AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Har vært sykmeldt lenge nå, helt siden uke 7. Er snart i uke 17 og er dessverre fortsatt kvalm. Noen dager er bedre enn andre, men ikke så bra at jeg kunne gått på jobb da det skal veldig lite til før jeg må spy eller brekker meg. Har dårlig samvittighet og er redd for å ikke bli trodd nå når jeg er godt inni andre trimester. Ser ikke for meg at en gradert sykmelding hadde fungert heller, siden det som sagt skal veldig lite til før jeg må spy, og da må jeg legge meg raskt ned om jeg skal prøve å unngå det. Veldig uforutsigbar situasjon, rett og slett, og jeg begynner å bli veldig fortvilet. Er det flere som har følt på at de har "brukt opp" folks velvilje til å tro på at dere var så dårlige som dere påstod, selv om ingen nødvendigvis har sagt noe? Det er jo ikke akkurat noe som kan påvises med blodprøver eller lignende, så både legen og arbeidsplassen må jo bare ta en på ordet... Anonymkode: 0c87f...874 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Har du prøvd kvalmestillende? Typ xonvea? Anonymkode: e7d41...fff
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært sykmeldt lenge nå, helt siden uke 7. Er snart i uke 17 og er dessverre fortsatt kvalm. Noen dager er bedre enn andre, men ikke så bra at jeg kunne gått på jobb da det skal veldig lite til før jeg må spy eller brekker meg. Har dårlig samvittighet og er redd for å ikke bli trodd nå når jeg er godt inni andre trimester. Ser ikke for meg at en gradert sykmelding hadde fungert heller, siden det som sagt skal veldig lite til før jeg må spy, og da må jeg legge meg raskt ned om jeg skal prøve å unngå det. Veldig uforutsigbar situasjon, rett og slett, og jeg begynner å bli veldig fortvilet. Er det flere som har følt på at de har "brukt opp" folks velvilje til å tro på at dere var så dårlige som dere påstod, selv om ingen nødvendigvis har sagt noe? Det er jo ikke akkurat noe som kan påvises med blodprøver eller lignende, så både legen og arbeidsplassen må jo bare ta en på ordet... Anonymkode: 0c87f...874 Jeg var sykemeldt hele svangerskapet (av andre årsaker), brydde meg faktisk 0 om hva arbeidsgiver måtte tenke og mene, det har de ingenting med. Du trenger heller ikke oppgi årsak til arbeidsgiver. Anonymkode: acfeb...14b 7 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du prøvd kvalmestillende? Typ xonvea? Anonymkode: e7d41...fff Ja, det hjelper ikke, og i tillegg blir jeg ekstremt trøtt av det og fungerer enda dårligere. Som om jeg ikke er trøtt nok fra før, jeg sovnet på badegulvet her en dag 🥴 Xonvea kan jeg ikke ta meg råd til. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg var sykemeldt hele svangerskapet (av andre årsaker), brydde meg faktisk 0 om hva arbeidsgiver måtte tenke og mene, det har de ingenting med. Du trenger heller ikke oppgi årsak til arbeidsgiver. Anonymkode: acfeb...14b Men hva med legen? Er kanskje hun jeg er aller mest redd for, selv om hun hittil har vært veldig forståelsesfull og trodd på meg. Anonymkode: 0c87f...874
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det hjelper ikke, og i tillegg blir jeg ekstremt trøtt av det og fungerer enda dårligere. Som om jeg ikke er trøtt nok fra før, jeg sovnet på badegulvet her en dag 🥴 Xonvea kan jeg ikke ta meg råd til. Men hva med legen? Er kanskje hun jeg er aller mest redd for, selv om hun hittil har vært veldig forståelsesfull og trodd på meg. Anonymkode: 0c87f...874 Nå har jeg aldri hatt noe problemer med å bli trodd av fastlegen min. Men hvis hun viser lite forståelse så kan det være greit å snakke med jordmor i tillegg Prøv kvalmestillende? Akupunktur? Anonymkode: acfeb...14b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 Det er jo en kjent sak at mange er dårlige ut over 1. trimester. Jeg forstår godt hvorfor du spør, jeg er i 2. trimester selv, og føler meg ikke akkurat pigg. Likevel blir jeg til dels møtt med en forventning om at jeg skal være veldig energisk og klar for livet. Heldigvis har jeg sluppet unna oppkast, og dermed vært i stand til å karre meg til jobb med en slags fysisk tilstedeværelse med åndelig fravær. Jeg er sikker på at fastlegen vil tro på deg. Om kollegaene dine tror du overdriver, så er det veldig synd, men du må overse det. Min oppfatning er at mange har mye medlidenhet med sånt. Min overordnede var ute med svangerskapskvalme hele sin graviditet i fjor, og selv om (eller kanskje til og med fordi) vi jobber i en svært mannsdominert bransje, var det ingen som antydet at de ikke trodde på at hun var dårlig. Dessverre er jeg redd for at kvinner ofte er mye strengere med hverandre enn menn er på slike ting. Mange kvinner som hadde enkle svangerskap, vil kunne oppføre seg veldig overbærende og mene at alle med andre erfaringer enn dem selv ikke snakker sant. Så hvis du jobber på en kvinnedominert arbeidsplass kan jeg faktisk tenke meg at det kan være verre. Jeg synes vi har noe å lære av menn her. Beklager langt innlegg. Det bare dukket opp så mange tanker. Oppsummert mener jeg at du skal ta vare på deg selv og babyen din. Det er 1. pri. Det høres IKKE ut som at du skal jobbe. Gå til legen, få en sykemelding og lever den til jobben. Også håper jeg jo på at de behandler deg ordentlig ❤️ Anonymkode: 1a472...dc6 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, det hjelper ikke, og i tillegg blir jeg ekstremt trøtt av det og fungerer enda dårligere. Som om jeg ikke er trøtt nok fra før, jeg sovnet på badegulvet her en dag 🥴 Xonvea kan jeg ikke ta meg råd til. Men hva med legen? Er kanskje hun jeg er aller mest redd for, selv om hun hittil har vært veldig forståelsesfull og trodd på meg. Anonymkode: 0c87f...874 Du kan ikke ta deg råd til xonvea men å heller sykemelde deg? Nei veit du meg hva. Det er utnytting av systemet Anonymkode: e7d41...fff 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Du skal absolutt ikke tenke på hva alle andre kommer til å mene/tro!! Gjør det som er best for deg selv og babyen din. Selv kastet jeg opp og var kvalm til og med da jeg var 8 mnd på vei. svangerskapskvalmen er så forskjellig for alle. Så du skal ikke nøle med å sykemelde deg resten av svangerskapet om du har det slik. Anonymkode: d020a...c35 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke ta deg råd til xonvea men å heller sykemelde deg? Nei veit du meg hva. Det er utnytting av systemet Anonymkode: e7d41...fff Herregud, unytting av systemet? Hun er DÅRLIG, og vil derfor ta sykemelding. Hvorfor ellers sykemelder man seg? Er det da å utnytte systemet? Hun vil ikke ta xonvea da det fikk hun til å sovne der hun ikke burde, det er en god nok grunn. Anonymkode: d020a...c35 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Er du for syk til å jobbe er du for syk. Men å ikke kunne prøve en pakke med xonvea for å se om det kan hjelpe deg? Når du er sykemeldt sparer du penger på transport til og fra jobb, skjønner ikke hvorfor du ikke kan prøve noe som kan hjelpe. Virker det ikke så vet du det. Anonymkode: 57898...b51 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud, unytting av systemet? Hun er DÅRLIG, og vil derfor ta sykemelding. Hvorfor ellers sykemelder man seg? Er det da å utnytte systemet? Hun vil ikke ta xonvea da det fikk hun til å sovne der hun ikke burde, det er en god nok grunn. Anonymkode: d020a...c35 Hun har jo ikke prøvd xonvea. Hun har prøvd andre typer. Hun skriver jo at hun ikke tar seg råd til å prøve denne kvalmestillende. Anonymkode: e7d41...fff 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Det jeg reagerer litt på her er at du ikke kan ta deg råd til medisiner. Hvordan i all verden skal du ha råd til å forsørge barnet😞 Anonymkode: acfeb...14b 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det jeg reagerer litt på her er at du ikke kan ta deg råd til medisiner. Hvordan i all verden skal du ha råd til å forsørge barnet😞 Anonymkode: acfeb...14b Enig! Jeg er selv gravid i første trimester og er ekstremt kvalm, har prøvd det meste men xonvea funker faktisk. Jeg tar ikke full dose, men 2 tabletter hver kveld og det funker perfekt for meg slik at jeg får til å være i jobb. En pakke varer derfor i 10 dager, som vil si jeg bruker 900,- i mnd. Og DET er det verdt. Bare vent til ongen kommer, får du ikke til å amme, skal du da inngå å kjøpe inn flasker og MME fordi det er for dyrt? Nei veit du med hva. Her må du faktisk prioritere bedre Anonymkode: e7d41...fff 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig! Jeg er selv gravid i første trimester og er ekstremt kvalm, har prøvd det meste men xonvea funker faktisk. Jeg tar ikke full dose, men 2 tabletter hver kveld og det funker perfekt for meg slik at jeg får til å være i jobb. En pakke varer derfor i 10 dager, som vil si jeg bruker 900,- i mnd. Og DET er det verdt. Bare vent til ongen kommer, får du ikke til å amme, skal du da inngå å kjøpe inn flasker og MME fordi det er for dyrt? Nei veit du med hva. Her må du faktisk prioritere bedre Anonymkode: e7d41...fff Her måtte vi innom apoteket på vei hjem fra føden å kjøpe både pumpe, flasker og nan. Ble vel nærmere 3000,- (de hadde kun tilgjengelig 1 type pumpe og den kostet 2000,-) 🫣 Og en boks nan varer ikke akkurat evig.. For ikke å snakke om alle rundene med antibiotika, Paracet og Nurofen til babyen (ørebarn). Anonymkode: acfeb...14b 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jo en kjent sak at mange er dårlige ut over 1. trimester. Jeg forstår godt hvorfor du spør, jeg er i 2. trimester selv, og føler meg ikke akkurat pigg. Likevel blir jeg til dels møtt med en forventning om at jeg skal være veldig energisk og klar for livet. Heldigvis har jeg sluppet unna oppkast, og dermed vært i stand til å karre meg til jobb med en slags fysisk tilstedeværelse med åndelig fravær. Jeg er sikker på at fastlegen vil tro på deg. Om kollegaene dine tror du overdriver, så er det veldig synd, men du må overse det. Min oppfatning er at mange har mye medlidenhet med sånt. Min overordnede var ute med svangerskapskvalme hele sin graviditet i fjor, og selv om (eller kanskje til og med fordi) vi jobber i en svært mannsdominert bransje, var det ingen som antydet at de ikke trodde på at hun var dårlig. Dessverre er jeg redd for at kvinner ofte er mye strengere med hverandre enn menn er på slike ting. Mange kvinner som hadde enkle svangerskap, vil kunne oppføre seg veldig overbærende og mene at alle med andre erfaringer enn dem selv ikke snakker sant. Så hvis du jobber på en kvinnedominert arbeidsplass kan jeg faktisk tenke meg at det kan være verre. Jeg synes vi har noe å lære av menn her. Beklager langt innlegg. Det bare dukket opp så mange tanker. Oppsummert mener jeg at du skal ta vare på deg selv og babyen din. Det er 1. pri. Det høres IKKE ut som at du skal jobbe. Gå til legen, få en sykemelding og lever den til jobben. Også håper jeg jo på at de behandler deg ordentlig ❤️ Anonymkode: 1a472...dc6 Takk! ❤️ Dette trengte jeg å høre. Har blitt møtt med forståelse fra alle kanter hittil heldigvis, det er bare tankekverna som går og begynner å stresse nå når jeg har vært utenfor arbeid så lenge. Føler meg bare så uendelig liten hver gang jeg må ringe legen for å utvide sykmelding og når jeg forteller sjefen at jeg blir borte enda lenger. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du kan ikke ta deg råd til xonvea men å heller sykemelde deg? Nei veit du meg hva. Det er utnytting av systemet Anonymkode: e7d41...fff Heldigvis preller sånt tull som dette rett av. Det er ingenting logisk med innlegget ditt, anbefaler å prøve på nytt om du ville få frem et poeng AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det jeg reagerer litt på her er at du ikke kan ta deg råd til medisiner. Hvordan i all verden skal du ha råd til å forsørge barnet😞 Anonymkode: acfeb...14b Men herre min hatt, jeg har da ikke valgt å få enda et barn om jeg visste jeg ikke hadde råd til å forsørge det. Pass på dine egne saker. Jeg vil ikke ta meg råd til noe kvalmestillende som er nytt på markedet, som jeg leser har funket dårlig for mange og som i tillegg koster tusen kroner per pakke som kanskje bare holder i ti dager?! Hvilke medisiner jeg tar eller ikke tar er mellom meg og legen min uansett, verre er det ikke. Anonymkode: 0c87f...874 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #16 Skrevet 24. november 2023 Når jeg gikk gravid brukte jeg enorme summer på meg selv under graviditeten, rett og slett pga velvære. For man skal faktisk ha det bra med seg selv under svangerskapet også. Så unn deg xonvea... Anonymkode: e7d41...fff 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #17 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! ❤️ Dette trengte jeg å høre. Har blitt møtt med forståelse fra alle kanter hittil heldigvis, det er bare tankekverna som går og begynner å stresse nå når jeg har vært utenfor arbeid så lenge. Føler meg bare så uendelig liten hver gang jeg må ringe legen for å utvide sykmelding og når jeg forteller sjefen at jeg blir borte enda lenger. Heldigvis preller sånt tull som dette rett av. Det er ingenting logisk med innlegget ditt, anbefaler å prøve på nytt om du ville få frem et poeng Men herre min hatt, jeg har da ikke valgt å få enda et barn om jeg visste jeg ikke hadde råd til å forsørge det. Pass på dine egne saker. Jeg vil ikke ta meg råd til noe kvalmestillende som er nytt på markedet, som jeg leser har funket dårlig for mange og som i tillegg koster tusen kroner per pakke som kanskje bare holder i ti dager?! Hvilke medisiner jeg tar eller ikke tar er mellom meg og legen min uansett, verre er det ikke. Anonymkode: 0c87f...874 Men hvorfor velge bort noe som kan fungere uten å prøve? Anonymkode: 57898...b51 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! ❤️ Dette trengte jeg å høre. Har blitt møtt med forståelse fra alle kanter hittil heldigvis, det er bare tankekverna som går og begynner å stresse nå når jeg har vært utenfor arbeid så lenge. Føler meg bare så uendelig liten hver gang jeg må ringe legen for å utvide sykmelding og når jeg forteller sjefen at jeg blir borte enda lenger. Heldigvis preller sånt tull som dette rett av. Det er ingenting logisk med innlegget ditt, anbefaler å prøve på nytt om du ville få frem et poeng Men herre min hatt, jeg har da ikke valgt å få enda et barn om jeg visste jeg ikke hadde råd til å forsørge det. Pass på dine egne saker. Jeg vil ikke ta meg råd til noe kvalmestillende som er nytt på markedet, som jeg leser har funket dårlig for mange og som i tillegg koster tusen kroner per pakke som kanskje bare holder i ti dager?! Hvilke medisiner jeg tar eller ikke tar er mellom meg og legen min uansett, verre er det ikke. Anonymkode: 0c87f...874 Det var vel måten du la det frem på. «xonvea kan jeg ikke ta meg råd til» 🙄 Da høres det ut som du ikke har råd til å bruke 1000,- på medisiner, noe man absolutt burde ha penger til når man setter barn til verden. Anonymkode: acfeb...14b 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #19 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor velge bort noe som kan fungere uten å prøve? Anonymkode: 57898...b51 Fordi ingenting annet har fungert, og så masse penger for en medisin uten garanti for å funke er hinsides i mine øyne. Men jeg er sunnmøring, og penger i dass er det verste jeg vet haha. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var vel måten du la det frem på. «xonvea kan jeg ikke ta meg råd til» 🙄 Da høres det ut som du ikke har råd til å bruke 1000,- på medisiner, noe man absolutt burde ha penger til når man setter barn til verden. Anonymkode: acfeb...14b Jeg for min del synes det er noget spesielt å bare hoppe til den konklusjonen at noen som har jobb og venter barn ikke har råd til å forsørge barnet, som om man ikke har tenkt igjennom det, liksom. Men jeg kunne kanskje formulert meg litt annerledes, for jeg vet jo at alt lett kan tolkes på verste måte her inne, som vanlig. Anonymkode: 0c87f...874 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men herre min hatt, jeg har da ikke valgt å få enda et barn om jeg visste jeg ikke hadde råd til å forsørge det. Pass på dine egne saker. Jeg vil ikke ta meg råd til noe kvalmestillende som er nytt på markedet, som jeg leser har funket dårlig for mange og som i tillegg koster tusen kroner per pakke som kanskje bare holder i ti dager?! Hvilke medisiner jeg tar eller ikke tar er mellom meg og legen min uansett, verre er det ikke. Anonymkode: 0c87f...874 Leit å høre du er dårlig. Men det er veldig vanlig å være dårlig langt uti svangerskapet så jeg tror ikke du skal bekymre deg for at folk begynner å tvile på det. Håper du vil føle deg bedre snart ❤️ Angående Xonvea så er det kun nytt i Norge, men denne medikasjonskombinasjonen har vært godkjent siden 60-tallet i endel andre land. Dette er med andre ord ikke ny medisin, og den er vellprøvd. Mange opplever at den hjelper mye. Følte for å informere tydelig om dette slik at om noen leser denne tråden så skal de ikke føle noe frykt eller dårlig samvittighet for bruk av dette. Det er velprøvd og helt trygt, og for mange utgjør det en enorm forskjell ❤️ https://www.nrk.no/rogaland/legemiddelet-xonvea-mot-svangerskapskvalme-godkjent-i-noreg-1.16305990 Anonymkode: 6dcb3...688 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå