AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Jeg er på utkikk etter enebolig med utleiedel. Jeg har allerede en enebolig men nå vil jeg flytte nærmere familien min. Dessuten er den litt for stor for meg da jeg er enke. (Er bare 57 år da). Har hatt 2 barn boende hjemme fram til nå. De er godt voksne, minste er snart 30. Den ene sønnen min vil gjerne bo i utleiedelen som jeg eventuelt får etterhvert. Han er villig til å betale 450 000 til meg mot at han kan disponere den fritt og bo der så lenge han vil. Dette har jeg ingenting mot da vi er selvstendige mennesker, han har jobb, godt nettverk og gjør dessuten alt selv. Han er også villig til å bidra med løpende utgifter til vedlikehold. Er dette en god ide? Jeg syntes ikke det er rart. Han kan godt bo der så lenge han vil for min del. Men er litt redd hva andre mener og syntes om det. Hadde du stusset over det? Anonymkode: bcb68...98a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Det er en ekstremt dårlig deal for deg. Man skal strekke seg seg langt for barna sine, men her risikerer du å sitte med svarteper i mange år. 450 000 tilsvarer en husleie på 12500 i tre år. Så en kontrakt på at han kan bo så lenge han vil synes jeg da høres skummel ut. Ta heller en vanlig husleie, da slipper dere tull hvis en av dere vil ut av avtalen. Anonymkode: 07dd7...2a7 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en ekstremt dårlig deal for deg. Man skal strekke seg seg langt for barna sine, men her risikerer du å sitte med svarteper i mange år. 450 000 tilsvarer en husleie på 12500 i tre år. Så en kontrakt på at han kan bo så lenge han vil synes jeg da høres skummel ut. Ta heller en vanlig husleie, da slipper dere tull hvis en av dere vil ut av avtalen. Anonymkode: 07dd7...2a7 Han er også villig til å betale vanlig husleie isteden, tror jeg. Tror det var tenkt at jeg kunne enten nedbetale mye av lånet eller investere i fond. TS Anonymkode: bcb68...98a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Hva når han ikke vil bo der lenger da og vil flytte f.eks til en kjæreste et annet sted? Skal han ha tilbake de 450 000 da, eller mener han at det skal dekke "leie" for uansett hvor mange år det måtte bli han bor der? Jeg tror dere bør tenke dere om. Anonymkode: 7b2f6...dea 2 1
Trolltunge Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Jeg synes han burde bruke de 450000 til egenandel til egen bolig. Om han bor der 10 år blir det under 4000 kr mnd i snitt. Om han bor der 20 år under 2000 kr mnd i snitt. Jeg ville ansett dette som noe som sto i veien for at barnet mitt kom seg ut i voksenlivet på egenhånd, og fikk etablert seg på egenhånd, fordi det vil bli så økonomisk gunstig for ham å bli boende der "evig" at han mye mulig ville gjøre det, istedenfor å bruke sin egenkapital på å etablere seg helt selvstendig. Så jeg hadde sagt "Nei, du får beholde din egenkapital til du selv skal kjøpe bolig, og så heller betale en noe rimeligere leie enn markedsleie den tid du bor der, og forhåpentligvis da spare deg opp enda mer egenkapital. " Jeg vil på ingen måte ha avtaler med mine barn som gir risiko for at de ikke bygger sitt liv, helt selvstendig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 I praksis har han jo da "kjøpt" seg en leilighet for 450 000kr. God deal for ham. Du kjenner selvsagt sønnen din best, og føler du at dette vil være en fin ordning for dere (for mange familier kan det være risikabelt å bo så tett på hverandre) så for all del. Hva andre måtte tenke er strengt tatt ikke deres problem. Anonymkode: 08955...852 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 1 minutt siden, Trolltunge said: Jeg synes han burde bruke de 450000 til egenandel til egen bolig. Om han bor der 10 år blir det under 4000 kr mnd i snitt. Om han bor der 20 år under 2000 kr mnd i snitt. Jeg ville ansett dette som noe som sto i veien for at barnet mitt kom seg ut i voksenlivet på egenhånd, og fikk etablert seg på egenhånd, fordi det vil bli så økonomisk gunstig for ham å bli boende der "evig" at han mye mulig ville gjøre det, istedenfor å bruke sin egenkapital på å etablere seg helt selvstendig. Så jeg hadde sagt "Nei, du får beholde din egenkapital til du selv skal kjøpe bolig, og så heller betale en noe rimeligere leie enn markedsleie den tid du bor der, og forhåpentligvis da spare deg opp enda mer egenkapital. " Jeg vil på ingen måte ha avtaler med mine barn som gir risiko for at de ikke bygger sitt liv, helt selvstendig. Men han har kommet seg ut i voksenlivet for lengst? Helt på egenhånd. Jeg er selvstendig og det er han også. Han har allerede en del penger spart opp men får ikke et stort nok lån alene. TS Anonymkode: bcb68...98a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Generasjonsbolig, som i praksis er det du beskriver, vil bli mer og mer vanlig i tiden fremover tror jeg. Jeg ville ikke stusset over en slik boform siden vi selv bor i generasjonsbolig, men ville nok foretrukket at "barnet " enten kjøpte seg inn, og delte på utgifter etter eierandel, eller betalte husleie. Anonymkode: 02dd9...4a1
Trolltunge Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men han har kommet seg ut i voksenlivet for lengst? Helt på egenhånd. Jeg er selvstendig og det er han også. Han har allerede en del penger spart opp men får ikke et stort nok lån alene. TS Anonymkode: bcb68...98a Så får han fortsette med å spare, og blir forhåpentligvis ikke alene for alltid. Veldig dumt om han får dame, de 450000 kr hadde betydd utrolig mye for å få kjøpt seg bra bolig, og så har han gitt dem til deg. Nei jeg tar ikke mine barns egenkapital! Den trenger de betydelig mer enn jeg gjør det, og min plan er å gi dem egenkapital når de etablerer seg, ikke å loppe dem for det. De 450000 dekker egenkapital- kravet for 3mill, og vil ha MYE å si når han (og eventuell dame/type) skal kjøpe egen bolig. Dette virker som en utrolig dårlig ide. For dere begge faktisk. Bedre at han betaler rimelig leie de årene han bor der, og legger seg opp mer i kapital. Det er ikke et helt selvstendig liv å bo i kjelleren til mor. Potensielle kjærester vil ikke anse det som noe positivt heller, å ha svigermor over hodet, og såpass kapital bundet til det og så økonomisk gunstig for ham å bli boende der at det fort blir en temmelig låst situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 6 minutter siden, Trolltunge said: Så får han fortsette med å spare, og blir forhåpentligvis ikke alene for alltid. Veldig dumt om han får dame, de 450000 kr hadde betydd utrolig mye for å få kjøpt seg bra bolig, og så har han gitt dem til deg. Nei jeg tar ikke mine barns egenkapital! Den trenger de betydelig mer enn jeg gjør det, og min plan er å gi dem egenkapital når de etablerer seg, ikke å loppe dem for det. De 450000 dekker egenkapital- kravet for 3mill, og vil ha MYE å si når han (og eventuell dame/type) skal kjøpe egen bolig. Dette virker som en utrolig dårlig ide. For dere begge faktisk. Bedre at han betaler rimelig leie de årene han bor der, og legger seg opp mer i kapital. Det er ikke et helt selvstendig liv å bo i kjelleren til mor. Potensielle kjærester vil ikke anse det som noe positivt heller, å ha svigermor over hodet, og såpass kapital bundet til det og så økonomisk gunstig for ham å bli boende der at det fort blir en temmelig låst situasjon. Sett bort fra det økonomiske; ser jo flere kjendiser i Norge som bor sånn. Sigrid Bonde Tusvik, Bjørnar Moxnes for å nevne noen. Vil du si at de er lite selvstendige? Lite positivt? TS Anonymkode: bcb68...98a 1
Trolltunge Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sett bort fra det økonomiske; ser jo flere kjendiser i Norge som bor sånn. Sigrid Bonde Tusvik, Bjørnar Moxnes for å nevne noen. Vil du si at de er lite selvstendige? Lite positivt? TS Anonymkode: bcb68...98a Jeg skal ikke si noe om folk jeg ikke kjenner situasjonen til og ikke vet særlig om, men du presenterte her din situasjon og ba om råd. Ut fra det du skriver vil jeg absolutt påstå at du vil stille deg i veien for din egen sønn og hans fremtid om du takker ja til dette. Sagt rett ut; Du er svært lite klok og også særdeles selvsentrert/egoistisk om du takker ja til dette for å få deg 450000 kjappe kroner på boka, selv om det faktisk er økonomisk sett forferdelig dumt for din del også. Det er bare en elendig ide, fra ene enden til andre. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 6 minutter siden, Trolltunge said: Jeg skal ikke si noe om folk jeg ikke kjenner situasjonen til og ikke vet særlig om, men du presenterte her din situasjon og ba om råd. Ut fra det du skriver vil jeg absolutt påstå at du vil stille deg i veien for din egen sønn og hans fremtid om du takker ja til dette. Sagt rett ut; Du er svært lite klok og også særdeles selvsentrert/egoistisk om du takker ja til dette for å få deg 450000 kjappe kroner på boka, selv om det faktisk er økonomisk sett forferdelig dumt for din del også. Det er bare en elendig ide, fra ene enden til andre. Selvsentrert og egostisk, ja vel. Takk for den. TS Anonymkode: bcb68...98a 2
Trolltunge Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsentrert og egostisk, ja vel. Takk for den. TS Anonymkode: bcb68...98a Ja du er det OM du takker ja til dette. Du ba om råd gjorde du ikke? Da får man innspill på om dette er lurt eller ikke, så du kan tenke over. Du har jo ikke gjort dette allerede, så muligheten til å handle klokere og mer fremtidsrettet for din sønn og deg er ennå tilstede.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 Jeg tenker at en singel mann på 30 ikke burde bo i mammas kjeller. Ikke frekt ment, men tror det er bra for ham å etablere seg selvstendig. Med mindre han har en helt konkret spareplan som gjør at han må bo der i to år for å spare kapital til bolig. Isf er ser ikke en god ide å ha mulighet til å bo der for alltid. Anonymkode: a04e1...e4d 2 1
drohatha Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 Beste løsninga her er vel standard leieforhold med eventuell familierabatt? Ingenting i veien for at han bor i en utleiedel hos mor, hvis det er det han ønsker. Han er jo voksen nok til å ta egne valg. Men målet bør jo være kjøp av egen bolig, spesielt hvis han får en god leiepris av deg. PS, hvis din sønn får økonomisk fordel av å bo hos deg, så ville jeg også hatt det barnet i tankene. Forskjellsbehandling er ikke noe særlig, selv ikke i voksen alder. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Generasjonsbolig, som i praksis er det du beskriver, vil bli mer og mer vanlig i tiden fremover tror jeg. Jeg ville ikke stusset over en slik boform siden vi selv bor i generasjonsbolig, men ville nok foretrukket at "barnet " enten kjøpte seg inn, og delte på utgifter etter eierandel, eller betalte husleie. Anonymkode: 02dd9...4a1 Dette skrev jeg i en annen tråd om generasjonsbolig: 1. Hvis boenhetene har både innvendig og utvendig inngang bør den utvendige brukes. For oss har det vært viktig at vi har måttet ta på oss skoene for å "gå på besøk" til hverandre. 2. Fordeling av utgifter til vedlikehold og oppussing, samt fordeling av forefallent arbeid som eksempelvis snømåling og klipping av gress, må diskuteres. 3. Alle må være bevisste på at det er to separate boenheter, ikke en storfamilie. Det skal ikke være slik at din mor går inn til deg for å sjekke at du har ryddet, vasket, og lagt sammen klær, eller at du tar ukehandelen i mors kjøleskap og fryser. 4. Eventuelle søsken bør være innforstått med ordningen, det er ikke til å komme bort fra at dette kan være en økonomisk gunstig ordning å bo i generasjonsbolig. 5. Åpen kommunikasjon hele veien, og hold konfliktnivået på et absolutt minimum. 6. Hvis dere fremdeles bor i generasjonsbolig når din mor blir eldre, og får større behov for praktisk hjelp, må du være bevisst på at denne boformen kan skape noen utfordringer. Dette må diskuteres før dere havner i den klemma. Anonymkode: d32c6...6e6 Fra denne tråden: Anonymkode: 02dd9...4a1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 Jeg har tenkt på en slik løsning for min datter. Men da skal det sies at hun faktisk er syk, og det er grunnen til at jeg har tenkt på det. Hun vil bli mer selvstendig, men hun vil ha oss og en trygg bolig. Hun trenger gjerne en slik løsning ettersom hun nok aldri vil tjene så mye penger- som en forsikring på at hun har det trygt og godt...., men da vil jeg jo sørge for at hun kan flytte når som helst. Det tenker jeg er viktig. At du har økonomi til å løse han ut hvis det er nødvendig- han møter noen osv. Jeg har ikke vurdert det med mine friske barn, og jeg forventer at de forstår at den som er syk trenger mer oppfølging og setter pris på at vi holder øye med søsteren. Foreløpig ser jeg det an, på hvordan hun greier seg. Men jeg regner med at jeg har henne hjemme lenge. Så det er jo en god ordning for oss også. Anonymkode: 42d24...769 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 Jeg tenker vanlig husleie blir mest rettferdig ovenfor ditt andre barn. Viktig at barna får like mye hadde vært min rettesnor. Hvis det er slik at du trenger pengene for å kunne kjøpe en hyggelig bolig, så ville jeg tidsbegrenset avtalen slik at du ender med en utleiepris tilnærmet markedspris. Strøm, vann, søppel, internet etc må gå utenom. Hvis han i praksis blir vaktmester for deg, feks gressklipping, snømåking og annet tungt arbeid, så kan dere bli enige om en «pris» for dette. Din andre sønn bør være glad til da han trolig har/får nok med eget. Min mor pleier å betale min søster for tidkrevende tjenester, og det er helt greit for meg. Hun bor nærme, mens jeg bor langt unna, så jeg synes det er en fin løsning. Anonymkode: 2f8c4...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå