Gå til innhold

Er samlivsbrudd grunnet økonomi mye tabubelagt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Økonomi, sex, og arbeidsfordeling er blandt de vanligste inngangsportene  til samlivsbrudd.

Stadig flere menn velger idag  å pakke  kofferten, og ta initaitivet til  å avslutte samlivet, og der ulik holdninger  til økonomiske  prioriteringer er kilden.   Dokumentasjoner  viser at det er kjønnsforskjeller m.a. i forhåndskunnskaper blandt  kvinner og menn sine kunnskaper om økonomi, og håndtering av den.

https://www.nrk.no/sorlandet/stort-kjonnsforskjeller-pa-kunnskap-om-okonomi-1.16473546

Anonymkode: e7f45...779

Skrevet

Vet ikke om det er tabu men..

Personlig har jeg aldri vært borti noen som har brutt samlivet grunnet økonomi. Ikke pga sex heller for så vidt. Snakker da om venner/venninner etc.

Anonymkode: 41273...159

• Liker 1
Skrevet

Mener du brudd pga den ene sløser?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om par som har gått fra hverandre grunnet økonomisk utroskap. Der den ene har tatt opp lån på huset uten å informere den andre, tatt opp mye forbrukslån og andre store økonomiske avgjørelser som har innvirkning på felles økonomi.

Hvorvidt det er tabu vet jeg ikke, men det er vel kanskje ikke noe folk roper høyt om. Jeg tenker mest det handler om å beskytte partner eller seg selv. 

Anonymkode: 1f771...412

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er gjerne mindre dramatisk og litt mer usexy enn utroskap feks?

Økonomiske problemer vi jo føre til at man er sur, lei, deprimert, det blir krangel osv ...som tærer på. Men det er jo ikke sikkert de tenker at alt skyldes, eller delvis skyldes økonomi. Det er en faktor som bidrar. 

Anonymkode: 37dbb...5b2

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var yngre, så ble jeg dumpet pga jeg hadde for lite penger, vi var sammen et par år før jeg fikk vite det. Verste er at jeg vet hun elsket meg og at vi hadde det veldig bra sammen, hun hadde bare en stor karaktersvakhet, alt for opptatt av penger og status. 

Men glad det ble som det ble, ønsker ikke en som er så overfladisk 

Anonymkode: cdab6...a15

• Liker 1
Skrevet

Det er en av de vanligste grunnene. Det var en av årsakene til min skilsmisse, men ikke hovedgrunnen (han syns det var helt greit å ta ut forbrukslån for å kjøpe klær. Jeg syns absolutt ikke det).

Dessuten er det ingen som trenger å få vite hvorfor man ble skilt. 

Anonymkode: d32fd...a69

Skrevet

Økonomiske problemer hos eksen min førte til dårlig stemning og var hovedårsaken til at vi gikk fra hverandre. Jeg synes ikke det er tabu å snakke om. 

• Liker 1
Skrevet

Vet om samboerpar som senest siste året har valgt å avlslutte forholdet, og misstenker at det ligg økonomiske motiv bak. Paret har åpenbart ulike holdninger til økonomiske prioriteringer, og hvordan de har ønsket å ha det rund seg. Eg vet det er mange par som vegrer seg for å dele sine tanker med andre om privatøkonomien.  De fleste vet at når økonomien blir presset så går det på det mentale, og det sliter på  forholdet, og en presset  økonomi forplanter seg gjerne til  andre problem.

Når ein ikkje får råd å erstatte den deffekte vaskemaskinen , støvsugeren, eller reparere bilen, eller sende barna på fritidsaktiviteter svekkes motivasjonen.     

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en av de vanligste grunnene. Det var en av årsakene til min skilsmisse, men ikke hovedgrunnen (han syns det var helt greit å ta ut forbrukslån for å kjøpe klær. Jeg syns absolutt ikke det).

Dessuten er det ingen som trenger å få vite hvorfor man ble skilt. 

Anonymkode: d32fd...a69

Nei, ein treng ikkje brette ut til andre hva som ligg til grunn for eit samlivsbrudd, og  "en fjær blir til 5 høns".  Men, ingen tvil om at mange har  idag utfordringer med å håndtere sin privatøkonomi.

Mange opplever nok en skjevdeling i forhold til det økonomiske ansvaret  hjemmet, og det handler ikkje bare om skjevdeling av arbeidsoppgavene i hjemmet. 

Skrevet

En kompis ble dumpet av økonomiske årsaker. De hadde 2 barn sammen og han var lavtlønnet. 

Hun regnet på det og med datidens støtteordninger ville stønadene og andre goder overstige det han kunne bidra med.

Det regnestykket tapte han.

Kommunal leilighet, dekket barnehage, alenemor penger osv. Dette er rundt 20år siden og var vel et levende eksempel på at menn vurderes etter hva han kan bidra med.

Menn er som hesten på animal farm. Når hesten ikke lenger kan trekke vognen har de ingen nytte og beholdes ikke.

Anonymkode: 5a314...748

Skrevet

Det er pga dette at jeg ikke forstår hvorfor så mange maser om at felles økonomi er det eneste riktige i parforhold.

Vi har helt separat økonomi og vi styrer derfor vår egen økonomi fullt og helt uten at den andre trenger bry seg i det hele tatt. 

Aldri noen sinne hatt en uenighet eller diskusjon om økonomi.

Vi har bodd sammen i snart 12 år og har barn sammen og kjøpte bolig 50/50 for 7 år siden.

Anonymkode: f7801...34a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vet om par som har gått fra hverandre grunnet økonomisk utroskap. Der den ene har tatt opp lån på huset uten å informere den andre, tatt opp mye forbrukslån og andre store økonomiske avgjørelser som har innvirkning på felles økonomi.

Hvorvidt det er tabu vet jeg ikke, men det er vel kanskje ikke noe folk roper høyt om. Jeg tenker mest det handler om å beskytte partner eller seg selv. 

Anonymkode: 1f771...412

Jo, men gjelder ikke det generelt? Man snakker gjerne ikke om grunnen til samlivsbruddet med så mange enn de nærmeste, eller? Ev. kommer med en vag forklaring om noen spør.

Anonymkode: 90eea...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En kompis ble dumpet av økonomiske årsaker. De hadde 2 barn sammen og han var lavtlønnet. 

Hun regnet på det og med datidens støtteordninger ville stønadene og andre goder overstige det han kunne bidra med.

Det regnestykket tapte han.

Kommunal leilighet, dekket barnehage, alenemor penger osv. Dette er rundt 20år siden og var vel et levende eksempel på at menn vurderes etter hva han kan bidra med.

Menn er som hesten på animal farm. Når hesten ikke lenger kan trekke vognen har de ingen nytte og beholdes ikke.

Anonymkode: 5a314...748

Hvis forholdet hadde vært bra ellers, hadde hun nok aldri gjort det. Høres ut som typisk ansvarsfraskrivelse fra kompisen din.

Hun har helt sikkert fått nok etter å ha prøvd å si fra i x antall år, og da hun regnet på det og oppdaget at hun hadde råd til å bryte opp og få et bedre liv, gjorde hun det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis forholdet hadde vært bra ellers, hadde hun nok aldri gjort det. Høres ut som typisk ansvarsfraskrivelse fra kompisen din.

Hvis hun hadde vært en mann så hadde du nok fordømt ham. Høres ut som typisk kvinnekamp fra KG.

Anonymkode: b392b...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...