AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #1 Skrevet 24. november 2023 Jeg har gått på ppiller siden jeg var 17 og fikk litt sjokk når jeg tilfeldigvis leste listen over bivirkninger tilknyttet merket jeg bruker. Selvfølgelig visste jeg at det var diverse bivirkninger, men etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg merket disse mer og mer og plutselig følte jeg at alle brikkene falt på plass. Hodepine, nedstemthet, angst, svimmelhet, intoleranse for kontaktlinser, kvalme, himørforandringer. Jeg har nesten ikke kjent meg selv igjen de siste årene. Alt annet i livet mitt er stabilt, så jeg knytter derfor symptomene jeg ramset opp til P pillene. så lurer jeg på, hvis mannen skal sterilisere seg, virker det umiddelbart? Eller må man bruke prevensjon den første tiden etter inngrepet? Og til dere som har sluttet på ppiller, ble dere «dere selv» igjen etterpå? ❤️ Anonymkode: 8e2fd...852
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #2 Skrevet 24. november 2023 Etter mannen har sterilisert seg må han sende inn sædprøve etter x antall ejakuleringer for å få bekreftet at vasektomien er vellykket, så da må dere gå på prevensjon i den perioden. Anonymkode: fdd5f...c74
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Må bruke alternativ prevensjon i 6 mnd etter inngrepet, så må han ta en kontrollprøve for å bekrefte at steriliseringen fungerte. Jeg har nå satt inn spiral i påvente av mannens sterilisering. Han skal steriliseres på januar. Tar ut spiralen så raskt han har hatt sjekk etter 6 mnd. Har gått uten hormonell prevensjon i 7 år og det har vært helt fantastisk! Jeg tenkte jeg aldri skulle begynne igjen, men nå har vi 3 barn og det er totalt uaktuelt med flere, så kartlegging av syklus anser jeg ikke som trygt nok nå. Tidligere gjorde det ingenting om vi var uheldige og jeg ble gravid, så da kartla vi syklus og brukte kondom i usikre perioder. Kjenner alle bivirkningene og gleder meg til å bli kvitt dritten Anonymkode: 159d2...c8a
Puls69 Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Gjorde det for mange år siden. Er det beste jeg har gjort. Etter å ha fått de barna jeg skulle. Raskt, enkelt og litt rart inngrep. Litt øm et par dager. Man er antakelig steril med en gang, men det er nok lurt å høre på de som kan dette. Har aldri merket noe som helst i etterkant. Sperm er tross alt for det meste bare veske og lite sædceller egentlig, så det blir fortsatt like grisete...
Even Tuell Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 Sterilisering foregår ved at sædleder fra testiklene kuttes. Men det oppbevares levende sædceller i en kjertel/behover (hva enn det medisinske navnet er). Disse vil bli tømt ut etterhvert som mannen ejakulerer, og det blir gradivs færre og færre ... helt til det er tomt. For det kommer jo ingen nye. Om han ikke ejakulerer (helt seksuelt avholden) kan det ta opptil 3 måneder, og det er derfor at man blir kalt inn til sædprøve ca 3 mnd etter operasjonen. Da vil de se om det fremdeles finnes levende sædceller der eller ikke. Om det er tomt blir man erklært steril og det er først da man får klarsignal til å ha sex uten prevensjon. Det er dog ingen grunn til å ikke ha sex eller masturbere når sårene er leget, og det vil raskere "tømme" lageret av levende sædceller (min lege sa at etter ca 20 utløsninger ville det være tomt-tomt-tomt). Det er dog basert på at operasjonen har vært vellykket, noe man ikke kan garantere 100%. En feil utført operasjon kan gjøre at sædledere gror sammen igjen (i teorien i det minste). Derfor rådes man til å fortsette med vanlig prevensjon fram til sædprøven viser grønt. Det er med andre ord bare bra å ha sex eller masturbere... jo flere utløsninger, jo mindre sjanse for at det vil være levende celler i prøva... bare fortsett med pilla/kondomet. Vi hadde jevnlig sex med kondom fram til prøvesvaret forelå. Vi hadde en pause på 10-ish dager mens såret grodde og så var det bare å knulle på. Etter 3 måneder fikk vi svaret vi håpet på, og den følelsen av at jeg endelig kunne tømme meg dypt inni henne igjen var noe vi begge satt stor pris på. Definitivt på topp 10-lista over seksuelle høydepunkt. PS: steriliseringen fjerner bare sædcellene fra sæden, og de utgjør en forsvinnende lite del av det som spruter ut. Sæden hans vil være identisk etter sterilisering. De som liker en god sprut kan være trygge på at det vil fortsette. De som trodde de var kvitt sædsøl og kliss vil bli skuffa. Mengde, konsistens, lukt, smak ... samme samme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå