AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Jeg har en leilighet med bare gamle vinduer. Kan man isolere dem med folie eller ett eller annet som ikke koster skjorta? Anonymkode: a2f3e...730
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Hvis du med enkle vinduer mener ett lag glass er svaret klart nei. Hvis det mangler varevindu kan disse lages av en snekker, men antageligvis ikke særlig rimeligere enn å bytte vindu. Trekke for vinduer hjelper. Anonymkode: be2e2...9ec
newman01 Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Skjær til en plate med glava og teip den fast? Vil drysse støv som ikke er optimalt for inneklimaet, og du mister utsikten, men utover det vil det nok hjelpe på temperaturen. Bør sjekke regelmessig etter fukt i tilfelle det blir kondensering inni der
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 newman01 skrev (1 time siden): Skjær til en plate med glava og teip den fast? Vil drysse støv som ikke er optimalt for inneklimaet, og du mister utsikten, men utover det vil det nok hjelpe på temperaturen. Bør sjekke regelmessig etter fukt i tilfelle det blir kondensering inni der Vil det ikke være bedre med EPS? Mindre støv og rot. Anonymkode: 1867d...68d 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Her må det nok magi til. Anonymkode: 43a65...b3b
newman01 Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vil det ikke være bedre med EPS? Mindre støv og rot. Anonymkode: 1867d...68d EPS? Om det skulle ta fyr utvikles hydrogencyanid. Det var meget populært å bruke under 2.verdenskrig, ikke spesielt helsefremmende
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 Kan sette inn en plate eller pleksiglass med litt avstand til glasset. Det vil ikke se så pent ut, men det vil isolere litt bedre. Å lime noe på selve vinduet vil ikke ha noe noen isolerende effekt. Snarere tvert imot. Anonymkode: 6bf4a...bab
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 https://www.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/p/34-3040 Anonymkode: 697ba...197
-jk- Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/p/34-3040 Anonymkode: 697ba...197 "tilsvarer effekten av et ekstra vindusglass" Det har jeg akkurat 0% tro på. Det er nemlig ikke det ekstra vindusglasset som isolerer, men gassen (som regel argon, i dyrere tilfeller krypton) som er fanget mellom glassene. Å lime en folie på vinduet vil ikke gi et ekstra isolerende gasslag. Det eneste den evt. kan gjøre er å reflektere deler av strålevarmen inn igjen, men det er ikke fra strålevarme de store varmetapene kommer.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Jeg ville satset på tetningslister og tykke gardiner, gjerne to lag. Trekk for når det er kaldt ute ellers nyter du dagslyset. Anonymkode: 232e0...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 49 minutter siden, -jk- said: "tilsvarer effekten av et ekstra vindusglass" Det har jeg akkurat 0% tro på. Det er nemlig ikke det ekstra vindusglasset som isolerer, men gassen (som regel argon, i dyrere tilfeller krypton) som er fanget mellom glassene. Å lime en folie på vinduet vil ikke gi et ekstra isolerende gasslag. Det eneste den evt. kan gjøre er å reflektere deler av strålevarmen inn igjen, men det er ikke fra strålevarme de store varmetapene kommer. Jeg bor selv i et svært gammelt hus, med gamle enkle vinduer, der vi setter i ett ekstra glasslag på vinterhalvåret. Et lag glass ekstra, eller i dette tilfellet en folie, vil uansett hjelpe litt på nettopp fordi den kalde luften utenfra blir blokkert at det middels kalde luftlaget i midten. Hos oss er det ca. 5 cm mellom de to vinduslagene. Det skaper en passe lomme med luft. Vi merker sinnsykt stor forskjell på før og etter vi setter i det ekstra laget med glass i vinduene våre. Og det er helt uten noe slags gass, ei heller er det helt lufttett. Alle monner drar når man har et gammelt, tynt vindu. Og til trådstarter, for å hjelpe på litt ekstra kan jeg anbefale å henge opp tykke gardiner og dra for. Ja du mister dagslys og utsikt, men det blir varmere av det. Om du ikke har mulighet til å kjøpe tykke gardiner, hjelper det også å henge opp pledd e.l. i vinduet som tetter for. Ekstra bra blir det om du har mulighet til å ha gardinene/pleddet hengende helt inntil veggen rundt vinduet, sånn at kald luft ikke lekker gjennom glippen mellom gardinene og veggen/vinduskarmen. Dette kan du få til om du bruker gardinspiral som skrus helt inntil veggen. (Koster veldig lite, fås kjøpt "overalt", og trenger bare to små skruer i veggen.) Anonymkode: a3418...a40
Hulderen Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Kjøp tetningslist hvis det trekker rundt vinduet. https://www.clasohlson.com/no/Tetningslist,-P-profil-hvit,-3–5-mm/p/34-235?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAsIGrBhAAEiwAEzMlC3_NmiyPww2xCX62Ceh45qsqEvC1N7QQzpW-qwHtyHcdvbQmH_M9zRoC0fEQAvD_BwE
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #13 Skrevet 25. november 2023 En eks av meg kommer fra et sted hvor det gjerne er -30 om vinteren. Hver høst plasserte de isopor nederst i vinduene, ca 10 cm høy og like bred som vinduet, vil tippe 2-3 cm tykk. De sa det utgjorde en stor forskjell på temperaturen inne. Aldri sett det hverken før eller siden, men de sverga til det i den bygda. Anonymkode: 5cba9...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #14 Skrevet 25. november 2023 Det eneste som vil virkelig utgjøre forskjell her er enten varevinduer eller nye glass med lavere u-verdi. Du kan også lage lister med tetningslist bak intill rammene som gjør at det ikke lekker fra vinduene. Bor i et gammelt hus med utelukkende gamle vinduer, og gjør følgende: kitter om alle vinduer, tetningslister og lager varevinduer selv. Det høres sikkert uoverkommelig ut å lage vinduer, men jeg er ikke snekker og gjør dette selv. Er heller ikke et handy mannfolk. Det er ikke sååå vanskelig. Anonymkode: 6e594...f5c
-jk- Skrevet 25. november 2023 #15 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg bor selv i et svært gammelt hus, med gamle enkle vinduer, der vi setter i ett ekstra glasslag på vinterhalvåret. Et lag glass ekstra, eller i dette tilfellet en folie, vil uansett hjelpe litt på nettopp fordi den kalde luften utenfra blir blokkert at det middels kalde luftlaget i midten. Hos oss er det ca. 5 cm mellom de to vinduslagene. Det skaper en passe lomme med luft. Vi merker sinnsykt stor forskjell på før og etter vi setter i det ekstra laget med glass i vinduene våre. Og det er helt uten noe slags gass, ei heller er det helt lufttett. Anonymkode: a3418...a40 Med det ekstra laget med glass er det som du sier luften mellom som isolerer. Så lenge det er noenlunde tett vil det hjelpe mye, selv om to- eller spesielt trelagsvinduer med gåedelgassfylling vil være enda svært mye bedre. Men bare med en folie klistret på det ytterste glasset og uten noe glass innenfor får man joi ngen luftspalte og dermed heller ingen stor bedring i isolasjonsevnen.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #16 Skrevet 25. november 2023 -jk- skrev (7 minutter siden): Med det ekstra laget med glass er det som du sier luften mellom som isolerer. Så lenge det er noenlunde tett vil det hjelpe mye, selv om to- eller spesielt trelagsvinduer med gåedelgassfylling vil være enda svært mye bedre. Men bare med en folie klistret på det ytterste glasset og uten noe glass innenfor får man joi ngen luftspalte og dermed heller ingen stor bedring i isolasjonsevnen. Hvis du ser litt nøyere på linken ser du at folien ikke limes på glasset, men på karmen rundt. Folien lager derfor et ekstra isolerende lag med luft mellom glasset og folien. Anonymkode: 78466...f91
-jk- Skrevet 25. november 2023 #17 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du ser litt nøyere på linken ser du at folien ikke limes på glasset, men på karmen rundt. Folien lager derfor et ekstra isolerende lag med luft mellom glasset og folien. Anonymkode: 78466...f91 Ah. Jeg leste monteres "på vinduet" som "på glasset". Burde stått "på vindusrammen" da. I så fall vil det nok gi virkning ja, spørs bare hvor pent det blir. Og skal den tas av på sommeren må man kjøpe ny neste vinter?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #18 Skrevet 25. november 2023 -jk- skrev (5 timer siden): Ah. Jeg leste monteres "på vinduet" som "på glasset". Burde stått "på vindusrammen" da. I så fall vil det nok gi virkning ja, spørs bare hvor pent det blir. Og skal den tas av på sommeren må man kjøpe ny neste vinter? Det blir nok uansett en del penere enn enkelte av de andre forslagene i tråden. Jeg tenker den sikkert kan få sitte til den evt. blir for stygg, og ser ingen grunn til å fjerne den bare fordi det er sommer. Om den festes på selve vindusrammen er den jo heller ikke i veien for å åpne vinduet for lufting. Anonymkode: 78466...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå