Gå til innhold

Feriepenger: hvor mange prosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan finne ut hvor mange prosent av lønna jeg får som feriepenger? Etter å googlet fant jeg ut at hvis man har 5 uker ferie får man 12%. Jeg er kommunalt ansatt, har 100% stilling  og har tariffavtale og har vel 5 uker ferie selv om jeg ikke kan velge alle ukene selv da vi er stengt i blant annet påske og romjul. Jeg registrerer i alle fall 25 dager ferie i programmet på jobb og det blir jo 5 uker? 

Kan man se dette noe sted på f.eks lønnsslipp?

Anonymkode: 679d7...76e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel 12% når du er kommunalt ansatt.

Anonymkode: 2fcb7...bb0

Skrevet

I det offentlige er det vel fem ukers ferie ja. 

Anonymkode: 4c6a7...84b

Skrevet

Du får 12%.

Anonymkode: 07b04...dc7

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan finne ut hvor mange prosent av lønna jeg får som feriepenger? Etter å googlet fant jeg ut at hvis man har 5 uker ferie får man 12%. Jeg er kommunalt ansatt, har 100% stilling  og har tariffavtale og har vel 5 uker ferie selv om jeg ikke kan velge alle ukene selv da vi er stengt i blant annet påske og romjul. Jeg registrerer i alle fall 25 dager ferie i programmet på jobb og det blir jo 5 uker? 

Kan man se dette noe sted på f.eks lønnsslipp?

Anonymkode: 679d7...76e

Du ser beregningsgrunnlaget for feriepenger på lønnsslippen

Skrevet
40 minutter siden, endo said:

Du ser beregningsgrunnlaget for feriepenger på lønnsslippen

Og på hvilken måte svarer det på spørsmålet om prosent?

TS: du får 12%. Du skriver svaret selv i innlegget :)

Anonymkode: eeb9c...a37

Skrevet

Du har 12% men de trekker deg for den 5.ferieuka. Dersom jeg tar grunnlaget og regner 10%, så er det omtrentlig det jeg får utbetalt i feriepenger. 

Anonymkode: ea7fa...eee

Skrevet

Tror du kan lese det ut av lønnslippen din. Der pleier det å stå hva som trekkes i feriepenger og hvor mye feriepenger du har opptjent.

Skrevet
2 hours ago, aksase said:

Tror du kan lese det ut av lønnslippen din. Der pleier det å stå hva som trekkes i feriepenger og hvor mye feriepenger du har opptjent.

Jeg har ingenting om prosentsats på lønnsslippen min, som vil si at det har heller ikke noen av mine over 6000 kollegaer. Har ikke hatt det i tidligere jobb heller.

Jeg har feriepengegrunnlag, og kun det. Det hjelper lite om man lurer på prosentandelen. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Og på hvilken måte svarer det på spørsmålet om prosent?

TS: du får 12%. Du skriver svaret selv i innlegget :)

Simpel matte? 

Anonymkode: 43319...e68

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Simpel matte? 

Utdyp gjerne.

Spørsmålet er altså hvordan kan man vite hvor mange prosent feriepenger man har ved å se på feriepengegrunnlaget (inntekten).

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Utdyp gjerne.

Spørsmålet er altså hvordan kan man vite hvor mange prosent feriepenger man har ved å se på feriepengegrunnlaget (inntekten).

Og kun det da, selvfølgelig (ref. innlegg over).

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har 12% men de trekker deg for den 5.ferieuka. Dersom jeg tar grunnlaget og regner 10%, så er det omtrentlig det jeg får utbetalt i feriepenger. 

Anonymkode: ea7fa...eee

10.2 % er det man fikk før 5 uka med ferie (egentlig 4 dager ekstra) så det stemmer 

Skrevet

Man har rettighet til 12% feriepenger, men siden 4 dager ble lagt til og man må kompansere for dette i lønn er det per def 10.2% som egentlig utbetales i juni i stedet for normal lønn.

Det vil ofte vises at man får 12% av feriegrunnlaget tildelt, så trekker de 4 dager full lønn fra det og dette er da det du får utbetalt som juni lønn.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Simpel matte? 

Var visst vanskelig å forklare den der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Var visst vanskelig å forklare den der.

Ikke meg du siterer men det er ikke så vanskelig 

Del av tall × 100 / tall 

Altså ser man hva man fikk i feriepenger året før og hva som var feriepengegrunnlaget

Altså feriepenger 2023 63 500 × 100 dele på feriepengegrunnlag 620 000 = røflig 10,2.

Anonymkode: 334b6...41d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...