Gå til innhold

Fikk ikke hastetime hos legen – hva nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Østlandet er stort. Jeg bor også på Østlandet, i en by faktisk. Men så lenge fastlegen er åpen skal og må man her ta kontakt med fastlegen, også ved mistanke om brudd. Også blir man sendt videre til røntgen med henvisning fra fastlegen.

Anonymkode: df1f2...d1a

Her og. Jeg brakk skulderen og måtte til fastlegen før jeg ble sendt rett på sykehus. Jeg bor og i by på Østlandet.

Anonymkode: c7818...e4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her og. Jeg brakk skulderen og måtte til fastlegen før jeg ble sendt rett på sykehus. Jeg bor og i by på Østlandet.

Ja ja, åpenbart kan man ikke bare troppe opp på sykehuset. Er det akutt, drar man til legevakt som sender deg til sykehus. Er det mindre akutt, går man til fastlege, og blir ev. sendt videre til spesialist eller til utredning på sykehus. Da som regel til poliklinikk.

Anonymkode: 8fd82...872

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo møte opp selv om du er syk, så ser jo arbeidsgiver dette. Gjør det du kan på jobben.

Slik gjør jeg det, så slipper man noe mas og klaging. Får jo lønna :) 

Anonymkode: 4fa70...4a4

For noe tull, det er så respektløst å utsette andre for smitte helt unødvendig når man har rett til å være hjemme med sykdom.

Anonymkode: d441b...bd2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja ja, åpenbart kan man ikke bare troppe opp på sykehuset. Er det akutt, drar man til legevakt som sender deg til sykehus. Er det mindre akutt, går man til fastlege, og blir ev. sendt videre til spesialist eller til utredning på sykehus. Da som regel til poliklinikk.

Nei, her går man ikke til legevakten på dagtid uansett om det er akutt eller ikke. Man drar til fastlege, kommer inn med en gang og blir sendt videre til sykehus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man brekker beinet drar man vel til legevakten?

Legevakta vår er stengt når fastlegekontoret er åpent, så beinbrudd og hjerteinfarkt før kl 15 må fastlegen ta seg av (og henvise til akutten, som ikke tar i mot uten henvisning)

Anonymkode: c2064...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, her går man ikke til legevakten på dagtid uansett om det er akutt eller ikke. Man drar til fastlege, kommer inn med en gang og blir sendt videre til sykehus.

Bor i større kommune på Østlandet (over 50k innbyggere), her er legevakt åpen døgnet rundt. 

Og akuttime er vanskelig å få hvis man ikke ringer på morgenkvisten. Så man skal være litt "uheldig" med bruddet om man må til fastlegen.

Et stygt brudd vil det komme ambulanse for. F.eks. åpent brudd, trenger spjelking eller lignende.

Anonymkode: ae33c...808

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lege kan tilbakedatere sykemelding hvis det er registrert kontakt den dagen -feks melding via helsenorge.no (har ikke legen din elektroniske timer?)

Men et spørsmål, du har brukt 3 egenmeldinger sier du -alle er vel Ia bedrift nå, så du kan i teorien ta fler (hvis ikke du allerede har brukt fler tidligere eller leder krevde sykemelding da)

Anonymkode: ad00e...bc0

Leger KAN tilbakedatere sykmeldinger ja, men det gjøres kun unntaksvis.

Til info er heller ikke alle arbeidsgivere IA-bedrifter.

Anonymkode: c1f68...1dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bor i større kommune på Østlandet (over 50k innbyggere), her er legevakt åpen døgnet rundt. 

Og akuttime er vanskelig å få hvis man ikke ringer på morgenkvisten. Så man skal være litt "uheldig" med bruddet om man må til fastlegen.

Et stygt brudd vil det komme ambulanse for. F.eks. åpent brudd, trenger spjelking eller lignende.

Anonymkode: ae33c...808

Her jeg bor så kommer du inn til legen med en gang da de må ta øyeblikket hjelp når du kommer inn. Du bestiller ikke hastetime. Skjønner at det fungerer ulikt ulike steder, men hos oss er det fastlegen som er den du går til ved akutte ting i deres åpningstider. Legevakt tar over når fastlegen stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (6 timer siden):

Vel, det gjør man ikke på Østlandet. Da drar man rett til legevakten med beinbrudd. 

Ikke over hele Østlandet nei. Her åpner legevakt kl 16

Anonymkode: 1badc...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke over hele Østlandet nei. Her åpner legevakt kl 16

Anonymkode: 1badc...d9c

Her og. Utrolig at det er så vanskelig for folk i denne tråden å akseptere det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Legevakta vår er stengt når fastlegekontoret er åpent, så beinbrudd og hjerteinfarkt før kl 15 må fastlegen ta seg av (og henvise til akutten, som ikke tar i mot uten henvisning)

Anonymkode: c2064...1fb

Så man drar til fastlegen hvis man får hjerteinfarkt? Da hadde jeg ringt 113.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommuner er forpliktet til å ha legevakt 24/7. Men, bor man i kommunen så skal man bruke fastlegen for saker som ikke haster. Selv om det ved de fleste legevakter ikke er en lege på vakt på dagtid, så er dette noe legesenterne i kommunen har en rulleringsplan på, slik at det er alltid en lege/legesenter som har legevakten på dagtid. Dette finner man ut av hvem som har ved å ringe legevaktstlf som er bemannet hele døgnet. Det er heldigvis ikke slik at man MÅ vente til ettermiddag/kveld. 

Anonymkode: 30433...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...