Gå til innhold

Far henter ikke før halve dagen er gått når barnet er sykt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en avtale på at far tar sykt-barn dager h isbungene blir/er syke den dagen de skal til han. Detver snakk 2 fredager i mnd. Så det er jo sjeldent de faktisk er syke på akuratt de dagene. Jeg har resterende dager. Vel. Jeg har brukt opp mine sykt -barn dager. 

Jeg informerte i begynnelsen av uken at jenta skal få streng på torsdag, og at det da erfaringsmessig er stor sjans for at hun får hodepine og vondt i tennene, og atbhan da må være forberedt på at hun ikke kan gå på skolen på fredagen. Han svarte ikke.

Jeg informere igjen i morges når vi stod opp, at hum har hatt smerter i natt og fikk en paracet kl. 06. Hun kan derfor ikke gå på skolen og han må hente henne her hos meg. Han svarer: kommer kl. 12.

Han har fått beskjed om at jeg ikke har flere sykt-barn dager igjen og at han er ansvarlig denne dagen. Jeg ender med å ta ulønnet feriedager. Han bare gidder ikke svare. 

Hva gjør jeg med en slik motvilligehet til kommunikasjon og samarbeid? Jeg blir alltid sittende igjen og ta konsekvensene av hans. 

Anonymkode: 2b0f0...f79

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familievernkontoret.

Anonymkode: 247e5...2cb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Men streng? Da er hun rundt 12-13 år? Har dere i det hele tatt sykt barn-dager på henne? Og klarer hun seg ikke alene 3-4 timer?

Anonymkode: c607b...0dd

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Familievernkontoret.

Anonymkode: 247e5...2cb

Har prøvd det, opp og ned i mente med månedlige møter i ett år, uten noen som helst fremgang. Han sitter på møtene og sier seg enig i avtaler. For eksempel sende mail på torsdag om han ønsker noe mer med til barna utenom vanlige klær. For eksempel sykkel, skøyter, skateboard, badetøy osv. Han skriver aldri, men blir sur om jeg ikke har alt klart. 

Vi har tatt akuratt denne hendelsen også opp. For han nektet å hente før kl. 13 uansett, helst ikke før 19. Men han henter ungene faktisk kl 13. Avtalen var at han skulle ta sykt-barn-dag hvis nødvendig den fredagen de skal til han. Det står også i samværsavtalen som ble laget (med advokat) basert på disse møtene. Men han bryr seg ikke om noe av det vi blir enige om på møtene. 

• Liker 1
Skrevet

Da må han betale deg lønnen du mistet.

Anonymkode: 3afe2...131

• Liker 4
Skrevet

Barn over 12 år trenger ikke pappa hjemme

Anonymkode: dd0b5...a54

• Liker 7
Skrevet

Men streng? Da er hun rundt 12-13 år? Har dere i det hele tatt sykt barn-dager på henne? Og klarer hun seg ikke alene 3-4 timer?

Anonymkode: c607b...0dd

Hun er 9. De starter tidligere med streng nå enn før. Søster var 7 når hun startet behandlingen. Og nei. Når hun sitter i sofaen og gråter pga tennene som sitter løst i munnen, så lar jeg henne ikke være alene

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun er 9. De starter tidligere med streng nå enn før. Søster var 7 når hun startet behandlingen. Og nei. Når hun sitter i sofaen og gråter pga tennene som sitter løst i munnen, så lar jeg henne ikke være alene

Ts

En niåring som ikke er syk, bare har vondt, kan godt være alene hjemme noen timer. La henne få noen isbiter for å lindre. Dessuten har jeg vanskelig for å tro på at hun fikk satt på streng så tidlig, vårt barn har hatt ekstremt rotete tenner og fortsatt ikke blitt henvist til reguleringstannlege før hen fylte 12.

Anonymkode: 616bd...11f

• Liker 2
Skrevet

En niåring som ikke er syk, bare har vondt, kan godt være alene hjemme noen timer. La henne få noen isbiter for å lindre. Dessuten har jeg vanskelig for å tro på at hun fikk satt på streng så tidlig, vårt barn har hatt ekstremt rotete tenner og fortsatt ikke blitt henvist til reguleringstannlege før hen fylte 12.

Herregud, er dette noe å mistro ts på? Hadde vært like dumt om jeg kom her og sa at jeg ikke tror på det du sier om din tolvåring fordi jeg ikke fikk henvisning før jeg var 18. 

Anonymkode: 73006...d7d

• Liker 24
Skrevet

Exen min fikk ikke streng før han var 16, nabojenta har akkurat fått nå og hun er såvidt fylt 11, tror dette varierer en god del altså... 

Anonymkode: ed9c8...522

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, en niåring som sitter og gråter på grunn av vondt i tennene skal ikke være alene hjemme. 

Det er ikke uten grunn at tanntrekking er en torturmetode. Og når man strammer den strengen beveger man alle tenner. 

Anonymkode: 23f79...fc2

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Du har rett til å betvile hvor gammel hun er, basert på dine erfaringer. Men jeg har ingen grunn til å lyve om barnets alder. Hun er 9. Søsteren er nå 12 og er akuratt ferdig med sin tannbehandling (har fortsatt sånn tannskinne på natten da) etter å ha hatt diverse streng/plate/skinne og mer i 5 år. 

Og jeg vet ikke med deg. Men når barnet mitt har så store smerter og hun føler at tennene skal dettebut fordi de er revet løs fra plassen sin, så lar jeg henne ikke være alene. Det kan være en skremmende opplevelse for en 9 åring og bli overlatt til seg selv med smerter. 

Ts

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da må han betale deg lønnen du mistet.

Anonymkode: 3afe2...131

Ja skulle ønske det var så enkelt. Han betaler ikke tannbehandlingen til barna heller (som går utenom barnebidrag, som han forøvrig motsatte seg å betale frem til han fikk tvungen innkrevning). 

Føler jeg kommer til kort uansett.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja skulle ønske det var så enkelt. Han betaler ikke tannbehandlingen til barna heller (som går utenom barnebidrag, som han forøvrig motsatte seg å betale frem til han fikk tvungen innkrevning). 

Føler jeg kommer til kort uansett.. 

Du kommer til kort. Av én eller annen grunn ønsker han å gjøre livet vanskelig for deg, og enten ser ikke eller bryr seg ikke om at det går ut over ungene (pgså). 

Det er meget mulig det aller beste du kan gjøre for deg selv og ungene er å akseptere at du ikke kan stole på at han holder slike avtaler - da slipper du i alle fall å bli skuffet/frustrert når han (enda en gang) velger å ikke hensynta andre enn seg selv...

Men, forstår jeg det riktig at han kun har helgesamvær? Isåfall burde du kanskje søke om å få overført alle sykt barn dager til deg - siden han uansett ikke bruker dem.

Anonymkode: a551a...8d0

• Liker 2
Skrevet

Du kommer til kort. Av én eller annen grunn ønsker han å gjøre livet vanskelig for deg, og enten ser ikke eller bryr seg ikke om at det går ut over ungene (pgså). 

Det er meget mulig det aller beste du kan gjøre for deg selv og ungene er å akseptere at du ikke kan stole på at han holder slike avtaler - da slipper du i alle fall å bli skuffet/frustrert når han (enda en gang) velger å ikke hensynta andre enn seg selv...

Men, forstår jeg det riktig at han kun har helgesamvær? Isåfall burde du kanskje søke om å få overført alle sykt barn dager til deg - siden han uansett ikke bruker dem.

Anonymkode: a551a...8d0

Ja han har dem 4 netter i mnd. Fredag og lørdag annenhver uke. 

Jeg fikk utvidet med 10 dager (ikke overført siden vi har delt foreldreansvar). Men med 5 influensadager på hvert barn på våren, en uke influensa/koronarunde med høy feber over 7 dager på minste på høsten og noen enkeltdager innimellom pga påsetting av streng eller magetrøbbel div, så er dagene spist opp. 

Selv er jeg aldri syk, så bruker ikke egenmeldingsdager. Men det er vel ikke lov å bruke dem på sykt barn. Sjefen tilrettelegger ikke for hjemmekontor om man har et barn som ligger slapt på sofaen. Og dette forstår jeg til en viss grad, slik at foreldre ikke skal føle de må jobbe når barna er syke (har vært en del medievaner på dette). Men av og til så kunne det fint gått å jobbe hjemmefra når barna likevel bare sover på sofaen. Minste er jo også så stor nå at hun ikke trenger at jeg sitter oppi henne (som kanskje en 4 åring trenger) 

Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har rett til å betvile hvor gammel hun er, basert på dine erfaringer. Men jeg har ingen grunn til å lyve om barnets alder. Hun er 9. Søsteren er nå 12 og er akuratt ferdig med sin tannbehandling (har fortsatt sånn tannskinne på natten da) etter å ha hatt diverse streng/plate/skinne og mer i 5 år. 

Og jeg vet ikke med deg. Men når barnet mitt har så store smerter og hun føler at tennene skal dettebut fordi de er revet løs fra plassen sin, så lar jeg henne ikke være alene. Det kan være en skremmende opplevelse for en 9 åring og bli overlatt til seg selv med smerter. 

Ts

Du har selvsagt helt rett i at barnet ikke skal være hjemme alene!

Anonymkode: 73006...d7d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja han har dem 4 netter i mnd. Fredag og lørdag annenhver uke. 

Jeg fikk utvidet med 10 dager (ikke overført siden vi har delt foreldreansvar). Men med 5 influensadager på hvert barn på våren, en uke influensa/koronarunde med høy feber over 7 dager på minste på høsten og noen enkeltdager innimellom pga påsetting av streng eller magetrøbbel div, så er dagene spist opp. 

Selv er jeg aldri syk, så bruker ikke egenmeldingsdager. Men det er vel ikke lov å bruke dem på sykt barn. Sjefen tilrettelegger ikke for hjemmekontor om man har et barn som ligger slapt på sofaen. Og dette forstår jeg til en viss grad, slik at foreldre ikke skal føle de må jobbe når barna er syke (har vært en del medievaner på dette). Men av og til så kunne det fint gått å jobbe hjemmefra når barna likevel bare sover på sofaen. Minste er jo også så stor nå at hun ikke trenger at jeg sitter oppi henne (som kanskje en 4 åring trenger) 

Ts 

Hva mener du med dette? Fikk du 10 ekstra pga langvarig sykdom hos ett av barna?

foreldreansvar har ikke noe med syktbarndager å gjøre, så du bør søke ekstra som aleneforsørger(hvis det ikke er det du har gjort).

Anonymkode: e6382...b38

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med dette? Fikk du 10 ekstra pga langvarig sykdom hos ett av barna?

foreldreansvar har ikke noe med syktbarndager å gjøre, så du bør søke ekstra som aleneforsørger(hvis det ikke er det du har gjort).

Anonymkode: e6382...b38

Ja det er sikkert det jeg har gjort. Husker kanskje ikke helt riktig på hva jeg fylte ut. Det er tross alt snart ett år siden. Jeg husker bare at jeg fikk bekreftet at jeg ikke fikk overført hans dager, nettopp fordi vi da hadde denne konflikten med fvk og advokater ang ansvar de dagene han har barna. 

Men nå er eldste akuratt blitt 12. Så da har ikke hun sykt-barn dager lengre enn ut dette kalenderåret. 

Beklager feilinformasjon der. 🙃

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Selv om din har noe av det samme, så tenger det ikke være samme. Slutt og sammenligne dine barn med hvordan andre har det 🙄. Du vet ingenting om hennes smerter, tannregulering er noe annet en og miste tennene i munnen. Om du hadde latt din datter være hjemme med intense smerter alene, sier det litt om deg som mor. Når selv ikke smertestillende tar det 

Anonymkode: 195ff...27c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er sikkert det jeg har gjort. Husker kanskje ikke helt riktig på hva jeg fylte ut. Det er tross alt snart ett år siden. Jeg husker bare at jeg fikk bekreftet at jeg ikke fikk overført hans dager, nettopp fordi vi da hadde denne konflikten med fvk og advokater ang ansvar de dagene han har barna. 

Men nå er eldste akuratt blitt 12. Så da har ikke hun sykt-barn dager lengre enn ut dette kalenderåret. 

Beklager feilinformasjon der. 🙃

Ts

Men du har like mange dager sykt barn når man har ett barn som to barn under 12 år. Du har ikke fått færre dager. Du må ve arbeidsgiver om å tilrettelegge pga livssituasjon. Vær ærlig om utfordringene.

Anonymkode: e4db9...734

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...