Gå til innhold

Hvor arvelig er autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har en nevø som har autisme, men INGEN andre i familien har det. Da tenker jeg på tanter, onkler, søsken, foreldre, søskenbarn etc, men nå har de fått bekreftet at nevøen har autisme. Da begynner jeg selvføgelig å tenke på datteren min 10 mnd. Hvor stor er sjansen for at hun også kan være det?

Anonymkode: 25b99...451

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske arvelig. Men mest sannsynligvis kommer det fra en av foreldrene. Men ikke alltid. Så er ikke sikkert det kommer fra deres side i det hele tatt.

I min familie har 5 av 6 søskenbarn adhd eller autisme. Jeg tror min far har autisme og min mor adhd. De har aldri blitt testet, men kjenner igjen mange av trekkene. Men de har fungert helt fint og har hatt godt betalte jobber begge to. De er i dag pensjonister. 

Anonymkode: 57006...dfd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ganske arvelig. Men mest sannsynligvis kommer det fra en av foreldrene. Men ikke alltid. Så er ikke sikkert det kommer fra deres side i det hele tatt.

I min familie har 5 av 6 søskenbarn adhd eller autisme. Jeg tror min far har autisme og min mor adhd. De har aldri blitt testet, men kjenner igjen mange av trekkene. Men de har fungert helt fint og har hatt godt betalte jobber begge to. De er i dag pensjonister. 

Anonymkode: 57006...dfd

Det er veldig arvelig, men hvis overhode ingen i mannen din sin familie har noen tegn så er det vel mer sansynlig det kommer fra den andre siden.

Jeg leste en studie et sted som fastslo risikoen for autisme hvis barnet har et søskenbarn med autisme til 3-5%. Normalen i befolkningen er 1-1,5%. Så risikoen er forhøyet, men ikke overveldende høy.

Anonymkode: 255a7...5fb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Autisme er arvelig, men da som regel i «rett» linje. Siden ingen andre i familien har autisme er det nok nyopppstått hos nevøen deres, og det veldig liten sjanse for at datteren din også får autisme, ikke noe høyere enn for alle andre.
Slik autisme har gått i vår familie så har ene av besteforeldrene mine (ingen av dennes søsken), min far (ingen av hans søsken), meg (ingen av mine søsken) og ene barnet mitt (ingen av hans søsken) autisme. Vi er alle høytfungerende og klarer oss fint med familie, venner og samfunnet 😊

Anonymkode: b640b...f9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mannen min har en nevø som har autisme, men INGEN andre i familien har det. Da tenker jeg på tanter, onkler, søsken, foreldre, søskenbarn etc, men nå har de fått bekreftet at nevøen har autisme. Da begynner jeg selvføgelig å tenke på datteren min 10 mnd. Hvor stor er sjansen for at hun også kan være det?

Ingen, fra verken mors eller fars familie, er litt utenfor normen? Inkludert besteforeldre, foreldres/besteforeldres søsken, absolutt ingen snål gammeltante eller -onkel? Autisme er så ekstremt mye mer enn stereotypiene vi ser på TV!

Anonymkode: 33de6...a5f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Google er din venn: https://www.autismspeaks.org/science-news/autism-genetic-study-finds-80-risk-inherited-genes

Denne store studien finner altså at det er 80% sjanse for at en autist får et barn med autisme. 

Jeg er autist, og nevøen min er autist. Verken min søster eller mannen er autister (ikke i nærheten av å mistenke engang), men søsteren min har dysleksi (en annen nevrodiversitet med komorbiditet med autisme). 

Min far er definitivt ikke på spekteret, men jeg ser noen trekk hos min mor. 

Anonymkode: 7a544...a72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At ingen har diagnose og at folk virker "normale" betyr ikke at ingen av de er på spekteret, bare for å si det. Asd er ett veldig bredt spekter og mange går igjennom hele eller mye av livet udiagnostisert. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Google er din venn: https://www.autismspeaks.org/science-news/autism-genetic-study-finds-80-risk-inherited-genes

Denne store studien finner altså at det er 80% sjanse for at en autist får et barn med autisme. 

Jeg er autist, og nevøen min er autist. Verken min søster eller mannen er autister (ikke i nærheten av å mistenke engang), men søsteren min har dysleksi (en annen nevrodiversitet med komorbiditet med autisme). 

Noen gener som er funnet er dominante som du snakker om, men ikke alle genvariantene som gir autisme er dominante. Generelt sett snakker vi om 30-50% arvelighet hvis en foreldre har autisme og man ikke vet det eksakte genet.

TS, som flere sier her så er autisme så utrolig mye mer enn steriotypene. Mange kvinner med autisme f.eks fungerer helt fint, men er kanskje bittelitt kjeitete sosialt. Vårt barn har autisme, men fungerer veldig bra. Vi ser i slekta at det finnes små trekk hos besteforeldre på begge sider og tante. Likevel har alle gode utdanninger og jobber med høye stillinger og mye lederansvar.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen gener som er funnet er dominante som du snakker om, men ikke alle genvariantene som gir autisme er dominante. Generelt sett snakker vi om 30-50% arvelighet hvis en foreldre har autisme og man ikke vet det eksakte genet.

TS, som flere sier her så er autisme så utrolig mye mer enn steriotypene. Mange kvinner med autisme f.eks fungerer helt fint, men er kanskje bittelitt kjeitete sosialt. Vårt barn har autisme, men fungerer veldig bra. Vi ser i slekta at det finnes små trekk hos besteforeldre på begge sider og tante. Likevel har alle gode utdanninger og jobber med høye stillinger og mye lederansvar.

Gode utdanninger og jobber med høye stillinger og lederansvar betyr IKKE at de har det bra! Virkelig.. 

Man kan slite noe helt forferdelig selv om man har en god jobb. 

Jeg har doktorgrad, og gikk ut med kun A'er på vitnemålet. Jeg har også millionlønn. Likevel har jeg slitt noe helt forferdelig. Selv om man lykkes akademisk og også får en godt betalt jobb, betyr ikke det at man ikke kan slite forferdelig, på måter som du ikke ser. 

Å være flink til å maskere, gjør at mange ikke ser hvor mye en person lider. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det andre diagnoser i familien som feks adhd? I vår familie er det mye adhd. Jeg har to jenter selv med autisme, siste tror jeg ikke har det jeg ser ingen typiske tegn som jeg gjorde på dem i samme alder. Hun ene har adhd i tilegg så hennes autisme var/er litt skjult for andre. Men siden storesøster har autisme så så jeg tegnene raskt ved rundt 3 år, hadde jeg ikke hatt elste med den diagnosen er det ikke sikkert jeg hadde sett det så lett. Selv mange som har utredet henne klarte ikke sette noe diagnose, var ikke før hun var 14 man endelig kunne sette diagnosen dette fordi mange jenter klarer og kamuflere vanskene sine. 
Men om dette er det eneste i familen hadde jeg ikke vært så bekymret, kjenner en familie med et barn med autisme og ingen andre rundt har noe. Autisme er ofte arvelig men kan godt komme fra den andre siden som dere ikke har noe dna med, så da ville jeg ikke uroet meg så veldig. Og man får bare ta det som det kommer. 

Anonymkode: 435bd...5aa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gode utdanninger og jobber med høye stillinger og lederansvar betyr IKKE at de har det bra! Virkelig.. 

Jeg har doktorgrad, og gikk ut med kun A'er på vitnemålet. Jeg har også millionlønn. Likevel har jeg slitt noe helt forferdelig. Selv om man lykkes akademisk og også får en godt betalt jobb, betyr ikke det at man ikke kan slite forferdelig, på måter som du ikke ser. 

Tror mange tenker at klarer du deg så bra og er veldig skoleflink så er alt fint. Men som du sier mange kan være flinke faglig men når det kommer til praksis og livet så er det mange som ikke takler det ❤️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan er disse når det kommer til den sosiale biten? Tenker mange har nærmeste ingen liv utenom jobb, fordi dette krever så mye av dem. Så sosial angsten  og angsten generelt er høy. Mange ser bare suksessen, dem er smarte. Har en datter som ikke har vært skole smart eller noe utaddelse i hele tatt, hun er på dagsenter. Men hun har mye mere sosialt liv og en hverdag der hun ikke blir sittende inne utenom dagtid. Kjenner noen som din familie, der jobben ofte er det som er livet, og ærlighet talt synes jeg min datter er heldigere en om hun skulle vært leder i en bedrift og bruke opp alt hun har på jobben 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, altså.. jeg har ikke sagt noe annet. Poenget mitt at folk som klarer seg fint likevel kan ha autisme. Nå er dette veldig nære familiemedlemmer av meg så jeg har god innsikt i livet deres, men de har det ok. Iallefall klarer de å skjule det svært godt for familien som bor i samme hus.

Uansett, barnet mitt har autisme og jeg er ganske sikker på jeg er på spekteret selv. Jeg har hatt jobber som ikke har fungert for meg i det hele tatt. F.eks med åpent landskap. Det taklet jeg virkelig ikke. Får fortsatt helt angst av å tenke på det. Men jeg har funnet et sted i livet hvor jeg har funnet en jobb som fungerer, et familieliv som fungerer, så det trenger ikke bare å være forferdelig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan er disse når det kommer til den sosiale biten? Tenker mange har nærmeste ingen liv utenom jobb, fordi dette krever så mye av dem. Så sosial angsten  og angsten generelt er høy. Mange ser bare suksessen, dem er smarte. Har en datter som ikke har vært skole smart eller noe utaddelse i hele tatt, hun er på dagsenter. Men hun har mye mere sosialt liv og en hverdag der hun ikke blir sittende inne utenom dagtid. Kjenner noen som din familie, der jobben ofte er det som er livet, og ærlighet talt synes jeg min datter er heldigere en om hun skulle vært leder i en bedrift og bruke opp alt hun har på jobben 

Det varierer veldig. Selv har jeg hatt ett veldig aktivt og rikt liv på mange måter, dog er nok mye av det litt tilfeldig fordi  mye av det sosiale har vært gjennom ganske altoppslukende hobbyer. Og jobb eller hobby er enklere for meg enn personlig. Det gir noe å fokusere på, noe å snakke om, det er mer forutsigbart og enklere å forholde seg til, i tillegg til at det er hobbyer som også gjør at jeg kommer meg ut i frisk luft og dagslys, fysisk aktivitet, struktur og rutiner etc og totalt sett har det nok vært ganske avgjørende for mye i livet mitt selv om det er tilfeldig at det ble sånn. Det er nok også ganske avgjørende hvem man har rundt seg og hvor komfortabel man føler seg. Jeg er vell aldri helt komfortabel rundt folk, men noen er betydelig mer behagelig å være med enn andre. 

Det sagt så har det bare gått nedover med alderen. Mindre energi, endrede krav og forventninger fra folk, mer plikter osv osv så blir det stadig vanskeligere. Jeg liker egentlig å være med folk, selv om jeg også trives godt alene, men det er vanskelig å balansere av mange forskjellige årsaker egentlig. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De fleste av de har ikke så stor omgangskrets utenfor jobben, men jeg ser at de finner mye glede i jobben. Jobben er deres sosiale arena og de går aldri glipp av noe og jobber mye frivillig overtid. Min svigersøster som jeg tipper er på spekteret har noen venner på fritiden, men igjen lever og ånder hun også for jobben.

Men er det nødvendig så ille? Mange med autisme har stort behov for å fordype seg i noe, og om det er jobben så skader det ingen så lenge de har glede av det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to barn - ett av dem har autisme (aspergers). Barnet har et søskenbarn som også har samme diagnose.

Er ganske sikker på at både jeg og mannen er et sted på spekteret - har funnet hverandre gjennom nerdete interesser. Men ikke behov for utredning av oss voksne, da vi klarer oss helt fint. Tipper det er flere bakover i slekta som har snev av dette også - eksentriske professorer osv.

Anonymkode: 84a9f...539

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, altså.. jeg har ikke sagt noe annet. Poenget mitt at folk som klarer seg fint likevel kan ha autisme. Nå er dette veldig nære familiemedlemmer av meg så jeg har god innsikt i livet deres, men de har det ok. Iallefall klarer de å skjule det svært godt for familien som bor i samme hus.

Uansett, barnet mitt har autisme og jeg er ganske sikker på jeg er på spekteret selv. Jeg har hatt jobber som ikke har fungert for meg i det hele tatt. F.eks med åpent landskap. Det taklet jeg virkelig ikke. Får fortsatt helt angst av å tenke på det. Men jeg har funnet et sted i livet hvor jeg har funnet en jobb som fungerer, et familieliv som fungerer, så det trenger ikke bare å være forferdelig.

Og du misset fullstendig poenget mitt, nemlig at folk ikke nødvendigvis "klarer seg fint" selv om de har god utdannelse og gode jobber. 

Jobb og utdannelse er ETT aspekt av livet. 

Og ja, mange kan maskere foran partner og barn, og ikke vise hvordan de har det inn i seg. 

Jeg kjenner folk som "klarer seg fint" i skole og jobb, men som må ha hjelp for få til å dusje. Er det å "klare seg fint"? Det er ikke som om de forteller folk på jobben, venner, svigerinner, at "jeg, et voksent menneske, får ikke til å dusje". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei nei 80 % skyldes genene. Man har IKKE 80% risiko for å få et barn på spekteret hvis man selv er autist!

Anonymkode: 0efc6...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei nei 80 % skyldes genene. Man har IKKE 80% risiko for å få et barn på spekteret hvis man selv er autist!

Anonymkode: 0efc6...1a9

Det finnes noen få dominante autismegener som gir så høy arvelighet. Feks Shank2 genet. Det var en sæddonor i USA nylig som unnfanget 12 barn og han var bærer av Shank2 genet. Alle de 12 barna fikk autismediagnose selv om de hadde ulike mødre.

Men generelt sett er de andre gene som fører til autisme mindre arvelig enn dette. Det er derfor det er så uendelig vanskelig å finne nøyaktig arvelighet, fordi det er så mange ulike gener som kan gi autisme og de ulike  gene har ulik arvelighetsgrad.

En av verdens fremste autismeforskere Tony Attwood, sier han oppfatter arveligheten til å være ca 50% hvis en av foreldrene er på spekteret. Utfordringen med å si dette nøyaktig er at veldig mange voksne er udiagnostiserte, og det er ikke beholv for å gi de en diagnose heller hvis man fungerer ok nok.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og du misset fullstendig poenget mitt, nemlig at folk ikke nødvendigvis "klarer seg fint" selv om de har god utdannelse og gode jobber. 

Jobb og utdannelse er ETT aspekt av livet. 

Og ja, mange kan maskere foran partner og barn, og ikke vise hvordan de har det inn i seg. 

Jeg kjenner folk som "klarer seg fint" i skole og jobb, men som må ha hjelp for få til å dusje. Er det å "klare seg fint"? Det er ikke som om de forteller folk på jobben, venner, svigerinner, at "jeg, et voksent menneske, får ikke til å dusje". 

Hvis du har problemer med å dusje, så er du ikke så høytfungerende at du er på den usynlige enden av skalaen.

Jeg mener bestemt at mange med autisme kan ha det okay. Som jeg har skrevet så har jeg selv et barn diagnostisert med autisme og jeg antar at jeg selv er på spekteret. Jeg har funnet gjennom livet de tingene som ikke passer så godt for meg og tilpasset livet etter dette. Jeg vil faktisk si jeg har et godt liv. En trigger for meg er åpne kontorlandskap og kollektiv transport. Det løser jeg fint ved at jeg valgt en annen jobb og jeg kjører helst bil selv om jeg bor i storby.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...