AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg er gravid over 25 år, og skal derfor etter planen ta glukosebelastningstest i uke 24. Jeg gruer meg mer til dette enn til fødselen, fordi jeg har ekstrem angst for kvalme og å kaste opp. I tillegg må man sitte på legekontoret, blant andre, i to timer, mens man sannsynligvis er kvalm. Finnes det noen alternativer til denne testen? Jeg har ingen andre risikofaktorer for svangerskapsdiabetes, er det veldig uansvarlig for meg å nekte å ta den? Anonymkode: 043de...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er gravid over 25 år, og skal derfor etter planen ta glukosebelastningstest i uke 24. Jeg gruer meg mer til dette enn til fødselen, fordi jeg har ekstrem angst for kvalme og å kaste opp. I tillegg må man sitte på legekontoret, blant andre, i to timer, mens man sannsynligvis er kvalm. Finnes det noen alternativer til denne testen? Jeg har ingen andre risikofaktorer for svangerskapsdiabetes, er det veldig uansvarlig for meg å nekte å ta den? Anonymkode: 043de...927 Ja, det er uansvarlig! Jeg hadde heller ingen annen risiko enn alderen (29), men fikk påvist svangerskapsdiabetes. Babyens helse bør komme i første rekke. Og ved ubehandlet diabetes risikerer du at babyen blir stor, komplikasjoner under fødselen, risiko for overvekt og at barnet får diabetes. Det er snakk om 2 timer, det overlever du faktisk. Hvis man har svangerskapsdiabetes/diabetes skal man ha ekstra oppfølging av en grunn. Anonymkode: 01fc7...2ad 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er gravid over 25 år, og skal derfor etter planen ta glukosebelastningstest i uke 24. Jeg gruer meg mer til dette enn til fødselen, fordi jeg har ekstrem angst for kvalme og å kaste opp. I tillegg må man sitte på legekontoret, blant andre, i to timer, mens man sannsynligvis er kvalm. Finnes det noen alternativer til denne testen? Jeg har ingen andre risikofaktorer for svangerskapsdiabetes, er det veldig uansvarlig for meg å nekte å ta den? Anonymkode: 043de...927 Jeg fikk sitte på et ledig rom (et kontor til en som ikke jobbet den dagen), det gikk veldig greit! Det var også mye mindre kvalmende enn jeg hadde trodd, jeg var også redd for kvalmen og hadde faktisk spydd samme morgen hjemme, men jeg liker søte ting og syntes egentlig den var litt god - og ble ikke mer kvalm av den 😛. Kan du spørre om du kan få velge smak (evnt kjøpe med selv fra apoteket), for da får du kanskje noe du synes er mindre ille? Anonymkode: bfee2...625 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg har tatt testen to ganger, og det var null problematisk. Ble ikke kvalm, drakk en sukkerdrikk og satt og koste meg med en bok på et eget rom i to timer begge gangene. Anonymkode: bf581...d56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Del Skrevet 24. november 2023 Ja det er uansvarlig. To stakkarslige timer kan du vel ofre for barnet ditt. Jeg ble ikke kvalm. Voldsomt hysteri rundt denne testen Anonymkode: cdf66...9b8 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er uansvarlig! Jeg hadde heller ingen annen risiko enn alderen (29), men fikk påvist svangerskapsdiabetes. Babyens helse bør komme i første rekke. Og ved ubehandlet diabetes risikerer du at babyen blir stor, komplikasjoner under fødselen, risiko for overvekt og at barnet får diabetes. Det er snakk om 2 timer, det overlever du faktisk. Hvis man har svangerskapsdiabetes/diabetes skal man ha ekstra oppfølging av en grunn. Anonymkode: 01fc7...2ad Det er forresten også økt risiko for svangerskapsforgiftning hvis man har svangerskapsdiabetes, noe som kan være direkte farlig for både mor og barn. Anbefaler virkelig å ta den glukosebelastningen. Anonymkode: 01fc7...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Del Skrevet 24. november 2023 Anbefaler veldig å ta den, altså. Kjenner mange som har fått påvist svangerskapsdiabetes uten symptomer. Jeg grudde meg forresten også veldig til selve testen, da jeg var sjukt uvel 24/7 i begge svangerskapene mine (måtte ta den i begge svangerskap pga. svangerskapsforgiftning), men gikk over all forventning. Måtte heller ikke sitte å vente på vanlig venterom, fikk et eget rom med stol som kunne justeres bakover. Lå bare og halvsov, og tiden gikk veldig fort. Anonymkode: 4e252...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 24. november 2023 #8 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg tok den forrige graviditet, synes ikke den var kvalmende, gikk helt fint. Smakte appelsin den jeg fikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Del Skrevet 24. november 2023 Innerst inne vet jeg at jeg kommer til å ta den med mindre jeg får et alternativ som jordmor mener er like godt. Men det må være lov til å grue seg likevel.. Man har ulike ting man synes er ubehagelig her i livet. Godt å lese at mange av dere har fått tilgang på et mer egnet rom under testen. Det tror jeg vil hjelpe veldig mye, hvis jeg har mulighet til å legge meg ned. TS Anonymkode: 043de...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Innerst inne vet jeg at jeg kommer til å ta den med mindre jeg får et alternativ som jordmor mener er like godt. Men det må være lov til å grue seg likevel.. Man har ulike ting man synes er ubehagelig her i livet. Godt å lese at mange av dere har fått tilgang på et mer egnet rom under testen. Det tror jeg vil hjelpe veldig mye, hvis jeg har mulighet til å legge meg ned. TS Anonymkode: 043de...927 Ring og spør på forhånd om det er mulig å få et eget rom å sitte på, da er de forberedt på det og det blir lettere å tilrettelegge. Anonymkode: 01fc7...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Del Skrevet 24. november 2023 Ble ikke kvalm i det hele tatt. Vesla sparket som en tulling da, så det dro jo fokuset litt bort Anonymkode: d87dc...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Del Skrevet 24. november 2023 Har aldri skjønt hvorfor denne testen har så dårlig rykte. Jeg tok den for to år siden og det smakte jo bare sterk saft med jordbærsmak, ble så positivt overrasket at jeg tok hele greia i en slurk. Merket ingenting galt, ble ikke dårlig, og det verste med hele greia var at det var kjedelig å sitte på hard stol på venterommet i to timer. Du kan jo kanskje ta en telefon og spørre om de har et litt mer skjermet område du kan sitte? Hvis du er redd for å spy blant masse folk, som jo er helt forståelig. Anonymkode: 440a9...a58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Del Skrevet 24. november 2023 Å Hærregud, hvis du gruer deg mer til dette enn til fødsel, vil du få deg ett rimelig sjokk.. Glukosesaften, smaker som ei veldig søt saft. Ingen problem å drikke denne. Anonymkode: 7070c...784 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 24. november 2023 #14 Del Skrevet 24. november 2023 Hei! jeg har skjønt at denne testen var værre før? De nye sukkerdrikkene har tynnere konsistent og er tilsatt smak. Og det er heller ikke så veldig mye man skal drikke. Det var ikke noe problem og jeg hadde gruet meg! Men fikk en liten drikke med bringebærsmak😅 Som å spise litt godteri. Spør på forhånd hva du får, for hvis du får de nye glukose-drikkene så er det høøøyst sannsynlig ikke noe problem ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg fikk 2 barn lenge før de begynt å med obligatorisk glukosebelastning. Det gikk helt fint. Anonymkode: 698de...371 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg ble ikke kvalm, men jeg ble så trøtt at jeg sovnet med en gang. Hadde heldigvis fått et eget rom på helsestasjonen med en undersøkelsesbenk jeg kunne ligge på. Anonymkode: 76dc0...ae1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg synes denne testen gir falsk trygghet. Den tas halveis i svangerskapet, du har resten av svangerskapet på å få svangerskapsdiabetes. Så at noen hyler at det er uansvarlig å ta den er litt bak mål. Jeg skaffet meg et blodsukkerapparat og sjekket gjennom hele svangerskapet. Min lege sa det var veldig bra, fordi om du har utslag på den testen så blir du bedt om, nettopp måle jevnlig. Og så sjekke glukose i urin da. Så anbefaler å skaffe apparat og følge gjennom hele svangerskapet. Anonymkode: 82ac9...671 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Innerst inne vet jeg at jeg kommer til å ta den med mindre jeg får et alternativ som jordmor mener er like godt. Men det må være lov til å grue seg likevel.. Man har ulike ting man synes er ubehagelig her i livet. Godt å lese at mange av dere har fått tilgang på et mer egnet rom under testen. Det tror jeg vil hjelpe veldig mye, hvis jeg har mulighet til å legge meg ned. TS Anonymkode: 043de...927 Det er mulig å måle selv hjemme over en gitt tidsperiode. Jeg kjenner ikke detaljene, men det skal være mulig. Men om forholdene tillater det ville jeg absolutt forsøkt å ta testen først. Det er rimelig kjapt gjort, og ikke på langt nær så ille som man skal ha det til. Anonymkode: 24f54...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Del Skrevet 24. november 2023 Herregud hva har det blitt av folk??? Du gruer deg for å ta 200ml av en søtt veske og sitte rolig i to timer???? OG DU SKAL FØDE??? Er du sikker på det? Anonymkode: c4dbd...7f1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tesss Skrevet 24. november 2023 #20 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er gravid over 25 år, og skal derfor etter planen ta glukosebelastningstest i uke 24. Jeg gruer meg mer til dette enn til fødselen, fordi jeg har ekstrem angst for kvalme og å kaste opp. I tillegg må man sitte på legekontoret, blant andre, i to timer, mens man sannsynligvis er kvalm. Finnes det noen alternativer til denne testen? Jeg har ingen andre risikofaktorer for svangerskapsdiabetes, er det veldig uansvarlig for meg å nekte å ta den? Anonymkode: 043de...927 Joda det fins alternativer! Jeg tok ikke den, av andre grunner. I begge mine svangerskap har jeg målt blodsukkeret hjemme fastende, og to timer etter måltid, over en viss periode. (En uke eller to) Mye mere styr og tidkrevende, men det er nå et alternativ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå