Gå til innhold

Pandemi med multiresitente bakterier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare begynte å tenke litt her nå. Er det noen som vet svaret på dette. Multiresitente bakterier begynner jo å bli et større og større problem i verden. Gjelder dette bare ulike betennelser o.l.? Eller gjelder det også sykdommer? Vil vi  feks i fremtiden kunne få sykdommer som får like store konsekvenser som corona eller enda verre som kan komme av multiresitente bakterier?

Anonymkode: dec01...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yersinia pestis aka Svartedauden finnes jo fortsatt. Og holdes i sjakk med antibiotika.

Anonymkode: e85a3...1a9

• Nyttig 2
Skrevet

Hva mener du? Infeksjoner er jo sykdommer. 
Antibiotikaresistens er fortsatt den største trusselen mot moderne medisin, av to årsaker. 1) Vi vil om få år ikke ha virksomme midler til å behandle relativt «vanlige» infeksjoner i sykehus, som f. eks lungebetennelse, urinveisinfeksjoner, sepsis etc. Dødeligheten ved disse infeksjonssykdommene vil stige kraftig. 2) Mye av det vi driver med i medisinen, det være seg kreftbehandling, organtransplantasjon, protesekirurgi, avansert nyfødtmedisin osv., medfører et svekket immunsystem og betraktelig økt infeksjonsrisiko. Hvis vi ikke har virksom antibiotika til å behandle den infeksjonen vi VET pasienten kommer til å få som følge av behandlingen, er det heller ikke noe vits i å utføre noe av dette. Det er ikke noe poeng i å starte avansert cellegiftbehandling til kreftpasientene, eller gjenopplive premature nyfødte, eller transplantere organer, eller gi folk nye hofter, hvis vi ikke kan behandle infeksjonene som kommer i kjølvannet av dette. 

Dette er svært alvorlig, og det rammer hardest de fattigste og svakeste i landene som har minst. Foreløpig ligger Norge greit an, med konservative antibiotikaregimer (Penicillin er fortsatt «gullgutten»), en konservativ antibiotikapolitikk og lav forekomst av resistente mikrober, men med økt reisevirksomhet, økt innvandring og tilstrømning av flyktninger fra land med høy grad av antibiotikaresistens, ser vi konsekvensene her også. 

Anonymkode: b453e...f18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

TS her. Jeg var kanskje litt uklar. Med infeksjoner mente jeg ulike sår og betennelser med verk osv, sånne som man kan se videoer av på feks YouTube.

Men om feks noen år når vi får høyere grad av antibiotikaresistens i samfunnet vil feks svartedauden eller andre lignende sykdommer kunne blusse opp igjen og gi oss pandemier lignende corona eller enda verre da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Jeg var kanskje litt uklar. Med infeksjoner mente jeg ulike sår og betennelser med verk osv, sånne som man kan se videoer av på feks YouTube.

Men om feks noen år når vi får høyere grad av antibiotikaresistens i samfunnet vil feks svartedauden eller andre lignende sykdommer kunne blusse opp igjen og gi oss pandemier lignende corona eller enda verre da?

Det er ikke snakk om sår med verk nei, men om for eksempel multiresistent tuberkulose som allerede er et gedigent problem. Etterhvert kan den bli panresistent, altså at man ikke finner en eneste type antibiotika som virker. Tuberkulose vil da bli veldig farlig igjen, og veldig veldig dødelig. Heldigvis har man BCG-vaksinen, men mange (også i Norge) er ikke vaksinert. BCG er 70% effektiv. 

Anonymkode: b9358...0b7

Skrevet

Det betyr at vi kan dø av ørebetennelse, verkefinger, bronkitt osv.

Anonymkode: aade6...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...