Gå til innhold

Risikogruppe, ny koronavaksine eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker IKKE svar fra dere som ikke har tatt noen vaksiner, og som tilskriver alt av helseproblemer for dem som har tatt koronavaksiner til nettopp disse vaksinene.

Jeg har nettopp fylt 50, og har i flere uker nå hatt luftveisproblemer, startet med lungebetennelse og tungpust (har astma, men normalt omtrent ikke symptomer av denne), hoster fortsatt, lytting av lege i dag bekrefter bedring, men det går ekstremt sakte, og det er fortsatt ikke bra.

Legen min sier at jeg må velge selv, men at hun bekrefter at jeg er i en gruppe som definitivt kan få en fjerde dose. Jeg har tatt tre fra tidligere, men det er jo lenge siden den siste nå.

Jeg har tatt influensavaksine noen år, og nå har jeg også fått resept på lungebetennelsevaksine.... 

Er det noen i samme situasjon som har tatt en avveining på om de skal ta eller har tatt en ny dose koronavaksine? Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk nå, sikkert pga all propaganda. Samtidig har jeg ikke lyst til å få noe som gjør disse luftveiene enda verre, nå er de plutselig nok skakk-kjørte fra før av....

Jobber i tillegg på skole, og legen utvidet i dag sykemeldingen min en uke fordi hun ikke vil at jeg skal bli smittet av noe og få noe på toppen av det jeg allerede har hatt nå i sju uker.... Er selvfølgelig klar over at disse tre vaksinene ikke kan tas samtidig, spørsmålet er om man skal velge bort koronavaksinen eller velge å ta den.... Har fra før to Pfizer og en Moderna, men de virker vel kanskje ikke uansett? Har hatt covid én gang, sommeren 2022....

Anonymkode: 5e473...00a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk Covid første gang i januar 2021 og havnet da på sykehus en uke grunnet underliggende sykdom. Jeg ønsker absolutt ikke det igjen og de aller fleste kommer seg helskinnet fra disse vaksinene (jeg har tatt alle vaksinene man trenger i løpet av livet og jeg klarer meg hvertfall, jeg vet noen er uheldige, men alt har bivirkninger, selvfølgelig må man vurdere selv om man ønsker å ta risikoen ved å bli syk eller risikoen for å få en mulig bivirkning), jeg tenker også på andre i risikogruppen som jeg kan «hjelpe» litt bedre ved å vaksinere meg, spesielt de som faktisk ikke kan vaksineres.

Anonymkode: 866e2...a04

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Influensa og korona kan faktisk tas samtidig, en i hver arm. Koronavaksine gir beskyttelse i ca. 6 måneder, så de du har tatt tidligere virker ikke lenger. 

Hvis det er propaganda som gjør at du tviler på om du skal ta den, så bør du følge råd fra legen din.

Jeg er i risikogruppe og har tatt min 6. dose i høst. Er 43 år.

Anonymkode: d0de5...927

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk Covid første gang i januar 2021 og havnet da på sykehus en uke grunnet underliggende sykdom. Jeg ønsker absolutt ikke det igjen og de aller fleste kommer seg helskinnet fra disse vaksinene (jeg har tatt alle vaksinene man trenger i løpet av livet og jeg klarer meg hvertfall, jeg vet noen er uheldige, men alt har bivirkninger, selvfølgelig må man vurdere selv om man ønsker å ta risikoen ved å bli syk eller risikoen for å få en mulig bivirkning), jeg tenker også på andre i risikogruppen som jeg kan «hjelpe» litt bedre ved å vaksinere meg, spesielt de som faktisk ikke kan vaksineres.

Anonymkode: 866e2...a04

Det er et godt poeng. Jeg har vært på nippet til å bli innlagt flere ganger disse ukene, men har strittet litt imot. Så det i seg selv er jo en god grunn til å ta sjansen. I tillegg til at jeg har gamle foreldre som jeg bør unngå å dra med meg noe til.... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Influensa og korona kan faktisk tas samtidig, en i hver arm. Koronavaksine gir beskyttelse i ca. 6 måneder, så de du har tatt tidligere virker ikke lenger. 

Hvis det er propaganda som gjør at du tviler på om du skal ta den, så bør du følge råd fra legen din.

Jeg er i risikogruppe og har tatt min 6. dose i høst. Er 43 år.

Vet ikke om "propaganda" er riktig ord, men selv om jeg ikke aktivt har gått inn for å lese om det, så får man jo med seg folk som er uheldige etter vaksiner. Men jeg har klart meg fint etter de tre forrige....

Jeg har bestilt time til vaksinering altså, ble bare usikker plutselig... Men tror jeg følger magefølelsen og gjør det.

Er klar over at influensavaksine og koronavaksine kan tas samtidig, men jeg har bestilt influensavaksine og lungebetennelsevaksine samtidig en uke etter at jeg har bestilt koronavaksinen, så da blir det den kombinasjonen istedenfor.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er og i risikogruppe, jeg har kun tatt grunnvaksinen (pfizer), altså de to dosene de aller fleste av oss har tatt. Ellers så har jeg regnet med at jeg ble smittet jevnlig av barna da jeg har barn i skole så jeg har ikke giddet å ta noe mer vaksine for jeg tenker at jeg får mine "oppfriskningsdoser" naturlig. :) 

Kjenner flere som ble syke samtidig som de tok vaksinen og de ble veldig syke og det der orker jeg ikke, typisk min flaks at jeg blir smittet med korona for så å ta vaksinen før symptomene har startet. Har ikke blitt så syk når jeg har hatt korona heller (sikkert takket være vaksinen), blir som regel sykere når vi blir skikkelig forkjøla her i hus

Anonymkode: 0e887...252

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

.. Har fra før to Pfizer og en Moderna, men de virker vel kanskje ikke uansett? Har hatt covid én gang, sommeren 2022....

Joda, vaksinene virker de, men de reduserer men ikke tar vekk risikoen for smitte. Uansett vil vaksinen medføre et mildere sykdomsforløp.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ble du usikker, TS?

Anonymkode: 496bc...ac7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ble du usikker, TS?

Anonymkode: 496bc...ac7

Kanskje fordi jeg til nå ikke har fått noen av disse langvarige bivirkningene som man leser om at noen har (blødningsforstyrrelser, langvarig utmattelse osv), og jeg er redd for at de skal dukke opp etter neste dose? Er ikke helt sikker... Bare føler at jeg må være helt sikker på at fordelene veier opp for de eventuelle ulempene som kan dukke opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er og i risikogruppe, jeg har kun tatt grunnvaksinen (pfizer), altså de to dosene de aller fleste av oss har tatt. Ellers så har jeg regnet med at jeg ble smittet jevnlig av barna da jeg har barn i skole så jeg har ikke giddet å ta noe mer vaksine for jeg tenker at jeg får mine "oppfriskningsdoser" naturlig. :) 

Kjenner flere som ble syke samtidig som de tok vaksinen og de ble veldig syke og det der orker jeg ikke, typisk min flaks at jeg blir smittet med korona for så å ta vaksinen før symptomene har startet. Har ikke blitt så syk når jeg har hatt korona heller (sikkert takket være vaksinen), blir som regel sykere når vi blir skikkelig forkjøla her i hus

Anonymkode: 0e887...252

Jeg var jo syk da jeg hadde covid, men jeg har vært mye lengre syk nå.... Og dette har ikke vært covid... Så jeg er veldig usikker på hva som faktisk lønner seg her... Å risikere bivirkninger (som jeg ikke har hatt av de andre dosene) eller risikere litt kraftigere covid-forløp....

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg var jo syk da jeg hadde covid, men jeg har vært mye lengre syk nå.... Og dette har ikke vært covid... Så jeg er veldig usikker på hva som faktisk lønner seg her... Å risikere bivirkninger (som jeg ikke har hatt av de andre dosene) eller risikere litt kraftigere covid-forløp....

Grunnen til at legen anbefaler det er vel fordi du nettopp har hatt lungebetennelse, fordi du da er litt redusert nå, og i kombinasjon med din astma, så vil du kunne bli sykere enn forrige gang hvis du får det i løpet av vinteren nå.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger at vaksinen så langt, utover å ha følt meg litt dårlig akkurat det første døgnet, så jeg tror at jeg tåler dem godt. Jeg forventer ikke å plutselig få masse nye bivirkninger av covid vaksine de neste gangene jeg vaksinerer meg.

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvem de er som kjenner mange som er blitt dårlige av vaksinen… Selv har jeg en svært stor omgangskrets og jeg kjenner ingen som har slitt med mer en ev. litt vondt en dag eller to ved stikkstedet og et par som følte seg litt svimmel dagen etter.

Jeg har fem doser fordi jeg er i risikogruppen, anbefalt av revmatolog. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å høre mer på selvlærte vaksineskeptikere enn leger. 

Anonymkode: c15e5...a14

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i risikogruppen. Har tatt to Pzifer og en Moderna. Ble så syk av siste vaksinen at jeg velger å ikke ta en ny en. Jeg har for første gang tatt influensavaksine både i fjor og i år. Aner ikke om det hjelper. Ryker på en forkjølelse/annet litt for ofte det siste året. 

Anonymkode: 494d5...789

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke stått i samme dilemma, men er i slutten av 20-årene, aktiv og frisk, og har nettopp hatt covid. Det var helt jævlig. Tror det var verre enn forrige runde for halvannet år siden. Så om du er i risikogruppe, ville jeg ikke nølt med å tatt oppfriskningsvaksine. 

Anonymkode: 0e762...52e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvem de er som kjenner mange som er blitt dårlige av vaksinen… Selv har jeg en svært stor omgangskrets og jeg kjenner ingen som har slitt med mer en ev. litt vondt en dag eller to ved stikkstedet og et par som følte seg litt svimmel dagen etter.

Jeg har fem doser fordi jeg er i risikogruppen, anbefalt av revmatolog. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å høre mer på selvlærte vaksineskeptikere enn leger. 

Samme her, bare at jeg kjenner noen som fikk litt syklussforstyrrelser i etterkant (forskjøvet menstruasjon osv). Men ingen har slitt med å bli gravide.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke stått i samme dilemma, men er i slutten av 20-årene, aktiv og frisk, og har nettopp hatt covid. Det var helt jævlig. Tror det var verre enn forrige runde for halvannet år siden. Så om du er i risikogruppe, ville jeg ikke nølt med å tatt oppfriskningsvaksine. 

Det jeg lurer på er om vaksinen vil fungere denne gangen? Vaksineprodusentene har jo hengt etter minst en mutasjon hele veien…

Anonymkode: 3c1a8...fba

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har tatt min 5 dose covidvaksine nå i høst samtidig med min årlige influensavaksine og jeg er veldig takknemlig for at vi bor i land hvor det er enkelt å få vaksine, Jeg er lungesyk og tar pneumokokk/ungebetennelsevaksinen hvert 5-6 år - og den kan jeg virkelig anbefale på det sterkeste. Før jeg begynte å ta pneumokokkvaksinen fikk jeg hyppig lungebetennelse, det får jeg heldigvis ikke lenger.

Jeg kjenner mange som har tatt mange doser av vaksiner og jeg kjenner ingen som har reagert sterkere enn litt feber første natten og hoven/øm arm på stikkstedet. Vaksiner redder liv ❤️

Anonymkode: 4cf15...0c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen til at legen anbefaler det er vel fordi du nettopp har hatt lungebetennelse, fordi du da er litt redusert nå, og i kombinasjon med din astma, så vil du kunne bli sykere enn forrige gang hvis du får det i løpet av vinteren nå.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger at vaksinen så langt, utover å ha følt meg litt dårlig akkurat det første døgnet, så jeg tror at jeg tåler dem godt. Jeg forventer ikke å plutselig få masse nye bivirkninger av covid vaksine de neste gangene jeg vaksinerer meg.

Legen anbefalte det jo ikke direkte, hun er fornuftig og flink, og hadde sikkert sin subjektive mening om det som hun ikke dyttet på meg.... Men hun informerte om at det var noe jeg kunne få, og at hun anbefalte at jeg tok et standpunkt.

Men nei, det er jo nettopp det, jeg tror jo heller ikke nødvendigvis at bivirkninger og ettervirkninger står i kø nå når de ikke har gjort det tidligere... Jeg kan "skryte" på meg et døgn med feber av dose nr 1 og litt løs mage etter dose nr 2, og bortsett fra det har jeg ikke merket noe annet enn en øm arm. Så sjansen sånn sett for at det blir kjipe ettervirkninger er jo sikkert ikke kjempestor!

Skrevet

Jeg er i risikogruppen. Har tatt to Pzifer og en Moderna. Ble så syk av siste vaksinen at jeg velger å ikke ta en ny en. Jeg har for første gang tatt influensavaksine både i fjor og i år. Aner ikke om det hjelper. Ryker på en forkjølelse/annet litt for ofte det siste året. 

Anonymkode: 494d5...789

Jeg har også tatt influensavaksine de siste årene, aner jo ikke om jeg ville fått influensa uten den. 

Og jeg tror heller ikke jeg kjenner noen godt ihvertfall, som har enorme bivirkninger av vaksinene. Ingen som jeg kan huske har nevnt noe. Men at de finnes, det er jeg ikke i tvil om, til det er det for mange som opplever ting etter vaksinene de aldri har opplevd før. Men statistisk er de nok ikke så mange!

Jeg er egentlig glad for at legen ikke direkte anbefalte det, men at hun ba meg ta stilling til det selv. Hun er jo ikke vaksineforsker, og kan på ingen måte garantere noe som helst. Jeg er i utgangspunktet på ingen måte vaksineskeptiker, har fulgt vaksineprogram selv og for barna, og er ekstremt takknemlig for at vaksiner finnes. Men det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig, at selv om vaksiner redder liv, så kan de også gi uønskede ettervirkninger.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nettopp, jeg er glad legen ikke ga meg noen fasit sånn sett. Det var jeg selv som tok opp det med lungebetennelsevaksinen, og da skrev hun resept umiddelbart - så jeg innbiller meg jo at hun mener det er en lur ting. Men hun sitter jo ikke med fasit for alle enkeltindivider, så jeg er jo glad hun ba meg vurdere selv.

Jeg heller mot å ta den, nettopp fordi jeg ikke har hatt noen bivirkninger å snakke om av de tre forrige. Sjansen for at jeg smittes av covid i vinter er definitivt ganske stor, selv om det har vært en runde på jobb nå når jeg har vært borte med annen sykdom så vil det sikkert dukke opp igjen.... Men bittelitt usikker, ja!

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...