AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Del Skrevet 23. november 2023 Bodd her siden august 22 og 4 gang de øker nå. Anonymkode: 4560b...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Del Skrevet 23. november 2023 Har du fellesgjeld? Anonymkode: 1afed...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Del Skrevet 23. november 2023 De trenger bare å varsle innen en viss tid, antall er ikke begrenset. Anonymkode: 53435...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg bodde i fra 2008 til 2016 uten noe stigning i fellesgjeld, etter 2016 ble den økt minst en gang i året og er nå steget med ca 60% på de få årene. Jeg tåler mye mer stigning, selv om jeg aldri har stemt på noen av partiene som driver denne inflasjons globalistpolitikken. Anonymkode: fd310...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 24. november 2023 #5 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bodde i fra 2008 til 2016 uten noe stigning i fellesgjeld, etter 2016 ble den økt minst en gang i året og er nå steget med ca 60% på de få årene. Jeg tåler mye mer stigning, selv om jeg aldri har stemt på noen av partiene som driver denne inflasjons globalistpolitikken. Anonymkode: fd310...f73 Du bør kanskje fokusere på å velge riktig styre i borettslaget isteden for å skylde på politikere som gjør det velgerne deres ønsker.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Del Skrevet 24. november 2023 Har borettslaglaget lån? Da stiger nok fellesutgiftene når renta på lånet øker. Anonymkode: 66c34...d0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 24. november 2023 #7 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bodde i fra 2008 til 2016 uten noe stigning i fellesgjeld, etter 2016 ble den økt minst en gang i året og er nå steget med ca 60% på de få årene. Jeg tåler mye mer stigning, selv om jeg aldri har stemt på noen av partiene som driver denne inflasjons globalistpolitikken. Anonymkode: fd310...f73 Inflasjonen er ikke styrt i noen særlig grad av regjeringen men av krig og andre ytre krefter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bodde i fra 2008 til 2016 uten noe stigning i fellesgjeld, etter 2016 ble den økt minst en gang i året og er nå steget med ca 60% på de få årene. Jeg tåler mye mer stigning, selv om jeg aldri har stemt på noen av partiene som driver denne inflasjons globalistpolitikken. Anonymkode: fd310...f73 Da er det vel fare for at nødvendig likehold ikke ble gjort de første årene du bodde der, så ting har hopa seg opp. Styrer som ikke øker fellesutgifter blir populære, men ofte er det styrer som lar ting skure og gå - til det plutselig er flere ting som må utbedres. Anonymkode: 66c34...d0b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrolle Skrevet 24. november 2023 #9 Del Skrevet 24. november 2023 Tror du at felleskostnadene til borettslaget betaler seg selv? Alt er blitt dyrere, så da blir det dyrere for andelseierne. Tviler på at styret har ei seddelmaskin i kjelleren! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Del Skrevet 24. november 2023 Skogstrolle skrev (20 minutter siden): Tror du at felleskostnadene til borettslaget betaler seg selv? Alt er blitt dyrere, så da blir det dyrere for andelseierne. Tviler på at styret har ei seddelmaskin i kjelleren! Snakk om 4 ganger på litt over 1 år. Anonymkode: 4560b...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da er det vel fare for at nødvendig likehold ikke ble gjort de første årene du bodde der, så ting har hopa seg opp. Styrer som ikke øker fellesutgifter blir populære, men ofte er det styrer som lar ting skure og gå - til det plutselig er flere ting som må utbedres. Anonymkode: 66c34...d0b Første året isåfall. Har lite fellesgjeld. Anonymkode: 4560b...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Del Skrevet 24. november 2023 Økning i felleskostnadene kommer når borettslaget må ha inn mer penger til å dekke de kostnadene som kommer. Dette kan skje månedlig om nødvendig. Som oftest ønsker både styret og forretningsfører å holde kostnadene mest mulig uforandret. Derfor økes det heller litt mer når man øker, slik at man kan vente litt lenger før neste økning. De styrene som ikke skjønner dette, vil ofte ende med å måtte foreta flere økninger. Anonymkode: 42c78...cd3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 24. november 2023 #13 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Snakk om 4 ganger på litt over 1 år. Anonymkode: 4560b...6ce Du har fått med deg renteøkningene i Norge siden 2022 eller....? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Første året isåfall. Har lite fellesgjeld. Anonymkode: 4560b...6ce Selv om du har lite fellesgjeld så øker jo renta på gjelden. Anonymkode: 1afed...727 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 24. november 2023 #15 Del Skrevet 24. november 2023 Husleie blir gjerne vedtatt på generalforsamling. I tillegg har gjerne styret fullmakt til å øke den delen som er knyttet til fellesgjeld når rentene øker. Sjekk referat og vedtekter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 24. november 2023 #16 Del Skrevet 24. november 2023 Har du ikke fått oppgitt grunnen til at de har økt? Det kan du jo spørre om. Her er noen aktuelle årsaker til at fellesutgiftene kan øke: - Økt rente på fellesgjeld - Økt eiendomsskatt eller endringer i grunnlaget for skatten - De faste vedlikeholdskostnadene har økt (vaktmester, gartner og lignende) - Om varme eller strøm på noen måte er inkludert, økte utgifter til dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #17 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) Styret er pliktig til å sørge for at utgiftene i budsjettet gjenspeiler de faktiske kostnadene, de trenger ikke noen form for avstemning på dette, 1 gang i kvartalet høres helt innafor i disse tider. Det kan være noe så enkelt som store vedlikeholdsutgifter som kommer på topp av normal avsetning. Endret 24. november 2023 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #18 Del Skrevet 24. november 2023 Hvis dere har hatt 4 økninger på så kort tid så virker det som de ikke har hatt skikkelig budsjett for dette året. Økninger bør tas med i starten av året eller når budsjettet lages året før. Økning skal varsles og ikke komme som overraskelse. Det kan skje at det blir mer enn 1 økning i året men her virker det som de ikke har skikkelig styring. Vi har økning hver januar. Har kun skjedd et par ganger vi har hatt 2 økning pga uforutsette større ting. Hver november har styret budsjett møte for året som kommer. Da skal det tas med forventa økning blant annet på lånet vi har samt vanlige utgifter som de kommunale + strøm for fellesanlegget. De kan ikke bare sette opp husleien som det passer styret. Du må sjekke vedtekter samt beskjeder som er sendt til beboerne. Anonymkode: 3c1ff...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 24. november 2023 #19 Del Skrevet 24. november 2023 Fru Uperfekt skrev (15 timer siden): Inflasjonen er ikke styrt i noen særlig grad av regjeringen men av krig og andre ytre krefter Inflasjonen er primært styrt av at den norske krona har falt mye i verdi.. Det igjen skyldes 2 ting... 1- de amerikanske rentene som holder dollaren oppe og små valutaer nede.. 2 - oljeavhengiheten vår og vår manglende evne til å skape et lønnsomt næringsliv utenom oljen 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #20 Del Skrevet 24. november 2023 tenkselv skrev (6 timer siden): Husleie blir gjerne vedtatt på generalforsamling. I tillegg har gjerne styret fullmakt til å øke den delen som er knyttet til fellesgjeld når rentene øker. Sjekk referat og vedtekter. Felleskostnadene er noe styret kan vedta, og dette må gjøres når det er nødvendig. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Snakk om 4 ganger på litt over 1 år. Anonymkode: 4560b...6ce Det har vært mer enn 4 renteøkninger de siste 15 mnd på mitt lån. I tillegg kommer økninger på alle andre kostnader som er knyttet til min bolig. Anonymkode: 42c78...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå