Gå til innhold

Hvor mye daglig aktivitet hos ekstremt aktiv hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bare et par spørsmål ang min veldig aktive hund og hvor mye daglig aktivitet den minst burde ha. Vil dere si at 2 timer med aktivitet (både psykisk og fysisk) i hverdagen er for lite?  Og hvis man i tillegg regner med ca 3-4 timer et par ganger i uka? Rasen er en bordercollie.

Anonymkode: 2a2a9...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To timer er veldig lite, i alle fall hvis det også inkluderer mentaltrening. Min får 2x15 min + 1x2 timer tur i ukedagene. Tre dager er vi på trening på kveldstid i tillegg. De to andre dagene tar vi egentrening hjemme. I helgene blir det enten lengere turer, kurs, trening eller konkurranser. Og jeg vil ikke si at min bc er veldig aktiv i forhold til en del av de jeg trener med. 

Anonymkode: 02f8c...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ekstremt lite ut for en BC. En time fysisk og en time mentalt er vel utgangspunktet alle bør ta, og justere opp ved behov.

Anonymkode: f3624...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykisk er hjernetrim. Sosialtrening med andre hunder er også svært viktig(av maaange årsaker) og er også en aktivitet hvor den bruker hjernen mye. Den sover ekstra godt etter sosial trening.

Anonymkode: 79c11...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...kvaliteten på stimulien sier mye mer enn tiden man bruker. Jeg måler aldri opp vår aktivitet i brukt tid, men i HVA hunden får i utbytte av aktiviteten. Rusletur 1 time løs i skogen gir en mindre sliten hund enn f.eks. 5 km sykkeltur etterfulgt av 300 m blodspor som tidsmessig tar sånn ca like lang tid som turen løs i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. 
Bc min får nå litt mer enn 2 timer aktivisering daglig. Lurer på hvor går grensen med for lite aktivisering og for mye? Må prøve å finne en balanse hvor jeg ikke gir hunden for lite aktivisering men heller ikke for mye. Fikk høre at 2 timer med aktivisering daglig bør være nok. Nå er vi ute om morgenen alt fra en halv time til 1 time. Etter jobb alt fra 2-3 timer, kommer an på hvor mye vi var ute om morgenen. Sånn til vanlig 3t aktivisering hver dag. Er dette for lite/mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisle skrev (3 timer siden):

Tja...kvaliteten på stimulien sier mye mer enn tiden man bruker. Jeg måler aldri opp vår aktivitet i brukt tid, men i HVA hunden får i utbytte av aktiviteten. Rusletur 1 time løs i skogen gir en mindre sliten hund enn f.eks. 5 km sykkeltur etterfulgt av 300 m blodspor som tidsmessig tar sånn ca like lang tid som turen løs i skogen.

Ja det var et godt poeng. Om morgene holder vi som regel på med agility. Ettermiddagen trener til sammen en halvannen time med agility, lydighet og andre øvelser/trix. Og til slutt en halvtimes tur. Ho er alltid rolig inne, slapper av/sover om ho ikke blir holdt på med. Har aldri vist tegn til at hun er understimulert på noe som helst måte. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. 
Bc min får nå litt mer enn 2 timer aktivisering daglig. Lurer på hvor går grensen med for lite aktivisering og for mye? Må prøve å finne en balanse hvor jeg ikke gir hunden for lite aktivisering men heller ikke for mye. Fikk høre at 2 timer med aktivisering daglig bør være nok. Nå er vi ute om morgenen alt fra en halv time til 1 time. Etter jobb alt fra 2-3 timer, kommer an på hvor mye vi var ute om morgenen. Sånn til vanlig 3t aktivisering hver dag. Er dette for lite/mye?

Du kan jo prøve å snu på det. Syns du 22 timer inaktiv hvert døgn høres ok ut?

2 timer med at man går tur og trener er kanskje non sånn sett, men da er det jo fint om hunden kan få være med litt rundt i tillegg. Bli med på jobb eller besøk til venner og sånt tenker jeg. Hvis det er 22 timer med å slappe av hjemme hver dag uten at noe skjer syns jeg det hørtes ut som et fryktelig kjedelig liv..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...