Gå til innhold

Fikk ikke hastetime hos legen – hva nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satt klar da telefontiden på fastlegens starta for å bestille hastetime. Har brukt opp tre egenmeldingsdager (covid), og er fortsatt for syk til å jobbe, så trenger en dag med sykmelding. Men så hadde de ikke flere hastetimer denne dagen. Hva gjør jeg da? Dr. dropin?

Anonymkode: 8fd82...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sa legekontoret? Hos mitt vil de notere at jeg har ringt, og tilbakedatere sykemeldingen. Sjekk om du kan få bestilt digital konsultasjon for i morgen? 

Anonymkode: 0b189...544

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege kan tilbakedatere sykemelding hvis det er registrert kontakt den dagen -feks melding via helsenorge.no (har ikke legen din elektroniske timer?)

Men et spørsmål, du har brukt 3 egenmeldinger sier du -alle er vel Ia bedrift nå, så du kan i teorien ta fler (hvis ikke du allerede har brukt fler tidligere eller leder krevde sykemelding da)

Anonymkode: ad00e...bc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke legetime for dette. Det holder vel med en digital konslutasjon. Akutte timer er vel for akutte ting som ikke kan vente som beinbrudd osv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du sentralbordpersonen til å be legen om å skrive ut sykmelding uansett. Du tok kontakt i dag, og det er ikke din feil at de ikke har ledig time.

Anonymkode: cf366...666

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da får du sentralbordpersonen til å be legen om å skrive ut sykmelding uansett. Du tok kontakt i dag, og det er ikke din feil at de ikke har ledig time.

Sant, legen kan uansett tilbakedatere til den dagen pasienten ringer. Jeg ringte en mandag for sykmelding, men fastlegen var på ferie, så hun ordnet det på torsdag samme uka.

Anonymkode: d441b...bd2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sommermor said:

Du trenger vel ikke legetime for dette. Det holder vel med en digital konslutasjon. Akutte timer er vel for akutte ting som ikke kan vente som beinbrudd osv.

Hvis man brekker beinet drar man vel til legevakten?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Lege kan tilbakedatere sykemelding hvis det er registrert kontakt den dagen -feks melding via helsenorge.no (har ikke legen din elektroniske timer?)

Men et spørsmål, du har brukt 3 egenmeldinger sier du -alle er vel Ia bedrift nå, så du kan i teorien ta fler (hvis ikke du allerede har brukt fler tidligere eller leder krevde sykemelding da)

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sa legekontoret? Hos mitt vil de notere at jeg har ringt, og tilbakedatere sykemeldingen. Sjekk om du kan få bestilt digital konsultasjon for i morgen? 

Anonymkode: 0b189...544

Ja, skal ringe på ny. Hun som satt i telefonen virka veldig uerfaren og usikker, så jeg får pushe litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
sommermor skrev (13 minutter siden):

Man drar ikke til fastlegen med beinbrudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man brekker beinet drar man vel til legevakten?

nei, her må man dra til akutt time hos eget legekontor før man evt sendes til sykehusets legevakt.. 

Anonymkode: 2868e...e6b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo møte opp selv om du er syk, så ser jo arbeidsgiver dette. Gjør det du kan på jobben.

Slik gjør jeg det, så slipper man noe mas og klaging. Får jo lønna :) 

Anonymkode: 4fa70...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, her må man dra til akutt time hos eget legekontor før man evt sendes til sykehusets legevakt.. 

Anonymkode: 2868e...e6b

Vel, det gjør man ikke på Østlandet. Da drar man rett til legevakten med beinbrudd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alle er ikke IA bedrift nei. Mannen min sin jobb er ikke det.

Anonymkode: 0b914...1a2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (4 minutter siden):

Vel, det gjør man ikke på Østlandet. Da drar man rett til legevakten med beinbrudd. 

Østlandet er stort. Jeg bor også på Østlandet, i en by faktisk. Men så lenge fastlegen er åpen skal og må man her ta kontakt med fastlegen, også ved mistanke om brudd. Også blir man sendt videre til røntgen med henvisning fra fastlegen.

Anonymkode: df1f2...d1a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Østlandet er stort. Jeg bor også på Østlandet, i en by faktisk. Men så lenge fastlegen er åpen skal og må man her ta kontakt med fastlegen, også ved mistanke om brudd. Også blir man sendt videre til røntgen med henvisning fra fastlegen.

Anonymkode: df1f2...d1a

Samme her, legevakta er også stengt på dagtid

Anonymkode: 60d11...96c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Denne IA-avtalen skal gjelde for hele arbeidslivet, ikke bare for virksomheter som etter tidligere avtaler har vært IA-bedrifter.

Parter i avtalen er regjeringen og hovedorganisasjonene på arbeidstakersiden (LO, Unio, YS og Akademikerne) og på arbeidsgiversiden (NHO, KS, Spekter og Virke). I tillegg er også staten som arbeidsgiver part ved Kommunal- og arbeidsdepartementet.

Anonymkode: 88bfe...08f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Hele det norske arbeidslivet omfattes i utgangspunktet av IA-avtalen, og alle norske bedrifter kan derfor omtales som IA-bedrifter.»

Bedrifter trenger ikke lenger å inngå egen avtale. Det handler om samarbeid med NAV.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hele det norske arbeidslivet omfattes i utgangspunktet av IA-avtalen, og alle norske bedrifter kan derfor omtales som IA-bedrifter.»

Bedrifter trenger ikke lenger å inngå egen avtale. Det handler om samarbeid med NAV.

Jo, men det er opp til bedriften selv om de vil gi de ansatte utvidede egenmeldingsdager. Min bedrift har det ikke, jeg jobber i et stort konsern. 

Anonymkode: e1b72...0cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...