Gå til innhold

Barnehagen må vite nå om barnet skal være der i romjulen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen må ha svar neste uke om barnet skal være i barnehagen i romjulen eller ikke. 

Jeg jobber deltid og er alenemor. Økonomien er blitt trangere. Jeg tar på meg ekstravakter, men det blir ofte på kort varsel grunnet sykdom. Kan gjerne bli spurt dagen før eller samme dag. 

Har spurt barnehagen om de må vite det nå. De sier ja. Forstår at ansatte vil ha fri. Jeg spurte om det var ok at jeg fører opp at barnet kommer, men holder barnet hjemme hvis jeg har fri. De hinter veldig om at jeg kan ha barnet hjemme siden jeg per nå ikke skal jobbe. Men økonomien er dårlig, og jeg kan ikke ta meg råd til å si nei hvis det er behov for meg nærmere. 

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 6437a...598

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo! Dårlig av barnehagen.  Du betaler for plassen og kan selvfølgelig melde at han kommer og allikevel holde hjemme om du ikke skal jobbe. I Norge er det ikke noe krav om jobb for å kunne bruke barnehageplassen.

• Liker 39
  • Nyttig 4
Skrevet

Selvfølgelig gjør du som du har tenkt. At bhg I det hele tatt hi ter om at du bør holde ungen hjemme er forbi meg. Med økonomien i dag, er det dumt å ikke ta ekstravakter. 

Anonymkode: 5bd78...5e8

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Du sier at du skal jobbe og tar det derfra, evnt kortere dager i barnehagen om du har fri.

Anonymkode: f37bd...1d0

• Liker 40
  • Nyttig 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier at du skal jobbe og tar det derfra, evnt kortere dager i barnehagen om du har fri.

Anonymkode: f37bd...1d0

Det her! Skjønner at de vil planlegge for å kunne la ansatte avspasere, men siden du ikke kan planlegge får du heller si at barnet skal dit og ta fri/kjøre kortere dager på kort varsel.

Anonymkode: fe7b7...990

• Liker 23
Skrevet

Om du ikke vet, så vet du ikke, og da er det innafor å skrive opp at barnet kommer, selv om du ender opp med å ha det hjemme. 

Selvsagt vil barnehagen ha så sikker beskjed som mulig, så de ansatte skal få fri (og de ikke bruker unødvendig penger på å ha ansatte der i julen). Men noen ganger så VET man jo bare ikke. 

Anonymkode: e73fe...882

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi skrev vårt barn opp på alle dagene, så holder vi han heller hjemme hvis vi vil.

Anonymkode: 1fa4b...238

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er så klart veldig irriterende for bhg viss alle skriver at de kommer, og så blir de sittende med kun en håndfull barn. Men du vet jo ikke. Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg hatt null dårlig samvittighet for å skrive ham opp og heller ta han ut hvis du har fri. Det blir bare sånn når man ikke har faste arbeidsdager. Det må de ha forståelse for. 

Anonymkode: a93d6...323

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Barnehagen må ha svar neste uke om barnet skal være i barnehagen i romjulen eller ikke. 

Jeg jobber deltid og er alenemor. Økonomien er blitt trangere. Jeg tar på meg ekstravakter, men det blir ofte på kort varsel grunnet sykdom. Kan gjerne bli spurt dagen før eller samme dag. 

Har spurt barnehagen om de må vite det nå. De sier ja. Forstår at ansatte vil ha fri. Jeg spurte om det var ok at jeg fører opp at barnet kommer, men holder barnet hjemme hvis jeg har fri. De hinter veldig om at jeg kan ha barnet hjemme siden jeg per nå ikke skal jobbe. Men økonomien er dårlig, og jeg kan ikke ta meg råd til å si nei hvis det er behov for meg nærmere. 

Hva gjør jeg?

Samme situasjon her. Har gitt beskjed om at barnet kommer i romjula. Bhg er uansett stengt de røde dagene som gir best betalt, så man må ta de ekstravaktene man får.

Anonymkode: 2982a...ef6

• Liker 8
Skrevet

Du må stå på ditt selv om de "hinter sterkt". Barnehageplassen betaler man for, og du sier jo vet ikke fordi du faktisk ikke vet. 

Anonymkode: bf2fe...0a5

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville hatt fri og hatt besteforeldre i bakhånd. Men har du ikke den muligheten foreks så er det bare å skrive opp barnet og ta fri hvis det blir fri. 

Anonymkode: 6817d...907

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

De hinter veldig om at jeg kan ha barnet hjemme siden jeg per nå ikke skal jobbe. 

Barnehagens avspasering er ikke viktigere enn at din økonomi går rundt. Du skal selvsagt ikke gå glipp av inntekt du trenger for å avlste barnehagen.

Hvis de hinter sier du at du skulle ønske du hadde råd til å gå glipp av arbeidsdager. 

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
solsolsol skrev (42 minutter siden):

Hallo! Dårlig av barnehagen.  Du betaler for plassen og kan selvfølgelig melde at han kommer og allikevel holde hjemme om du ikke skal jobbe. I Norge er det ikke noe krav om jobb for å kunne bruke barnehageplassen.

Men problemet er jo at svært mange gjør dette. 

I vår barnehage er det alltid meldt inn feks 25 av 40 barn i romjulen.  

Likevel sitter vi der, nesten alle ansatte må jobbe fordi mange barn er meldt at kommer. 

Så kommer det MAX FIRE HVER DAG HELE JULA!

Dvs at jeg kunne besøkt familien min jeg ikke har sett på 2 år, Turid kunne dratt i nevøen sin dåp og alle bortsett fra 1-2 ansatte faktisk kunne fått ferie! 

Vi har også studenter og ansatte som da blir sendt hjem og blir sinte. Fordi de har jo takket nei til vakter på annen arbeidsplass og får ikke betalt fult ut i julen når det ikke er nok barn. 

Anonymkode: ff7f1...4d0

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg synes man bør kunne forvente et svar på dette en måned før tiden. Hvis du melder han på bare for sikkerhetsskyld, bør du også sende han i bhg uansett. 

Anonymkode: 17903...993

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dvs at jeg kunne besøkt familien min jeg ikke har sett på 2 år, Turid kunne dratt i nevøen sin dåp og alle bortsett fra 1-2 ansatte faktisk kunne fått ferie! 

Vi har også studenter og ansatte som da blir sendt hjem og blir sinte. Fordi de har jo takket nei til vakter på annen arbeidsplass og får ikke betalt fult ut i julen når det ikke er nok barn. 

Sånt må man regne med når man jobber et sted med vakter i jula. Folk betaler for en tjeneste og har rett til å bruke den som de ønsker. Men selvsagt bør man si fra med en gang man VET at man holder barnet hjemme. Men det er jo ikke nødvendigvis lenge på forhånd.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men problemet er jo at svært mange gjør dette. 

I vår barnehage er det alltid meldt inn feks 25 av 40 barn i romjulen.  

Likevel sitter vi der, nesten alle ansatte må jobbe fordi mange barn er meldt at kommer. 

Ja, det er et problem. Men det at noen er vimsete, betyr ikke at det skal gå ut over folk som ts som faktisk ikke vet. 

Anonymkode: a93d6...323

• Liker 10
Skrevet

Skriv han opp, og gi ham eventuelt kortere dager dersom det ikke blir noe jobb på deg?

Anonymkode: a90ef...281

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes man bør kunne forvente et svar på dette en måned før tiden. Hvis du melder han på bare for sikkerhetsskyld, bør du også sende han i bhg uansett. 

Anonymkode: 17903...993

For noe tøv, man vet jo ikke en måned i forveien om man får vakter. Og hva hjelper det de som sitter på jobb om de får et barn mer i jula? Foreldre må få bruke plassen sin som de vil.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånt må man regne med når man jobber et sted med vakter i jula. Folk betaler for en tjeneste og har rett til å bruke den som de ønsker. Men selvsagt bør man si fra med en gang man VET at man holder barnet hjemme. Men det er jo ikke nødvendigvis lenge på forhånd.

Nei, man bør ikke regne med å sendes hjem og tape inntekt fordi foreldre ikke klarer å forholde seg til hva de selv planlegger for. 

Om du skriver at barnet skal i barnehagen så send i barnehagen.  

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...