AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Skrevet 23. november 2023 Før dere kommenterer, barnet er under utredning, men vil gjerne høre erfaringer, `barnet er i barnehagealder. Vi fikk barn nr 2 i sommer, og helt siden august har eldstemann slite mye med magesmerter. Han får sånne "anfall" eller hva en skal kalle det. Slenger seg fra side til side i sofaen/gulvet, legger seg ned å skriker at det gjør vondt. Ikke noe blod i avføring, har levert 2 avf prøver, den ene var negativ, venter på svar på den andre for å sjekke for helicobacter pylori (Magesår). Som regel går smertene over etter 20-45 min og ungen slokner på sofaen i ren utmattelse. Har kontaktet legevakt nesten alle gangene det skjer, med beskjed om å gi paracet og prøve varmeflaske. Men til det jeg egentlig lurer på. Noen her med erfaring på magesår på så små barn? Hva slags symptomer hadde ungen, og hvordan gikk dere frem? Anonymkode: dce0e...26d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #2 Skrevet 23. november 2023 Jente eller gutt? Anonymkode: b76c9...ae6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #3 Skrevet 24. november 2023 Begynn å skriv ned hva barnet spiser og se om det er en sammenheng der. Anonymkode: d018b...18f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #4 Skrevet 24. november 2023 Får han andre symptomer som for eksempel diaré? Er du sikker på at det er akkurat magen han har vondt? Anonymkode: e0e41...c38 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #5 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får han andre symptomer som for eksempel diaré? Er du sikker på at det er akkurat magen han har vondt? Anonymkode: e0e41...c38 Hatt diaré lignende avføring flere ganger, men ikke konstant. Er 100% sikker på at det er magen siden barnet sier det selv. Ts Anonymkode: dce0e...26d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Skrevet 24. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hatt diaré lignende avføring flere ganger, men ikke konstant. Er 100% sikker på at det er magen siden barnet sier det selv. Ts Anonymkode: dce0e...26d Ja, er bare at en 3-åring oftere har vanskeligere med å skjelne slikt, vi har mye organer og ting rundt magen. En annen ting er at om man bare har stilt et «ledende» spm en gang om de har vondt i magen så kan de plukke opp dette som «riktig svar». Det kan jo også være luftsmerter som kan være forferdelig vondt! Anonymkode: e0e41...c38 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Begynn å skriv ned hva barnet spiser og se om det er en sammenheng der. Anonymkode: d018b...18f Det var det første jeg tenkte også. Jeg har glutenallergi, og får kraftige magesmerter når jeg får i meg gluten. Tipper de smertene er ganske heavy for en 3-åring. Anonymkode: 8fbc5...aea
Maskinfører Skrevet 24. november 2023 #8 Skrevet 24. november 2023 Muligens Cøliaki mavesår er det vel noe nesten eldre har
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #9 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hatt diaré lignende avføring flere ganger, men ikke konstant. Er 100% sikker på at det er magen siden barnet sier det selv. Ts Anonymkode: dce0e...26d Er det diaré, så er det også ofte luft. Luftsmerter kan være jævlig vondt! Har mye problemer med mage og fordøyelse selv. Skjer dette typisk litt etter at barnet har spist? Eller litt etter at barnet er i aktivitet og bevegelse? For både gass, og evt vekselsesvis hard og bløt avføring som flytter seg ved tarmbevegelser kan gi smerter. Har hatt tak selv som var såpass at jeg vurderte å ringe 113. Cøliaki, melkeallergi, sensitiv for et-eller-annet? Men klart, legen sjekket jo de tingene som er enkles og viktigst å utelukke først. Anonymkode: ec2c5...00e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Skrevet 24. november 2023 Ikke noe å se på testiklene når det skjer? Ikke noe blod i tisset etterpå? Anonymkode: b4374...494
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #11 Skrevet 24. november 2023 Jeg er i perioder plaget med luftsmerter selv, og det er innimellom sånn at jeg må puste meg gjennom smertene og ikke orker å bli snakket til omtrent, eller forholde meg til verden. Jeg har sagt flere ganger at jeg forstår hvorfor babyer med kolikk hyler utrøstelig, for å si det sånn. Det kan jo godt hende det er noe annet, men poenget mitt var bare at uskyldige luftsmerter kan faktisk også være skikkelig vondt. Anonymkode: 29bf4...031
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #12 Skrevet 24. november 2023 Det er jo garantert noe i maten han reagerer på. Gluten og melk er somregel de store synderne. Varm melk i for eksempel grøt, kan være helt krise for magen til mange små. Har aldri hørt at små barn kunne få magesår, med mindre de opplever daglige traumer og unormalt stress. Anonymkode: a481c...7cc
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #13 Skrevet 24. november 2023 Magesår gir ikke slike takvise smerter på 20-30 min. Mine smerter var mer eller mindre konstanste fra "murringer", et merkelig sug til skikkelig vondt. Hadde diare og var kvalm, følte meg skikkelig dårlig hele døgnet over lang tid. Men luftsmerter kan være kjempevondt! Har måtte puste meg gjennom luftsmerter mange ganger. Jeg har laktoseintoleranse og får skikkelige magesmerter av melkeprodukter. Og de kan plutselig gå over. De kommer like raskt som de går. Noen har diare etterpå andre ikke. Anonymkode: 7034c...b74
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #14 Skrevet 24. november 2023 Maskinfører skrev (5 timer siden): Muligens Cøliaki mavesår er det vel noe nesten eldre har Alle kan få magesår Anonymkode: ea7da...5b4 1
Maskinfører Skrevet 24. november 2023 #15 Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alle kan få magesår Anonymkode: ea7da...5b4 Trodde det bare var eldre jeg for er dem jeg hører klager vil du ha en Cognac ? Nei må passe mavesåret sier de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå