Gå til innhold

Mensen kjapt etter eggløsning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har min andre menstruasjon etter ammeslutt/fødsel, og blir ikke klok. Er det ikke slik at menstruasjon alltid kommer 14 (+/- en dag) etter eggløsning? 

-Jeg fikk bekreftet nærstående eggløsning hos gynekolog, og fikk fast smilefjes på Clearblue samme dag.

-Mensen kom 7 dager etter dette.

-Begynte å EL-teste rundt dagene da FLO sa eggløsningen kunne inntreffe, basert på menstruasjonen jeg hadde registrert, og fikk negative tester frem til nesten en uke etter.

-En uke på "overtid" fikk jeg positiv EL-tester,  både Clearblue og strimmel, i 2 dager. 

-Mensen kom 10 dager etter dette. (Negativ graviditetstest dagen før).

Syklusen varte i 30 dager i følge FLO, så avstanden fra mensen til mensen stemmer jo..

Noen som har erfaring eller vært borti lignende? Når stabiliserte det seg?

Anonymkode: 2910a...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lutealfase på 10-14 dager er vel ansett som normalt. Hvis den er 7 dager så er det noe som har klusset seg til med hormonene, men det er kanskje ikke så rart etter fødsel og ammeslutt. 

Hvis du vil finne ut om du faktisk har eggløsning kan du ta en blodprøve som måler progesteron en uke før forventet menstruasjon. Hvis man har en syklus på 28 dager, måler man progesteron på syklusdag 21-23. 

Personlig hadde jeg fullstendig kluss med syklus (noe jeg dog alltid har hatt) og fant ut at jeg har PCOS, men du bør jo vente og se om det stabiliserer seg.

Anonymkode: d1991...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen kommer 10-14 dager etter EL. Så enten har du hatt en veldig kort lutealfase  eller EL har skjedd før du tror. En positiv el test betyr ikke nødvendigvis at El skjer, og en app er bra for å tracke, men vil ikke kunne forutsi korrekt etter så kort tid. Jo lengre du bruker appen og jo mer stabil syklusen din er, jo bedre kan en app forutsi. Men de aller fleste apper selv om man kan skrive inn sin egen sukluslengde, baserer seg på 28 dager. Nå etter amming vil syklusen din muligens være annerledes enn før du ble gravid.  Hvor lang tid det tar før det stabiliserer seg varierer fra kvinne til kvinne. 

Men dersom du ikke prøver å bli gravid igjen, burde tråden din vært i et annet forum. 

Anonymkode: 96c21...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kort lutealfase, fikk progresteron for å forlenge lutealfasen.

Anonymkode: 5308f...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...