev at de trengte oppfølging i norsk bekledning eller noe i den duren. Gikk 2 dager så var barna fullt oppkledd Anonymkode: 5610f...df8 Du bruker ikke barnevernets ressurser på slikt. Du får heller opptre som et voksent menneske og ta kontakt med foreldre for en prat om det du har lagt merke til og finner ut om de trenger råd/hjelp. Makan. Anonymkode: 38d93...175 8 2
Topsi Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 Hvis du har råd til å kjøpe til dem på salg så er det utrolig fint gjort av deg å gjøre ❤️ tenker det er bedre enn barnevernet, selv om de også kan hjelpe 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bruker ikke barnevernets ressurser på slikt. Du får heller opptre som et voksent menneske og ta kontakt med foreldre for en prat om det du har lagt merke til og finner ut om de trenger råd/hjelp. Makan. Anonymkode: 38d93...175 En annen nabo prøvde dette først, ble ikke hørt. Da to av barna sto utfor hagen og gråt på vinteren i crocs og tskjorte skrev jeg en kort info at jeg mente de trengte oppfølging i norsk klima og bekledning. Ungene har det tilsynelatende mye bedre nå. Det ble også donert leker og klær til ungene som ble kastet/ødelagt. Dette var krigsflyktninger (ikke ukraina). Vi er forresten flere som hadde barna på besøk i nabolaget også. Jeg mener det ble løst på best mulig måte. Anonymkode: 5610f...df8 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, det var bra..Kansje det hadde vært noe da. De har flere barn, men den yngste går faktisk i vintertøy, sier min sønn. Så jeg er usikker på om det er bare sånn at "de eldste ikke gidder å kle seg sikkelig" men det er snodig nå som det er kaldt, synes jeg. Anonymkode: 4da81...6ed Tja, jentungen her går i joggesko og tynn jakke nå, og fryser ikke. Uaktuelt å ha på seg mer, sa hun. Vi er helnorske, og skapene tyter over av gode og varme klær - og hun har stående tilbud om vinterjakke og -sko i 'riktig' farge om det er slik at alt i skapene er 'feil'. Anonymkode: 5f261...c55 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, jentungen her går i joggesko og tynn jakke nå, og fryser ikke. Uaktuelt å ha på seg mer, sa hun. Vi er helnorske, og skapene tyter over av gode og varme klær - og hun har stående tilbud om vinterjakke og -sko i 'riktig' farge om det er slik at alt i skapene er 'feil'. Anonymkode: 5f261...c55 Ha ha ja, det har falt meg inn at dette kan være tilfelle. Anonymkode: 4da81...6ed
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 Herregud, ta kontakt med foreldrene. Si at du har en haug med arveklær, spør om de er interesserte. Legg med ting du kjøper på salg evt, uten lapper på da. så sier du det alle som får Arve får høre; «det dere ikke vil ha kan dere gi videre eller kaste i fretexboks». problem løst Anonymkode: 3486d...a98 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud, ta kontakt med foreldrene. Si at du har en haug med arveklær, spør om de er interesserte. Legg med ting du kjøper på salg evt, uten lapper på da. så sier du det alle som får Arve får høre; «det dere ikke vil ha kan dere gi videre eller kaste i fretexboks». problem løst Anonymkode: 3486d...a98 Hei. De er analfabeter. Anonymkode: 4da81...6ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå