Gå til innhold

Kan man si noe på størrelsen på naboens trær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt nytt hus, og ser først nå at naboens Tujatrær kommer til å ta mye av sola i hagen. De er enorme, sikkert 5 meter, og står helt inntil gjerdet vårt. Er det frekt å be han tromme de litt? Hår det an å trimme så høye tujaer, eller blir de bare brune? 

Anonymkode: 850db...8a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har akkurat kjøpt nytt hus, og ser først nå at naboens Tujatrær kommer til å ta mye av sola i hagen. De er enorme, sikkert 5 meter, og står helt inntil gjerdet vårt. Er det frekt å be han tromme de litt? Hår det an å trimme så høye tujaer, eller blir de bare brune? 

Anonymkode: 850db...8a9

Selvfølgelig helt greit å spørre om dette.

Vi tok i fjor en stor gran som sperret veldig for sol til naboen. Vi hadde ikke tenkt over dette, før naboen tok det opp og lurte på om vi ville vurdere å fjerne den mot at naboen sto for hele jobben/kostnaden.

Var enkelt for oss å gå med på det. Null stress at naboen spurte.

Anonymkode: 70969...f55

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært naboen din hadde jeg ikke hatt noe imot en slik forespørsel. Godt naboskap er viktig for meg, og jeg ville gjerne blitt gjort oppmerksom på om noe jeg hadde eller foretok meg på min eiendom var til ulempe for naboen. Det skader ikke å spørre ts, og jeg ville i samme slengen tilbudt meg å gjøre arbeidet og ryddejobben selv, evt leid inn folk da jeg ikke er dreven på thujaklipping (noe vår hekk bærer preg av 😂).

Anonymkode: 67e62...39f

Skrevet

Det pussige er at ifølge byggningsloven har ein regler for høyde på boliger i regulert områder, men trærhøyder er "fritt vilt" . Det finnes klare regler for trær, hekker som står inntil tomtegrenser, og her bør ein kunne ha en saklig dialog med naboer uten deet skal oppstå naboktrangel. 

Anonymkode: 2606f...414

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...