Gå til innhold

Ventil med støydemping i vindu?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det ventiler til vinduer som har støydemping? Huset mitt er fra 70-tallet og har originale vinduer og såkalt naturlig ventilasjon, dvs konstant åpen ventil i vinduene. Det er omtrent som å ha vinduene åpne hele tiden. Men må jeg da bytte ut alt for å det stillere utenfra eller kan jeg bare fikse ventilen?

Anonymkode: a4b18...b30

Endret av Christina82
endret overskrift etter ts ønske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal selvsagt være støydemping og ikke støtdemping i overskriften. Beklager, får ikke redigert som anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du kan bytte til vindu uten ventil. Og heller installere balansert ventilasjon. Da  sparer du også strøm.

Eller eventuelt ventil i veggen med støydemping. 

https://www.bauhaus.no/veggventil-fresh-tl80de-db-s-stoydempende#go-to-description

Anonymkode: becbe...6c6

Ja, men kan jeg gjøre noe med de ventilene som allerede er der? Altså det blir jo mye billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan demontere de ventilene du har og montere støydempende ventiler. Det kan tenkes det er tilstrekkelig ventilasjon i huset til å droppe ventiler over vinduer. Worst case merker du at luftfuktigheten stiger, da får du bare ta et hullbor og lage flere 125mm hull i veggen og montere flere støydempende ventiler. Det kan fungere. Tror ikke huset er så kresen at det merker forskjell på om lufta kommer fra ventil på vegg eller ventil i vindu...

Installere balansert ventilasjon er vel et noe optimistisk prosjekt om man ikke skal totalrenovere? Blir en del ventilasjonskanaler man helst skal ha inn i vegger og over himling, så man må jo strippe halve huset for å få på plass kanalene

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (13 minutter siden):

Ja, du kan demontere de ventilene du har og montere støydempende ventiler. Det kan tenkes det er tilstrekkelig ventilasjon i huset til å droppe ventiler over vinduer. Worst case merker du at luftfuktigheten stiger, da får du bare ta et hullbor og lage flere 125mm hull i veggen og montere flere støydempende ventiler. Det kan fungere. Tror ikke huset er så kresen at det merker forskjell på om lufta kommer fra ventil på vegg eller ventil i vindu...

Installere balansert ventilasjon er vel et noe optimistisk prosjekt om man ikke skal totalrenovere? Blir en del ventilasjonskanaler man helst skal ha inn i vegger og over himling, så man må jo strippe halve huset for å få på plass kanalene

Ja, balansert ventilasjon tror jeg kan bli vanskelig i mitt hus. 

Jeg har ingen ventiler i veggen, kun i vinduene. Men 90% av veggen er vinduer (fastkarm). Har du lenke til en sånn støydempende vindusventil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om støydempende ventiler til vinduer. Men uansett, om vinduene er fra 70-tallet er den tekniske levetiden for lengst passert, og du bør nok belage deg på å bytte vinduer fremfor å fikle med dem. 

Bare tenk hvor mye strøm du kommer til å spare på å oppgradere vinduene til en u-verdi på 0.8 eller 1,0!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å lukke ventilene? Kan du legge ut et bilde?

Jeg har ikke sett ventiler som ikke er mulig å lukke før.

Inni ventilåpningen er der som regel et filter som bidrar til at det ikke er fri flyt av luft. Kan denne være borte i ventilene dine?

https://www.h-vinduet.no/products/stov-og-insektsfilter-for-spalteventil-380x12x12-mm

Du kan og sjekke om ventildekslene på utsiden av vinduene er intakt:

https://www.h-vinduet.no/products/spilvent-40-ventildeksel-hvit

Du bør absolutt begynne å spare til nye vinduer. Dette vil redusere støy betydelig og få ned strømutgiftene dine. Om du ikke har råd til å ta hele huset på en gang begynn i det rommet du oppholder deg mest.

Anonymkode: 0758a...191

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Har aldri hørt om støydempende ventiler til vinduer. Men uansett, om vinduene er fra 70-tallet er den tekniske levetiden for lengst passert, og du bør nok belage deg på å bytte vinduer fremfor å fikle med dem. 

Bare tenk hvor mye strøm du kommer til å spare på å oppgradere vinduene til en u-verdi på 0.8 eller 1,0!

Ja, det er helt sant, jeg bare tror det blir sinnsykt dyrt. Vinduene er enorme og dekker altså nesten hele veggen og er garantert ikke standardmål! 

Skulle gjerne hatt mindre vinduer der som kan åpnes isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduer er ikke nødvendigvis absurd dyrt. Jeg ble ganske overrasket. Skyvedører i glass derimot, det er spinnvilt dyrt. Det koster fort 65k for en skyvedør med 1,5 meters åpning. 

Fastkarm Vindu 120x180 (119x179) - H-vinduet.no

Første butikken jeg fant. Store vinduer som går fra gulv til tak. Det er montering som ødelegger gleden med vinduer, men om man klarer det selv sammen med noen venner er det et deilig prosjekt som sparer seg inn over litt tid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har de typiske store fastkarmsvinduene fra 70-tallet?

I lenken over til H-vinduet kan du finne vinduer tilsvarende dine mål og se på prisen. Jeg tipper du vi ligge på kr 10000,- pluss pr vindu om du skal ha store vinduer. Bytter du til mindre vil selvsagt bli rimeligere. 

Det er jo ikke noe problem å bytte til mindre vinduer, men det går selvsagt litt mer med til snekkerarbeid enn når en bare kan sette inn vinduene i eksisterende åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke mulig å lukke ventilene? Kan du legge ut et bilde?

Jeg har ikke sett ventiler som ikke er mulig å lukke før.

Inni ventilåpningen er der som regel et filter som bidrar til at det ikke er fri flyt av luft. Kan denne være borte i ventilene dine?

https://www.h-vinduet.no/products/stov-og-insektsfilter-for-spalteventil-380x12x12-mm

Du kan og sjekke om ventildekslene på utsiden av vinduene er intakt:

https://www.h-vinduet.no/products/spilvent-40-ventildeksel-hvit

Du bør absolutt begynne å spare til nye vinduer. Dette vil redusere støy betydelig og få ned strømutgiftene dine. Om du ikke har råd til å ta hele huset på en gang begynn i det rommet du oppholder deg mest.

Legger ved bilder ute og inne. Ventilene er delvis overmalt og kan ikke justeres. Inne henger det noe greier foran, men det bør jeg kanskje fjerne…. 

Ser at det ser ut som ventilene inne er fulle av noe slags dritt, men jeg kommer ikke til der. 

Disse ventilene er jo omtrent femti år gamle, tviler på at det noe filter inni der…

IMG_2140.jpeg

IMG_2139.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med du har de typiske store fastkarmsvinduene fra 70-tallet?

I lenken over til H-vinduet kan du finne vinduer tilsvarende dine mål og se på prisen. Jeg tipper du vi ligge på kr 10000,- pluss pr vindu om du skal ha store vinduer. Bytter du til mindre vil selvsagt bli rimeligere. 

Det er jo ikke noe problem å bytte til mindre vinduer, men det går selvsagt litt mer med til snekkerarbeid enn når en bare kan sette inn vinduene i eksisterende åpning.

Ja, det er akkurat sånne vinduer. Seks stykker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 minutter siden):

Vinduer er ikke nødvendigvis absurd dyrt. Jeg ble ganske overrasket. Skyvedører i glass derimot, det er spinnvilt dyrt. Det koster fort 65k for en skyvedør med 1,5 meters åpning. 

Fastkarm Vindu 120x180 (119x179) - H-vinduet.no

Første butikken jeg fant. Store vinduer som går fra gulv til tak. Det er montering som ødelegger gleden med vinduer, men om man klarer det selv sammen med noen venner er det et deilig prosjekt som sparer seg inn over litt tid

Ser at jeg må finne meg noen handy venner :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legger ved bilder ute og inne. Ventilene er delvis overmalt og kan ikke justeres. Inne henger det noe greier foran, men det bør jeg kanskje fjerne…. 

Ser at det ser ut som ventilene inne er fulle av noe slags dritt, men jeg kommer ikke til der. 

Disse ventilene er jo omtrent femti år gamle, tviler på at det noe filter inni der…

IMG_2140.jpeg

Disse skal jo i utgangspunktet kunne lukkes med den «hendelen» til høyre på det øverste bildet.

Om du ikke klarer å rikke den hadde jeg skrudd de ut for å rengjøre de slik at de kan la seg lukkes igjen.

I verste fall kan du tape de igjen 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse skal jo i utgangspunktet kunne lukkes med den «hendelen» til høyre på det øverste bildet.

Noen av vinduene mangler hele hendelen. Går det an å kjøpe nye sånne ventiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ta mål av ventilåpningen og høre med en vindusprodusent. 

Det er mulig det kan finnes spalteventiler som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er akkurat sånne vinduer. Seks stykker! 

Om du har såpass med vinduer i stua, og de er rundt 50 år gamle ville jeg ikke brukt mange kronene på å prøve å mekke og fikse det som er der. 60'000 for alle nye vinduer, og mulig du klarer å få det enda billigere på tilbud. Tenk så deilig når glassene har en lunken overflatetemperatur selv når det er 20 minus på utsiden, ingen kaldras osv. Jeg hadde startet å spare med en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at dette er fasadeendring og er i nesten alle tilfeller søknadspliktig. 

Anonymkode: becbe...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...