Gå til innhold

Det er ikke mulig å se noe sammen med barna lenger! Flere med samme opplevelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er fra 13-18 år. All skjermtid er 100% solo. Alt skal sees aleine. Selv om det er ting jeg og ville ha sett.

Har selv gode minner med å sitte sammen i en sofa, litt godteri på bordet og hygge meg sammen med andre når vi ser en film.

Spør jeg barna blir det nei. Eller de begynner å se sammen, men rusler vekk etter en kort tid for å sitte på mobilen i stede.

Anonymkode: 8104e...603

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likt her, har tre tette unger og vanskelig å se noe sammen. 

Anonymkode: 72c34...0ed

• Liker 3
Skrevet

Vi så ting sammen, men hadde bare NRK og null internett og mobil da :D Hadde nok blitt annerledes i dag, ja. 

Anonymkode: 640a7...0fe

• Liker 3
Skrevet

Vi har annenhver fredag hvor vi legger bort telefoner, lager to-tre retters måltid sammen, og spiser for så å sette på en film som vi ser mens vi spiser desserten/godteri. Men detver planlagt og telefonregningen gjelder alle, inkludert meg. Dette er nøye planlagt hvor vi lager menyen et par dager i forveien, slik at jeg kan handle inn dagen før, og filmen er bestemt på forhånd. 

Jeg tror det går å se en film sammen. Men at det krever litt mer enn å bare sette på noe "tilfeldig" og forvente at de skal klare seg uten mobilen. 

Anonymkode: 8ae1f...acd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Samme aldersgruppe, men her er det omvendt.

de ser mye av de samme programmene som meg og det er så mye jeg ikke får sett alene når jeg vil. De fleste seriene skal ses sammen når de føler for å se. 

Snik-ser jeg noe får jeg kjeft for det er noe de også vil se, og de synes ikke det er det samme å se alene.

Anonymkode: d58be...f1b

Skrevet

Helt enig. Prøvde å foreslå Maskorama, men det ble nedstemt. Ikke at jeg egentlig hadde så lyst til å se på det selv heller, men har gode minner fra familien samlet seg foran tv og så på noe i fellesskap.

Har faktisk tenkt til å foreslå nei til skjerm etter f.eks kl 7, og at det i så fall må være det som står på.

• Liker 1
Skrevet

Det går over etter hvert. Bare fortsett med å prøve. De er en i en fase med løsrivelse, helt normalt.

Anonymkode: 61f44...930

• Liker 1
Skrevet

Du er den voksne, du bestemmer. Er innafor å nekte de mobil en kveld for å kose dere sammen. Men da må du legge bort din også. 

Anonymkode: 923e6...9da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Likt her, har tre tette unger og vanskelig å se noe sammen. 

Anonymkode: 72c34...0ed

Her har alle blitt enige om å legge mob i et annet rom når vi ser film . ANBEFALES😃 får noen helt andre unger. WiFi slår vi og av når vi samles, da blir ingen distraherte.

Anonymkode: 76eb5...f48

• Liker 1
Skrevet
Rosa Dartle skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Prøvde å foreslå Maskorama, men det ble nedstemt. Ikke at jeg egentlig hadde så lyst til å se på det selv heller, men har gode minner fra familien samlet seg foran tv og så på noe i fellesskap.

Har faktisk tenkt til å foreslå nei til skjerm etter f.eks kl 7, og at det i så fall må være det som står på.

Hvor gamle er ungene? Mobilavhengighet har tatt helt av. Barna våre er prøvekaniner på en måte, siden barns hjerner aldri har blitt utsatt for så mye info fra så tidlig alder. Kommer frem mye forskning nå. 

Skrevet

Jeg tenker at det er litt urettferdig og forvente at barna skal legge vekk alt de har på gang fordi du ønsker en impulsiv filmkveld. 

Sett opp en fast avtale én gang i uken eller annenhver uke. Denne kvelden skal dere ordne pizza og film. Mobilene skal legges igjen på rommet.

Da får ungene mentalt forberede seg til å legge vekk alt annet de tenker på, og kvelden blir trivelig. 

Anonymkode: b59d1...fee

• Liker 3
Skrevet

Vi ser aldri på film sammen, også fordi jeg synes det er kjedelig. Da blir det heller andre felles aktiviteter.

Anonymkode: 16951...d56

Skrevet

Ja, sånn er det nok i de fleste familier. Her har vi opp gjennom stort sett hatt ett program eller to vi har sett sammen, typisk Maskorama og Kongen Befaler og den slags - men dette går jo bare i perioder og da er det mye tid på rommet med skjerm… Savner gamle dager med én kanal og Jul i Skomakergata var høydepunktet. Er en litt vel slitsom medieverden nå, altså..

Anonymkode: 2b840...09c

Skrevet

Husker selv vi hadde fast en kveld i uken vi spiste is med nonstop og peanøtter, også så vi på robinson ekspedisjonen, 71 grader nord eller fangene på fortet hele familien❤️ eller hadde filmkveld. Hadde gjerne venner innom også. 

jeg så ofte ally mcbeal, frustretre fruer og greys med mamma også. 

vi har satt av lørdager som fast familiekveld nå, med maskorama. 4 barn i alderen 7-15 år. De greier seg 1,5 time selv om det ikke kanskje er favoritten😅 

jeg og 13 åringen så rådebank sammen før samboeren og datteren flyttet inn❤️ men nå er 13 og 15 åringen bestisser og hag ikke tid, de har ofte sett serier før vi rekker p foreslå å se sammen😂 de har heller ikke tid p se kun en epidode nå og da med oss😅 de vil helst se hver dag

• Hjerte 1
Skrevet

18-åringen og jeg har mye vi ser sammen, og når hun feks er på jobb på kveldstid (som i kveld), så får jeg ikke "lov" til å se Forræder før hun kan se det med meg. Synes det i all hovedsak er veldig koselig, men AV og til kunne jeg ønske meg å se ting helt alene (men det er nok fordi jeg generelt er veldig glad i å være alene og nok til tider synes jeg er det altfor lite).

Skjønner egentlig godt at du synes det er litt trist at dere ser det samme, men på hver deres skjerm.... Kan du ikke starte med å ha et "møte" hvor dere blir enige om EN serie eller ETT program som dere ser sammen? Også starter dere der?

• Liker 2
Skrevet

Her har vi vært ganske restriktive på skjermbruk, og har derfor ikke det problemet. Det er klart at lineær-tv virker mindre stimulerende enn scrolling på Tik Tok, så hvis barna/ungdommene er vant til dette vil det være vanskelig å fenge dem med noe annet som krever større ro/tålmodighet. Det blir rett og slett for "blasst" i forhold. Veldig trist! Det lite i IRL som vil klare å fenge på samme måte. 

Anonymkode: 6836d...b78

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvor gamle er ungene? Mobilavhengighet har tatt helt av. Barna våre er prøvekaniner på en måte, siden barns hjerner aldri har blitt utsatt for så mye info fra så tidlig alder. Kommer frem mye forskning nå. 

Småskolealder. Så de er ikke så store enda og legger seg ikke så sent, men jeg ser hva som er i ferd med å skje. Nå kan vi aldri se en Disney-film sammen i fellesskap lenger, da må vi i så fall dra på kino eller noe. Så jeg tror det er bedre å si at skjerm skrus av kl 19, og om det skal være noe etter det, må det være noe vi blir enige om å se sammen. Vi har «tatt tilbake» TVen i stua, den er kun for det som gjøres felles (se en film sammen, mamma og pappa ser Dagsrevyen sammen, osv.)

Skrevet

Vi har tre tette barn og ser noe sammen hver uke. Vi har hatt fast filmkveld på lørdager siden de var små og det er tydeligvis noe de setter pris på og ønsker å fortsette med. Selvsagt blir det noen ganger amputert fordi noen er borte, er på eller har overnattingsbesøk og annet, men stort sett får vi det til enten alle eller nesten alle. Hva om dere også starter med noe lignende? Det er også lettere å "spare" filmer og serier man vet alle vil se når man vet at denne kvelden kommer. 

Skrevet

Mine barn er litt mindre. Men tipset er å lokke de med mat. 😅 Vi kjører "familiekvelder" med drikke og snaks, ser på Kongen Befaler eller Maskorama eller Kampani Lauritzen f.eks. Men da lager jeg snaks, som potetgull eller gulrot/agurk med dip, vi har drikke til, godteri også. De gleder seg så mye til snaks at de er med på å se på tv med oss. 😅

Anonymkode: ad6de...dd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...