Gå til innhold

Pliktsex - ansvarsfraskrivelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pliktsex er utrykk som er brukt i mental gymnastikk hos kvinner og noen menn også. Det er brukt som unskyldning til ikke ha sex med den de er sammen med, som de ikke er forelsket i lengre men samtidig ønsker de å være sammen med den personen - bare ikke ha sex. Ofte følger med å de krever monogamt forhold, selvom sex er noe de kun er "med på" av og til og noen ganger er sexliv i disse forholder ikke eksisterende. Men mongami er viktig!

Tar jeg feil?

Anonymkode: 626b7...c4f

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du tar feil. 

Anonymkode: 255a9...a7f

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

det er i hvert fall utrolig trist for den som ønsker sex og intimitet, men som opplever å bli avvist. det gir en følelse av å ikke være elsket og begjært, noe som er ødeleggende både for selvfølelsen og forholdet.

Anonymkode: 78bd9...525

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Du tar ikke feil.

Anonymkode: 36f07...a33

• Liker 2
Skrevet

Du tar veldig feil.

Pliktsex er når den ene parten føler seg indirekte tvunget til å gå med på 'å gi' sex med sin partner uten å ønske det selv. Ofte for 'husfredens' skyld.

Der er mange som mener de har krav på sex om de er i et forhold og bruker det til å manipulere den andre til å ofre seg selv for sin egen nytelse.

Blant annet. Der er mange mekanismer som spiller inn, både til hvordan det skjer og hvorfor.

Anonymkode: a8477...274

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg ville sett på det som voldtekt om mannen ville ha sex med meg, når jeg ikke vil. Heldigvis sier min bare «ok, jeg elsker deg» så holder han rundt meg 🥰 han har aldri blitt sur, irritert eller oppgitt

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Pliktsex er utrykk som er brukt i mental gymnastikk hos kvinner og noen menn også. Det er brukt som unskyldning til ikke ha sex med den de er sammen med, som de ikke er forelsket i lengre men samtidig ønsker de å være sammen med den personen - bare ikke ha sex. Ofte følger med å de krever monogamt forhold, selvom sex er noe de kun er "med på" av og til og noen ganger er sexliv i disse forholder ikke eksisterende. Men mongami er viktig!

Tar jeg feil?

Sjelden noen tar såpass feil faktisk😊

Anonymkode: 42a37...898

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sett på det som voldtekt om mannen ville ha sex med meg, når jeg ikke vil. Heldigvis sier min bare «ok, jeg elsker deg» så holder han rundt meg 🥰 han har aldri blitt sur, irritert eller oppgitt

Som er en god beskrivelse av normalen, og hvordan det forløper seg hos folk flest 😊

Unntakene finner du her på KG. De som ikke føler seg elsket, mister tilknytning, mister selvfølelse, blir furte osv osv bare av å få et nei😂.

Du og mannen din har et normalt, sunt forhold til sex👍🏻

Anonymkode: 42a37...898

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, han får nok sexen en annen plass når du holder på sånn.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tar veldig feil.

Pliktsex er når den ene parten føler seg indirekte tvunget til å gå med på 'å gi' sex med sin partner uten å ønske det selv. Ofte for 'husfredens' skyld.

Der er mange som mener de har krav på sex om de er i et forhold og bruker det til å manipulere den andre til å ofre seg selv for sin egen nytelse.

Blant annet. Der er mange mekanismer som spiller inn, både til hvordan det skjer og hvorfor.

Anonymkode: a8477...274

Noe av det du skriver er riktig, det er usunt at det er slik. Men du evner ikke å se det fra to perspektiver. Du ser kun fra ditt eget perspektiv. Normalen i et forhold er så klart to mennesker som har et sexliv, om den ene da avslutter/nesten avslutter sexlivet som en del av forholdet, så bør den personen jobbe med seg selv, og kommunisere med partneren. Det er ikke bare å slutte å ha sex (eventuelt mye mindre sex), og så ikke ta ansvar for at man er den som endrer forholdet. Ser du virkelig IKKE dette??

Anonymkode: f0bf6...6d9

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noe av det du skriver er riktig, det er usunt at det er slik. Men du evner ikke å se det fra to perspektiver. Du ser kun fra ditt eget perspektiv. Normalen i et forhold er så klart to mennesker som har et sexliv, om den ene da avslutter/nesten avslutter sexlivet som en del av forholdet, så bør den personen jobbe med seg selv, og kommunisere med partneren. Det er ikke bare å slutte å ha sex (eventuelt mye mindre sex), og så ikke ta ansvar for at man er den som endrer forholdet. Ser du virkelig IKKE dette??

Nei, det gjør han ikke. Dessuten er ikke sex noe man «får» 

Han vil bare ha sex med meg når jeg også vil, det har han sagt mange ganger. Dessuten har vi sex rundt 5 ganger i uken, så tror vi er over snittet

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tar jeg feil?

Er vell ikke ett ord som er brukt som en unnskyldning til noe, men ett ord som er beskrivende for å ha sex når man egentlig ikke vil. Selv har jeg veldig høy libido, men man kan likevel oppleve å ikke ha lyst. Feks fordi man er syk/dårlig form, utslitt av ting som skjer i livet/har en dårlig periode og/eller mye stress/belastning, eller oftest; en uengasjert og egoistisk sengepartner slik at sex rett og slett oppleves vanskelig/frustrerende/ubehagelig. Jeg har fortsatt lyst og behov, bare ikke med dem. 

Men, pliktsex er virkelig ikke noe man ønsker altså, og har man kommet dit så er nok forholdet ødelagt okke som, om man ikke greier å finne en positiv vei ut av det eller lande på en akseptabel løsning som funker greit nok for begge. Eller man greier å akseptere ting som de er på det området og velger å bli av andre positive ting i forholdet. Folk er forskjellige.

Monogami er uansett en ting(med mindre man er enige om noe annet). Man har alltid valg, selv om de ikke nødvendigvis er enkle å ta. Man kan jo også ta litt ansvar for egen nytelse, eller velge å gå videre om ting ikke funker. Men jeg vil påstå at mange nok hadde kommet langt med å å tenke litt, se hvordan ting er, se hvordan partner opplever ting (uansett om man forstår det eller ikke selv) å være villig til å gjøre en innsats for å faktisk løse ting istedet for å bare skape mas og press, for det har helst motsatt virkning når det kommer til intimitet og det er egentlig ikke noe man kan tvinge frem. "Hva trenger du?" "Hva kan jeg gjøre for deg?". Ser jo ofte mange som bare forventer ett vist engasjement ifht sex fra partner, samtidig som de ikke orker å anstrenge seg. Da blir det for tungvint plutselig. Selv om innsatsen nok hadde betalt seg og gitt de nettopp det de ønsker. Men de vil vel helst ha både i pose og sekk bare sånn uten videre og forventer bare at det skal skje av seg selv fordi de fortjener det eller noe sånt. Med det mener jeg ikke at man lager middag en dag og dermed forventer action på soverommet som en direkte konsekvens av det, jeg mener at man over tid faktisk prøver å bry seg og legger litt innsats i å ta vare på partner og legge til rette for både overskudd og lyst. Enten det er å gjøre seg litt ekstra flid på soverommet slik at partner nyter det mere, eller det er å jobbe med å styrke relasjonen generelt, om det trengs, eller det er er å ta noe belastning av partner så de har litt mer overskudd eller en kombinasjon av flere. Og her er det viktig å prøve å finne ut av partners faktiske behov, ikke hva man selv tror eller ikke tror. Det er ikke alltid man vet akkurat hva problemet er selv heller, ting kan jo komme snikende innpå over tid, og i en hektisk hverdag er det ikke alltid så mye tid til å tenke over sånt, jeg sier ikke nødvendigvis at det er partner sin feil eller at man er en dårlig partner, jeg sier bare at man som partner også har en viss kontroll over situasjonen og at det ofte finnes ting man kan gjøre. Men er jo ett team og fungerer ikke bedre enn det svakeste leddet, uavhengig av årsaken til at det går dårlig. Vil man at ting skal funke så må man jobbe for det og det krever litt innsats.

Så finnes det selvsagt folk som har veldig lav eller ingen libido og, da må man nok bare ta ett valg på om man kan akseptere lite sex eller ikke og handle deretter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såklart! Helt naturlig.. 

Jeg skjønner heller ikke damer som har sex når man ikke ønsker. Det må føles helt jævlig, og det må jo gi enda større aversjoner.. 

Anonymkode: 35ed2...0c5

• Liker 3
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Ansvarsfraskrivelsen kan like gjerne ligge hos den andre parten. Den som sier "Jeg trenger sex" og som i stedet for å sørge for at partneren har det godt og ønsker sex for sin egen del manipulerer ved hjelp av press og furting. 

Forhold går i stykker på grunn av egoisme. Det gjelder menn og kvinner og et vell av situasjoner. Elsker man sin partner er man ikke egoistisk. Man gjør alt man kan for at han eller hun skal ha det bra. Og når det da går begge veier lar slike problemer seg oftere løse. 

At man føler seg tvunget til å ha pliktsex, forstår jeg, for det har jeg selv gjort. Derimot sliter jeg med å forstå den andre parten, som har glede av sex den andre ikke egentlig vil ha. Hva slags samspill er egentlig det?

Skrevet
CamillaCollett skrev (19 minutter siden):

Derimot sliter jeg med å forstå den andre parten, som har glede av sex den andre ikke egentlig vil ha. Hva slags samspill er egentlig det?

En helt absurd greie.

Jeg fatter ikke hvordan folk ønsker å ha sex med noen som «er med på det» kun for å please. Hvor i all verden er gleden i det? Hvormed gleden i å bli utført seksuelle handlinger på av en som selv ikke ønsker å ha sex, men gjør det for å være «grei»?

For meg står det som noe av det stussligste jeg kan tenke meg.. sympatisex.

Jeg går lett i et år, LETT uten sex om alternativet er sympatisex med som vil være snill, og utfører sex….

Sex er noe jeg vil ha med en kåt partner. Ikke bli utført på av en som vil være snill.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Faktisk så spleises det ofte par i kategoriene som du nevner. Det vil si de som har et antisosialt krav om sex, og de som har en tillært underdanighet om at de skal lystre mannen. 

Skrevet
Hoia skrev (Akkurat nå):

Faktisk så spleises det ofte par i kategoriene som du nevner. Det vil si de som har et antisosialt krav om sex, og de som har en tillært underdanighet om at de skal lystre mannen. 

Selv om det er ubevisst.

Skrevet
Hoia skrev (3 minutter siden):

Et trivelig tak i forholdet! Som om det var noen prostituerte i bildet.

Skrevet

Ingen kan garantere en annen å ha lyst jevnlig i 50 år. Sånn har ikke naturen skapt kvinnen. Når den reproduktive fase nærmer seg slutten så daler lysten. Å ha sex uten å ha lyst er bare å være en prostituert. Hvorfor skal noen ha krav på en annens kropp når denne ikke har lyst? 

Anonymkode: 393d3...9fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er overraskende mange som har pliktsex. Er det seg egentlig sånn at DE FLESTE kvinner over en viss alder ikke har lyst men gjør det av pliktfølelse? Er virkelig sex alt som betyr noe for menn? Er resten av samlivet da ikke noe verd? Hvis sex er alt som betyr noe for menn så forsvinner hele meningen med å leve sammen. Da er kvinnen likestilt med biffene i kjøleskapet.  

Anonymkode: 393d3...9fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er en logisk tankefeil. Det starter ikke med at den ene brått og uten forvarsel slutter å ha sex. Det starter med at den ene presser på med sitt behov uten å se, eller bry seg om at den andre ikke er helt med.

I starten er pliktsex, eller sympatisex en lettvint måte å slippe drama på. Det er etter hvert at forakten for seg selv og partner vokser frem og knekker sexlys, respekt og kjærlighet.

Anonymkode: 67c1d...f3d

• Liker 7
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...