AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 For mange år siden var jeg i en situasjon der jeg endte opp med en del gjeld. Jeg fikk til slutt en avtale med alle kreditorer og i 2019 var jeg gjeldfri. Da hadde jeg og en rådgiver vært gjennom hele mølla med alle kreditorer. Det var et beløp som sto som betalingsanmerkning fra 2017 i Komplett Bank som ingen ville vedkjenne seg da vi kontaktet de om denne. Denne var mest sannsynlig betalt ved et tidspunkt. Men sto der fortsatt i 2019. Vi ble enige om at jeg fikk ta et evt krav dersom det kom senere. Det har aldri kommet. I dag når jeg kredittsjekker meg selv, så står fortsatt det samme kravet der, fra 2017. Når jeg logger inn i Komplett Bank så blir jeg overført til en ny bank der det står at jeg ikke har noen krav, kontoer eller utestående. Så dette forstår jeg ikke. Hvor lenge skal et betalingsanmerkning stå der? Hvem skal fjerne denne dersom INGEN vedkjenner seg denne? Jeg har nå fått boliglån og skal forsøke å samle forsikringer og plusse på en husforsikring. Det står i alle tilbudene jeg har fått at prisen forutsetter at jeg ikke har betalingsanmerkninger. Noe jeg jo ikke har, men den står jo der fra 2017? Noen som VET noe om dette? Hva gjør jeg? Kommer den opp når jeg blir kredittsjekket av andre? Når skal sånt slettes? Anonymkode: 62926...7bf
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Svært mange opplever at betalingsanmerkninger de ikke var klar over eller som de trodde var slettet fortsatt står som uoppgjorte saker hos kredittopplysningsbyråene. Dersom du mener en slik registrering er feil er det enkleste å ta kontakt med kredittopplysningsbyrået og forklare hvorfor du mener opplysningen er feil og be dem rette opp i dette. Kredittopplysningsbyråene har i slike tilfeller plikt til å undersøke saken forsikre seg om at anmerkningen er korrekt eller slette denne. Du kan også rette en tilsvarende henvendelse til dem som har innrapportert anmerkningen. Anonymkode: 7c94b...5ec
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svært mange opplever at betalingsanmerkninger de ikke var klar over eller som de trodde var slettet fortsatt står som uoppgjorte saker hos kredittopplysningsbyråene. Dersom du mener en slik registrering er feil er det enkleste å ta kontakt med kredittopplysningsbyrået og forklare hvorfor du mener opplysningen er feil og be dem rette opp i dette. Kredittopplysningsbyråene har i slike tilfeller plikt til å undersøke saken forsikre seg om at anmerkningen er korrekt eller slette denne. Du kan også rette en tilsvarende henvendelse til dem som har innrapportert anmerkningen. Anonymkode: 7c94b...5ec Vi tok jo kontakt med alle i 2018, også Komplett Bank samt alle inkassobyråene og det var ingen som vedkjente seg denne da. Er det ikke en foreldelsesfrist på sånt som gjør at det slettes, er gått 6 år nå. TS Anonymkode: 62926...7bf
anon321 Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi tok jo kontakt med alle i 2018, også Komplett Bank samt alle inkassobyråene og det var ingen som vedkjente seg denne da. Er det ikke en foreldelsesfrist på sånt som gjør at det slettes, er gått 6 år nå. TS Anonymkode: 62926...7bf Det vedkommende mener er at kredittbyrået som anmerkningen står hos er pliktig til å undersøke dette. Om det f.eks er hos Experian anmerkningen står, så ringer du Experian og forklarer saken. Da er de pliktig å kontakte prosessansvarlig som en gang i tiden ga deg denne anmerkningen, og be de vise frem saksdokumenter som tilsier at denne anmerkningen er korrekt. Om du gjør det, så vil det være den raskeste måten å få denne saken ut av verden på. Viktig at du ordlegger deg korrekt, for om du f.eks ringer inn til førstelinje-support, så vil de ofte tro at du bare er uenig i en anmerkning, og da er det du selv om må snakke med kreditor. Viktig å presisere at dette er en feilregistrering av et krav som ikke eksisterer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom du mener en slik registrering er feil er det enkleste å ta kontakt med kredittopplysningsbyrået og forklare hvorfor du mener opplysningen er feil og be dem rette opp i dette. Har du gjort dette? Anonymkode: 7c94b...5ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå